Kirjoittaja Aihe: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista  (Luettu 8516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kappoa

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Peukkuja: 0
  • xsara vts '98
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #50 : Helmikuu 23, 2011, 22:43:09 »
öljyn käyttäytyminen on lineaarista. jos öljy on xxxx jähmeää -50pakkasessa niin silloin se on xx jähmeää edelleen -25pakkasessa. edellisellä sivulla on taulukko mainittuna missä on viskojen arvot 0w20 ja 0w40 öljylle.
Kyllähän minkä tahansa nesteen käyttäytyminen on lineaarista, kun valitaan kaksi mittapistettä joiden välille vedetään suora. Reologisesti tässä ei ole juuri järkeä, ei öljy ole newtoniaalinen neste, pikemmin ei-newtoniaalinen (ja ehkä tarkemmin vielä pseudoplastinen, toisin kuin dilantti joita käytetään esim. kitkalukoissa) ja ehkäpä vielä jokseenkin jonkinsorttisesti viskoelastinen käytökseltään. Kulkeeko öljyt leikkaus/jännityskäppyrät nollan kautta?

Noista 0w40 yms merkinnöistä en ole niin kovin perillä, ne on niin kovin epäselviä merkintöjä sisällöltään kun tarvii taulukkoja yms niiden selittämiseksi :) Olen tyytyväisesti kaatanut koneeseen mitä milloinkin tuntuu sopivalta öljynvaihtohetkellä.. sen olen huomannut, että samoilla 0w40 merkinnöillä eri öljy ovat aivan erilaisia moottorissa, toiset kuumenee, toiset rallattaa yläkerrassa, yms..

jtbo

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #51 : Helmikuu 23, 2011, 23:12:48 »
Ja tosi harva juoksee ulos purkista, kun pakkasta on se -35C, menee aika tönköksi.

Poissa kappoa

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Peukkuja: 0
  • xsara vts '98
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #52 : Helmikuu 23, 2011, 23:23:01 »
Juu, ei varmasti kiire poistua paikoiltaan kireemmissä pakkasissa. Aiempi video kyllä kertoi hyvin niiden eroista :)

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #53 : Helmikuu 24, 2011, 01:02:29 »
ensin tietoa siitä mitkä vaatimukset citikalla yleensä on öljyjen suhteen.

Peugeot-Citroën Oil SpecificationsThe French PSA group issued a set of oil specifications in 2009 in order to exercise greater control over the motor oils used in their vehicles. All specifications are based on ACEA specs but also require further conditions to be met.

PSA B71 2290
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. B71 2290 is a low-SAPS oil intended for engines with diesel particulate filters and with Euro 5 emission standards. General specifications are: ACEA C2 or C3 with additional PSA tests.
PSA B71 2294
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. Main specification: ACEA A3/B4 with additional PSA tests.
PSA B71 2295
Peugeot/Citroën engine oil standard for engine before MY 1998. General specification: ACEA A2/B2.
PSA B71 2296
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. General specifications: ACEA A3/B4 + additional PSA tests.

karkeasti speksejä katsomalla ja guuglattuna
ACEA A3/B4 kävisi kaikkiin citikan bensa moottoreihin
ACEA C2 or C3 kävisi kaikkiin citikan diesel moottoreihin


jos jollakulla on parempi lista olemassa ja mielellään vaikka tarkempana (moottorikohtaisesti tms) niin pastea vaan tänne... (esim service boxiin pääsevät)


laitetaan vielä lista laatuluokituksista:
API-specifications: The American Petroleum Institute has established two general classifications: S for "service" (originating from spark ignition, for typical passenger cars and light trucks using gasoline engines), and C for "commercial" (originating from compression ignition, for typical diesel equipment). Current categories include SM, SL and SJ for gasoline engines and CJ-4, CI-4, CH-4, CG-4, CF-2, and CF for diesel engines. In addition, API created a separated CI-4 PLUS designation in conjunction with CJ-4 and CI-4 for oils that meet certain extra requirements.
It is possible for an oil to conform to both the gasoline and diesel standards.
http://www.api.org/certifications/engineoil/pubs/index.cfm

ACEA-specifications are defined by the European Automobile Manufacturers Association. Their categories are A/B (gasoline and diesel engine oils: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5), C (catalyst compatibility oils: C1, C2, C3, C4) and E (heavy duty diesel engine oils: E2, E4, E6, E7). The performance/quality classifications A3/A5 tests used in Europe for example are arguably more stringent than the API standards.

