Kirjoittaja Aihe: Xantia - Käytettyä ostamassa  (Luettu 47491 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mukavuudenhaluinen

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #25 : Marraskuu 06, 2006, 21:40:20 »
Onnea auton hankinreissulle ja pidetään ne silmät auki  :)
Huonoin tlanne on, jos autoon ihastuu ensi näkemältä, saattaa tulla virheostos...

Siitä ihastumisesta ei pelkoa, sillä olen nähnyt kuvat, ja kyseessä on yksi inhokkiväreistäni, siitä sen enempää kertomatta mikä se väri on.. :angel:

Tämä oli toinen vaihtoedoistani, toinen auto olisi ollut musta, jotenkin kuitenkin laskeskelin tämän tietojen perusteella paremmaksi päässäni. ::)

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #26 : Marraskuu 06, 2006, 21:49:48 »
Sellasta että xantioita on paljon automaatilla ja vakionopeudensäätimellä, malttaisit ja laittaist sellaisen, jos sulla automaagi ynm. on ollut niin kuiteskin kaipaat sellasta :D

Mukavuudenhaluinen

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #27 : Marraskuu 06, 2006, 22:01:13 »
Sellasta että xantioita on paljon automaatilla ja vakionopeudensäätimellä, malttaisit ja laittaist sellaisen, jos sulla automaagi ynm. on ollut niin kuiteskin kaipaat sellasta :D

Hehee :laugh: No aattelin että jos talven yli nyt ainakin kestäisin tätä käsin hämmennettävää ja itse poljettavaa mallia, katselisi sitten taas ens vuoden puolella uutta menopeliä jos alkaa vaihtaminen ärsyttää ja kesäkuuma hiostaa. Katsotaan nyt mitä kaupoista tulee.

Katselemassani hintaluokassa ei ollut yhtään automaattia, jossain tais kyllä Cruise olla mutta se auto ei ollut vaihtoehtolistan kärkipäässä. Säästänpähän ainakin bensakuluissa, kun kaupungissa tulee ajeltua aika paljon. Eikä noilla ZF:n automaateilla kyllä kestävyydenkään kannalta hurrata, entisessä autossani oli onneksi vaihdettu uuteen 100 000 km takaperin.. ZF4-HP18 eli sama loota mitä näissä tietääkseni.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2006, 22:03:26 kirjoittanut Mukavuudenhaluinen »

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #28 : Marraskuu 06, 2006, 22:39:44 »
Minun tietääkseni xantut käyttävät myös AL4-laatikkoa(mm. Peugeot käyttää myös), näistä laatikoista muuten löytyy kilometritolkulla keskusteluja, noissa AL4-laatikoissa nousee minulla päällimmäisenä mieleen magneettiventtiilien viat. Mitenkään mairittelevaa sävyä ei AL4:kaan ole saanut mutta sellaiseen olen päätynyt että kun magneettivenat on kunnossa ja sähköliittimissä ynm. ei ole kosteutta/hapettumaa ynm. ja huoltaa lootan hyvin niin ovat erittäinkin kestäviä! 

Mukavuudenhaluinen

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #29 : Marraskuu 06, 2006, 23:11:04 »
Minun tietääkseni xantut käyttävät myös AL4-laatikkoa(mm. Peugeot käyttää myös), näistä laatikoista muuten löytyy kilometritolkulla keskusteluja, noissa AL4-laatikoissa nousee minulla päällimmäisenä mieleen magneettiventtiilien viat. Mitenkään mairittelevaa sävyä ei AL4:kaan ole saanut mutta sellaiseen olen päätynyt että kun magneettivenat on kunnossa ja sähköliittimissä ynm. ei ole kosteutta/hapettumaa ynm. ja huoltaa lootan hyvin niin ovat erittäinkin kestäviä! 

Voipi olla että mulla on väärä tietoa tai sitten niissä on ollut eri laatikkoja. ^-^

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 390
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #30 : Marraskuu 07, 2006, 08:13:25 »
ZF 4HP-14 vaihtuu AL4:ään tuossa '98 korvilla. Vahvistaako joku, pysyikö V6:n yhteydessä ZF:n loota loppuun asti?
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C6 3.0 Excl -06, C5 2.0 HDi tourer -13

Poissa Pekka L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 125
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #31 : Marraskuu 07, 2006, 10:04:14 »
Tuosta 1.8-koneen "ominaisuudesta" eli mäntäviasta.

