Kirjoittaja Aihe: C8 - Huonot lähivalot  (Luettu 7750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapu

  • Vieras
C8 - Huonot lähivalot
« : Heinäkuu 21, 2010, 20:08:52 »
Hei

Mulla on 2005 mallia oleva C8 ja ongelmani on todella huonot lähivalot. Pimeällä ajaessa on pakko käyttää sumuvaloja hieman parantamassa näkyvyyttä. Haluaisinkin tietää onko muillakin C8:n omistajilla samanlaisia kokemuksia vai olenko ainoa poikkeus. Tuli myös mieleeni että onko maahantuojan kanssa joku keskustellut kun voisi johtua jopa huonosta materiaalista ja menisi näin ollen maahantuojan vastuulle niiden korjaaminen
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2010, 22:34:53 kirjoittanut PicassoHDI »

Renee

  • Vieras
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2010, 19:02:41 »
Moi yleiseltä tasolta minkälaiset polttimet autossa onko ne hyvät(jopa 30% suurempi valoteho sanovat mainosmiehet) ja antaa sitä valoa hyvin ja se suuntaus kunnossa.Toinen seikka ne valoille tulevat johtimet onko tarpeeksi vahvat ettei valoteho se takia häviä sekä auton laturi antaa sitä sähköä alle 15v eli 14.8v kun mittaillaan jännitteitä .Itse noissa vanhoissa autoissa joissa oli H4 niin laitoin ne paksut johdot oli relettä ja sulaketta mukana ja niillä valoilla näkyi hyvin.Vastailee kun kerkiät.

Tapu

  • Vieras
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #2 : Elokuu 05, 2010, 21:45:26 »
Olen kokeillut myös laadukkaita polttimoita kun ajattelin kanssa että niillä on eroa. Mutta valitetavasti hinta-laatu suhde ei kyllä parempaan suuntaan mennyt niillä kalliilla polttimoilla.
Auto on sen verran uusi että siinä on H7 polttimot. Katsastusmies juuri katsoi katsastuksessa että suuntaus on oikea ja totesi itsekin valotehon olevan heikohko. Sanoi lisäksi että lähivaloja ei voi kahdentaa eli jos haluaa paremmat lähivalot niin pitää autoa vaihtaa  :)

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2010, 22:16:00 »
Saattaapi olla asennettuna lisävastusjohto lähivaloille lamppujen keston lisäämiseksi. Jännitehäviömittaus sen kertoisi.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Renee

  • Vieras
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2010, 19:40:38 »
Mitä mittari näyttää akulta jännitettä kun kone pyörii ja siellä polttimon liitimessä ne voltít paljon häviää matkalle kun tuollainen H7 on aika kirkas poltin jo saa sopivasti jännitettä.Kerroppa meille mitä tehdään ostetaanko sellainen auto jossa ei sumareita tarvita.Muuten ostakaa auto jos mahdollista marraskuun lopussa jolloin on pimeää ja sateista sillä kun ajelee vuorokauden jonka valveutunut auton myyjä antaa asiakkaalle koeajettavaksi silloin ei tule tällaisia ylläri jutskia joka sattui kysyjän kohdalle

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 469
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #5 : Tammikuu 13, 2011, 16:31:07 »
Minulla on aika harvoin jos koskaan tullut ajettua meidän C8:lla pimeässä. Vuodenvaihteessa näin kuitenkin kävi ja tosi onnettomathan nuo valot olivat. Tosin toinen polttimo kärähti matkan aikana. Ostin sitten vähän paremmat H7-polttimot eli "Philips Vision Plus +50%" luki pakkauksessa.

Cee Kasissa on kohtuullisen paljon tilaa polttimoiden vaihtoon, joten niiltä osin plussaa auton suunnittelijoille. Umpion perään on kuitenkin päätetty laittaa n. 10cm pitkä putki ettei vaihtaminen olisi liian helppoa. Luultavasti samalla perusteella polttimo on linssisysteemin sisällä ettei sen paikkaa ja asentoa näkisi ulkoapäinkään. Työhön tarvitaan siis peili tai vaihtoehtoisesti asennuksen voi tehdä näppituntumalla ja lopputuloksen tarkistaa digikameralla. Tällaiselle huolelliselle ja kärsivälliselle amatööriasentajalle ei siis mikään mahdoton työ, mutta alan ammattilainen luonnollisesti säästää kallista asennusaikaa ja laittaa polttimon kuten se nopeasti menee. Kuvassa malliesimerkki tällaisesta suorituksesta. (Kuvassa polttimon uloke ei osu koloon (180 astetta oikeasta) ja polttimo ei painu tarpeeksi syvälle ja on vinossa. Samalla rautalankapidike vääntyy. >:()

Muutama vinkki:
- apukuskin puolella sulakerasian kannen ja tunkin veivin irrottamalla saa umpion "takaluukun" helpommin auki ja kiinni
- kuskin puolella umpion johtoliitin aukeaa punainen lukitusosa avaamalla (aukeaa moottoriin päin)
- ensin johto irti ja sitten vasta polttimon metallipidike (luonnollisesti)
- etsi se peili käsille ennekuin ryhdyt vaihtamaan poltinta
- varmista, että polttimon uloke osuu koloon peilin avulla

Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

J-V

  • Vieras
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #6 : Tammikuu 30, 2011, 15:39:24 »
Minulla on aika harvoin jos koskaan tullut ajettua meidän C8:lla pimeässä. Vuodenvaihteessa näin kuitenkin kävi ja tosi onnettomathan nuo valot olivat. Tosin toinen polttimo kärähti matkan aikana.
Tuossahan varmaan olikin se syy huonoon valoon - vanhat polttimot.
Hämmästyttävän suuri ero vanhan ja uuden polttimon välillä, tietty myös malli (esim "vision plus" tms) ja merkki vaikuttaa.
Mulla omassa CeeKasissa palaa valot aina kun on virta päällä, joten se näemmä syö polttimot aika nopsaan vaihtokuntoon: lyhyet saa vaihtaa runsaan puolen vuoden ja pitkät vuoden välein.
Meillä ajoa täysin pimeässä tulee ihan reilusti, pohjois-pohjanmaa - Rovaniemi -väliä ajaessa kun on suurin osa täysin pimeitä pätkiä. Tuota väliä sahataan n. kuukauden välein, pääasiassa myöhään illalla/yöllä.
Ei juuri ole ollut tarvetta runsaammalle valolle. Eihän sitä varmaan koskaan ole liikaa, mutta hyvin on nähty tietä eteenpäin (tosin vertailukohtia ei ole kuin parista vanhemmasta Foodista, joista uudempikin, Mondeo, oli 90-luvulta.)
Foordin keulalla oli aina lisälamput, Citikan kanssa ei ole ollut tarvetta lisätä lamppujen määrää.



Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #7 : Tammikuu 31, 2011, 00:07:48 »
Sumuvalojen hyödyllisyys kyllä mietityttää, normaaleilla maantienopeuksilla. Onko valoissa eroa päiväkäyttöasennossa ja sitten valonvaihtoasennossa. Jos voit mitata lamppujännitteet, jännitehäviöt, niin toden näköisesti lamppujännite on noin voltin verran alle akkujännitteen. Samaan tulokseen pääsee jännitehäviömittauksella. Lampun plussan ja akun plussan välinen jännite ja vastaavasti lampun miinuksen ja akun miinuksen. Näiden summa on akkujännite miinus lamppujännite. Lampun nimellisjännite on 12V. Akun jännite >14V, ei paljon yli, sekin on liikaa lampulle, käyttöikää ajatellen, siksi lamppu saa vähän pienemmän jännitteen. Laturista riippuen voi jännite olla enemmänkin, kun laturi/säädin on vielä kylmä. Säätimissä on pieni lämpötilakompensointi.

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Peukkuja: 14
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2011, 15:03:40 »
Minun piti vaihtaa umpiot, kun ei enää kesän jälkeen nähnyt pimeällä eteensä. Sama juttu kuin muillakin: piti käyttää sumuvaloja, jotta näki paria metriä kauemmas. Polttimoiden vaihto ei auttanut, enkä ole käyttänyt liian tehokkaita polttimoita, jotka olisivat voineet viottaa umpiot. Viime talvena lyhyillä näki ihan normaalisti, joskin valon raja on jyrkkä.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2011, 09:13:22 »
Riittävästi käytettyjen polttimoiden hehkulanka saattaa olla venähtänyt, mm. lähivalon raja voi olla siksi alempana. Näin on käynyt. Mikä voi olla lyhdyssä vikana, jos sumareitta ei näe, eikä sekään ole paljon riittävän etäälle näkemistä ajatellen. Heijastin mustunut? Muoviheijastimen paikat elähtäneet? Vain lamppujännite? Lasi hiekkapuhalluksen jäljiltä sumea? Valon raja saakin olla vähän jyrkempi* (tarkempi?), liika hajavalo ei ole hyvä, jos on hiukan, tai enemmänkin, sumua, sadetta, tms.
Vai tarkoitettiinko: alempana?