JASO-specifications: The Japanese Automotive Standards Organization (JASO) has created their own set of performance and quality standards for petrol engines of Japanese origin. Typical codes are MA, MA-2, MB, FA, FB, FC etc.

suomeksi hyvää luettavaa öljyistä ja rasvoista yms
http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=8&sqi=2&ved=0CGsQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.neste.fi%2Fbinary.aspx%3Fpath%3D2589%3B2655%3B2698%3B2706%3B3306%3B3308%26page%3D3308%26field%3DFileAttachment%26version%3D11&rct=j&q=citroen%20c4%20oil%20acea%20-filter%20-consumption%20-leak&ei=GY9lTaSdNMSWOuHlvfIF&usg=AFQjCNEsjsYxxWEEGLbSlCTU-lTyJj-DTQ

MOBIL
0W-20 täyttää vain ACEA A1/B1
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_0W-20.aspx
5W-30 täyttää A3/B3 vaatimukset jo
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_ESP_Formula_5W-30.aspx

SHELL
0W-20 on olemassa muttei tietoa acea luokituksesta (käytetään vain formula f3 luokan moottoreissa)

AMSOIL
0W-20 täyttää vain ACEA A1/B1
http://www.amsoil.com/storefront/asm.aspx
0W-30 ylittää vaatimukset reilusti... A5/B5
http://www.amsoil.com/storefront/sso.aspx
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2011, 02:23:40 kirjoittanut fsol77m »
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 883
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #54 : Helmikuu 24, 2011, 09:33:41 »
Tuo maininta, "kävisi kaikkiin", hieman epäilyttää..?

PSA B71 2290
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. B71 2290 is a low-SAPS oil intended for engines with diesel particulate filters and with Euro 5 emission standards. General specifications are: ACEA C2 or C3 with additional PSA tests.
PSA B71 2294
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. Main specification: ACEA A3/B4 with additional PSA tests.
PSA B71 2295
Peugeot/Citroën engine oil standard for engine before MY 1998. General specification: ACEA A2/B2.
PSA B71 2296
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. General specifications: ACEA A3/B4 + additional PSA tests.

karkeasti speksejä katsomalla ja guuglattuna
ACEA A3/B4 kävisi kaikkiin citikan bensa moottoreihin
ACEA C2 or C3 kävisi kaikkiin citikan diesel moottoreihin
Tahtooko nuo nyt sitten sanoa että pitäs ihan oikeesti käydä kaikkiin, siis sieltä 20-luvulta lähtien... ;D

Itteeni kiinnostaa lähinnä seuraavat moottorimallit..:

-XUD11/ATE
-M28/1
-C114/1

Joista ainakaan kahteen alimmaiseen en tuollasta olis tarjoamassa... ::)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #55 : Helmikuu 24, 2011, 10:33:34 »
Tuo maininta, "kävisi kaikkiin", hieman epäilyttää..?
Tahtooko nuo nyt sitten sanoa että pitäs ihan oikeesti käydä kaikkiin, siis sieltä 20-luvulta lähtien... ;D
tuskin nyt kaikkiin mutta oletan (mutua) että ainakin kaikkiin 2000+ luvun autoihin...
service boxiin pääset voisivat tarkistaa öljysuositukset vanhemmista autoista ja pastettaa ne tänne..

tottakai ei ole mitään järkeä laittaa 20luvun museoautoon 0w-20stä joka hulahtaa samantien läpi vaan tietysti sen aikakauden öljyä :D

