Kirjoittaja Aihe: bensakone syömään E85:sta ?  (Luettu 29415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
bensakone syömään E85:sta ?
« : Heinäkuu 01, 2011, 00:39:40 »
kaikkea ne kiinanpojat väsää... onnistuiskohan tällä muuttaa bensakone toimimaan E85sen kanssa ?
http://www.e85kits.com/index.php

luulis että jos se olis noin helpooa niin kaikki bensakoneethan tolla toimis sormia vain napsauttamalla :D
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 01, 2011, 21:30:35 »
Jokuhan taanoin pohti Xantian muuttamista E85-käyttöiseksi: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,13324.msg89919.html#msg89919

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2011, 02:56:31 »
jatketaan ihmettelyä..
täällä on porukkaa tankannut 50/50 seoksella 95e5 ja e85sta (lopputulos on siis karkeasti 50e40:stä) ja ilman mitään muutoksia moottoriin ja auto käy ja kukkuu normaalisti
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=1&t=28604
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2011, 01:50:14 »
ja myös täälläkin on keskustelua lada miesten onnistuneesta E40 ajosta josta innostuneena moni on kokeillut vastaavaa ja edelleen koneet käy ja kukkuu iloisesti vaikkei mitään muutoksia ole moottorille tehty.
http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-moottoriajoneuvot/777403-vastaveto-e10-kauhulle-kohti-re85-kayttoa-tavallisessa-autossa.html

jos tuon 50E40 bensan käyttö on näin helppoa ja siinä säästää jo aika runsaasti rahaakin johtuen E85sen olevan ~30snt halvempaa kuin 95E10.... pitäisköhän itsekkin kokeilla :)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa tarksu

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 V6 Berline man. vm 03
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2011, 20:58:44 »
Vaikuttaapa varsin mielenkiintoiselta. Mieteinkin jossain vaiheessa miten paljon moottorinohjaus pystyy polttoaineensyöttöä lisäämään. Tuollainen 50/50-seos voisi kyllä olla kokeilemisen arvoinen, eikä todellakaan tarvitsisi mitään lisälaitteita. Polttoainejärjestelmän olen suurinpiirtein tarkastanut ja todennut että kaikki materiaalit kestävät E85:ttä.

Pitää kyllä koittaa jossain vaiheessa kun en tarvitse Xanttua enää säännöllisesti. Tai sitten alkaa vaan pikkuhiljaa tankkaamaan RE85:ttä ja katsoo minne asti polttoaineensyötön oma säätö riittää.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa turboapc

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 151
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #6 : Joulukuu 14, 2011, 22:05:47 »
Lähtötilanne: Xsara 2.0 vm 00 phase I. Puoli tankkia 95E10 tankissa. Lisätään tankki täyteen ruotsalaista RE85 etanoli pentsiiniä ja tutkitaan vaikutuksia.
No tyhjäkäynti souti aluksi sekä parissa kiihdytyksessä paloi moottorin vikavalo. N 10km päästä kaikki toimii niin kuin pitääkin.

Sen huomaa että ns terävin kärki puuttuu koneesta ts puhtia on hiukka vähemmän.
kylmäkäynnistys vaatii yön yli 2-3 viiden sekunnin starttausta ennen kuin lähtee käyntiin.

Tulis vaan tänne meillekkin tuo asema mistä saa tuota "löpöä" saa niin "rukkaisin" kylmäkäynnistyksen kuntoon ja ajelisin tyytyväisenä menemään.
Kulutus on varmaan isompi johtuen hyötysuhteen muutoksesta mutta luulisin että taloudellisempaa siltikin..

Ajellaan sitä ennen 95E10 joka syövyttää moottorin ja tankin ja kerää vettä sekä saa paskat liikkeelle ja hajottaa muutenkin mystisesti kaikki pihan bensalla toimivat vehkeet  :)


Ajatuksia??
 

