Kirjoittaja Aihe: bensakone syömään E85:sta ?  (Luettu 29598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 5
  • C5 3.0 V6 Break 2006
bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #75 : Kesäkuu 21, 2014, 22:03:59 »
Tässähän tämä:

E85powerin asetuksia hakiessa on väijytty LTFT:n tilaa. Enimmillään havaitsin arvon +17,9 %, joka selvästikin oli vielä säätöikkunan sisällä kun ei siitä vikakoodia tullut. E85powerin valmistajan mukaan E85:lla ajettaessa hyvä LTFT-taso on +10-15 %, optimaalinen +10-12 %. Nykysäädöillä tässä pyörii välillä +13-15 %, mikä on ihan ok.

C5-V6-farkun E85-maantiekulutus on ollut noin 12,2-12,5 l/100 km.

Poissa Tehdastehdas

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #76 : Syyskuu 10, 2014, 18:16:20 »
Suomenkielinen E85-ohje: http://20.fi/12974 (Google Docs)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2014, 18:31:14 kirjoittanut Tehdastehdas »

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 015
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #77 : Syyskuu 11, 2014, 07:12:45 »
Ei helvetti. Kapeekaistasignaalilla ois ton ohjeen mukaan tarkotus säätää.  ::)
Muuten tossa on ihan asiaakin.
If in doubt, go flat out.

Poissa Tehdastehdas

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #78 : Syyskuu 11, 2014, 08:23:45 »
Jep. Järkeilin että jos turbo-Saab tehdas-flexfuelina täysteholla toimii neutraalilla (stökiometrisellä) seoksella, niin kyllä pelkän kapeakaistan avulla selvitään moottori ehjänä, vaikka sen tarkkuus ei olekaan sen kummempi kuin [rikas / tasan / laiha / pelkkä ilma].

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #79 : Helmikuu 04, 2016, 19:41:48 »
Pitkästä aikaa vanha keskustelu pinnalle. Millaisia käytännön tuloksia näillä projekteilla saavutettiin? Säästyykö polttoainelaskussa yhtään? Pirtupensaahan kuluu enemmän kuin tavallista. On tässä vaan pyörinyt mielessä että koettaisko 12v:n tauon jälkeen bensa-autoa, kun tuosta pakuksikin rekisteröidystä C5:stä menee jo 400 brysselin ruplaa kaikenmaailman veroja ja maksuja.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #80 : Huhtikuu 30, 2016, 09:23:57 »
Päivittelin eilen Tomtomin kp tiedoston josta löytyy Suomessa E85:sta myyvät asemat (St1, Shell ja ABC). Tankkaus paikkoja on näköjään 119.

Linkki-> https://drive.google.com/open?id=0B-WwPVOykiEYZmJxN1BxNm1ZV28

En ota mitään vastuuta tietojen paikkaansa pitävyydestä. Tiedot on kaivettu kyseisten firmojen nettisivuilta. Ilmoitelkaa jos/kun virheitä löytyy.
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #81 : Toukokuu 26, 2016, 08:12:22 »
Päivittelin eilen Tomtomin kp tiedoston josta löytyy Suomessa E85:sta myyvät asemat (St1, Shell ja ABC). Tankkaus paikkoja on näköjään 119.

Linkki-> https://drive.google.com/open?id=0B-WwPVOykiEYZmJxN1BxNm1ZV28

En ota mitään vastuuta tietojen paikkaansa pitävyydestä. Tiedot on kaivettu kyseisten firmojen nettisivuilta. Ilmoitelkaa jos/kun virheitä löytyy.

Kiitos! Ehdin jo äskettäin väsätä itselleni uuden tiedoston https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1cwkeibqLjLAbQoHcc3UotKX4hDg&hl=en_US tuolta saatavilla olevasta kml tiedostosta netissä olevalla konvertterilla. Siinä näkyy 108 asemaa, joten voi olla päivitystä vailla.

