Kirjoittaja Aihe: bensakone syömään E85:sta ?  (Luettu 31921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #25 : Kesäkuu 05, 2012, 18:22:03 »
Menneenä viikonloppuna Tampere-Kuopio-Tampere-retki kera E85powerin ja 100 % E85:lla (Xantia 1.8i 16v, manuaali). 290 km:n paluumatkalla mittasin tankkauksen perusteella kulutukseksi 8,6 l/100 km. Ei paha nousu.

Ilmassa on epäilys, että tässä koneessa käytetty ECU (Motronic 5.1.1) ei tule toimeen E85powerin eko-moodin toisen vaiheen kanssa, jossa tietyissä olosuhteissa ECU:lle päin menevää lambdasignaalia kaunistellaan hieman. Valmistaja kertoi, että PSA:n 1,6-litraisen koneen kanssa on havaittu sama, ja myöskin Suzukin koneet tiedetään krantuksi tässä suhteessa. (Ilmeisesti LTFT hivuttautuu tappiin saakka ylös vähitellen, ja virhetilanne on valmis.) Nyt eko-moodin kakkosvaihe pois päältä, katsellaan...

Löytyi nimittäin tilanne, jossa sain moottorinvikavalon palamaan systemaattisesti. Kuopiossa kun puolilämpimällä koneella rallatteli nelosvaihteella Suurmäentien (tiijjättehän työ savolaeset sen?) ylös ja lähti alaspäin moottorijarrutuksella, ilahdutti valo kelmeällä loisteellaan. Moottorin käytös kuitenkin koko ajan normaali. Luultavasti vikakoodi (ei luettu) on osastoa liian rikas/liian laiha. Selviää lähitulevaisuudessa kun posti tuo tarvittavan adapteripiuhan.

Asiaan voi myös vaikuttaa se, että E85power pitää vielä kalibroida tulkitsemaan moottorinlämpöanturia täsmälleen kuten ECU (käyttävät samaa anturia); nyt epäilen että E85power on luullut konetta kylmemmäksi kuin se todellisuudessa on, jolloin lämpeämisvaiheen aikana tarjottu lisärikastus on luultavasti vähän liikaa. Tuo kalibrointi onnistuu sitten kun tuo OBD-adapteripiuha saapuu postissa. Tänään fiksasin ns. sivistyneeseen arvaukseen perustunutta kalibrointia muutaman asteen ylöspäin, ja luulen sen olevan nyt todenmukaisempi. Toimii nätisti ainakin lyhyen ajelun perusteella.

Myös heräsi epäilys, että joko a) moottorinlämpömittari näyttää liian vähän (mikä näköjään on ihan mahdollista) tai/ja b) termostaatti hölmöilee: maantievauhdeissa näillä keleillä (n. 13 C) mittarin mukaiset moottorinlämmöt pyörivät hätäisesti 70 asteen tienoilla. Jos näin on todella, E85power ei pysty tunnistamaan käytettyä polttoainetta luotettavasti - siihen kun tarvitaan vähintään 80-asteinen kone. Alle tuon lämmön muunnossarja tulkitsee polttoaineeksi sekoituksen ja säätää lisärikastusta siitä lähtökohdasta käsin. Eikä liian kylmänä käyvä kone ainakaan edesauta polttoainetaloutta...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2012, 20:42:57 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 395
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #26 : Kesäkuu 11, 2012, 15:20:08 »
Bioadapter pidennellyt C5 1.8:n ruiskutuspulsseja automaattiasetuksella (+20%) nyt muutaman E85-tankillisen. Kaupunkikulutus satasella näyttäisi nousseen 10 litraan ja maantiellä 9 litraan eli noin litralla molemmat. Pitääkö tästä nyt päätellä että käy laihalla vai onko vain tullut ajeltua maltillisemmin, tiedä häntä. Kylmäkäynnistysominaisuutta kannattaa käyttää viileänä aamuna, muuten voi ensimetreillä joutua painamaan normaalia enemmän kaasua. Muuta muutosta koneen käytöksessä en ole havainnut.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #27 : Kesäkuu 15, 2012, 20:25:57 »
Lisää ajelua Xantialla ja E85powerilla takana, muutaman kerran löytynyt jälleen moottorinvikavaloa. Tyypillisesti kakkosvaihteella ja ihan pintakaasulla, koodia ei luettu vielä. Samoin lämpimällä koneella tyhjäkäynnin käytös ei ole ollut ihan mallikelpoista; varsinkin pitemmän moottoritierupeaman jälkeen tyhjäkäynnille tultaessa kierrokset ovat kyykänneet liikaa ennen kuin moottorinohjaus on nostanut ne normaaleihin tyhjäkäyntilukemiin (jotka lähes aina ovat kyllä löytyneet).