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 778
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #7 : Joulukuu 15, 2011, 14:03:04 »
ruotsalaista RE85 etanoli pentsiiniä

Ruotsalaista? Eikös toi ST1:n RE85 ole kotimaista tuotantoa?
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 149
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #8 : Joulukuu 15, 2011, 15:49:30 »
ST1seltä sitä saa ja on Suomessa tehty ja on ajettu C5 1,8 seos 15l E85/ 10l E98 käy yhtähyvin kun 95 sella kuluttaa ehkä enemmän käyntiin kylmänä sai starttailla 3kertaa ennenkuin jäi käymään.
Sitten kokeilin 20l E85/ 10lE98 sama tulos käypi hyvin kesällä. Joku kysy että mitä hyötyä tuolla patonki puolella mutta E85 oli 1,18€/l se tulen ajeleen tolla kesäkeleillä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa turboapc

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 151
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #9 : Joulukuu 15, 2011, 17:55:45 »
Tankkasin ruotsin puolelta, siksi siis ruotsalaista :)


Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 778
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #10 : Tammikuu 02, 2012, 15:25:47 »
Nythän toi E85:n ja E10:n hintaero on 40-50 senttiä litralta, vähän asemasta riippuen.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa turboapc

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 151
  • Peukkuja: 0
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #11 : Tammikuu 02, 2012, 21:01:18 »
Tulis tänne "meillekkin" Ouluun  tuo asema niin vois vähän laskeskella että mikä on säästö, vai säästyykö oikeasti yhtään  :)

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 10, 2012, 08:51:25 »
Kyllästyin 95E hintaan ja aloin tankkaamaan E85 viinalitkua. Nythän hintaero näyttäisi olevan aika tasan 70 senttiä litralta. Hyvin tuntuu C5 1.8 pelaavan viinallakin, mökiltä lähtiessä oli n. 65% sekoitus ja 14 astetta pakkasta, normaalisti öljypohjan lämmittimestä käyntiin ja tien päälle. Mitään merkittävää lyhentymistä ensimmäisen tankin kilometrikantamassa ei jostain syystä ollut, ehkä oli enemmän maantieajoa kuin yleensä. Jatkan seurantaa.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 778
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 11, 2012, 11:18:45 »
Tuolla sitruunapatongin puolella on enemmänkin E85-kokeiluja menossa. Jotkut on tilailleet E85-purkkeja mm. tuolta -> http://bioadapter.com.

Lisää aiheesta voi lueskella vaikka osoitteesta http://re85-muunnos.wikidot.com/.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 17, 2012, 12:54:23 »
Arviolta 80% oli kovimmillaan seos mistä piti kääntyä takaisin, meni kylmäkäynnistyminen liian vaikeaksi. Tai sitten pitää hommata joku kylmänä reilusti rikastava purkki.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 217
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 17, 2012, 15:47:31 »
Aika jännää, mitenkä nää asiat kääntyy aina lopulta päälaelleen?

Alunperin asenteet 95 E10:ä kohtaan oli aika yksimielisen tyrmääviä ja nyt mietitään jo vakavissaan E85 blandausta tai jopa 85% etanolilla ajamista... ;D
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 969
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 17, 2012, 16:50:23 »
Aika jännää, mitenkä nää asiat kääntyy aina lopulta päälaelleen?

Alunperin asenteet 95 E10:ä kohtaan oli aika yksimielisen tyrmääviä ja nyt mietitään jo vakavissaan E85 blandausta tai jopa 85% etanolilla ajamista... ;D
Jep...

Itse olen edelleen tuota 95 -litkua vastaan, mutten silti E85 -tuotetta. Tässä sitten joku jo saattaa ihmetellä jotta miksi näin..?

Noo, oktaanilukemista kun puhutaan, niin E85:n oktaaniluku on 106, kestää siis korkeammat puristukset (reilummat ahdot) nakuttamatta kuin 95/98 -bensa. Ja sitten aiemmin kerätyt kokemukset, joista tällekin palstalle on tullut naputeltua, niin käyttämäni moottorimalli vain toimii paremmin (ja kuluttaa vähemmän, vaikka sekin on "tyrmätty" mahdottomana) 98 -oktaanista käytettäessä verrattuna 95 oktaaniseen...

Ja juu, on tarkoitus väsätä tuosta Rättäristä oikea FlexiFuel ajoneuvo, kunhan vain saisi yhden tunnistimen haalittua...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

jtbo

  • Vieras
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 17, 2012, 18:07:35 »
Minä tekisin moisen dieselistä, 40% hyötysuhde laajalla alueella, toki vähän työtähän moisessa ja saa olla vähän pioneerinä, mutta potentiaalia on paljon parempaan.