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #82 : Toukokuu 26, 2016, 11:18:30 »
Android puhelimille löytyy myös play-kaupasta ohjelma: Suomen E85-asemat. Sieltä löytyy asemat ja navilla voi mennä suoraan asemalle jos niin tahtoo.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 778
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #83 : Kesäkuu 01, 2016, 10:56:24 »
Vielä kun löytyisi vastaava ohjelma tai edes ajantasainen lista Saksan E85-asemista... kaksi asemaa löysin missä oli E85-pistooli, mutta myynti lopetettu. Lienee menekki ollut melko vähäistä. Kaikenmaailman kaasupistooleja asemilla oli niin pirusti. Piti siis vaihtaa väärämmerkkinen käymään bensalla kesken reissun. Onneksi olin varautunut tähän ottamalla läppärin mukaan, kun kyseessä ei ole mikään flexfuel.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 702
  • Peukkuja: 8
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #84 : Kesäkuu 01, 2016, 17:06:49 »

Päivittelin eilen Tomtomin kp tiedoston.

Linkki-> https://drive.google.com/open?id=0B-WwPVOykiEYZmJxN1BxNm1ZV28


Hyvä juttu. ov2 toimii vain TomTomissa. Miten IGo navigointilaitteeseen saisi tuon failin?

https://www.parrotasteroid.com/asteroidmarket/en/productdetails?contentRef=106

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #85 : Joulukuu 06, 2016, 11:04:09 »
Pitkästä aikaa vanha keskustelu pinnalle. Millaisia käytännön tuloksia näillä projekteilla saavutettiin? Säästyykö polttoainelaskussa yhtään? Pirtupensaahan kuluu enemmän kuin tavallista. On tässä vaan pyörinyt mielessä että koettaisko 12v:n tauon jälkeen bensa-autoa, kun tuosta pakuksikin rekisteröidystä C5:stä menee jo 400 brysselin ruplaa kaikenmaailman veroja ja maksuja.

Foorumiltahan löytyy pitkät pätkät minun eFlexFuel laitteiston käytöstä tietoa. Ja voin sanoa nyt yli vuoden viinalla ajaneena, että kyllä kannattaa! Kannattaa Bensa / Diesel laskurilla pyöritellä lukemia
http://diesel-laskuri.net/
Tässä esimerkki:
Bensa-auton keksikulutus 95E10 on 8L /100km siitä saadaan etanolin kulutus kertomalla 1.28 se kulutus koska etanolia menee noin 28% enemmän.
Eli 8X1,28 =10,24 ja sitten näpyttelemään vain luvut laskuriin
Dieslel kulutus: 6L
Bensa kulutus: 10,24
Diesel hinta:1,24
Bensa hinta(E85):0,93
Dieselvero:400€ Koska sen verranhan se tahtoo olla se käyttövoima veron osuus.
Ajokilometrit:20tkm vuodessa.
Näillä asetuksilla:

Dieselauton kustannukset 1888€/vuosi (sis. dieselveron)
Bensa-auton kustannukset 1905€/vuosi
Säästöä 17€/vuodessa
Kannattaako?
melkein

Elikkä on paljon autosta riippuvaa, että milloin Diesel kannattaa ja milloin ei. Esim. Meidän talouteen vaihdettiin 407 SW V6 FlexFuelin tilalle C5 2.0 HDi ja se on huomattavasti edullisempi laite ajaa kun iso bensakone etanolilla, kun ottaa vielä huomioon veronkorotukset jotka ovat noin 50€ vuodessa tuolle V6 koneelle.  Äskeisen kuvaajan lukemat on taas vertailu meidän Bensa C5 ja Diesel C5 välillä ja kovastihan se alkaa näyttää siltä, että Bensiini(E85) vehe siihen pitää Dieselin tilalle varmaan vaihdella. Toki Dieselissä olevat mukavuustekijät, kuten Webasto ja vääntö sekä Dieselkoneen ja AM6 vaihteiston yhdistelmä jos pitää vetää vaikka vaunua perässä ovat sellaisia, että miksi sitä kannattaa pitää. AL4 laatikolla en hinaisi yhtään mitään perässä juurikin sen takia, ettei laatikkoa ole tehty kestämään vääntöä paljoa paskaakaan (210nm). Sitten jos meinaat hommata jonkun etanoliboxin, niin siinä suosittelen suosimaan suomalaista, eFlexFuel on Pirkanmaalla tehty ja suomalaista käsityötä. Tuolla eFlexFuel hakusanalla löytyy foorumilta varmasti tarinaa ja väittelyä vaikka kuinka puoltamaan sen laitteen ylivoimaisuutta E85 muutossarjana.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 015
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #86 : Joulukuu 07, 2016, 10:18:20 »
Dieselauton kustannukset 1888€/vuosi (sis. dieselveron)
Bensa-auton kustannukset 1905€/vuosi
Säästöä 17€/vuodessa
Kannattaako?
melkein

