Kirjoittaja Aihe: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin  (Luettu 14244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa läjjeejä

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 0
C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« : Helmikuu 20, 2011, 10:36:30 »
lämmitysaika 1,5 h pakkasta -32 lohkolämmittimellä varustettu c5 käyntiin ensimmäisellä hehkun merkkivalo ei edes syty kuin 1-2 sek .säteilijä 1,5h pakkasta -32 säteilijä hehkuttaa ei jaksa käynnistyä -webasto päälle 20min lähtee käyntiin samoin kuin lohkolämmittimessä ollut auto c5 =toteamus säteilylämmitin on todellakin lelu onneksi on webastossa tuo kellokytkin  no onneksi tuohonkin saa defalta lohkoon käyvän lämmittimen .säteilijällä pitänee olla lämmitysaika monin kertainen aitoon lohkolämppäriin verrattuna
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2011, 10:50:09 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2011, 20:37:36 »
Saman suuntasta havaintoo säteilylämmittimestä.

Pakkanen kun kipuaa yli kahteen kymmeneen niin lämmityksestä huolimatta aika nihkeesti käynnistyy. Muutenkin ihmeen huonosti pyörittää konetta kylmänä aamuna ja jos lähemmäs kolmessa kympissä kokeilis ilman lämmitystä käyntiin niin ei varmaan lähtis. Akku on vaihdettu uuteen, mutta edelleen pyörittää huonosti.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2011, 21:51:57 »
saakohan noihin edes enään kunnon lohkolämppäriä kiinni.. kaverini uusi c3 picasso sai vain säteilylämmittimellä (300w) ja on aivan onneton... kai lohkolämmpäritkin ovat nykyään vain 200wattisia ? :D
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2011, 21:57:59 »
1.6 hdi moottorissa on n.600W tehoinen vastus joka lämmittää jäähd. nestettä. 2.0 hdi 90hv ja 110hv malleissa öljypohjalämmitin 280W. 1.6 16v 110hv bensa koneessa vastus jotain 580W.

Citronella82

  • Vieras
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2011, 22:01:15 »
No niin no...Säteilylämmitin lämmittää öljyn, pääsääntöisesti öljypohjassa olevan siis ja lohkolämmitin jäähdytysnesteen. Noin pääpiirteittäin siis. Mitäs ihmeellistä siinä sitten on että toiminta tosiaan on erilainen?

Edellä mainituista seikoista johtuen en ole itse ollut niin tarkka lämmittimen käytön suhteen, paahdin siis on mutta en muista koska harkitsin panssarikaapelien vaihtamista ehjiin ;D Ja moitteetta on silti käynnistynyt pakkasella. No joo vajaa -30 on vissiin ollut se huippulukema näillä leveysasteilla. Pyörittää toki huonosti jos kovin kauan joutuu veivaamaan akkua tyhjäx, mutta uudella akulla pärähtää kyllä muutaman veivauksen jälkeen käyntiin niin asiallisesti kun mitä nyt kylmä dieseli käynnistyy...mutta aina se silti käynnistyy. Kylmällä on ihan normaalia ettei surahda käyntiin kuin palmun alta. Jos ei meinaa ollenkaan lähteä käyntiin niin tarkastaisin kyllä että anturit ja muut oheishärpäkkeet ovat ehjiä... :)

Mulla siis käytössä 2.0HDi 110, nyt vähän piristetty mutta talvikäytös on ollut ihan samaa viime- ja sitä edeltävänäkin vuonna. Kuin myös mun tolpankäyttöaktiivisuus.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2011, 22:11:13 »
Paras systeemi olisi kun olisi öljypohjalämmitin n.300W ja samalla vielä nestettä lämmittävä vastus 300W. Nämä siis yhdessä.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 228
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2011, 22:31:57 »
Niin kyllähän tuo öljyn lämmittäminen on vähän yhtä tyhjän kanssa verrattuna vanhan hyvän ajan lohkolämmittimeen. Onkohan tuo yleinen kehitys alumiinilohkojen myötä vaan menossa entistä enemmän pois noista jäähdytysnesteen lämmittimistä?