Hehkujen tilalle tuplat, suorsytty ja megaruutta, yksipisteruiskuna suht simppeli teoriassa moinen tehdä, hankaluus on kai saada se toimimaan särkemättä mokomaa.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 390
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 17, 2012, 20:59:07 »
MIkä muuten on todellinen bensan / etanolin suhde tuossa E85:ssä? Sitähän ei meinaan voi kukaan tietää kun se etanolimäärä saa vaihdella 50-85% välillä. Viime vuonnahan oli ainakin kesällä 95/98 ihan minimi etanolimäärillä kun ei kuulemma ollut riittävästi etanolia mitä laittaa sekaan...

Eli toiminta voi olla yllättävän hyvää senkin takia että seossuhde onkin 50/50...
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 317
  • Peukkuja: 13
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #19 : Huhtikuu 17, 2012, 21:24:52 »
Ilmeisesti (vahva ehkä :) ) ST1:n RE85 etanolipitoisuus ja ABC:n ekoflex E85 vaihtelee vain 80..85 välillä ja jos ajaa vain sillä, ei tarvittane etanoli/bensa-suhteen anturia.

Muuallahan maailmassa bensapitoisuutta muutellaan ja lisätään talvisinkin jotta käynnistyy paremmin, ainakin ST1 väittää että optimoivat pikemminkin bensakomponentin ja lisäaineiden haihtuvuutta, kuin niinkään paljon määrää.

Myykö muutkin asemat jo E85:ttä Suomessa ja onko niillä isommat vaihtelurajat etanolille?

Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 882
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #20 : Huhtikuu 24, 2012, 12:01:43 »
Tässä kokemusta E85 polttoaineesta.
http://www.change2e85.com/servlet/StoreFront
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 5
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #21 : Huhtikuu 24, 2012, 18:42:36 »
Sitruunapatongin puolella ja täällä toisessa ketjussa (http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,13324.msg119431.html#msg119431) vaahtosin jo aiheesta mutta pistetään tiedoksi tännekin:

Löytyi unkarilainen muunnossarja (http://www.e85power.hu), joka osoittautui lähemmässä tarkastelussa varsin kiinnostavaksi. Toisin kuin useimmat muunnossarjat, tämä haistelee lukemat lambdalta, kaasuläpän asentotunnistimelta ja moottorin lämpötila-anturilta. Lisäksi laite osaa 'kaunistella' lambda-arvoa ECUlle päin tarvittaessa.

Vekottimessa on USB-liitäntä, ja se on siten hienosäädettävissä itse. Valmistaja lupaa neuvoa autokohtaiset hienosäätösuositukset asennuksen jälkeisten lokitiedostojen perusteella. Valittavissa kuusi eri toimintamoodia, ja laitteesta löytyy mm. eko-moodi, jossa osakuormalla ajettaessa seosta laihennetaan, mutta ECU:lle uskotellaan normaalia lambda-arvoa ja polttoainetta säästyy. Google translate osaa kertoa lisää: http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=hu&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.e85power.hu%2F

Tilaan itse tällaisen viikonloppuna. 146 euroa sis. sikäläisen ALVin 27 %, veroton hinta 115 euroa. Postikulut 24 euroa, mutta kolmen tai useamman laitteen tilaukset ilman postikuluja. Jos joku Tampereen alueella (jottei tarvitsisi postitella Suomessa) on kimppatilauksesta kiinnostunut, pyydän ilmoittamaan 27.4.2012 mennessä. Jos vaikka saataisiin kolmen laitteen tilaus (ja postikuluton toimitus) aikaiseksi...

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 524
  • Peukkuja: 5
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #22 : Toukokuu 25, 2012, 22:03:46 »
E85power nyt kiinni Xantiassa ja aika tyhjään tankkiin 55 litraa etanolia koneen ihmeteltäväksi. Purkki tunnisti polttoaineen E85:ksi lambda-arvon perusteella (tämä käy ilmi läppärillä pyörivästä E85powerin säätö- ja kyttäyssoftasta) ja kaikki tuntuu pelaavan nyt nätisti.