Ei kannata. Todellisuudessa talvella E85:sta kuluu talvella enemmän ja erityisesti kylmä käynnistykset ovat myrkkyä. Samalla rasittuu akku ja laturi. E85:sta menee myös erityisesti kylmäkäynnistyksissä öljyn sekaan ja öljyjä pitäisi vaihdella tiuhempaan. Mielestäni tuo mahdollinen 17€ säästö ei riitä mitenkään kompensoimaan nuita haittoja.
If in doubt, go flat out.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 150
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #87 : Joulukuu 07, 2016, 10:32:33 »
Vähän on tossa turaamisen makua eri juttu jos on oikea flexifuel. Joopa ei se viina kyllä laturiin ja starttimoottoriin vaikuta kuskin voi päihdyttää  jos juo ja pahemmassa tapauksessa voi lähtee henkikultakin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2016, 14:21:53 kirjoittanut kaselin »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #88 : Joulukuu 07, 2016, 14:02:16 »
Dieselauton kustannukset 1888€/vuosi (sis. dieselveron)
Bensa-auton kustannukset 1905€/vuosi
Säästöä 17€/vuodessa
Kannattaako?
melkein

Ei kannata. Todellisuudessa talvella E85:sta kuluu talvella enemmän ja erityisesti kylmä käynnistykset ovat myrkkyä. Samalla rasittuu akku ja laturi. E85:sta menee myös erityisesti kylmäkäynnistyksissä öljyn sekaan ja öljyjä pitäisi vaihdella tiuhempaan. Mielestäni tuo mahdollinen 17€ säästö ei riitä mitenkään kompensoimaan nuita haittoja.

Niin siis tuo 17€ on Dieselin kannattavuus etanoliin nähden. Sitten sitä E85 kuluu ihan samassa suhteessa enemmän, kun bensiiniäkin talvella. Meinaatko tosiaan, että polttoaineen vaihto vaikuttaa jotenkin laturin tai akun toimintaan? Toki villeimmät huhut kertoo, että E85 käyttö aiheuttaa lasien halkeamisen ja peilit tippuu tielle.  ;D Se on tiedossa kyllä, että talvi on se asia mikä rasittaa komponenttejä autossa. Myöskään sitä polttoainetta ei mene sinne öljyn sekaan yhtään sen enempää oli se sitten bensiiniä tai E85:sta. Mulla on nytten takana useammalla autolla kokeilua tästä E85 ajamisesta ja omia autoiluin kustannuksia se on ainakin laskenut ja minulla on siitä kyllä ihan osoittaa dataakin, eikä vain heitellä mututuntumalla. Itselleni kun ei se öljyjen vaihto tiheämpään tuota päänvaivaa, kun bensa-autoista se vaihdetaan jokatapauksessa 10tkm välein, koska öljynvaihto on halpaa kunnossapitoa.

Mikäli haluat laskea E85 kannattavuutta bensiiniin nähden niin sehän tehdään toisella laskurilla:https://eflexfuel.fi/saastolaskuri
Sinne sitte ajomääräksi 20tkm ja keskikulutus 8L (laskuri itse ottaa huomioon 28% lisääntyneen kulutuksen) Sitten hinnat 95E10 1,40 ja E85 0,93 ja nämä ovat paikalliset hinnat.
Säästät vuodessa 320 € ja viidessä vuodessa 1600 € siirtymällä E85-polttoaineeseen. + S-Bonukset koska paikallinen E85 asema on ABC jossa E85 on ainut polttoaine mistä et maksa boonuksia itse itsellesi.S-Bonuksia tuli viimeisen vuoden ajalta kahden etanoliauton tankkauksista sen verran, että niillä heitettiin kesälomareissu hienosti. Laite on maksanut mulle itsensä takaisin jo edellisen auton kanssa joten säästäminen alkaa heti, kun laite on kiinni autossa.

Sitten kaselinilta voin kysyä, että millä tapaa turaamisen maksua? Laite on loppuunsa yksinkertainen sekä sen toimintaperiaate ja sitten samalla taas niin monimutkainen, ettei sitä nyt ihan jokainen perus Pena osaa itsellään viritellä. Sarjahan koostuu kolmesta pääkomponentista: eFlexfuel boxi, Johtosarja jossa lämpötila-anturi ja polttoainelinjaan tuleva etanolianturi.

Asennus on simppeli: Kiinnitetään johtosarja ruiskusuuttimien väliin ja laitetaan lämpötila-anturi sellaiseen paikaan missä se saa parhaan tiedon lohkon lämpötilasta eikä jäähdy ajoviiman vaikutuksesta.
Asennetaan etanolianturi polttoainelinjaan ja sitten kiinnitetään eFlexFuel boxi hyvään paikkaan missä se ei ole tiellä. Yhdistetään johtosarja ja etanolianturin johto boxiin ja katsotaan, että kaikki on siististi paikallaan.

Seuraavaksi laite alkaa toimia ihan itsenäisesti: Toimintaperiaate pähkinänkuoressa on sellainen, että laite lukee auton ruiskutuspulssia ja etanolianturin kautta polttoaineessa olevaa etanoliprosenttia.
Laite sitten lisää ruiskutukusaikaa juuri sen verran kun kulloinkin tankissa on etanolia. Eli auto säätyy ihan normaalisti omien lambdojen ym. mukaan ja on harvinaisen tyytyväinen ja palotapahtuma pysyy mahdollisimman puhtaana ja halutunlaisena.

Kylmäkäynnistyksiä varten laitteessa on se lämpötila-anturi mikä asetetaan lohkolle. Autolla tehdään lyhyitä 1-2 sekunnin mittaisia startteja ja mikäli auto ei starttaa ja suoritetaan uusi starttaus boxi osaa hakea korkeampaa rikastustasoa vallitsevan lämpötilan ja polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan.
Tässäpä vielä videot viimevuodelta, kun C5 V6 opetteli juomaan viinaa:
https://www.youtube.com/watch?v=bRz0M9uqQ_8 Ensimmäisellä videolla näkyy oikein hyvin miten oppiminen tapahtuu: Nopea startti ja ei lähde käyntiin. Sitten toinen startti jolloin boxi kokeilee seuraavaa rikastustasoa ja auto lähtee käyntiin, mutta ei pysy käynnissä. Kolmannella auto starttaa hienosti ja jää käymään ja siitä se matka taas alkaa.
https://www.youtube.com/watch?v=U3ffLAGASXk
Jälkimmäisellä videolla näkyy miten auto lähtee käyntiin lohkolämmittämättä -15 asteen pakkasesta kuin unelma. Kummassakin videossa tankin sisältö on niin puhdasta etanolia, kun pistoolista saa, eli noin 76% etanolia. Älkää välittäkö videolla kuuluvaa rohisevaa ääntä se oli rikkinäinen Puhaltimen tuuletin joka oli tuollin tullut tiensä päähän.


« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2016, 14:20:25 kirjoittanut TeURaS »
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 015
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #89 : Joulukuu 07, 2016, 14:31:34 »
Niin siis tuo 17€ on Dieselin kannattavuus etanoliin nähden. Sitten sitä E85 kuluu ihan samassa suhteessa enemmän, kun bensiiniäkin talvella. Meinaatko tosiaan, että polttoaineen vaihto vaikuttaa jotenkin laturin tai akun toimintaan? Toki villeimmät huhut kertoo, että E85 käyttö aiheuttaa lasien halkeamisen ja peilit tippuu tielle.  ;D Se on tiedossa kyllä, että talvi on se asia mikä rasittaa komponenttejä autossa. Myöskään sitä polttoainetta ei mene sinne öljyn sekaan yhtään sen enempää oli se sitten bensiiniä tai E85:sta. Mulla on nytten takana useammalla autolla kokeilua tästä E85 ajamisesta ja omia autoiluin kustannuksia se on ainakin laskenut ja minulla on siitä kyllä ihan osoittaa dataakin, eikä vain heitellä mututuntumalla. Itselleni kun ei se öljyjen vaihto tiheämpään tuota päänvaivaa, kun bensa-autoista se vaihdetaan jokatapauksessa 10tkm välein, koska öljynvaihto on halpaa kunnossapitoa.