Lainaus
Itteeni kiinnostaa lähinnä seuraavat moottorimallit..:
-XUD11/ATE
-M28/1
-C114/1
Joista ainakaan kahteen alimmaiseen en tuollasta olis tarjoamassa... ::)
service boxista löytyisisi tiedot varmaan mitä noihin voi laittaa ja mitä ei.
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 765
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #56 : Helmikuu 24, 2011, 11:36:08 »
Mutta onko acea c4 -luokituksen omaavia 0W-20 öljyjä olemassakaan? xW-30 öölitkin yltää tohon just ja just. Sit kun mennään johonkin kunnon 5W-40 tavaraan, niin päästään yli 4,5:n lukemiin.
jep... tuota en tiedä että onko vaiko eikö. ne selvinnee parhaiten esim mobilin,shellin yms speksejä tutkimalla tms. jos jää työnteon ohessa aikaa niin voisin kyllä tutkia että täyttääkö ko. standardia mikään tai mitkään :)

No niin no. xW-20 öölien HTHS-viskositeetin minimi on 2,6cP, eli kovin korkealle niiden ei edes tarvi tähdätä. Pääasiassa ACEA C4 -luokituksen omaavat öljyt näyttäis olevan SAE-luokitukseltaan 5W-30. Semmoisia vois jo harkitakin, ainakin jos ei tulis käytyä radalla.

Ja vaikka HTHS-viskositeetti mitataankin 150 asteessa, niin se kertoo paljon öljyn leikkautuvuudesta myös alhaisemmissa lämpötiloissa.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa joolsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 2004 2,0l
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #57 : Maaliskuu 15, 2011, 10:57:43 »
Hei

Jotain konkretiaa olisi hyvä saada.

Jos esim. 2l c5 bensakoneeseen standardit täyttävä oljy on ACEA A3/B3
ja mobil 1 5w-50 sekä mobil esp 5w-30 täyttää molemmat tuon standardin niin ilmeisesti sen puolesta ei haittaa vaikka laittaisi 5w-50 öljyä.

Tosin sitten kun sae suositus on 5w-40 niin mitenkäs sen puolesta noi kaksi edellistä kelpaa.

Käytännössä varmaan esp on parempi talvella ja saavuttaa ehkä pientä polttoainesäästöä ja 5w-50 varmaan sitten kestää minkälaisen intiaanikesän.

Hinnaltaan tuo 5w-50 on vaan niin paljon halvempi että jos vaihdan itse öljyt esim. 5tkm(huvikseni ja pitääkseni koneen puhtaampana) välein, niin onko hyötyä laittaa tuota 5w-30 esp öljyä. Eihän se 5w-50 voi haitaksi olla vai voiko?
C5 2,0 -04

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 765
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #58 : Maaliskuu 15, 2011, 11:03:41 »
En laittaisi suositusta jäykempiä öljyjä. xW-50 lienee paikallaan jos kärryllä ajetaan jatkuvasti 120 asteen öljynlämmöillä.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

tjhk

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #59 : Maaliskuu 15, 2011, 12:18:39 »
En laittaisi suositusta jäykempiä öljyjä. xW-50 lienee paikallaan jos kärryllä ajetaan jatkuvasti 120 asteen öljynlämmöillä.

En kyllä laittaisi myöskään suositusta litkumpia öljyjä. Moottori suunnitellaan tietyn viskositeetin öljylle. Jos tilalle vaihdetaan jotain lirua tai tervaa, niin liekö ihme jos ei toimi.

Poissa joolsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 2004 2,0l
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #60 : Maaliskuu 15, 2011, 12:48:49 »
Mut jos suositus on 5w-40
ja vaihtoehdot ovat 5w-30 tai 5w-50 niin eikös jälkimmäinen ole näistä turvallisempi vaihtoehto? Eihän se varmaan enää tänä talvena koe ongelmia pakkastenkaan suhteen...
C5 2,0 -04

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 765
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #61 : Maaliskuu 15, 2011, 13:34:45 »
Mut jos suositus on 5w-40
ja vaihtoehdot ovat 5w-30 tai 5w-50 niin eikös jälkimmäinen ole näistä turvallisempi vaihtoehto? Eihän se varmaan enää tänä talvena koe ongelmia pakkastenkaan suhteen...