Putsailin huvikseni tyhjäkäyntimoottorin. Ei se sinänsä jumittavalta vaikuttanut, mutta onpahan nyt ainakin puhdas. Sitten toisekseen hoksasin kytkeneeni auton johtosarjan ja ECUn väliin tulleen jatkojohtosarjan signaalikaapelien suojamaadoituksen väärin, molemmista päistä maihin (tähän kohtaan laittaisin facepalm-hymiön jos voisin). Voi kuvitella, että vinkeitä asioita tapahtuu noin maadoituksellisesti (esim. anturisignaalien puhtauden suhteen) kun yksi maajohto meneekin ihan eri reittiä kuin kaikki muut (jotka on koottu yhteiseen maadotuspisteeseen johtosarjassa n. 20 cm pistokkeesta. No, nyt tuo on korjattu. Katsellaan mitä tästä seuraa...

Viime viikonloppuna ajoa reilut 300 km josta suurin osa moottoritietä (120 km/h). Hiukkasen vaille 10 l/100 km vei etanolia. Saisi olla hiukan vähemmänkin...

mko

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #28 : Heinäkuu 01, 2012, 14:39:35 »
Pari kysymystä:

Eivätkö "modernihkot" (jääköön lukijan vastuulle määritellä) moottorinohjausjärjestelmät osaa itse rikastaa polttoaineseosta 0-25% riippuen etanolin määrästä? Olettaisin, että fuel trimmit (short term/ long term) ovat olemassa juurikin tätä tehtävää varten. Tarvitaanko tällöin erillistä etanoliboxia muuhun kuin kylmäkäynnistyksen helpottamiseen?

Jos etanoliboxin ainoaksi funktioksi jää kylmäkäynnistyvyyden helpottaminen, eikö se olisi helpompaa toteuttaa lämpöantureiden arvoja muokkaamalla? Tämähän hoituu alle euron NTC-vastuksella.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2012, 14:58:36 kirjoittanut mko »

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 395
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #29 : Heinäkuu 01, 2012, 22:11:13 »
Eivätkö "modernihkot" (jääköön lukijan vastuulle määritellä) moottorinohjausjärjestelmät osaa itse rikastaa polttoaineseosta 0-25% riippuen etanolin määrästä? Olettaisin, että fuel trimmit (short term/ long term) ovat olemassa juurikin tätä tehtävää varten. Tarvitaanko tällöin erillistä etanoliboxia muuhun kuin kylmäkäynnistyksen helpottamiseen?

C5 ainakin toimi hienosti ilman erillistä boksiakin, kylmäkäynnistyksiä ja ensimmäistä kadunkulmaa lukuunottamatta.

Lainaus
Jos etanoliboxin ainoaksi funktioksi jää kylmäkäynnistyvyyden helpottaminen, eikö se olisi helpompaa toteuttaa lämpöantureiden arvoja muokkaamalla? Tämähän hoituu alle euron NTC-vastuksella.

Kerrohan lisää tästä, miten toimii periaatteessa/käytännössä?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #30 : Heinäkuu 01, 2012, 23:19:49 »

Lainaus
Jos etanoliboxin ainoaksi funktioksi jää kylmäkäynnistyvyyden helpottaminen, eikö se olisi helpompaa toteuttaa lämpöantureiden arvoja muokkaamalla? Tämähän hoituu alle euron NTC-vastuksella.

Kerrohan lisää tästä, miten toimii periaatteessa/käytännössä?

