Kirjoittaja Aihe: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla  (Luettu 6297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JariJ

  • Vieras
CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« : Lokakuu 02, 2010, 21:38:25 »
Tervehdys !

Uusi Citroen-harrastaja ilmoittautuu ja kyselee heti CX:stä.
Aloittelen otsikossa mainitun CX:n kunnostusta ja käytin autoa katsastuksessa tänään selvittääkseni kuinka suuresta urakasta oikein on kysymys. Katsastussetä oli oikein ystävällinen ja ei löytänyt muuta huomautettavaa kuin moottorin päästöt. CO arvot olivat tapissa ( yli 5 tyhjäkäynnillä ), kun sallittu on 3,5.
Onko CX:ssä joku "tyyppivika", joka voisi aiheuttaa  rikkaan seoksen ?. Vai pitäisikö alkaa etsiä vikaa; ilmansuodatin > moottorinlämpötila-anturi > ilmamäärämittari tms. Vinkkejä kaivataan.

Auto olisi tarkoitus maalauttaa ja sisustus ehostaa sen jälkeen kun saan tuon tekniikan toimimaan. Sisusta on onneksi ehjä ja perusteellinen sisäpesu saa riittää. Maalipinnassa on sanomista ja ruostetta löytyy hiukan repsikan puolen etuovesta ja kattoluukun ympäriltä. Lisäksi oikean etulokasuojan etukulma on joskus korjattu ja paikkamaalattu. Saako CX:n enää uusia lokasuojia autotarvikeliikkeistä / maahantuojalta ?.

Poissa Harba

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2010, 22:01:02 »
-Ruiskun lämpöanturi voi antaa virheellistä arvoa. Anturin mittaamiseen en osaa antaa neuvoa.
-Ilmamäärämittaria voi säätää. Tyhjäkäynnin seosta säädetään mittarissa olevasta kuusiokolo ruuvista. Ruuvia löysäämällä seos laihenee ja kiristämällä rikastuu (ruuvi on läpän ohittavassa kanavassa ja kanavan kautta pääsee ilma ohi mittausläpän).
-Ilmamäärämittarissa on jousikuormitteinen läppä, joka aukeaa ilmavirrasta. Avaamalla määrämittarin kopan, voi läpän jousta kiristää jolloin seos laihenee.
Vikakoodien luku

JariJ

  • Vieras
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2010, 22:14:01 »
Kiitokset Harba81:lle nopeasta vastauksesta !. Täytynee ensi viikonloppuna tutkia tuota ilmamäärämittaria ja ehkäpä vaihtaa ihan varmuuden vuoksi lämpötila-anturikin.

t. Jari

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #3 : Lokakuu 03, 2010, 08:58:06 »
-Ilmamäärämittaria voi säätää. Tyhjäkäynnin seosta säädetään mittarissa olevasta kuusiokolo ruuvista. Ruuvia löysäämällä seos laihenee ja kiristämällä rikastuu (ruuvi on läpän ohittavassa kanavassa ja kanavan kautta pääsee ilma ohi mittausläpän).

Tähän vielä lisävihje: Jos tuntuu ettei säätöruuvi vaikuta mitään, niin putsaa se ohituskanava. Omassa LE-jetillisessä se oli vuosien myötä umpeutunut niin ettei ilma enää kulkenut. Päästöt korjautuivat bräkleen- ja paineilmakäsittelyllä :)

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2010, 10:21:30 »
Koodia: [Valitse]
                             
Lämpötila                                 Resistanssi
-11.6                                        7300
24                                           2070
50                                            855
70                                            450
99.6                                          202

Ruiskulla on ihan "perus-Boschilainen" lämpöanturi, tuollaisia arvoja sieltä pitäisi löytyä. Samaa anturia voi sitten metsästää oikeastaan kaikista Boschin ruiskuilla olleista autoista, liitin ja arvot sekä kierre pitäis olla sopivia...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

JariJ

  • Vieras
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #5 : Lokakuu 09, 2010, 21:23:48 »
Kiitokset kaikille vinkeistä. Ilmansuodatin on nyt vaihdettu ja ilmamäärämittari on puhdistettu siihen tarkoitetulla puhdistussprayllä. Aikamoista "mömmöä" siitä irtosikin. Ajanpuutteen vuoksi tulpat ja lämpötila-anturi jäi vaihtamatta,mutta ne vaihtuvat samalla kertaa,kun vien auton päästömittaukseen/-säätöön korjaamolle ensi viikon jälkeen. Toivottavasti sen jälkeen leima irtoaa.
Ilmamäärämittarin sielunelämää en tunne, mutta sen verran seurasin sen käyttäytymistä samaan aikaan kun kaveri antoi moottorille kierroksia, että ilmeisesti se jollain tavoin ainakin toimii. Tyhjäkäynnillä (kylmä moottori) mittarissa oleva "viisari" (kun muovisen kannen avaa) oli klo kolmen kohdalla (ylhäältä katsottuna ) ja kierrosten ollessa n. 4000-5000 paikkeilla viisari siirtyi n. klo 11 paikkeille. Liekö toiminut oikein ?. Ilmamäärämittarin sisällä oleva "haistelija" ( tai mikä sen oikea nimi on ) oli aivan mustan "mönjän" peitossa, mutta spray puhdisti sen oikein hyvin.