Yläpään viskositeetilla ei ole talven ja pakkasten kanssa juurikaan tekemistä. Paitsi tietysti siinä mielessä, että mitä laajempi viskositeettialue moniasteöljyllä on, sitä enemmän siinä on lisäaineita jotka eivät edesauta varsinaisessa voitelussa. 5W-30 (mielellään ACEA C4 -luokituksen omaava) on noista kahdesta se parempi vaihtoehto. Paras olis tietty pysyä valmistajan suosituksessa...
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 765
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #62 : Maaliskuu 15, 2011, 13:35:20 »
En laittaisi suositusta jäykempiä öljyjä. xW-50 lienee paikallaan jos kärryllä ajetaan jatkuvasti 120 asteen öljynlämmöillä.

En kyllä laittaisi myöskään suositusta litkumpia öljyjä. Moottori suunnitellaan tietyn viskositeetin öljylle. Jos tilalle vaihdetaan jotain lirua tai tervaa, niin liekö ihme jos ei toimi.

"Litkumpi" öljy ei välttämättä ole ongelma, kuten yllä olevassa keskustelussa on todettu. SAE-viskositeetti ei kerro öljyn ominaisuuksista läheskään kaikkea.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

tjhk

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #63 : Maaliskuu 15, 2011, 14:09:04 »
En laittaisi suositusta jäykempiä öljyjä. xW-50 lienee paikallaan jos kärryllä ajetaan jatkuvasti 120 asteen öljynlämmöillä.

En kyllä laittaisi myöskään suositusta litkumpia öljyjä. Moottori suunnitellaan tietyn viskositeetin öljylle. Jos tilalle vaihdetaan jotain lirua tai tervaa, niin liekö ihme jos ei toimi.

"Litkumpi" öljy ei välttämättä ole ongelma, kuten yllä olevassa keskustelussa on todettu. SAE-viskositeetti ei kerro öljyn ominaisuuksista läheskään kaikkea.

Wanhat 15W-50 mineraaliöljyille tehdyt koneet eivät todellakaan pidä jostain täyssynteettisistä 0W-30 öljyistä. Sama pätee toiseen suuntaan. Moottoriin kannattaa laittaa sellaista öljyä, jolle se on suunniteltu.

Sama pätee vaihteistoon, perään, sekä muihinkin voideltaviin kohteisiin. Suunnittelussa oletetaan voiteluaineelle tietyt ominaisuudet. Jos nämä eivät täyty, niin sillä on vaikutusta toimintaan ja komponenttien elinikään.

Kevennys:


Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 765
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #64 : Maaliskuu 15, 2011, 15:13:27 »
En laittaisi suositusta jäykempiä öljyjä. xW-50 lienee paikallaan jos kärryllä ajetaan jatkuvasti 120 asteen öljynlämmöillä.

En kyllä laittaisi myöskään suositusta litkumpia öljyjä. Moottori suunnitellaan tietyn viskositeetin öljylle. Jos tilalle vaihdetaan jotain lirua tai tervaa, niin liekö ihme jos ei toimi.

"Litkumpi" öljy ei välttämättä ole ongelma, kuten yllä olevassa keskustelussa on todettu. SAE-viskositeetti ei kerro öljyn ominaisuuksista läheskään kaikkea.

Wanhat 15W-50 mineraaliöljyille tehdyt koneet eivät todellakaan pidä jostain täyssynteettisistä 0W-30 öljyistä. Sama pätee toiseen suuntaan. Moottoriin kannattaa laittaa sellaista öljyä, jolle se on suunniteltu.