Ennen vanhaan open loop (ilman lambdaa) olevia digitaalisia moottorinohjauksia oli (tai on...kawan digiruisku 1983...) helppo huijata: potikka (tai erilainen NTC) imuilman lämpöanturin tilalle => ECU luulee että imuilma on kylmempää (=tiheämpää) ilmaa joka vaatii enemmän bensaa => saa rikkaamalle. Jos tuon laittaa potikalla/kytkimellä tms. poistettavaksi voi minuutin parin päästä ottaa "ryyppyä" pois => paluu vanhaan kunnon käsiryyppyaikaan...

Sama periaatteessa ehkä toimii uudemmissakin koneissa, kylmänä kun ei käytetä lambda-anturia, mutta ei niistä kokemuksia (ja yhtä hyvin voisi huijata jäähdytysnesteen lämpötilallakin, mutta se ei rikasta ihan yhtä suoraviivaisesti, koska ECUn ohjelmissa on otettu huomioon miten bensapisarat tiivistyvät kylmäkäynnistyksessä imusarjan pinnoille, voi ehkä oikeastaan toimia paremminkin)

Mitenköhän huijaus toimii sitten oikein kylmässä => jos on oikeasti -30 C ja huijaa -50 C, niin onkohan ECUssa noin paljon säätövaraa vai tulkitseeko antureiden rikkoutuneen?

Yleinen? maksimi +20 % fuel trimmissä ei riitä kuin noin 50 % etanolille, siksi joudutaan käyttämään bokseja, E85 vaatii fuel trimmiä noin +40 % (20 % boksista +noin 20% ECUn fuel trim) ECU voi säätää myös -20 % "puhtaalle" bensalle

- Eli boksi tekee huijauksen (+20 %) puhtaan bensan ja E85 puolivälille, jonka jälkeen ECUn long term fuel trim korjaukset -20 % bensalle, +20 % E85:lle ovat mahdollisia eikä ruiskutuksen vikavalojen pitäisi syttyä.

(oikeastihan prosenttilaskuja ei noin lasketa kuin yllä: 20 % kasvua +20% lisää on yhteensä 44 %, mutta vähän sinnepäin kuitenkin...)

mko

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #31 : Heinäkuu 01, 2012, 23:35:02 »
Kerrohan lisää tästä, miten toimii periaatteessa/käytännössä?

Yksinkertaisin versio saadaan, kun lisätään erillisen katkaisijan kautta ECT-sensorin kanssa sarjaan sopiva NTC-vastus, jolloin ECU näkee jäähdytysnesteen lämpötilan 10-20 astetta todellisuutta kylmempänä, minkä johdosta seosta rikastetaan, ja käyntiinlähtö helpottuu.

Älykkäämpi versio vois haistella arvoja ECT-anturilta ja sopivan lämpötilan alituttua kytketään NTC sarjaan. Tuloksena jälleen em. efekti, eli seos rikastuu. Osia tarvitaan ~2e edestä.

ECU:ssa tosin saattaa olla koodinpätkä joka tarkkailee eri lämpötila-antureiden(imuilma/jäähdytysneste/...) arvojen eroavaisuuksia ja/tai liian nopeita lämpötilan muutoksia jolloin tuloksena saattaa olla vikakoodi.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2012, 01:44:56 kirjoittanut mko »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 120
  • Peukkuja: 22
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #32 : Heinäkuu 02, 2012, 07:25:40 »
ECU:ssa tosin saattaa olla koodinpätkä joka tarkkailee eri lämpötila-antureiden(imuilma/jäähdytysneste/...) arvojen eroavaisuuksia ja/tai liian nopeita lämpötilan muutoksia jolloin tuloksena saattaa olla vikakoodi.

Liian nopeasta muutoksesta tulee vikakoodi jo Xantian aikaisessa ecussa.

mko

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #33 : Heinäkuu 02, 2012, 11:39:37 »
ECU:ssa tosin saattaa olla koodinpätkä joka tarkkailee eri lämpötila-antureiden(imuilma/jäähdytysneste/...) arvojen eroavaisuuksia ja/tai liian nopeita lämpötilan muutoksia jolloin tuloksena saattaa olla vikakoodi.

Liian nopeasta muutoksesta tulee vikakoodi jo Xantian aikaisessa ecussa.

Hyvä tietää.

Toisaalta jos auto toimii vikakoodista huolimatta moitteettomasti, eikä esimerkiksi polttoaineenkulutus lisäänny, niin asiahan on täysin merkityksetön. Katsuria varten tosin saattaa joutua vikakoodin nollaamaan.

Jos haluaa hifistellä, niin ei liene ongelma selvittää mikä on ECUn raja-arvo lämpötilan maksimimuutokselle aikayksikköä kohden. Rikastuspiiri suunnitellaan sitten vaan tätä raja-arvoa silmällä pitäen.



rouveri

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #34 : Heinäkuu 30, 2012, 01:59:00 »
Mites tuollaisen Vm:94 xantia 1.8 8venasen muuttaminen E85 kelpoiseksi osaisko joku neuvoa mistä boksia? vai onnistuuko tohon 8tappiseen museovehkeeseen olleskaan?

Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 887
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #35 : Heinäkuu 30, 2012, 09:58:26 »
Googleta "E85 muutos"
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

rouveri

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #36 : Heinäkuu 30, 2012, 10:51:51 »
Olen Googletellu monena iltana mut en löydä tuosta mun moottorilla varustetusta mallista tietoa miten sen onnistuisi muuttaa E85 vai onnistuuko ollenkaan...

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #37 : Heinäkuu 30, 2012, 15:30:12 »
Olen Googletellu monena iltana mut en löydä tuosta mun moottorilla varustetusta mallista tietoa miten sen onnistuisi muuttaa E85 vai onnistuuko ollenkaan...

Eiköhän tuo onnistu, kyllä 8-venttiilinen kone sen verran modernia tekniikkaa taitaa olla. Nuo muunnossarjat eivät ole automalli- tai moottorikohtaisia, joten siksi tietoa niiden käytöstä juuri jonkun tietyn moottorin kanssa voi olla vähänlaisesti tietoa netissä. Itse juuri ruuvailin 1.8-litraisen 16-venttiilisen vm. 1996 Xantiani käymään etanolilla, E85power-muunnossarja kyseessä (http://www.e85power.hu). Hyvin se sillä kulkee.

Avartavaa keskustelua aiheesta täällä:
http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t-279980/citroen-xantian-muunnos
http://re85-muunnos.wikidot.com/linkkejae

rouveri

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #38 : Heinäkuu 30, 2012, 23:40:24 »
Kiitos tuosta avartavasta tiedosta... Löytyykö jälleen myyjiä noille bokseille suomessa?

rouveri

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #39 : Heinäkuu 31, 2012, 01:47:58 »
Millainen homma ois vaihtaa sääjettävä bensanpaineensäädin toho 94vm 1.8 8vena xantiaan. luulen että pelkästään sillä saisi pelaamaan hyvin RE85 kanssa : ) sillä saisi ruiskutusmäärääkasvatettua kun oisi isompi painen tukissa... niin ja mistä saisi noita paineensäätimiä? onko kellään tietoutta..

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #40 : Heinäkuu 31, 2012, 09:33:08 »
Bensanpaineensäätimellä voi hoitaa seosta rikkaammaksi, mutta edelleen jää ratkaistavaksi kylmäkäynnistyspuoli. Etanolilla kun nuo kylmästartit eivät ole ihan niin suoraviivaisia kuin bensalla. Tällöin saattaa joutua vielä lisäämään esim. ohjaamon tuodun potentiometrin moottorinlämpöanturin ja ECUn väliin, jolloin ECUa huijataan luulemaan konetta kylmemmäksi kuin se itse asiassa on. (Ja sitten kun potikkaa erehtyy vääntämään liian nopeasti, ECU luulee anturin vikaantuneen ja lyö päälle virhekoodin. Näin käy jo Xantiassa.) Itse katsoisin, että helpoimmalla selviää kun hankkii muunnossarjan, jossa on liitäntä auton lämpöanturiin (tai oma lämpöanturi) ja kunnollinen (ts. tietokoneella säädettävä) kylmäkäynnistystoiminto.

