Kirjoittaja Aihe: C5 II - parkkipolttimon vaihto  (Luettu 6173 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 559
  • Peukkuja: 4
C5 II - parkkipolttimon vaihto
« : Marraskuu 23, 2011, 23:04:00 »
Eilen tuli tämäkin kokeiltua. Mahtavan ahdas ja hitusen sormenpäillä yltin paikalleen saattamaan, kunhan ensin löytää peilin avulla reiän, johon polttimoasetelman työntäsee. Laskutin itseäni miltei tunnilla :P

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #1 : Marraskuu 24, 2011, 19:58:09 »
Pitäähän merkkihuoltojen jostakin se kate ottaa, mikähän muuten mahtaa olla virallinen ohjeaika polttimon vaihdolle  :) ;D

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 559
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2011, 14:12:23 »
Eipä kestänytkään kuin päivän tuo parkkipoltin. Nyt sitten päivänvalossa tupersin ja otin akunkin irti, enkä enää saanut polttimoa ehjänä paikalleen!! Varsinainen suunnittelemattomuuden helmi tuo paikka. Miten olette itse saaneet tuon vaihdettua?
 Illaksi ostanen olutta ja vietän lauvantaki-iltaa tämän parissa. Ennen on tullut naureskeltua  erinäisille automerkeille polttimojen vaihdon hankaluuuksista. Empä naureskele enää....

Poissa sker

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2011, 14:20:33 »
Vaihdoin tänään aamupäivällä molemmat parkkipolttimot C5II:eeni. Apuvälineinä vaimon meikkipeili, 100 W valaisin ja riittävän ohuet omat sormet. Kuskin puoleinen on vielä helppo, kun akun voi ottaa irti, mutta apukuskin puoleinen on jo hieman haastavampi: tilaa ei ole nimeksikään.

Se on tosi tarkka sovitettava, polttimoasetelman pitää olla juuri oikeassa asennossa, että se menee paikalleen. Mun mielestä ohjekirjassa on väärin neuvottu laittamaan "jouset" vaakasuoraan, ylös ja alas niiden tulee osoittaa, ei mene muuten paikalleen.

Miten muuten C5II Breakin lisäjarruvalon polttimot vaihdetaan? Ohjekirjan mukaan "Citroen korjaamo opastaa"?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2011, 17:04:28 »
Valohommissa saa ratkaisevan tuuman tilaa lisää jos irroittaa jäähdyttäjän paisuntasäiliön yläreunan kiinnitysmutterin ja lds-säiliön yläreunan kaksi kiinnitysmutteria. Näin lds-säiliötä saa työnnettyä muutaman sentin taaksepäin. Vielä kun hetkeksi löysää lokarin lds-säiliön kohdalla olevaa kiinnitysruuvia, työntää lds-säiliön kiinnityskorvakkeen ruuvin taakse ja kiristää vähän ruuvia, niin lds-säiliö pysyy näppärästi pois tieltä.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 559
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2011, 17:06:13 »
Jou...jäipä laittamati tänä iltana..ei näköjään ole tuo poltin (H6W) peruskauraa polttimoliikkeissä!!! Noh...olutta sain kuiteskin kaopasta ;D

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #6 : Marraskuu 26, 2011, 17:22:27 »
Jou...jäipä laittamati tänä iltana..ei näköjään ole tuo poltin (H6W) peruskauraa polttimoliikkeissä!!! Noh...olutta sain kuiteskin kaopasta ;D

Joo, ei löydy joka putiikista. Tarjoustalosta ostin viimeksi tällä viikolla (Tammistosta Vantaalta) Megaliten polttimopaketin, 2xH6W 5,99e. Motonetista löytyi myös ainakin kesällä kolmen valmistajan polttimoita mutta maksavat enemmän. Biltemasta ei löydy...

Tänään tuli äherrettyä apukuskin puoleisen polttimon kanssa reilu puoli tuntia, sormet kohmeessa ja loppuvaiheessa jo tunto poissa, kiva homma... Pyykkipojasta tein puukon kanssa työkalun mutta ei se oikein toiminut, ilman sitä tosin varmaan vieläkin olisin pihalla nysväämässä...  >:(
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

SEE5

  • Vieras
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #7 : Marraskuu 26, 2011, 21:21:30 »
Laitoin apukuskin puolelle parkille menevään johtoon kytkimen. Sitten kun tulee katsastus niin siitä saa parkin päälle. Muuten pidän sitä pimeänä. Ei parkkipolttimo hajoa ihan heti.