Perheen kakkosautolla alkaisi olla vaihdon aika, ja jokin oikea auto kiinnostaisi saada tilalle. Silmiin osui aika edullinen ja kohtuullisesti ajettu (tasan 200tkm) Xantia, mutta auto on 1.8i 8V ja vuosimalli -94. Käyttöönotto maaliskuussa -94, eli valmistusvuosi voi olla hyvinkin -93.

Onko mitään helppoa keinoa selvittää/tunnistaa etukäteen koskeeko tuo mootorin vika tätä kyseistä yksilöä. Kokeilemallahan sen sitten tietysti näkee, että mihin tahtiin öljyä kuluu sitten kun on auton jo hankkinut, mutta ei ole kovin järkevä vaihtoehto selvittää asiaa niin
Renault Laguna 1.5 dci -08
Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v -06
Peugeot 306 1.9 XRTD sedan -97
Renault 19 1.4 GTS HB -89
Suzuki Savage LS 650 -87
Yamaha XS 650 -77

Poissa VeeKoo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Peukkuja: 1
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #32 : Marraskuu 07, 2006, 10:08:09 »
No auton ovikarmissa tai jossakin konetilassahan on se nelinumeroinen
ORGA- eli RP-numero, josta kärryn valmistuminen selviää päivälleen.
Sitten kaivaa jostain netistä tiedon, mihin asti tuota ongelmaa on
ollut. Olikos tämä sellainen vika, jota ei uutena yritettykkään korjata?
Vai onko noihin ekoihin Xantioihin tehty jotain parannuksia takuuseen?

andre

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #33 : Marraskuu 07, 2006, 10:20:11 »
Jos en väärin muista nyt tällä kertaa niin niitä korjattiin kyllä takuuseenkin.
Ja se RP numero löytyy konehuoneen puolelta oikeasta nurkasta tuulilasin alta. Samassa kohtaa on myös se värikoodi.
Valmistuspäivän voi tarkistaa vaikka täällä valitsemalla sivun alareunasta: Artikkelit --> RP-numero

Mukavuudenhaluinen

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #34 : Marraskuu 07, 2006, 23:42:27 »
Terve taas, auto on ostettu, pikkutekemistä riittää, pitää aloittaa ranetus varmaan heti huomenna. Kirjoitan tästä ihan uuden aiheen vaikka.

andre

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #35 : Marraskuu 08, 2006, 06:55:20 »
Onnea ja pehmeitä kilometrejä uuden Xantian omistajalle.  :)

Miklu

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #36 : Huhtikuu 01, 2007, 12:21:05 »
Terve aluksi kaikille, ensimmäistä kertaa kirjottelen tänne.

Elikkäs ekaa autoa olen ostamassa ja tollaset Citroen Xantiat 93 ja 94 vuosimallisia on näyttänyt saavan suht edullisesti. No kyselisnkin nyt teiltä jo kokemuksia omaavilta, mihin seikkoihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota mennessä tollasta koeajamaan? Kävin viikko sitten ajamassa yhtä 93 vuoden xantiaa, jossa joskus vaihtaessa 1->2 ja 2->3 kuulu pinetä ääntä, ei mikää rusahdus mutta silti ääntä joka alko epäilyttään. Mut uskaltaako tollasta mennä ostaan? Samassa autossa kierroslukumittari jumi 3500rpm et ei noussu sen yli. Autolla ainoastaan 2 omistajaa ollut, että se nyt ainakin plussaa.

Ko. autolla oli ajettu 188tkm ja jakohihna vaihdettu 120tkm:ssä eli olisiko vaihto edessä 200tkm paikkeilla? Mitä muuta siinä pitää samalla vaihtaa ja onko vaikee homma, pitääkö auto saada esim. johonki ylös nostettua vai onnistuuko maankamaralla ollessa?

Kiitoksia avusta!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2007, 01:10:44 kirjoittanut Miklu »

Xandy

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #37 : Huhtikuu 04, 2007, 00:02:27 »
Moro!

Itte vasta Xantian hankintaan sorruin.. oli se vaan sen verran huikea peli tien päällä  :)

Mutta itse aiheeseen. Itteäni ainakin mietitytti autoa hankkiessa hydrauliikan toimivuus. Xantian toimivuus perustuu juurikin hydraulijärjestelmän toimivuuteen, joten kiinnittäsin siihen huomiota (korkeudensäädön toimivuus takertelematta, jarrut, ohjaustehostin, onko jousitus kova eli ovatko jousipallot vaihtoa/paineistus vailla, hydrauliikan vuodot?!). Niin ja sitten sähköt.. niissäkin kuulemma voi esiintyä kaiken näköstä pikku vibaa. Itellä toiminu toistaiseksi hyvin.