Tarvikepuoli:

- Xantia 1.8i 16v vm. 1996 (ECU Bosch Motronic 5.1.1)
- E85power Unkarista tilaten (http://www.e85power.hu)
- autopurkaamolta pätkä Xantian moottorin johtosarjaa sisältäen JPT55-naarasliittimen (se, joka tulee ECUun kiinni)
- VEMSiltä Unkarista JPT55-urosliitin (http://shop.vems.hu/catalog/jpt55-connector-p-109.html)
- JPT55-urosliittimelle muovikotelo Tampereen Elektorista (150x80x46mm, valmistaja Hammond)
- läpivientikumi koteloon
- AMP JPT 2-napaisia suutinliittimiä (tunnetaan myös suutintyypin mukaan nimellä EV1) 4+4 kpl (uros ja naaras), Tampereen VPV-Motorracingilta (http://www.vpv-motorracing.fi/ - VEMSiltä olisi tosin saanut vähän halvemmalla)
- kutistesukkaa, suojasukkaa, johtoa


Toteutus:

1. Pieni jatkopala auton oman johtosarjan ja ECUn väliin johtosarjan pätkällä ja JPT55-urosliittimellä. Alkajaisiksi tietysti JPT55-urosliittimen sovitus suojakoteloonsa ja johtosarjan läpivientikumi paikoilleen. JPT55:n piirilevylle juotettavaksi tarkoitetut pinnit taitoksesta poikki, siitä sitten juotellen piuhoja oikeisiin pinneihinsä kiinni ja puusilmäisen tarkasti suojaten jokainen liitäntä kutistesukalla. MP5.1.1 käyttää vain pinnejä 1-37, joten pinnirivin 38-55 voi napsia lyhykäiseksi niin on helpompi juotella. Kävi ilmi, että muutaman anturin tieto kulkee suojavaipallisen signaalikaapelin sisällä, kuoriminen hiukan kinkkistä muttei mahdotonta. Samoin kannattaa ennakoida, että yksi maapiuha on viimeisen päälle paksu hetikohta JPT55-naarasliittimen jälkeen.

2. E85powerin johdot kiinni JPT55-urosliittimeen samalla kun johtosarjan pätkää juotellaan kiinni, itse tein näin:
- sytytysvirta pinniin 37
- maa pinniin 2
- moottorinlämpöanturi pinniin 25
- kaasuläpän asentotunnistin pinniin 29
- ajonopeuden tunnistimen piuha pinniin 9 (eipä näytä pelaavan, mutta tätä tarvitaan vain tilastotietoja varten)
- lambdan piuhat johtosarjan pinnin 28 ja ECUn pinnin 28 väliin
- suuttimien ohjausta varten piti Xantiaan rakentaa suuttimille asti menevä johtosarja. Xantiassa ECUn pinni 17 ohjaa kaikkia suuttimia, ja piuha haaroittuu neljään suuttimeen vasta myöhemmässä kohtaa johtosarjaa. E85powerin kelpuuttama suuttimien minimiresistanssi on n. 5 ohmia, ja Xantian n. 14,5-ohmiset suuttimet rinnan kytkettynä tarjoavat vain noin 3,6 ohmia. Siten päädyin rakentamaan samankaltaisen johtosarjan kuin esim. Bioadapterissa tulee vakiona, suojasukalla hyvin suojaten, johtosarjan reittiä pitkin imusarjan alle, siitä suuttimille.

3. ECU paikalleen mutta ylösalaisin (tämän keksin vahingossa), tällöin sen liitin tulee sopivasti alaspäin. Tällöin ECUn kotelon oikeaan reunaan mahtuu tuo johtosarjan jatkopala pistokkeensa kera, auton johtosarja yltää sillekin puolelle. Jatkopalan johtonippu koko hoidon ali ECUlle, E85power kiinni; se mahtuu ECUn vasemmalle puolelle. Tiukkaa tekee, mutta sinne ne menevät onnellisesti.

4. Tämän jälkeen pelkkää bensaa tankissa ja muunnossarja moodissa 0 (pois päältä) E85powerin säätösoftalla (USB:llä läppäriin kiinni) asetetaan E85poweriin mahdollisimman tarkka kylmän moottorin lämpötila, sitten kaasuläpän auki- ja kiinni-asennot, käytetään moottori lämpimäksi, säädetään muunnossarja tulkitsemaan lambda-anturia oikein (omassa tapauksessani tehdasasetus pelasi suoraan), säädetään kierroslukuarvo kohdalleen (CSETRPM=0600 osui oikeaan), asetetaan mahdollisimman tarkka lämpimän moottorin lämpötila ja lopuksi lyödään automaattisäätö, eko-moodi ja sport-moodi päälle.


