Kirjoittaja Aihe: C5 - Takapää laskee itsestään  (Luettu 24027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xanteri

  • Vieras
C5 - Takapää laskee itsestään
« : Marraskuu 02, 2006, 19:43:26 »
No nythän se tempun teki ???. Auto rupesi laskemaan perää parkissa ollessaan siten, että parin tunnin seisomisen jälkeen perä on aivan alakorkeudessa. Muuten auto toimii moitteettomasti, ja mm. avattaessa lukot kaukosäätimestä auto alkaa korjata peräkorkeutta saman tien. Myös lastausapu toimii normaalisti.

Oliskohan tässä kyseessä jonkin sortin vajoamisesestoventtiilivika? Liittyyköhän jotenkin pakkasiin/lumentuloon/jäätymiseen, kun tuo vika ilmaantui juuri tämän lumimyräkän aikohin. Vai hajosiko jotain vain sattumalta juuri nyt?

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2006, 19:58:05 kirjoittanut Xanteri »

Poissa cxtuning

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • bx sport turbo, xantia v6 activa
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2006, 21:09:00 »
varmaan takajousisylinterissä ohivuotoa.

takiainen

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2006, 19:24:01 »
Voi myös olla että perän korkeudensäädön venttiili/liitin/anturi jumittaa..

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2006, 19:52:40 »
Juu, kiitoksia neuvoista. Löysin Sitruunapatongin puolelta vastaavasta aiheesta juttuja, ja samoilla linjoilla oltiin myös siellä.

Tämä ongelma saattaa muuten liittyä sellaiseen tapahtumaan, että kaupan pihassa ajoin ilmeisesti jonkinlaiseen jäämötikkään, sillä peräpäästä kuului hillitön pamaus kimpaleen ilmeisesti osuessa alustaan (jouduin tulemaan aika vauhdilla pihaan, kun oli kesärenkaat vielä alla ja pikkunen ramppi vastassa, joten ei ehtinyt paljoa mahdollisia jäämötiköitä tiirailla ::)).

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2006, 16:44:46 »
Nyt kun olen seuraillut tuota perän kyykistelyä, niin ihan selvästi vasen puoli takapäästä laskeutuu nopeammin, ja loppupelissä oikea puoli jää aavistuksen ylemmäksi. Eli tästä voisi vissiin päätellä, että vasemman puoleinen jousisylinteri vuotaa? Tosin mitään jälkiä ei jää maahan, joten voikohan tuo vuotaa jotenkin sisäänpäin (takaisin järjestelmään)?

Mitähän tuollainen jousisylinteri vaihtotöineen maksaa esim. Veholla?

Poissa Ego

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2006, 16:53:28 »
Mitenkäs se nyt on, onko C5 parkissa ollessaan kovassa vai pehmeässä tilassa? Nimittäin jos se on, kuten luulen, pehmeässä moodissa parkissa ollessaan niin eri puolien hydrauliikka on yhteydessä toisiinsa, jolloin toisen puolen sylinterin vuoto ei voisi aiheuttaa Xanterin kuvailemaa kallistumaa. Olisiko nyt kuitenkin se parkkipaikka jotenkin takapään kohdalla enemmän kallellaan kuin etupään kohdalla jne?

Tai sitten alusta on parkissa kovassa moodissa ja kallistuman aiheuttaa todellakin vuotava sylinteri...

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2006, 17:41:10 »
Olisiko nyt kuitenkin se parkkipaikka jotenkin takapään kohdalla enemmän kallellaan kuin etupään kohdalla jne?

En usko. Nimittäin sama ilmiö on ollut nähtävissä yhteensä neljässä eri parkkipaikassa, jossa auto on seissyt useamman tunnin (ja ehtinyt laskeutua peräpäästään). Eli aina vasen puoli on selkeästi alempana kuin oikea.

Mr-Citroen

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #7 : Marraskuu 13, 2006, 13:55:40 »
lasketuuko perä millään aikavälillä?
Mulla oli kolmen päivän seisomisen jälkeen perä pikkasen laskeutunut. Onkos se normaalia?

Poissa Petteri L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #8 : Marraskuu 14, 2006, 12:36:08 »
Mun autossa perä kyllä usein nytkähtää hieman ylöspäin kun käynnistää.

Samaten lapset juuri sanoivat, että "vanhemmat ovat lihavia, kun auto aina tipahtaa kun tulevat sisään". Eli ei paineet ihan pysy tallessa?

Silmällä ei auton asennossa kyllä mitään ihmeellistä näy.
Citroen C5 III 1.8 Dynamique Business -09

Seefemma

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #9 : Marraskuu 14, 2006, 19:07:44 »
lasketuuko perä millään aikavälillä?
Mulla oli kolmen päivän seisomisen jälkeen perä pikkasen laskeutunut. Onkos se normaalia?