Mutta miksi se on näin? Ex-rouvan Xantiassa (-00 1,8 16) on erittäin hyvä perinteinen lohkolämmitin ja jo tunti piuhassa tekee lohkosta kädellä selvästi tuntuvasti lämpöisen. Eikä moottorinohjaus mene mitenkään sekaisin vaan kone lähtee heti käymään ja lämmintä alkaa tulla nopeasti. No Ceevitosessa (-06 2,0i) on alumiinilohko, jossa ei kai edes ole paikkaa vesitilaan menevälle lämmittimelle ja käsittääkseni letkulämmitin on kielletty sillä perusteella, että se sekoittaa moottorinohjausjärjestelmän. Ei tuo öljynlämmitin kyllä auta muuten mitenkään kuin että pitää sitä koko yön piuhassa.

No miten sitten on Webaston kanssa, miksi se ei "sekoita moottorinohjausjärjestelmää"? Voihan Webaston asentaa toki bensakoneeseen myös. Miten moottori voi tietää, onko lisälämpö peräisin polttoaineesta vai sähköstä? En oikein tätä asiaa tajua.

Eli ei tälle kai ole mitään tehtävissä vai onko joku kapinallinen asentanut letkulämmittimen ew-sarjan koneeseen kaikesta huolimatta? Onko tähän vaan alistuttava tai ajettava Xantialla kovilla pakkasilla? No, kyllä tähän mennessä oma C5 on käyntiin aina lähtenyt, mutta kyllä tänä ja eilisaamuna täällä Suomi-neidon lantiolla -34 aiheutti vähän ruman äänen ensimmäisille minuuteille!
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa ExXm

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2011, 11:17:31 »
Hydrauliset venttiilinnostajat varmasti tykkää näistä pakkaskeleistä kun revitään kylmänä käyntiin. Tänään menossa Forte-käsittelyyn, nimimerkillä antipöllö...

Hitto kun mä oon ollu siinä luulossa että tossa 2.0 bensavehkeessä on ihan oikee lohkis mut taitaa olla toi säteilypaska - olis edes tajunnu pitää sitä vaik koko yön eikä repiä kylmiltään konetta käyntiin. Ei oo tilannetta ainakaan parantanu.

Venttiilinnostajaremppa jos odottaa niin kuusakoski kutsuu!

Poissa Yvette

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2011, 11:24:07 »
Venttiilinnostajaremppa jos odottaa niin kuusakoski kutsuu!
Aika moni tuttu (ja itsekin) on kuullut antipöllöilmoitusten taustalla olevan venttiilinostajaongelman. Itte en kuitenkaan aio niitä ilmeisten sähköhäiriöiden vuoksi alkaa (turhaan) korjauttamaan.

Oma 2,0 bensa 03 lähti viime viikolla perättäisinä päivinä käyntiin n. 25-30 asteen pakkasista. Toki piti antaa kierrosten olla n. 2000 viitisen minuuttia, kun muuten sammui tyhjäkäyntiin. Säteilylämmittimessä pidin 4-5 tuntia ennen startteja ja ajoin aina vähintään tunnin. Pakkasta oli yöllä parhaimmillaan 38 astetta.

Säteilylämmittimen avusta käyntiinlähdöissä on vaikea sanoa mitään, sen verran pahalta kuulosti joka kerta. Ehkä se kuitenkin jonkin verran auttoi?

JoneTolppa

  • Vieras
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2011, 11:28:30 »
Alkutalvesta itsekin hämmästelin säteilylämmittimen huonoa toimintaa kunnes syy selvisi öljynvaihdon yhteydessä. Oli lähtenyt liitin irti öljypohjassa olevasta lämmittimestä. Kyllä nyt eron huomaa heti jos auto ei jostain syystä ole ollut piuhassa. Tänä aamunakin lähti kuin palmun alta ja jo noin kilsan parin päästä rupesi nesteen lämpömittarikin nousemaan. Pakkasta 26 astetta.
Kaasua ei ole tarvinnut kertaakaan antaa ja aina ekalla tulille. Forte käsittelyn tein syksyllä ja koneessa mobilin 0w-40 öljyt.

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 395
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2011, 12:01:00 »
Kyllä se säteilylämmitinkin hieman auttaa jos saa olla riittävän pitkään päällä. Lähtee aina käyntiin (1.8 -03), mutta alkuun kuulostaa vähän rumalta (ventiilinnostimet?).

Lohko/letkulämmittimen asentaneet, voisitteko kertoa mikä lämmitintyyppi (esim. Defa 7xx?) ja mihin/miten asennettu?

5TL

  • Vieras
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2011, 17:33:19 »
Sähkönkulutusmittarin mukaan vm 2006 2.0i 16v säteilylämmittimen (Defa) teho on 380 w.