Huomioita:


Muunnossarjan asentamisen jälkeen moottorinvikavalo on pariin otteeseen palanut lyhyesti sen jälkeen kun ECU on ollut virratta ja nollannut säätönsä (vaikka muunnossarja olisi täysin pois päältä ja tankissa pelkkää bensaa). Näin ei ole käynyt ennen vaikka ECU olisikin ollut pallo hukassa. Ongelma on kuitenkin poistunut itsestään 30 minuutin sisällä kun ECU on saanut säätönsä haettua ja kaikki tuntuu nyt pelaavan normaalisti. Epäilen, että tuo väkertämäni lisäpala aiheuttaa jonkin mystisen jännitehäviön johonkin anturisignaaliin, tiedä häntä. Jotain on vikamuistissa, en vaan viitsi luetuttaa kun kaikki tuntuu pelaavan.

Pientä soutua tyhjäkäynnissä ilmeni myös, tyhjäkäynti kyykkäsi oikein kunnolla kun esim. moottorijarrutukselta löi kytkimen pohjaan. Pysyi kuitenkin käynnissä. E85powerin diagnostiikka- ja säätösofta kertoi muunnossarjan saamaksi käyttöjännitteeksi virrat päällä (kone seis) vain 11,7-11,8 volttia. Sama jännite on tarjolla myös ECUlle, ovat samoissa virta- ja maapiuhoissa kiinni. Kaipa tuokin riittää sotkemaan tyhjäkäynnin. Akun virkistyslatauksen ja maadoituksien hätäapuputsauksen jälkeen jännitettä löytyikin sitten jo noin 12,1 volttia - kehitys oikeansuuntainen muttei ihan vielä riittävä. Tyhjäkäynti kuitenkin ensituntumalta arvioiden parempi; aika näyttää.

Nyt boksissa automaattisäätö päällä, samoin eko- ja sport-moodit ovat päällä. Näissä muunnossarja tarjoaa ECUlle vähän kaunisteltua lambda-arvoa olosuhteissa, jolloin voidaan ajella välillä periaatteessa liian laihalla tai rikkaalla seoksella ilman että ECU puuttuu asiaan. Pitempää reissua tulossa heti kesäkuun alussa, jolloin päästään katselemaan toteutuvaa kulutusta.

Tuossa kuvatuksessa tämä väkertämäni johtosarjan jatkopala, jossa E85powerin johdotus on kiinni. Yksi pistokkeista näkyy JPT55-naarasliittimen alla, kaksi muuta ovat sen takana piilossa. Pitkät piuhat ovat suuttimille menevä johdotus, niissä on pinnit paikallaan mutta pistokkeet vielä laittamatta (ne laitoin vasta johtojen paikalleen vedon jälkeen).

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #23 : Toukokuu 28, 2012, 08:42:58 »
Asennus C5 1.8 2003 ja Bioadapter. Avasin suutinjohtoja kuljettavan muovikanavan ja jemmasin ylimääräiset liittimet sen sisään. Purkille löytyi runsaasti tilaa elektroniikkaboksista, laitoin yhdellä ruuvilla ruiskulaatikon päälle. Samasta tilasta löytyi myös sähköt, maa tukevan näköisestä keltavihreästä ja syttyvirta (ei siis löydy suuttimelta) sulakeboksin harmaan liittimen paksusta sinisestä CM0-merkitystä johdosta (kiitos Haynes). Muutos ei siis näy konehuoneessa mitenkään.

Kulkupuolessa ei havaittavissa muutosta, vain kulutusnäyttö näyttää sen ~20% liian vähän. Kylmäkäynnistysominaisuus tulee tarpeeseen sitten syksymmällä. Edelleen mietin kyllä E85Power asennusta ja suuttimien vaihtoa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 068
  • Peukkuja: 22
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #24 : Toukokuu 28, 2012, 11:52:27 »
Hienosti toteutettu ja raportoitu!

Muunnossarjan asentamisen jälkeen moottorinvikavalo on pariin otteeseen palanut lyhyesti sen jälkeen kun ECU on ollut virratta ja nollannut säätönsä (vaikka muunnossarja olisi täysin pois päältä ja tankissa pelkkää bensaa). Näin ei ole käynyt ennen vaikka ECU olisikin ollut pallo hukassa.

Suuttimet ovat nykyään uuden boksin perässä, kaipailisiko ecu niitä?