JariJ

  • Vieras
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2010, 18:22:22 »
Tänään säädettiin päästöt kohdalleen ilmamäärämittarista. Moottorin lämpötila-anturikin toimi,joten sitä ei tarvinnutkaan vaihtaa. Toimenpide oli nopea ja asentaja sanoi että "joku oli säätänyt seoksen liian rikkaalle". Ehkä edellinen omistaja ?. Nyt on hyvä kun auto on katsastettu !.
Kun en aiemmin ole ajanut Citroenilla ja tuntuma tuohon jousitukseen on mitätön, niin olisiko pääkaupunkiseudulla tai Kouvola-Elimäki alueella alan harrastajaa, joka ajaisi CX:llä sen verran, että osaisi kertoa minulle onko jousitus kunnossa vai pitäisikö suunnitella kaasupallojen vaihtoa. Autosta ei mielestäni vuoda mitään nesteitä ja se nousee ja laskee kun säädin asetetaan ylä-normaali-ja ala-asentoon. Pumppu naksuttaa,mutta en tiedä kuinka tiuhaan / harvaan sen pitäisi naksuttaa.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2010, 18:38:12 »
Hyvä että leima tuli..!
Kun en aiemmin ole ajanut Citroenilla ja tuntuma tuohon jousitukseen on mitätön, niin olisiko pääkaupunkiseudulla tai Kouvola-Elimäki alueella alan harrastajaa, joka ajaisi CX:llä sen verran, että osaisi kertoa minulle onko jousitus kunnossa vai pitäisikö suunnitella kaasupallojen vaihtoa.
Kokeilepas tavoitella miestä nimimerkin Kenguru takaa, Kouvolan tietämillä vaikuttaa pitäisi ja kokemusta on varsin laajasti eri malleista CX mukaanlukien...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

JariJ

  • Vieras
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #8 : Lokakuu 19, 2010, 21:57:19 »
Kiitos, kiitos. Olen oikein tyytyväinen, että leima tuli näinkin helposti,kun kyseessä on jo kuitenkin yli 20 vuotta vanha auto. Erityisesti olin yllättynyt CX:n alustan kunnosta, kun katsastaja nosti auton ylös,niin kävin vilkaisemassa miltä se näytti ja silmiini ei osunnut yhtään hitsauspaikkaa. Nyt kun vielä löytäsi asiansa osaavan ja edullisen automaalarin, niin saisi CX uuden värin pintaan.

Koitankin tavoittaa tuota "Kengurua", vaikka Luumäellä asustaakin, tuleepahan sitten vähän ajokilometrejä CX:n mittariin. Siitä tulikin mieleeni,että onko CX:ssä nopeus/matkamittari heikkoa laatua ?. Auton mukana tulleiden papereiden mukaan nopeusmittari olisi vaihdettu n. 110 000 km kohdalla. Nyt uudessa mittarissa on kilometrejä 38 000,joten autolla olisi ajettu vain n. 150 000km. En tiedä, voiko tuo pitää paikkaansa. Toki kilometrejä on voinnut tulla lisää vaikka kuinka paljon, jos autolla on ajettu mittari epäkuntoisena, ennen kuin se on vaihdettu uuteen.

Poissa Jeth

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 714
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
    • Automeca
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #9 : Lokakuu 19, 2010, 22:21:47 »
Erään edesmenneen Citroen harrastajan turbo CX:stä ainakin säädettiin seosta rikkaammalle, vaikutti kuulemma kulkuun sen verran paljon, katsastukseen vain säädettiin takaisin lain sallimiin..
2cv6 -71

JariJ

  • Vieras
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2010, 18:49:57 »
Täytyykin pitää tuo mielessä !. Onkohan näitä Turbo II vielä kuinka monta Suomessa rekisterissä ?. Kun ostin Motonetistä öljyt ja suodattimen sekä kysyin löytyykö ilmasuodatinta,niin myyjä sanoi, että 50 kpl  Turbo II olisi tuotu Suomeen. En tiedä,mistä myyjä tuon määrän oikein otti, harmittaa kun en kysynnyt. Voisiko olla mahdollista, että näin vähän olisi tuotu Suomen ?.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: CX GTI Turbo II vm. 1989, moottori käy rikkaalla
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2010, 10:06:08 »
Koitankin tavoittaa tuota "Kengurua", vaikka Luumäellä asustaakin, tuleepahan sitten vähän ajokilometrejä CX:n mittariin.

Katohan, on mennyt tällainen aihe ohi :D Joo Luumäellä asustelen ja Kouvostoliitossa käyn päivittäin duunissa.
Mutta vihjase vaan jos cx:tä tarttee jotain ihmetellä. Sähköpostiahan mie sulle laitoinkin jo niiden vanteiden osalta aiemmin.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye