Kirjoittaja Aihe: bensakone syömään E85:sta ?  (Luettu 31920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 669
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #50 : Toukokuu 01, 2013, 18:25:23 »

Geijo

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #51 : Toukokuu 02, 2013, 17:03:09 »
Tuossa oli erään tutun kanssa juttua noista muutossarjoista. Tuossahan ongelmaksi muodostuu kaikki kumiosat. Kuinka paljon niitä siellä polttoainejärjestelmässä on ja kuinka hyvin ne toimii etanolin kanssa? Itsellä oli vara autona Subarun Legacy vm.91. Yhden tankin kokeilin piruuttain tuolla RE85:lla. Eikä ollut kyllä mitään ongelmaa. Tankissa oli 1/4 bensaa jäljellä kun tankkasin RE85:sta tankin täyteen. Sitä en tiedä miten se pidemmän päälle toimii. Muistaakseni TM (vai luinko jostain foorumilta jonkun kokemuksia?) tais jossain vaiheessa kokeilla että mitä tapahtuu pidemmällä aikavälillä ja siellä tosiaan ongelma oli että ne kumiosat petti. Matka jatkuu kun ne vaihtaa etanolin kestävään.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 669
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #52 : Toukokuu 02, 2013, 17:29:52 »
Noinhan se on. Ajattelinkin jospa Citikassa jo olisi viinan kestävät kumit. En tiedä sitten.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 190
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #53 : Toukokuu 02, 2013, 19:15:18 »
se mitään muutossarjaa välttämättä tarvii paitsi............................
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 669
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #54 : Toukokuu 04, 2013, 09:12:32 »
Siellähän sitä juttua jo olikin. Tämän viestiketjun saa poistaa.
[Mode edit] yhdistetty E85 keskustelu vanhaan aiheeseen
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2013, 11:14:12 kirjoittanut olli__o »

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #55 : Huhtikuu 17, 2014, 20:10:14 »
No niin. Nyt on viinanhuuruisia kilometrejä takana reilu 13000. Talvikin meni pelkän viinan voimin. Kun lämpö meni alle -25, kone jäi toisella startilla käymään ilman esilämmitystä. Tolpan nokasta lähti nätisti.
Nyt on kaksi katsastusta takana muunnossarjan kanssa eikä ongelmia ollut. E85Powerin purkki on akkulaatikossa suojakannen alla.

Nyt tuo viinapurkki saa kaverikseen tämmöisen http://www.ac.com.pl/en/produkt/317/tap-01
Eli tarkoitus olisi vähän lisäillä sytytysennakoita tavoitteena polttoaineen kulutuksen pieneneminen.
Kampuranasentoanturin piuhoja en viitsinyt alkaa pätkimään joten tuli tilattua sopivat liittimet piuhojen päihin.
Virrat tulee samasta pisteestä e85powerin kanssa ja TPS piuhakin on valmiiksi haaroitettu johtosarjasta e85poweria varten.
Tuo sytkäpurkki mahtuu nätisti akkulaatikkoon viinaboksin viereen.

Ihmettelin muuten tuossa kulutuksen kasvua kun heitin uudet kesätassut alle. Syynä oli rengakoon vaihto 195/55R15 -> 185/65R15.
Aikani päihkältyäni huomasin että kulutuksen kasvu oli samassa suhteessa kasvaneen renkaan ympärysmitan kanssa.
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 120
  • Peukkuja: 22
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #56 : Huhtikuu 18, 2014, 11:17:56 »
Sähköt tulee suoraan moottoritilan sulakerasialta samasta sulakepaikasta ECU:n kanssa, löytyi eBaystä semmoisia näppäriä haaroitusjuttuja.

Olisiko linkkiä tai sopivaa hakusanaa? Kuulostaa tosiaan näppärältä tuotteelta.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #57 : Huhtikuu 18, 2014, 12:33:22 »
Taikasana on add-a-circuit. Ebaysta löytyy.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #58 : Huhtikuu 18, 2014, 13:28:03 »
Käyköhän toi suoraan C5:seen?  http://www.euro1supply.com/e85-etanoli-flex-fuel-muutossarja-4sylinterinen-p-12921.html?language=fi
Olis halpa ainakin.

Mites tosiaan tämä? Onko tämäkin vain kiinteän rikastuksen lisäävä systeemi vai onko tässä tarjolla muutakin älyä?

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #59 : Huhtikuu 18, 2014, 14:59:51 »
Kovasti kiinteärikasteinen on, vaikka myyntipuhe lupaa suuria. Sisäisellä lämpöanturilla kylmäkäynnistys sujuu lähinnä tuurilla... Itselläni meneillään oman V6-säästöpossun etanolimuunnos luultavimmin E85powerilla. Se on hintaansa nähden melkoinen laitos. Jos jarmot olet kiinnostunut, laita yv. Voi olla että raporttia tulee tänne kun projekti etenee...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 8
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #60 : Huhtikuu 18, 2014, 17:29:40 »
V6-moottoriin kiinnostaa kovasti, kun kuluttaa muutenkin suhteellisesti enemmän.
Bensanpainetta nostettava, jos meinaa hyvän. Eräs tuttu ajaa 40/60-sekoituksella ilman muunnosta...kai jossain vaiheessa tulee säästöt kumoava stoppi  ;).

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #61 : Huhtikuu 18, 2014, 21:12:34 »
On vaan paljon helpompaa tuo elämä tuon muunnossarjan kanssa, kun voi yhdestä pistoolista täyttää tankin.  :)
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #62 : Toukokuu 20, 2014, 09:42:36 »
Onko Holzauge saanut jo muunnossarjan asennettua kutoseen?
Itselläni on nyt paikallaan myös tuo aiemmin mainitsemani sytytysennakonsäätöpurkki. Suurimman eron olen huomannut kun laiskana vaihtajana ryömin kakkosella kävelyvauhtia jostain risteyksestä jaksaa kone vetää heti alhaalta asti jopa kylmänä.
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #63 : Toukokuu 20, 2014, 10:48:27 »
Joo, eilen illalla myöhään totesin juuri että kaikilta osin järkevää anturidataa tulee boksille. Mahtuu muuten nätisti ECUn alle. Suuttimien piuhat vedetty siihen etummaisen lohkon päällä olevaan liitinpariin, tein siihen pienen siistin jatkojohdon, jolloin auton omaa johdotusta ei jouduttu pätkimään. Lämpöanturisignaalin kanssa ihmettelin tovin. Sitten totesin, että sunnuntain auringonpaahde oli pehmittänyt (allekirjoittaneen) asentajan päätä jonkin verran - sähkö näemmä kulkee liittimeen kehnosti jos siihen tulevaa piuhaa ei ole muistanut kuoria... Pienellä modauksella liikkui sitten lämpöanturinkin signaali. Vielä ei ole lämpöanturin lukemia kalibroitu (kylmä päivä kelpaisi nyt) eikä käyttöönottoasetuksia siten tehty loppuun, mutta ehkäpä viikonloppuna. Sitten etanolia tankkiin ja katselemaan.

Itse pohdiskelin myös tuota sytytysennakonsäätöpurkkia varsinkin polttoainetalouden optimoinnin kannalta. Liikkuvia osia tulee vain runsaasti siitä, että ES9A:ssa on myös säätyvä venttiilinajoitus, ja servicen mukaan ES9A:ssa on nokka-akselin asentoantureita kaksin kappalein. Yhdelle näkyisi sytkäpurkista löytyvän liitäntä muttei kahdelle... Ehkä tämän kanssa saattaisi mennä liian monimutkaiseksi.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 8
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #64 : Toukokuu 20, 2014, 21:06:18 »
http://enerma.pl/en/emulators/179-stag-tap-01-timing-advance-processor.html