Eipä tullu nyt muuta mieleen tollein "tavallisesta" autosta poikkeavaa huomiotavaa..

aalpi

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #38 : Huhtikuu 04, 2007, 11:31:14 »
Itsellä ensimmäinen sitikka ja xantia hankittuna 3kk sitten. Takapallot oli kovat ja takakorkeudensäädin jumi, korjaus osineen ja töineen oli jotain 120-150e, en muista tarkasti. Korkeudensäädin tokeni puhdistuksella, lisäksi "ajokorkeutta" säädettiin.

Ovien läpivienneistä usein johdot poikki, omassa kaiuttimet mykkinä ja toinen sähköikkuna mykkä, uutta johtoa läpiviennin kohdalle ja taas pelaa.

Farmareissa ovien saranat irti, itse hitsautin yhden takaoven saranan heti auton oston jälkeen. Edellinen omistaja oli jo hitsauttanut etuovien saranat.

Tässä siis omalle kohdalle sattuneet. Pieniä vikoja minusta siihen nähden minkä verran saa autoa tuohon hintaan.


JoneTolppa

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #39 : Huhtikuu 04, 2007, 16:23:08 »
lisäksi nyt kun on kesä tulossa flekti(e)n toiminta ja ehkäpä tarkemmin tuo hitaampi nopeus ovat usein pois pelistä. anturi ei ole kallis osa mutta siitä voi tulla kallis remppa jos toimimattomuus tulee puun takaa.
ja "citikkajumppaa" kannattaa harrastaa eli autoa ylös,alas,ylös... myöskin löhmien säännöllinen vaihto myöskin edellisen omistajan toimesta tärkeää. ainakin -99 ohjekirja sanoo vaihtoväliks 120tkm mutta tuossa on puolet liikaa. 60tkm ehdottomasti.

Miklu

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #40 : Huhtikuu 04, 2007, 17:15:06 »
Niin toi LHM onkin kiinnostanut, eli mitä sillä tarkoitetaan? Moni puhunut lhm:stä ja niiden vaihdosta täälä mutta ei ole selvinnyt et missä sitä käytetään ja mihin sitä kaadetaan. Jos neste näyttää haalealta pitäisi vaihtaa, (sehän oli vihreen väristä eikös?) vai mistä tietää vaihdon olevan tarpeellinen jos ei tiedä kilometri historiaa tai myyjä valehtelee vaihtopäivästä?

Tuli tossa vastaan 140tkm ajettu 95 vuoden xantia, jossa jakohihna vaihdettu 108tk:ssä mutta jousipalloille ei ole tehty mitään. Saattavatko kuitenkin olla ihan kunnossa? Auto sen verran kaukana ettei turhaa viittis lähtee kattoon.

Kiitti jälleen!

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 830
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #41 : Huhtikuu 04, 2007, 17:42:54 »
LHM on se neste mikä siellä jousituksessa pyörii.
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Sormus

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #42 : Huhtikuu 04, 2007, 18:08:24 »
jousituksessa, ohjaustehostimessa ja jarruissa.

JoneTolppa

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #43 : Huhtikuu 04, 2007, 19:01:54 »
mutta jousipalloille ei ole tehty mitään. Saattavatko kuitenkin olla ihan kunnossa? Auto sen verran kaukana ettei turhaa viittis lähtee kattoon.
pallot menettävät noin 10% vuodessa painetta joten jos niille ei ole mitään tehty niin mukavuus on ajosta kaukana. mutta jos auto on muuten hyvä niin ei sitä pallojen kunnon takia kannata jättää ostamatta. ne voi joko edullisesti täyttää tai vaihtaa uusiin. huomattavasti halvempaa touhua kuin tavallisten "rautajousien" vaihto.
xantiasta kannattaa myös katsoa tai paremminkin "haistella" lämppärin kennon kunto. tyyppivian tynkää. jos haisee klygooli ajossa niin kenno todennäkösesti vuotaa ja sen vaihto ei olekkaan mikään tunnin homma. toki siinä kohtaa voi myyjän kanssa ruveta tinkiin. autohan on todella mukava ja varmatoiminen  :)

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 269
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #44 : Huhtikuu 04, 2007, 19:53:24 »
Niin toi LHM onkin kiinnostanut, eli mitä sillä tarkoitetaan? Moni puhunut lhm:stä ja niiden vaihdosta täälä mutta ei ole selvinnyt et missä sitä käytetään ja mihin sitä kaadetaan. Jos neste näyttää haalealta pitäisi vaihtaa, (sehän oli vihreen väristä eikös?) vai mistä tietää vaihdon olevan tarpeellinen jos ei tiedä kilometri historiaa tai myyjä valehtelee vaihtopäivästä?