Nyt olikin kyse tämän vuosituhannen kulkineesta. Ja tietysti valmistajan suositus on se varmin vaihtoehto.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 107
  • Peukkuja: 4
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #65 : Maaliskuu 15, 2011, 16:37:51 »
Vaimon pösö syö hivenen öljyä 1L / 5000 km. Maahantuojan mukaan öljyvisko suositus on muuttunut, nyt on 5w 30 koneessa ja automaan mukaan tähän loppuu varmaankin öljynkulutus. Noh,samaan tapaan kuluu tämäkin. Kone on 1.6L, 16v vm 2003.  Eipä tuo suuremmin haittaa, autolla on ajettu 160 tkm.Kun kysyin oisko venttiilin ohjurit väljänä, minulle naurettiin. Edellisellä kerralla kun PSA koneen kanssa öljynkulutuksen syitä pähkittiin homma asettui kun 1.4 Tu moottoriin 250 tkm kohdalla vaihdettiin venttiilin ohjurit

jam76

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #66 : Marraskuu 09, 2011, 17:19:01 »
Mites tommonen laihempi 0W-20 ekoluiru toimii siellä pääkallopaikalla eli itse sylinterissä, jossa lämmöt on vaikkapa 300°C. Öljykalvo, tiiveys, öljynkulutus verrattuna vaikkapa 0W-40:een
taas suoraan wikistä...
Neste Oilin tekemän raskaan kaluston voiteluainetutkimuksen mukaan siirtymällä 15w-40 -luokan öljystä 10/5/0w-30 -luokkaan, voidaan polttoaineenkulutusta saada laskettua 1-2 % (moottorista riippuen). Moottoriöljyn vaikutus polttoaineenkulutukseen on suurimmillaan pienillä moottorin kuormituksilla, jolloin moottorin sisäisten kitkahäviöiden suhteellinen osuus on suurimmillaan.[2] VTT:n tutkimuksessa raskaan kaluston polttoaineenkulutuksessa ei havaittu suuria eroja normaalissa käytössä kuluneen ja uuden moottoriöljyn välillä.[3]

Moottoriöljyjen vaihtoväli pyritään maksimoimaan, jotta syntyvän jäteöljyn määrä vähenee ja näin jäteöljyjen aiheuttama ympäristökuormitus alenee. Vaihtovälin määrittelyssä pyritään huomioimaan sekä päästövaatimukset että ajoneuvon käyttöolosuhteet entistä tarkemmin.[1] Euro 4 ja 5 -päästöluokkiin tarkoitetusta Low-SAPS -moottoriöljystä on hyötyä myös aiempien päästöluokkien moottoreissa, sillä ne alentavat päästöpartikkelien muodostusta.[4]

linkit joista ainesto on koottu
http://www.motiva.fi/files/1015/Voiteluaineet_Kulmala.pdf moottoriöljyjen vaikutus polttoaineenkulutukseen raskaassa kalustossa
http://www.transeco.fi/files/56/Raskas_ajoneuvokalusto_Turvallisuus_ymparistoominaisuudet_ja_uusi_tekniikka.pdf moottoriöjy & pa-kulutus, sivu 4
http://www.motiva.fi/files/969/poltto--ja-voiteluaineet_juva_041207.pdf Voiteluaineiden ympäristövaikutukset sivu 26-30, Neste Oil, viitattu. 

tota... siis ei se tarkoita että pitäisi laittaa jotkut niin luirut ettei ne enää ole koneen lämmittyä kuin käärmeen kusta. kannattais lukea ja lukea siis ta-vu-ta-vul-ta...

jam76

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #67 : Marraskuu 09, 2011, 17:24:22 »
Viskositeetti-indeksi kuvaa öljyn lämpötilan vaikutusta sen viskositeettiin. Mitä suurempi viskositeetti-indeksi on, sitä vakaampi viskositeetti on lämpötilan muuttuessa. Korkean viskositeetti-indeksin öljyt kestävät siis hyvin kuumuutta. Yleisesti ottaen yksiasteöljylle tyypillinen viskositeetti-indeksi on noin 100 tuntumassa ja moniasteöljyille arvon 150 ylittäviä viskositeetti-indeksejä pidetään korkeina. Del-Ron-öljyjen viskositeetti-indeksit ovat huomattavan korkeita, Classic Performance 4T SAE-60 -yksiasteöljyn viskositeetti-indeksi on 149 ja moniasteöljyjen viskositeetti-indeksit vaihtelevat välillä 164-222 öljystä riippuen. Del-Ronin perusöljyillä on jo korkea viskositeetti-indeksi ja tarpeen mukaan viskositeettia vakauttamaan on käytetty korkean stabiliteetin viskositeetti-indeksinparantajia, jotta öljyn voiteluominaisuudet pysyisivat mahdollisimman hyvällä tasolla koko sen käyttöiän ajan.

tossa vielä tiedoksi...