Kyllä se taitaa olla. Ainakin tämä uuden mallinen C5 säätää asentoaan tienpinnan kunnon ja jyrkkyyden mukaan, esim. oma C5 jättää nokan ylemmäs parkeerattaessa epätasaiseen ja viettävään kotipihaan, mutta tasaisella parkkipaikalla se jää ihan normiasentoon. Ainahan tuo ovia avatessa surisee ja hakee sen oikean asennon seistyään pidempään. Heräävä kissa se vain oikoo jäseniään, niin kuin joku asiaa osuvasti kuvaili  ;)

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #10 : Marraskuu 14, 2006, 20:58:37 »
Myös meillä kissa  oikoo jäseniään. Niin...,  ja sen lisäksi se  toimii  kuskin "painonvartijana"   ;D :)
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #11 : Marraskuu 15, 2006, 08:24:11 »
Kyllä mullakin on aina jonkin verran korjannut korkeutta, kun lukot on avannut (eli se surina on kuulunut noin parin-kolmen sekunnin verran). Eli tuo lienee aivan normaalia toimintaa.

Mutta tämä nykyinen tilanne ei ole kyllä normaali:parin tunnin jälkeen perse aivan maassa ja pitkä kymmenisen sekuntia kestävä surina lukkoja avattaessa. Juttelin eilen aiheesta Vehon kanssa. Ei siellä perässä kuulemma ole mitään vajoamisenestoventtiiliä, mikä voisi mennä rikki, vaan erittäin todennäköisesti toinen (tai molemmat) jousitolpat vuotavat. Yhden takajousitolpan vaihtohinnaksi tulee kuulemma kaikkiaan noin 200 euroa. Kai se on jossain vaiheessa vaihdettava... >:(


Poissa Kane80

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 136A Hdi Conf.Tourer-08
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #12 : Marraskuu 15, 2006, 09:35:44 »
Morjens, mulla oli sama tilanne vuodenalussa, ja koska takuu oli menny umpeen vähän aikaa aikasemmin, sain tuon perän korjattua kohtuu kustanuksella, alla lainaus patongin puolelta !

"No minulle siis vaihdettiin 2 kpl takajousisylintereitä (onkos nää niitä palloja?)
maksoi minulle töineen 88.30,- joka on siis se 20 prossaa kokohinnasta, ja nyt perä pysyy kuosissa niin kuin kuuluu.
 
Aika hienoo että toi huoltoväli on 5 vuotta, jos näitä tähän tahtiin rupee menee !"

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #13 : Marraskuu 24, 2006, 20:51:16 »
Kävin pajalla koslani kanssa, nyt ei perä kyykistele enää. Toisessa takajousisylinterissä oli ohivuotoa. Kustansi noin 150 euroa.

Poissa VeeKoo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #14 : Marraskuu 25, 2006, 20:21:34 »
Mitä sille tehtiin? Vaihdettiin tiivisteitä? Ei kai koko tolppaa tolla rahalla?

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #15 : Marraskuu 26, 2006, 15:19:01 »
Mitä sille tehtiin? Vaihdettiin tiivisteitä? Ei kai koko tolppaa tolla rahalla?

Takajousitolppa vaihdettiin. Itse osa maksoi vähän yli satasen ja työ noin viisikymppiä.

kuesla

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #16 : Joulukuu 23, 2006, 15:30:54 »
Terve! Mulla samaa ongelmaa, eli perä laskee parkissa ollessaan. Aina ei kuitenkaan näin käy, mutta pääsääntöisesti kyllä. Joskus aamulla makaa alhaalla, mutta toisinaan ei. Tunnin aikanakin on saattanut tipahtaa alas. Reagoi kyllä heti kun lukot avaa ja alkaa hyriseen. Lisäksi perä "hyppii" ajon aikana. Tästä ei muut ole täällä kertoneet.
Kun kiihdyttää liikennevaloista, perä tietenkin painuu ja jousitus on kova ja tuntuu "jurinaa" ja hetken päästä perä hyppää. Tämän jälkeen ajo on jälleen tasaista ja mukavaa, niinkuin C5:llä pitääkin :). Tarkastin hydrauliikan nesteet ja ne ovat olleet normaalilla tasolla ainakin viikon. Ongelmaa on kestänyt nyt reilu kolme viikkoa.
Mun C5 2,2 Hdi autom. -02, ajettu vasta 65000km ja olen toinen omistaja. Mulla ollut vasta pari kuukautta ja tähän asti kaikki säännölliset huollot tehty ohjelman mukaan Veholla. Itse käytin 60000km huollossa reilu kuukausi sitten ja lisäksi siihen vaihdettiin etujarrunsatula, kaikki jarrupalat ja molemmat vakaajan pystyt.

Hydr.neste ei ole vajonnut, vai pystyykö neste palautumaan jotenkin kiertoon, joten onko vuotoa jousisylinterissä vai onko korkeudensäätöventtiilissä?

Kirjoitan ja luen täällä tätä juttua eka kertaa, mutta kuulostaa olevan hyvin kokemuksia, joten eikun kiitos vastauksista etukäteen  :laugh:. (Pitää täältä kysellä, kun eivät Veholla osaa sanoa ;)

Poissa Ego

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #17 : Joulukuu 23, 2006, 20:24:38 »
Hydr.neste ei ole vajonnut, vai pystyykö neste palautumaan jotenkin kiertoon, joten onko vuotoa jousisylinterissä vai onko korkeudensäätöventtiilissä?

Ei ohivuoto näy nesteen määrässä. Systeemihän on suljettu, joten sylintereissä ohivuotanut neste palautuu takaisin kiertoon. Eri asia on, jos joku putki vuotaa, jolloin neste pääsee valumaan ulos.

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #18 : Joulukuu 23, 2006, 21:15:36 »
Mulle sanottiin Veholla, että C5:ssa ei ole takana mitään sellaista korkeudensäätöventtiiliä, joka voisi tuollaista perän laskeutumista aiheuttaa. Eli kyllä sulla Kuesla taitaa jokin jousisylintereistä vuotaa hieman.

Uusi jousitolppa maksaa vähän yli satasen, vaihtotyö paikasta riippuen 50-150 euroa.


kuesla

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #19 : Joulukuu 23, 2006, 23:36:11 »
Vuotoa ei näy ulospäin eikä neste vajene, joten sylinteri siis vuotaa. Korjaus kust.arviokin tuli tietoon, mutta "hyppimisestä" ajon aikana, ja tapahtuu sitä parkissakin, ei liene muilla kokemuksia. Kiitos tähän asti

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #20 : Joulukuu 24, 2006, 10:47:02 »
Vuotoa ei näy ulospäin eikä neste vajene, joten sylinteri siis vuotaa. Korjaus kust.arviokin tuli tietoon, mutta "hyppimisestä" ajon aikana, ja tapahtuu sitä parkissakin, ei liene muilla kokemuksia. Kiitos tähän asti

Nyt tulee todella hämärä muistikuva (tää voi olla ihan puutaheinää!), mutta muistelisin että C5:ssa on hydrauliikkapumpun kyljessä(?) jokin korkeudensäätöön liittyvä mollukka, joka voi hajotessaan aiheuttaa epämääräisiä perän korkeuden vaihteluja. Mutta tuon osan hajoaminen on kuulemma todella harvinaista (joskin mahdollista).

Melkein veisin sinuna koslan korjaamolle, kyllä ne sitten kertoo kuinka paljon köyhempi olet korjauksen jälkeen ::)

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #21 : Joulukuu 24, 2006, 17:22:36 »
Ihan maallikkona tuli mieleeni, että onko C femmassa jotkut anturit, jotka mittaavat korin kulloistakin korkeutta. Hydepumppu sitten suorittaa tarvittavat korjaukset koriin. Voisi kuvitella, että jos anturi kettuilee, niin korkeuden säätö ei toimi normaalisti. Voisiko perän  hyppiminen aiheutua tästä? Tämä on siis pelkkä arvaus, kun tekniikka ei ole hallussa.
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 711
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #22 : Joulukuu 24, 2006, 20:03:36 »
Kallistuksenvakaajilla on pienellä linnunluulla yhdistetty korkeustiedon omaavaan (optiseen? normi potikkahan se ei kuitenkaan liene) elukkaan, eli vähän kuin normaalistikin mutta sähköinen haistaja. Ja jossain fiksummassa paikassa on sitten venttiili joka antaa tai ottaa lientä.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Maddis

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #23 : Joulukuu 27, 2006, 13:32:49 »
Mulla taas C5 nostelee(!) keulaa parkissa. :o Sanoivat ettei ole vaarallista joten en ole aatellut vielä alkaa huolestumaan moisesta. Perä ei juurikaan heilu mihinkään vaikka avaa lukot.

ccc555

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #24 : Joulukuu 29, 2006, 21:35:47 »
Mutta kertokaapa mistä se johtuu kun auton sammuttamisen jälkeen perä nousee yläasentoonsa eikä laske kun sit kun käynnistää uudelleen!! Tuli Vehon tekemän bsi boxin vaihdon jälkeen ilmi.