Eli tilanne on jopa enemmän dieselin kannalla. Ajattelin jotenkin että olisit laskenut tilanteen jossa säästö kääntyisi viinan puolelle.
Se että joutuu sahaamaan autoa kovemmilla pakkasilla pidempään ei ole hyväksi akulle ja sen myötä laturillekkaan. En nyt jaksaisi toistella samoja perusasioita jotka jokainen E85:n kanssa tekemisissä ollut luultavasti jo tietää mutta E85 ei höyrysty kovin hyvin etenkään bensaan nähden pakkasella vaan pisaroituu ja sitä joutuu suihkimaan kylmäkäynnistyksessä sylinteriin paljon. Ja kyllä se vaan löytää tiensä öljyn sekaan. Öljyn seassa E85 on huono homma. Suosittelen TeURaSta haistamaan öljyjä seuraavassa öljynvaihdossa saattaa olla että voit havaita E85:n siellä öljyn seassa jos hajuaistisi on kunnossa.

Kannatan toki E85:sta polttoaineena mutta kannattaa kuitenkin pitää järki päässä sen suhteen.
If in doubt, go flat out.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 5
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #90 : Joulukuu 07, 2016, 14:33:29 »
Sitten sitä E85 kuluu ihan samassa suhteessa enemmän, kun bensiiniäkin talvella.
Itse asiassa sitä kuluu suhteessa enemmän, koska etanolin ja bensiinin kylmäkäynnistysominaisuudet ovat niin erilaiset. Lämpimälle koneelle etanolia käytettäessä tarjottava lisärikastus (leikitään vaikka että 28 %) ei alkuunkaan riitä kylmäkäynnistystilanteeseen. Jos tulee paljon kylmäkäynnistyksiä ja vajaalämpöisellä koneella ajelua niin kulutusero bensiiniin kasvaa.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #91 : Joulukuu 07, 2016, 14:44:06 »
Sitten sitä E85 kuluu ihan samassa suhteessa enemmän, kun bensiiniäkin talvella.
Itse asiassa sitä kuluu suhteessa enemmän, koska etanolin ja bensiinin kylmäkäynnistysominaisuudet ovat niin erilaiset. Lämpimälle koneelle etanolia käytettäessä tarjottava lisärikastus (leikitään vaikka että 28 %) ei alkuunkaan riitä kylmäkäynnistystilanteeseen. Jos tulee paljon kylmäkäynnistyksiä ja vajaalämpöisellä koneella ajelua niin kulutusero bensiiniin kasvaa.

Puhutaan kyllä hyvin marginaalisesta noususta. Siihen nähden mitä noilla autoilla on nyt tullut jyrättyä. Pidin pidemmän aikaa kirjaa noista autojen kulutuksista ja lopetin siihen, kun havaitsin, että auton ajotietokoneen ilmoittaman keskikulutuksen, kun kertoo 1.28% päästään melkolailla prikulleen samaan lukemaan, kun jakamalla tankattu litramäärä ajetuilla kilometreillä. Heittoa tässä oli ehkä desi sinne tai tänne. Itselleni sillä nyt ei ihan kauheaa merkitystä ole, että onko se autoni kulutus 10,24L/100km vai onko se jopa 11L/100km. Sitten muistan jonkun jutun nähneeni, että tämä St1 tekemä RE85 on kylmäkäynnistysominaisuuksiltaan toista luokkaa, kun muualla maailmassa käytetty tavara.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 015
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #92 : Joulukuu 07, 2016, 15:12:55 »
Sitten muistan jonkun jutun nähneeni, että tämä St1 tekemä RE85 on kylmäkäynnistysominaisuuksiltaan toista luokkaa, kun muualla maailmassa käytetty tavara.

Johtuu siitä että ST1 lisää bensan määrää suhteessa etanoliin talvella. Ainakin mun etanolianturi on näyttänyt talvisin selvästi pienempiä etanolipitoisuuksia ST1:n E85:ssa talvella.
If in doubt, go flat out.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #93 : Joulukuu 07, 2016, 15:38:02 »
Niin siis tuo 17€ on Dieselin kannattavuus etanoliin nähden. Sitten sitä E85 kuluu ihan samassa suhteessa enemmän, kun bensiiniäkin talvella. Meinaatko tosiaan, että polttoaineen vaihto vaikuttaa jotenkin laturin tai akun toimintaan? Toki villeimmät huhut kertoo, että E85 käyttö aiheuttaa lasien halkeamisen ja peilit tippuu tielle.  ;D Se on tiedossa kyllä, että talvi on se asia mikä rasittaa komponenttejä autossa. Myöskään sitä polttoainetta ei mene sinne öljyn sekaan yhtään sen enempää oli se sitten bensiiniä tai E85:sta. Mulla on nytten takana useammalla autolla kokeilua tästä E85 ajamisesta ja omia autoiluin kustannuksia se on ainakin laskenut ja minulla on siitä kyllä ihan osoittaa dataakin, eikä vain heitellä mututuntumalla. Itselleni kun ei se öljyjen vaihto tiheämpään tuota päänvaivaa, kun bensa-autoista se vaihdetaan jokatapauksessa 10tkm välein, koska öljynvaihto on halpaa kunnossapitoa.

Eli tilanne on jopa enemmän dieselin kannalla. Ajattelin jotenkin että olisit laskenut tilanteen jossa säästö kääntyisi viinan puolelle.
Se että joutuu sahaamaan autoa kovemmilla pakkasilla pidempään ei ole hyväksi akulle ja sen myötä laturillekkaan. En nyt jaksaisi toistella samoja perusasioita jotka jokainen E85:n kanssa tekemisissä ollut luultavasti jo tietää mutta E85 ei höyrysty kovin hyvin etenkään bensaan nähden pakkasella vaan pisaroituu ja sitä joutuu suihkimaan kylmäkäynnistyksessä sylinteriin paljon. Ja kyllä se vaan löytää tiensä öljyn sekaan. Öljyn seassa E85 on huono homma. Suosittelen TeURaSta haistamaan öljyjä seuraavassa öljynvaihdossa saattaa olla että voit havaita E85:n siellä öljyn seassa jos hajuaistisi on kunnossa.

Kannatan toki E85:sta polttoaineena mutta kannattaa kuitenkin pitää järki päässä sen suhteen.

Niin kuten sanoin, että tuossa olen vertaillut talouden C5 autoja Eli 136 HDi:tä ja 2,0i jotka ovat muutoin identtiset vehkeet. Kuitenkin Diesel meidän talouden pitkänmatkan vehkeenä on edullisempi, kun 407 V6 vaikka siinä viina paloikin. (Voi olla, että Diesel C5 vaihtuu sitten joskus tulevaisuudessa vielä E85 versioon) Mutta, niin onhan näistä E85 ominaisuuksista väännetty jos jonkuin verran tuolla toisaalla, mutta se etanolipirssikin lähtee ihan kivasti sahaamatta käyntiin, kuten noilla videoilla jo voi huomata, joten se startti ja laturi tai akku ei kulu yhtään sen enempää. Myöskin onnistuneet kylmästartit minimoi sen sylintereien seinääpitkin öljyn sekaan valuvan polttoaineen määrän.Suomessa taida kesälläkään saada yli 80% etanolia sisältävää RE85:sta. Muistelin kuitenkin, että siihen polttoaineeseen on lisätty myös jotain pohjoisia oloja tukevia lisäaineita, toisaalta onhan sitä bensiiniinkin lisätty kaikenlaista.
Öljyn  haisteleminen / maisteleminen (No ei sentään) kuuluu ihan normaali juttuihin ihan vaihtojen välillä tapahtuvissa mittatikkujen nostoissa ja öljynvaihdoissa. Eikä se sen kummaisemmalle haise. Edelleen jos polttoainetta pääsee niin paljon öljyn sekaan, että se alkaa pistävästi haista, niin yleensä kone ei ihan terve ole muutoinkaan?

Olen samaa mieltä siitä, että E85 kanssa pitää pitää järki päässä ihan kuten minkätahansa asian kanssa, mutta vielä ihmisillä on sitä kohtaan kauhean negatiiviset asenteet ja jopa täysin harhakuvitelmia ja väärää tietoa.

C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 702
  • Peukkuja: 8
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #94 : Joulukuu 07, 2016, 20:13:16 »
Hienoa, että TeuRas on pioneeri tässä asiassa. Webasto ei oikein tykkää E85:sta.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #95 : Joulukuu 07, 2016, 20:34:16 »
Hienoa, että TeuRas on pioneeri tässä asiassa. Webasto ei oikein tykkää E85:sta.

Itsellä ei ole kokemuksia muista, kun diesel webastoista omissa autoissa. Tuolla Volvo puolella taisi joku kirjoittaa, että bensawebasto polttaa kyllä etanolia, mutta webastoa pitää pyörittää hieman pidemään. Dieselissähän se Webaston kellon oletusaika 30min on riittävä lämmittämään koneen ja kuulemma kaikki siitä ylöspäin on mukavuuskäyttöä. Bensawebastosta ei ole kokemusta. Valopetroolilla toimivasta Eberistä on hieman. Hatara muistikuva oli, että E85 kanssa kannattaa Webaston kelloon asettaa se 60min polttoajaksi, että päästään hyvään lopputulokseen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2016, 20:58:03 kirjoittanut TeURaS »
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #96 : Joulukuu 08, 2016, 12:15:17 »
Säädättäisin myös webaston seossuhteen kohdalleen e85-käytössä. Harmi vaan että se pistoolista tuleva tavara vaihtelee eikä lämppärissä ole mitään adaptoituvuutta sellaiseen.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 974
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #97 : Joulukuu 08, 2016, 12:38:48 »
Säädättäisin myös webaston seossuhteen kohdalleen e85-käytössä. Harmi vaan että se pistoolista tuleva tavara vaihtelee eikä lämppärissä ole mitään adaptoituvuutta sellaiseen.
Mitenkäs se seos säädetään näissä tietokoneajan Webastoissa? Vielä 90-lukuisissa oli säätö imuputken pituudella, ja pakoputkenkin pituus osaltaan seokseen vaikutti. Tuosta sitten saisi kyllä, jos harrastuneisuutta riittää, tehtyä vaikka muuttuvapituuksisen imuputken joka saisi ohjauksensa polttoainelinjassa olevasta etanolipitoisuuden anturista...

Siis jos viitsisi, täysin mahdollista eikä kovin vaikeataan olisi...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 702
  • Peukkuja: 8
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #98 : Joulukuu 08, 2016, 13:36:41 »
Pakkasella tuskin Webasto edes käynnistyy E85:lla. Jos E85 muunnoksen tekee, niin kyllä tankissa on aina tuota biopolttoainetta. Päästöjen suhteen hiilidioksin määrä on laskettava eri valossa kuin myyntimiesten :-).

 https://peda.net/yhdistykset/bmol-ry/koulutus/eyy/yhteinen_ymparisto/energia/ue7d/bioenergia

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/tutkimus-etanolin-kaytto-polttoaineena-lisaa-paastoja/154726/

Saab oli aikaansa edellä, mutta...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=121305

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #99 : Joulukuu 08, 2016, 21:32:11 »
Mitenkäs se seos säädetään näissä tietokoneajan Webastoissa?

Tietokoneella juuri :) Väylävehkeissä on varmaan tuoreemmat metkut, mutta omani tuolta ~15v takaa juttelee ThermoTest nimiselle softalle ja adapterina välissä on VAG:n "OBD-lukija" (K-linja). Käytännössä seoksensäätö muuttaa muistaakseni bensapumpun taajuutta. Lienee mahdollista tehdä oma pulikka joka osaa protokollan, avaa yhteyden ja tekee säädön, mutta suoraviivaisempaa varmaan olisi käydä käsiksi suoraan siihen bensapumpun ohjaukseen piggyback-periaatteella. Ja miksei vaikka sitten lambda-takaisinkytkentä weban pakoputkesta...