Noilla bokseilla on pari myyjää Suomessa, Sercap (http://www.sercap.fi/) edustaa ruotsalaista BFV:tä, Fuel Flex Finland (http://www.fuelflexfinland.fi) amerikkalaisia Flex Fuel Internationalin tuotteita, Halpatek (http://www.halpatek.fi) jotain vastaavaa eurooppalaista. Aika kovia ovat hinnat Suomessa, varsinkin tuon Fuel Flex Finlandin 395 euroa kiinteää lisärikastusta tarjoavasta boksista (tosin asennettuna) on aika rapeaa, kun noita saa ulkomailta noin satasella ja asennus on yksinkertaista ja nopeaa. Vähän enemmän investoiden (E85power maksoi keväällä 146 euroa plus postikulut) saa sitten jo boksin, joka lukee lambdasignaalia, moottorinlämpöjä ja kaasuläpän asentoa tai MAP-anturia ja säätää rikastusta niiden mukaan.

Itse tilasin E85powerin suoraan valmistajalta, toimitus sujui nopeasti ja ongelmitta.

rouveri

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #41 : Heinäkuu 31, 2012, 10:50:28 »
Jos jostain tuommoisen boksin tilaan niin onko tuossa mun xantiassa Bosch EV1 töpselin päät? kun en aivan varma ole :D.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #42 : Heinäkuu 31, 2012, 11:27:27 »
EV1 mitä luultavimmin (16-venttiilisessä ainakin on), pitäisi näyttää tuolta: http://finjector.com/verkkokauppa/client/image/365 - kun otat pistokkeen irti suuttimelta niin näet. Tarkkaan ottaen liitintyyppi on AMP:n 2-napainen Junior Power Timer, joka tunnetaan myös EV1-nimellä siksi, että Boschin EV1-suuttimet käyttävät tätä liitintä.

rouveri

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #43 : Elokuu 01, 2012, 00:35:04 »
Eihän tuolta E85power.hu sivuilta osaa tilata kun kaikki on harankanvarpailla tekstit:D prkl... ei kellään ois myyä mulle tuollaista uutta boksia? tai tiiä mistä osais taukkikin tilata..  Nyt on muuten Xantian tankissa 50litraa E85 ja 15litraa 98E5. Hyvin tuntuu pelittävän täyskaasulla vetää vähän laiskemmin mut ei nyi millään kierroksilla ja melko hyvin tuntuu pelaavan ilman boksiakin tällä suhteella. Ajelis tyhjemmäksi tankkia ja raaempaa seosta tankkiin :D kattoo miten pelittää tämä 1.8 8venanen kone..

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #44 : Elokuu 01, 2012, 14:01:55 »
Eihän tuolta E85power.hu sivuilta osaa tilata kun kaikki on harankanvarpailla tekstit:D prkl... ei kellään ois myyä mulle tuollaista uutta boksia? tai tiiä mistä osais taukkikin tilata..  Nyt on muuten Xantian tankissa 50litraa E85 ja 15litraa 98E5. Hyvin tuntuu pelittävän täyskaasulla vetää vähän laiskemmin mut ei nyi millään kierroksilla ja melko hyvin tuntuu pelaavan ilman boksiakin tällä suhteella. Ajelis tyhjemmäksi tankkia ja raaempaa seosta tankkiin :D kattoo miten pelittää tämä 1.8 8venanen kone..

Ks. http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/c-578126/kauppapaikka - siellä näkyi olevan joitakin amerikkalaisia myynnissä. Ilmeisesti kiinteää lisärikastusta tarjoavia malleja.