Vasemmalle puolelle olen vaihtanut tavallisen polttimon ja viilannut siitä yhden nastan pois että se menee kantaan. Ei sekään tunnu kauaa kestävän. En työnnä parkin kantaa paikoilleen asti vaan kevyesti oikeaan suuntaan niin että pysyy paikoillaan nippa nappa. Se on sitten tarvittaessa helppo vetää esille johdoista kun pitää polttimo vaihtaa. Vasen on sitten katsastuksessa himmeämpi kuin oikean puolen parkki mutta ei ole tullut huomautuksia.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2011, 22:49:35 »
Vaihdoin tänään oikealle puolelle etuvalon eli ns. "parkkilampun". Ensiksi selvitin peilin ja taskulampun avulla miltä homma näyttää. Sen jälkeen kömpelöillä sormilla irroitin polttimon. Lamppu löysi helposti tiensä paikoilleen, kun laitoin parkit palamaan, joten jo ulkopuolelta pystyi näkemään   milloin poltin on kohdallaan. Helppo homma. Aikaa tosin kului varttitunti. Suurin osa ajasta kului lampun irroittamiseen, kun en heti huomannut lampun istukan kiinnitystapaa. 

da_ap

  • Vieras
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2011, 09:06:51 »
Pitäähän merkkihuoltojen jostakin se kate ottaa, mikähän muuten mahtaa olla virallinen ohjeaika polttimon vaihdolle  :) ;D

Taitaa olla 0.5 tuntia eli 30min.   Muutaman kun on tehnyt/harjoitellut niin menee muutama minuutti.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #10 : Joulukuu 02, 2011, 09:43:44 »
Pitäähän merkkihuoltojen jostakin se kate ottaa, mikähän muuten mahtaa olla virallinen ohjeaika polttimon vaihdolle  :) ;D

Taitaa olla 0.5 tuntia eli 30min.   Muutaman kun on tehnyt/harjoitellut niin menee muutama minuutti.
0,25 noista otetaan vaikka menis kauemman...
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

da_ap

  • Vieras
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2011, 09:13:41 »
Pitäähän merkkihuoltojen jostakin se kate ottaa, mikähän muuten mahtaa olla virallinen ohjeaika polttimon vaihdolle  :) ;D

Taitaa olla 0.5 tuntia eli 30min.   Muutaman kun on tehnyt/harjoitellut niin menee muutama minuutti.
0,25 noista otetaan vaikka menis kauemman...

Mä väitän että 0.5 tuntia ainakin täälä päin. ainoastaan jos ajovalopolttimot vaihtaa samalla tippuu 0.1 parkkipolttimon vaihto. Sama juttu ajovalopoltin 0.5

Poissa excecutive

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #12 : Joulukuu 03, 2011, 17:22:53 »
Olen tässä syksyn aikana vaihtanut molemmat parkkipolttimot kertaalleen. Homma oli helppo, tosin minulta varmaan puuttuu sieltä jotkin polttimon kannan pidikkeet tai klipsit, en osaa sanoa. Tarvikkeina oli taskupeili ja kaksi lentopallomailaa. Kuskin puolikin vaihtui tänään ilman akun irrotamista ja aikaa meni n. 10 minuuttia. Työnsin sen polttimon vaan kantoineen sinne reikään ja siinäpä se olikin. Mitään lukitusta tai vastaavaa en havainnut. Polttimo tuli johtoineen päivineen ulos johdoista vetämällä.