Poissa pökkelö

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #68 : Syyskuu 09, 2017, 22:08:46 »
Onko kokemusta Chempoil 5-30 W Ultra LRX 5-30 W öljystä ?

Oma C5 I 1,8 koneella tykkää kovasti moottoriöljystä. Talveksi laitan parempaa koneeseen, mutta lisäysöljyksi tuota ajattelin.
5 litra kannu tarjouksessa 14,99, joten on ainakin kukkarolle sopiva.


Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 003
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #69 : Syyskuu 10, 2017, 00:22:03 »
Siis tarkoitat tätä öljyä:
http://chempioil.com/en/?action=accessory_chemical_preview&name=Ultra%20LRX%205W-30

Kai se on parempi kuin ei öljyä. Mitään kokemusta mulla ei siitä ole. Valmistusmaa on ilmeisesti Liettua. Hinnalla sitä ei ole ainakaan pilattu, tosin "aitoa" GM:n Dexos2:ta saa tarjouksissa alle 20e myös.

http://sct-lubricants.com/
Lainaus
UAB SCT Lubricants is a leading manufacturer of high-quality engine oils located in Klaipėda, Lithuania. Our factory’s history dates back to 1962, when a new company called Klaypedskaya Neftebaza was founded. Over thirty years later, in 1993, this plant was registered as an oil-manufacturing unit under the name Pemco kuras whose first product was launched one year later in 1994, the engine oil “M-8B”. Eventually, it was the German joint-stock company SCT who acquired the company in 2004 to form UAB SCT Lubricants. A large-scale reconstruction and modernisation process was initiated by the new STC management
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa pökkelö

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #70 : Syyskuu 11, 2017, 20:30:53 »
Kyllä. Ihan lisäsysöljyksi. Hinnaltaan edullista, kun nykyinen C5 tykkää öljystä.
Aikaisemmin ajoin Xantialla 8 v, ja talven alla vaihtoi teboil diamondit koneeseen. Lisätä ei tarvinnut vuoden aikaan yhtään.
Samoin sitä ennen ajoin Renault 21 nevadalla 10 v ja sama juttu. Ei 19 vuoden iässä ja 300 tkm rullattuna vienyt öljyä.

Nyt on yksilö, johon saa olla lisäämässä kohtuu usein, joten kesäkeleillä lisäysöljynä ajattelin menevän joku huokeampikin öljy.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 107
  • Peukkuja: 4
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #71 : Marraskuu 08, 2017, 20:56:02 »
^ arvaan että 1.6 VTi moottorilla. Männänrenkaat on väärin suunniteltu ko koneeseen, leveys ja jäykkyys on niissä pielessä. Isälle vaihdettiin männänrenkaat, moottori alkoi 60 tkm ajon jälkeen viedä uudestaan öljyä.Jokin BMW-PSA yhteistyö motti tämä 1.6 VTi lie.

Poissa pökkelö

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #72 : Marraskuu 08, 2017, 21:54:17 »
C5 I -04 pienemmällä bensakonella 1,7 jotain.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 003
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #73 : Marraskuu 09, 2017, 00:54:12 »
Huomasin tuolla Tokmannilla (Varistossa) uusia öljyjä, saattaa kiinnostaa foorumilaisia: Eurol Ultrance PSA 0w-30 ja 5l pönikkä muistaakseni 44e... Tuossa jo nimessä on tuo PSA, ja siinä näytti olevan PSA:n joku luokitus... linkistä lisää tietoa:

http://www.eurol.com/en/42-news/519-news/6405-new-eurol-ultrance-psa-0w-30-and-0w-20-motor-oil-vcc-for-the-latest-generation-peugeot-citroen-en-volvo.html
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 397
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #74 : Marraskuu 09, 2017, 07:45:58 »
C5II 2.0, suositus 0W-40. Näistä 0-öljyistä.