Jos E85power kiinnostaa enemmän, heidän kanssaan voi asioida englanniksi vaikka sivut ovat tarjolla toistaiseksi vain unkariksi ja saksaksi. Itselläni toimi näin: tilaus sähköpostilla (support@e85power.hu), lasku tuli pdf:nä (ei Paypal- tai luottokorttivaihtoehtoa, harmi), lasku maksuun, maksun päästyä perille lähti muunnossarja postiin ja lähetyksen DPD-seurantakoodi sähköpostiin. E85powerissa ei tule suutinliittimiä mukana. Autoissa, joissa jokaiselle suuttimelle on oma lähtönsä ECUlla niitä ei edes tarvittaisi, mutta Xantian tapauksessa yksi piuha ohjaa kaikkia suuttimia kerralla, siksi pitää vetää piuhat suuttimille asti ja ne liittimet ovat tarpeen mikäli et halua pätkiä auton omaa johtosarjaa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2012, 15:40:32 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa rallipatonki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #45 : Elokuu 10, 2012, 10:30:53 »
Nyt on 400km takana 33% etanolilla ilman modeja. Autona vm -05 C4 2.0. Mitää eroa en ole vielä huomannut kulutuksessa niinkuin en tehoissakaan. Millaistakohan sekoitusta uskaltaa käyttää näin "kesäkeleillä" toimivuuden nimissä?
C4 2.0 -05

Poissa turtana

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #46 : Elokuu 25, 2012, 09:50:14 »
Mites tuollaisen Vm:94 xantia 1.8 8venasen muuttaminen E85 kelpoiseksi osaisko joku neuvoa mistä boksia? vai onnistuuko tohon 8tappiseen museovehkeeseen olleskaan?

1.8 ja 2.0 koneisiin saa helposti rakennettua ihan kokonaan ohjelmoitavankin ruiskun orkkis johtosarjalle, kun käyttävät marellin 8p ruiskua kumpikin.

itse tein tälläisen microsquirt ruiskun kanssa ja liittimen adapterijohtosarjaan otin vastaavasta rikkinäisestä ecusta.

ei tartte katella vikavaloja ja tulilientä saa pyttyyn tarvittaessa niin paljon kuin suuttimet antaa myöden.

microsquirtti maksaa nykyisellään ~350,-

omassa 205 2.0 T.C. pösössä on samanmoinen nykyään ja etanolilla ajelen.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #47 : Syyskuu 23, 2012, 14:40:25 »
Arvoisa  Prof. Dr. Holzauge. Olisiko mahdollista saada E85Powerin asennus ja kytkentäohjetta, kun sieltä niiden nettisivuilta ei mitään löydä. Pitäisi alkaa suunnittelemaan Xsaran ja C5:en muuttamista etanolille ja tuo E85Power vaikuttaa aika pätevältä laitteelta.
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #48 : Syyskuu 23, 2012, 15:44:30 »
Arvoisa  Prof. Dr. Holzauge. Olisiko mahdollista saada E85Powerin asennus ja kytkentäohjetta, kun sieltä niiden nettisivuilta ei mitään löydä. Pitäisi alkaa suunnittelemaan Xsaran ja C5:en muuttamista etanolille ja tuo E85Power vaikuttaa aika pätevältä laitteelta.
Ks. http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t-558321/e85power

Laittele yksityisviestiä jos tarvitset lisävalotusta, jeesaan mieluusti.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #49 : Toukokuu 01, 2013, 16:19:24 »
No niin, ei siinä sitten mennytkään kun reilu puoli vuotta että sain homman etenemään. Eli eilen hain postista E85Power setin ja tänään sain pätkittyä ja haaroitettua Xsaran piuhoja. Liittiminä käytin AMPin Supersealeja, ei pitäis ainakaan kosteuden haitata. Etanolipurkin ajattelin asentaa akkulaatikkoon kun siellä tilaa, lisäksi siinä vieressä menee ECU:n johtosarja eikä sinne muovisuojuksen alle varmaan katsastusmieskään kurki.
Maadoitusjohto pitäisi vielä kytkeä paikalleen. Tarkoitus on kytkeä se samaan maadoituspisteeseen kuin ECU. On vaan vähän ahdasta.
Sähköt tulee suoraan moottoritilan sulakerasialta samasta sulakepaikasta ECU:n kanssa, löytyi eBaystä semmoisia näppäriä haaroitusjuttuja.
Niiden kanssakin joutui vähän soveltamaan kun tilaa ei ole ihan liikaa.
Laittelen lisäinfoa ja kokemuksia kun saan purkin kytkettyä autoon ja viinanlitkua tankkiin.
On muuten ihan mukavaa olla pää konehuoneessa, kun poika kömpii kuskinpenkille ja nojaa rattiin :)
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03