En tiedä kuinka tuon pitäisi oikeasti olla, mutta tuntuvat siellä ainakin pysyvän.

da_ap

  • Vieras
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #13 : Joulukuu 03, 2011, 18:42:21 »
Olen tässä syksyn aikana vaihtanut molemmat parkkipolttimot kertaalleen. Homma oli helppo, tosin minulta varmaan puuttuu sieltä jotkin polttimon kannan pidikkeet tai klipsit, en osaa sanoa. Tarvikkeina oli taskupeili ja kaksi lentopallomailaa. Kuskin puolikin vaihtui tänään ilman akun irrotamista ja aikaa meni n. 10 minuuttia. Työnsin sen polttimon vaan kantoineen sinne reikään ja siinäpä se olikin. Mitään lukitusta tai vastaavaa en havainnut. Polttimo tuli johtoineen päivineen ulos johdoista vetämällä.

En tiedä kuinka tuon pitäisi oikeasti olla, mutta tuntuvat siellä ainakin pysyvän.

Siinä on sellaset pienet kynnet sivuissa, ei siinä tarvii akkua purkaakaan. Ei tarvitse peilejä eikä muitakaan työkaluja, alle 10 min vaihtaa molemmat(riippuu tekijästä). Työntämällä ne meneekin takaisin mutta ainoastaan yhdessä asennossa jos ei ole viistettu ohjain hahloja pois. Nähnyt useat mistä vuoltu ohjain halot pois että menee asennossa kuin asennossa paikalleen.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 559
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #14 : Joulukuu 03, 2011, 23:58:49 »
Tuo vuoleminen onkin hyvä vinkki! Täytyypä seuraavalla kerralla tehdä niin :o

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #15 : Tammikuu 23, 2012, 17:34:23 »
No niin tuossa näyttäisi taas olevan parkkipolttimon vaihto edessä, viimeistään syksyllä kun pitää katsastaa...  :-\ 
Niin huomasin Motonetissä jotain led-polttimoita, kannaltaan juuri sopivaa mallia (bax9s ja jopa can-bus yhteensopivia muka) Näytti olevan vain yksi led siinä päässä, eli valo tulee siitä varmaan vain suoraan eteenpäin sen ledin suuntaan... onko kukaan kokeillut noita C5:ssä? Toimiiko ja näyttääkö valo asialliselta?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #16 : Huhtikuu 28, 2012, 13:48:43 »
No tuli viimeksi kokeiltua 1-ledistä polttimoa ja todettua liian himmeäksi ja laitettua se normaali h6w sinne... mutta nyt on taas parkkipolttimon vaihto edessä.  >:(

Tällä kertaa molemmat on pimentyneet suunnilleen samaan aikaan, joten voisi kokeilla ledejä taas.

Olisiko jotain suositusta kenelläkään että millaiset led-parkit tuohon C5-II malliin sopivat ja  näyttävät asiallisilta ja menevät läpi katsastuksestakin sitten...? Ebaysta tms ajattelin tilata, turha maksaa kotimaisille välikäsille kun niitä saa muutamalla taalalla tuolta kun vähän odottelee postin kulkua... mutta siis, mikä olisi toimivaksi todettu polttimomalli?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

rölli

  • Vieras
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #17 : Toukokuu 01, 2012, 20:00:15 »
Vaihdatin omaani paikallisessa merkkihuollossa molemmat parkit vaihto sujui nopsaan noin 8min,kävin samalla viereisessä fixus varaosaliikkeessä kysymässä ledejä pitkän varaosakirjojen selailun jälkeen löytyi 9 euroa pari, laitoin tilaukseen Toivottavasti jatkossa ei ainakaan parkkeja tarviis vaihdella

sitrus

  • Vieras
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #18 : Toukokuu 01, 2012, 20:26:25 »
Samoja ongelmia omassa C5 II 2005:ssa. Kokeilin näitä ledejä viikonloppuna http://www.xenonledcom.mycashflow.fi/product/371/12v-bax9s-resistor-5led  ja oli tosi himmeät, en laittanut.

Olen käyttänyt polttimon takaisinlaitossa apuna pyykkipoikaa mutta tein homman vielä vähän helpommaksi seuraavaa vaihtoa varten. Liimasin polttimon valkoiseen muovikantaan kiinteän ohuen muovivarren joka ulottuu sinne kumitulppaan asti. Sen avulla polttimo on helppo asetella paikalleen ja polttimon saa myös helposti vedettyä pois. Ne urat olen veistänyt jo ajat sitten pois.

