Kirjoittaja Aihe: AL4 rakenne  (Luettu 4191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
AL4 rakenne
« : Maaliskuu 18, 2011, 10:48:24 »
Onko missään kuvia tai selityksiä AL4:sen rakenteesta ja toiminnasta? Tai kytkimestä vastaavia?
Olisi kiva tutustua hieman oman auton vaihdeaskin toimintaan noin mekaanisesti... Tietäisi sitten, että missä ja miten ne pahamaineiset magneettiventtiilitkin maijailee ja toimii...

Olen pitempään ihmetellyt sitä, että mulla tuntuu kakkosvaihteella olevan kaksi eri "tasoa" tms. Vaihdettaessa kakkoselle vetojatkuu kunnes se hieman muuttuu. Eli mitä laatikossa tapahtuu tämän kakkos vaihteen käytön aikana?
Nyt tämä on ajankohtaista, koska laatikkoni keksi oppia (on se sitten oppiva tai ei) hieman rauhalliseksi eilen. Jos ei ollut kaasu pohjassa niin kakkonen lähti vetämään hyvin kunnes sitten tuli puurovaihe, jonka jälkeen taas veto jatkui pirteämpänä ennen kolmoselle vaihtoa. Mistähän moinen voisi johtua?
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 103
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 rakenne
« Vastaus #1 : Maaliskuu 18, 2011, 14:38:14 »
Tuolla linkki erääseen dokkariin: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,10749.msg70742.html#msg70742

Se nykäisy ja luonteen muuttuminen kesken kakkosen on turbiinin lukitus, mikä omien ajokokemusten mukaan tapahtuu noin neljänkympin nopeudessa. Vastaavasti hidastaessa huomaa lukon avautumisen noin kolmessakympissä kun moottorijarrutus loppuu.