Tuli tossa vastaan 140tkm ajettu 95 vuoden xantia, jossa jakohihna vaihdettu 108tk:ssä mutta jousipalloille ei ole tehty mitään. Saattavatko kuitenkin olla ihan kunnossa? Auto sen verran kaukana ettei turhaa viittis lähtee kattoon.

Mulla on vastaava (145tkm -95) ja tähän on pallot paineistettu ainakin 2 kertaa ja nesteet vaihdettu kerran. Innokkaimmathan noita vaihtelee parin vuoden välein, mutta se on jo liioittelua jos ei kovin paljoa aja. Jos nesteet kerkeää vaihtaa väriä, niin kliinerillä saa paikat puhtaaksi. Jakohihna minun autoon on vaihdettu 2 kertaa eli vaikka kilometrejä ei kerrykään, niin 5 vuotta on toinen raja hihnanvaihdolle.

Korkeussäädön toimivuus kannattaa tarkistaa. Eli käyttää autoa ala ja yläasennoissa.
Startatessa palaa stop-valot niin kauan, että järjestelmä saavuttaa oikean paineen. Valot ei saisi palaa kymmentä sekuntia kauempaa, vaikka olis seisonut yön yli.
Auto ei myöskään saisi maata (niinkuin esim. BX) edes parkissa ollessaan. Ekoissa Xantioissa (-93 vuosimallissa) ei tosin tainnut olla vajoamisenestoa...?

Tässä minun autossa ei ainakaan ole ollut juuri lainkaan vikoja, joten uskallan kyllä suositella xantiaa!
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Miklu

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #45 : Huhtikuu 04, 2007, 21:06:06 »
Onpa muuten mukava kun saa kunnon vastauksia täälä eikä joku täysin tietämätön tuu vaan huutaan jtn tyyliin citikat on paskoja ostaisit mielummin mun corollan. Näitä kun on tullut liikaa vastaan liian monella foorumilla.

No sitten taas itse asiaan:
Onko tää jousipallojen vaihto-operaatio miten kova homma? Miten paljo esim. pitää purkaa ja onnistuuko ilman aikaisempaa kokemusta? Xantiastahan on myynnissä se kirja missä ilmeisesti opastetaan kaikenlaista huoltoa, eli pärjääkö sieltä katsomalla vai mistä ohjeet? Mitä noin suurinpiirtein maksaa pallojen vaihto eteen ja taakse jos homman tekee itse/jos homman teettää jollain nyrkkipajalla?

No entäs sit toi LHM nesteen vaihto. Eli jos nesteet vaihdetaan, onko sielä joku tulppa joka kiskastaan irti ja sit valutetaan vanha LHM neste astiaan ja uudet LHM:t tilalle?


Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #46 : Huhtikuu 04, 2007, 21:12:25 »
Pallojen vaihto on juuri niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa. Auto alas, paineet pois järjestelmästä ja sitten vanhat pallot irti avaimella ja uudet kiinni käsin kääntäen. Jousitukselle mallista riippuen erimäärä palloja, mutta yleisimmin kaksi konepellin alla ja kaksi perässä. Konehuoneessa lisäksi varaajapallo joka varmaankin on myös aiheellista vaihtaa.

LHM:m vaihdolle löytyy täältä useampiakin keskusteluita ja jostain linkki kuvallisiin yksityiskohtaisiin ohjeisiin.
Tervetuloa vain vihreän nesteen maailmaan:)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Miklu

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #47 : Huhtikuu 05, 2007, 21:33:55 »
Joo kyllä noilla ohjeilla pitäs pärjätä.

Osaako joku sanoa miten se alkuperäinen kasettisoitin voidaan korvata uudemmalla myös cd-levyjä soittavalla vehkeellä? Onko joku adapteri systeemi vai miten se menee ja lähteekö se vanha siitä helposti?

Sormus

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #48 : Huhtikuu 05, 2007, 22:04:47 »
Tottakai voidaan, suotavaa toki on hankkia peitelevy joka peittää aukijäävän osan paneelistosta laitteiden kokoeron vuoksi. Rattinapitkin voi saada toimimmaan ostamalla kalliin rattiadapterin

Miklu

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #49 : Huhtikuu 05, 2007, 23:35:02 »
Joo olishan ne napitkin kiva saada toimiin, mut saattaa tulla liian kalliiksi.

Niin lähteeköhän se radio miten, kun mitään ruuveja ei ollut näkyvissä? Onko jokin erikoiskikka siihen vai tuleeko jostain reunasta ruuvarilla kangottamalla vaan?