Poissa roudari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Berline 136HDi Exclusive ll A -08
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #19 : Toukokuu 02, 2012, 03:07:52 »
Länsinaapurin pojjiilla näyttäs olevan myynnissä myös cream white vaihtoehto.
http://www.xenonkungen.com/fi/art/h6w-canbus-led.php
Myymälä löytyy myös Suomen puolelta.
Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä canbus sopiva ei tarvitse mitään lisävastus virittelyjä?

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #20 : Toukokuu 02, 2012, 10:21:02 »
Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä canbus sopiva ei tarvitse mitään lisävastus virittelyjä?

No näinhän sen pitäisi olla, eli canbus led-polttimossa on itsessään sopiva vastus että virrankulutus vastaa normaalia polttimoa. Energiaa se siis ei säästä vaikka ledeillä siihen mahdollisuus olisi... hölmöä, mutta minkäs teet...

Pistin tilaukseen ebaysta 9-lediset polttimot, pitäisi olla valotehoa enemmän kuin yllämainituissa 5-ledisissä... parin viikon päästä varmaan pääsee kokeilemaan kunhan tulevat tuolta hongkongista... ovat ainakin tänään lähteneet jo matkaan myyjän ilmoituksen mukaan. Eihän nuo ihan halvat olleet mutta katsotaan nyt, jos vaikka olisivat hyvät.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #21 : Toukokuu 11, 2012, 10:46:46 »
Pistin tilaukseen ebaysta 9-lediset polttimot, pitäisi olla valotehoa enemmän kuin yllämainituissa 5-ledisissä... parin viikon päästä varmaan pääsee kokeilemaan kunhan tulevat tuolta hongkongista... ovat ainakin tänään lähteneet jo matkaan myyjän ilmoituksen mukaan. Eihän nuo ihan halvat olleet mutta katsotaan nyt, jos vaikka olisivat hyvät.

No niin, ledipolttimot tuli, ja laitoin paikalleen eilen aamupäivällä 30min/polttimo ja samana iltana olivat jo molemmat pimeinä...  >:(

En usko että ledit itsessään olisi simahtaneet noin nopeasti, joku muu rakenteellinen vika siellä varmaan on... pahus kun sataa että ei viitsi mennä pihalle tutkimaan...

Voisihan niitä varmaan lähettää myyjälle takaisin takuuseen mutta kulut olisi kai samaa luokkaa kuin polttimoiden hinta joten ei oikein kannata...  :(  :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #22 : Toukokuu 13, 2012, 10:40:53 »
En usko että ledit itsessään olisi simahtaneet noin nopeasti, joku muu rakenteellinen vika siellä varmaan on...

Joo, rakenteellinen vika taisi olla polttimoissa... metallisen kannan ja ledien välinen muoviosa oli kummassakin sulanut, ja toisessa näytti että jopa lediyksiköitä kiinni pitävät juotokset olisi pehmenneet, koko polttimo oli mennyt vinoksi painovoiman vääntämään suuntaan... taisi olla tuo C5:n 14.38V (mitattu biltemamittarilla) liikaa kiinalaispolttimoille.  Tämmöisille siis: http://www.wardenjp.com/ba9s_9led3.jpg
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #23 : Toukokuu 22, 2012, 09:22:02 »
Täälläkin tuli huomattua, että paljon halvempi 4W parkkipoltin ei sovikaan kantaan. Nastat ovat kohtisuorassa, mitä ne 6W:ssa eivät ole. Ei onnistunut sekään säästökeino. Voi kunpa 6-wattistakin saisi edullisesti 10 kpl paketeissa, kun niitä koko ajan pitää vaihtaa. 
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 198
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II - parkkipolttimon vaihto
« Vastaus #24 : Toukokuu 22, 2012, 10:09:21 »
No mulla on nyt tällä hetkellä käytössä just tollaset perus-4W polttimot - piti vain poistaa toinen niistä nastoista siinä kannassa ja laittaa sitten polttimo paikalleen oikein päin eli siten että se jäljellä oleva nasta tulee kiinni sinne liittimeen metallia vasten. Muutenhan siinä ei sähkö kulje. Tuntuu toimivan, tiedä sitten miten pitkään. Vähän himmeämmät kuin halogeenit mutta näkyy kuitenkin auringonpaisteessakin. :)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break