Nyrkkisääntönähän säteilylämmittimessä on, että tunti perinteistä enemmän lämmitysaikaa. Tällöin sen lämpövaikutuksen alkaa huomata.

Itse olen kyllä pitänyt yli -25 asteen pakkasilla johdossa ihan 4 tuntia. Ainakin vielä -36 asteen lukemissa lähtee tällöin heti kauniisti käyntiin.

Lämpöä ohjaamoon tulee myös tällöinkin riittävästi - toki kunhan moottori on ensin kunnolla lämmennyt.
Ja jousitus toimii edelleen sulavasti, toisin kuin rautajousiautoissa.
Ehkä hämmästyttävintä on kuitenkin se, että vaihteensiirto (manuaali) toimii heti lähes kuin kesällä. Tällaiseen en ole ikinä missään muussa autossa törmännyt.

Poissa Suutari

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 329
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2011, 17:53:50 »
Eiköhän aidosta lohkolämmittimestä ole luovuttu vain ja ainoastaan autotehtaiden säästön takia. Ei kannata tehdä moottorin lohkoihin reikiä, muutaman maan autojen takia. Ei toki yhden reiän tekeminen paljoa maksa, mutta jos niitä kierretään turhaan 300 000 autoon, niin paneehan se miettimään, kannattaako. Tuo säteilylämmitin taitaa olla kyllä aika hätäisesti kehitetty pakko ratkaisu... Saahan siitä edes vähän lohtua, kun antaa sen muutaman tunnin lämmittää, hyöty on sitten toinen asia.. Voihan sitä laittaa auton alle 500W valonheittäjän ja saa hyötynä vielä kauniin valoilmiön, sen lämmitysominaisuuden lisäksi...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 120
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2011, 18:02:20 »
No miten sitten on Webaston kanssa, miksi se ei "sekoita moottorinohjausjärjestelmää"?

Webasto kierrättää vettä, joten moottori lämpenee tasaisesti. Lohkolämmittimen vedenkierto on painovoimaisena varsin hidasta, joten elementin pinnalla vesi "kiehuu" kun taas jossain muualla on paljon vilpoisampaa. Jos vedenlämpöanturi on kovin lähellä lämmitintä, kuvittelee moottorinohjaus moottorin olevan paljon lämpimämpi kuin mitä se oikeasti on.


Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #14 : Helmikuu 21, 2011, 18:19:03 »
Miksiköhän noihin "letkulämppäreihin" ei ole laitettu pumppua?

sepo2

  • Vieras
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2011, 18:31:27 »
Tässä pumppu,joka kierrättää!!!!!! Calix Lisätarvikkeet ja varaosat:

   
Pumpkitillä
Tuotenumero: 17 62010
Pumppu kierrättää lämmitettyä jäähdytysainetta jäähdytysjärjestelmässä, jolloin koko moottori lämpiää nopeasti ja tehokkaasti.Pumpkit-sarjaan kuuluu 12V:n pumppu, kannantin, muuntaja (230V/12V) ja tarvittavat kaapelit. Se on helppo integroida olemassa olevaan moottorinlämmitysjärjestelmään. Pumppu käynnistyy automaattisesti aina, kun lämmitin lähtee käyntiin.

Poissa läjjeejä

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2011, 21:54:51 »
no niih hdi koneiseen defan engine heater element no 411573 ,löytyy scudo2,0jtd  peugeot406 2,2hdi  nimikkeellä 77 ecua .kuvastohan väittää säteilijää  jos tuosta apuja joillekkin

excu

  • Vieras
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #17 : Helmikuu 21, 2011, 22:08:57 »
Joka aamu lähtenyt kuin palmun alta, kun on ollut c5 lämpimässä ilmastoidussa tallissa sekä päivät että yöt. Koko talvena olen kerran skrabannut ikkunat, kun piti yhden illan pitää talon edessä kadulla. Auton paikka on sisällä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 120
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #18 : Helmikuu 23, 2011, 21:31:08 »
Tästä on siivottu kaksi sivullista tarinointia moottoriöljyn ominaisuuksista omaksi ketjukseen :)
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14326.0.html

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 259
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #19 : Helmikuu 24, 2011, 11:37:27 »
Vai lelu? :)

Ei hirveästi kannata vähätellä sen lämpiävän lätkän merkitystä siellä öljypohjassa.

Alkaa tuo alkuperäisakku olemaan ehtoopuolella ja -20°C starttaus oli tuskien taival vuorokauden seisseelle autolle ilman lämmitystä. Melkein 5 minuuttia käynnistelin, kunnes jäi lopulta vaivoin käyntiin. Tänä aamuna 2 tuntia piuhassa ja oli jo 10 minuuttia kerinnyt mennä lämmitysaika umpeenkin, niin -22°C lähti ekalla käyntiin kuin palmuna alta.
Niinikään viime viikolla -31°C 3h lämmitystä ja taas lähti sieltä kuuluisan palmun alta. Eli kyllä toi säteilijä toimii ihan kahden tunnin lämmityksellä -20-25°C lämpötiloissa.

Pitää hommata ensi syksynä uusi akku. Jännitemittari laskee lähes punaiselle, kun kylmän yön jälkeen kääntää virrat päälle.
Tietysti vois viedä akun sisälle ja ladata lämpimässä yön yli, mutta alkaa olla tekohengitystä...vanha mikä vanha.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #20 : Helmikuu 27, 2011, 01:17:51 »
Vai lelu? :)

Ei hirveästi kannata vähätellä sen lämpiävän lätkän merkitystä siellä öljypohjassa.

Alkaa tuo alkuperäisakku olemaan ehtoopuolella ja -20°C starttaus oli tuskien taival vuorokauden seisseelle autolle ilman lämmitystä. Melkein 5 minuuttia käynnistelin, kunnes jäi lopulta vaivoin käyntiin. Tänä aamuna 2 tuntia piuhassa ja oli jo 10 minuuttia kerinnyt mennä lämmitysaika umpeenkin, niin -22°C lähti ekalla käyntiin kuin palmuna alta.
Niinikään viime viikolla -31°C 3h lämmitystä ja taas lähti sieltä kuuluisan palmun alta. Eli kyllä toi säteilijä toimii ihan kahden tunnin lämmityksellä -20-25°C lämpötiloissa.

Pitää hommata ensi syksynä uusi akku. Jännitemittari laskee lähes punaiselle, kun kylmän yön jälkeen kääntää virrat päälle.
Tietysti vois viedä akun sisälle ja ladata lämpimässä yön yli, mutta alkaa olla tekohengitystä...vanha mikä vanha.

Omaa dieseliä korvensin n. 3,5 tuntia kovilla (-28) pakkasilla. Lähtee käymään ku palmun alta.
Kymmenen asteen pakkanen ja ilman johtoa, niin johan kalkattaa kun starttaa.
Ei se säteilylämmitin turha ole, vähän pienitehoinen vaan.
Automaattiloota toimii mullakin tosi hyvin kun on malttanu muutaman tunnin pitää autoa narun nokassa.
Autoon on vaihdettu kansi edellisen omistajan aikaan, jossa on vielä vastus paikallaan. Ajattelin nohevana miehenä hakea nipun Defan johtoja ja haaroja, ja rakentaa piuhat siten, että säteilylämmitin ja lohkon vastus posottais samaan aikaan...  ::)
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

Poissa Joni2402

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 317
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #21 : Tammikuu 19, 2012, 14:18:44 »
Hei!
mikä lämmitin c5 aut. 2.0 farkkuun?
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 0
2008 Golf Variant Sportline 103 kW TSI/DSG  

Poissa JohannaP

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #23 : Helmikuu 02, 2012, 18:25:47 »
Hei!
mikä lämmitin c5 aut. 2.0 farkkuun?

Hei,

mulla C5 automatti, farkku 2.0 vm.2004 ja siinä on säteilylämmitin. Onkohan tää nyt kolmas talvi kun auto mulla ja hyvin oon täällä susirajalla pärjännyt kovilla pakkasilla säteilylämmittimen kanssa. Ainut vaan että auton pitää olla lämmityksessä 3-4 tuntia kun pakkasta -20 tai enemmän, mutta minua se ei ole haitannut.

Tämän viikon pakkaset ollet joka aamu yli -30 eikä mitään ylimääräisiä ääniä tms oo ollu. Yllätyin positiivisesti ihan että miten lämmin talviauto sitikka on muutenkin ollut.

Poissa maximi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 435
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Aito lohkolämmitin vs. säteilylämmitin
« Vastaus #24 : Helmikuu 02, 2012, 21:17:44 »
Mulla 2-litranen bensafarkkuxsara, eli samalla myllyllä kuin c5:a. Defan säteilylämmitin neljättä talvea, ja hyvin toimii. Eihän konehuone yhtä hyvin lämpene kuin vesitilalämmittimellä, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Öölit nyt ainakin notkistuu hieman...
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02