Kyllä on mielenkiintoista, mutta... V6-moottoriin pitäisi laittaa purkit siten, että olisi ns. kaksi kolmesylinteristä moottoria. Nelisylinterisestä E85powerpurkista yksi kanava jäisi käyttämättä. Riittäisikö purkkien tarkkuus siihen, että olisi omat lamdat ja ennakonsäädöt purkkien kautta? Miten näkyy tuon etanolipurkin data tietokoneen ruudulta ja mitkä arvot ovat muutettavissa? Millä perusteella sytytysennakkoa voidaan aikaistaa? Periaatteessa tuolla saisi optimoitua moottorin tehon ja taloudellisuudenkin. Juuri oli esillä ST1:n kyltissä hinnat E95:lle, 1.54 e ja E85:lle 1,11 e. Hintaero 0,43 e per litra. Kymmenen litraa 15,4 e ja etanolia noin 30% enemmän, eli 13,1 euroa. Hintaero 2,3 euroa per 100 km. Tuolla laskukaavalla on ikävä kyllä takaisinmaksuaika 20000 km  ;). Miten webasto muutetaan etanolikäyttöiseksi? Jokin testijohto, jolla voi ohjelmoida syöttöä. Lähteekö webasto edes käyntiin kovalla pakkasella? Esilämmittimenä olisi mainio.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #65 : Toukokuu 21, 2014, 08:50:11 »
Oktaaniluku on korkeampi kuin bensalla ja paineennousu sylinterissä hitaampaa kuin bensalla vaikka palamisnopeus onkin nopeampi.
Itselleni lisäsin ennakoita STAG TAP-01:n käyttöohjeessa olevan nestakaasulle (LPG) tarkoitetun käyrän mukaisesti. Aikani nettiä kahlattua monessa paikassa suositeltiin E85:lle vastaavaa ennakon lisäystä kuin älpeegeelle. Kun olis vaan se oma dyno niin sais säädettyä kunnolla kohdilleen  :)
Jos joku tarvitsee datakaapelia STAG TAPin ohjelmointia varten sellaisen saa lainaksi Askolasta. (Itse tehty mutta toimii)
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 018
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #66 : Toukokuu 21, 2014, 09:36:15 »
Kaveri haluis muuttaa Aygon E85:lle. Onko kukaan pistäny C1:een jotain konversiosarjaa?
If in doubt, go flat out.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #67 : Toukokuu 21, 2014, 09:59:55 »
Webaston pitäisi toimia suoraan, lämmitysteho vaan laskee (5kW->4kW).
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #68 : Toukokuu 25, 2014, 23:04:48 »
Nyt juur. Kuva (varsinkin Kraftstoffsorte-kohta) kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Toistaiseksi kaikki normaalia. Tankissa n. 50 litraa etanolia ja loput (reilut 10 litraa?) bensaa.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #69 : Kesäkuu 11, 2014, 09:02:55 »
V6-moottoriin kiinnostaa kovasti, kun kuluttaa muutenkin suhteellisesti enemmän.
Bensanpainetta nostettava, jos meinaa hyvän. Eräs tuttu ajaa 40/60-sekoituksella ilman muunnosta...kai jossain vaiheessa tulee säästöt kumoava stoppi  ;).

Itse olen nyt muutaman tankillisen ajanut 50/50 seoksella enkä ole huomannut mitään eroa pelkällä 95:lla ajeluun. Kulutus on ajotietokoneen mukaan pysynyt täsmälleen samana kuin ennenkin. 50 senttiä kun on hintaeroa polttoaineilla niin tankillisella tulee aina säästöä 15 €. Näin mennään nyt jatkossa ainakin kesän lämpimät kelit.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #70 : Kesäkuu 14, 2014, 05:56:47 »
Nyt on pari päivää ollut tankissa enemmän bioetanolia sisältävä sekoitus, eli mennään kokeeksi seossuhteella 65/35. Ainakaan ajotuntumassa ei ole mitään eroa ja täyskaasukiihdytyskin tuntuu samalta kuin bensalla. Kulutuslukema on korkeampi kuin aiemmin, mutta kilsoja on tullut vain vähän mikä saattaa vääristää lukemaa.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 8
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #71 : Kesäkuu 14, 2014, 07:30:52 »
Hyvä tietää, mutta pian heittää vikakoodin mittaristoon  ;).

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #72 : Kesäkuu 14, 2014, 09:11:59 »
Ruotsalainen kanssaharrastaja on kehitellyt tällaisen kikan. Ei kun kokeilemaan.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 724
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #73 : Kesäkuu 21, 2014, 05:41:32 »
Hyvä tietää, mutta pian heittää vikakoodin mittaristoon  ;).

Hyvin ennustettu. Puoli tankkia meni nätisti mutta sitten tuli antipöllö-herja. Tankkasin sekaan vähän 95, ja herja poistui välittömästi. Ilmeisesti 50/50 seos on sopivin.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 8