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Peukkuja: 14
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2011, 11:46:08 »
Tarkennetaan vielä tuota omaa vikaa: kohdistukset olivat oikein, mutta valot valaisivat vain kunnolla ihan alareunaan eli vain pariin metriin auton keulalta. Keskellä, missä pitäisi olla kirkkainta, ei juuri valoa ollut. Sopivasti pimeällä maan ollessa luminen, näkyi myös kaukaisempi valoraja, mikä oli ihan normaalissa paikassa. Valotehoa ei kuitenkaan ollut. Pitkät näyttivät normaalisti, samoin samojen umpioiden sisällä olevat sumarit. Ilmeisesti oli kesän aikana tuo lyhyiden heijastava pinta tummunut täysin pilalle? Juu ja kyseessä alkuperäiset Valeon umpiot.

J-V

  • Vieras
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #11 : Helmikuu 15, 2011, 10:35:28 »
Minun piti vaihtaa umpiot
Onko vaihto auttanut, muuttuiko valokuviot ja näkeekö nyt paremmin?
Mitä lysti maksoi?

Minkälainen muuten on tuo heijastava pinta - lähivalothan on toteutettu tuossa (ainakin omassani) linssillä, joka siis myös muotoilee sen valokuvion...?
Sumarit ja kaukovalot sitten onkin totetutettu "perinteiseen" tapaan heijastimella.

Poissa wekkuli31

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #12 : Helmikuu 04, 2015, 08:47:59 »
Sama vika näyttäisi olevan rahikaisella, eli lähivalot näyttävät vain ihan lähelle. Autotallia vasten totesin, että kyllä sieltä ylempääkin löytyy oikeannäköinen kuvio, mutta hyvin himmeänä. Eli jotenkin nuo heijastukset on päin p-settä.

Onko kukaan vaihtanut itse umpioita tai miten homman hoitaisi halvimmalla? Ebaysta uudet umpiot, mitä siinä on huomioitava? Miten säätömoottorien kanssa, voiko vanhoja hyödyntää?

Edit. Enshätään tuli kokeilutua, että sumarit päälle auttaa aika paljon ceekasissa ja kun ne taitavat olla samassa umpiossakin, niin ei näytä "laittomalta", kun pistää ne päälle...
 ;D

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2015, 12:06:06 »
Jos autossa on linnsioptiikkaan perustuvat projektio-umpiot, kerääntyy niihin yleensä pölyä yms. vuosien saatossa ja valot himmenee. Näin ainakin Opelin Omegassa tapahtui. Tosin xenoneilla valoa tuli tarpeeksi, mutta umpioiden avauksella ja puhdistuksella xenon valon antama kuvio terävöityi huomattavasti.

En tunne C8:n umpioita, voiko niitä avata. Omegassa rakennetta piti lämmittää, että tiivistemassa alkoi venymään ja umpiot sai halkaistua auki. Avasin nuo Omegan umpiot tosin muista syistä, korkeudensäätömoottoreihin tuli ns. "tyyppivikaa" ja ne piti laittaa kuntoon ennen katsastusta.

Mutta oli mulla joskus projektio-telkku ja siitä putsasin tykkien linssit ja peilipinnat, kuva parani suhteella yö/päivä...  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa wekkuli31

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #14 : Helmikuu 04, 2015, 17:03:42 »
Juu projektiovalothan siinä. Pitääpä tuumailla.

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Peukkuja: 14
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #15 : Helmikuu 05, 2015, 08:27:15 »
Minulla ei auttanut umpioiden vaihto. Valo on kirkas, mutta lyhyiden kuvio auttamattoman lyhyt ja teräväreunainen.
- tai siis toki umpioiden vaihto auttoi siihen että näkee taas kuten ennenkin, mutta lyhyiden kantomatka on suorastaan surkea.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #16 : Helmikuu 05, 2015, 11:50:37 »
Ei taida toimia noi linssivalot muuta kuin xenonien kanssa. Omegassa siis valoa riitti.
Sonatassa oli linssit ja H7:at ja valoteho max. välttävä. Sitten satsasin Nigthbraker polttimoihin 30 € ja valoteho nousi ehkä tyydyttäväksi. Toinen polttimoista kesti sen 3 kk.  ::)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa vialho

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 372
  • Peukkuja: 3
  • C5 Aircross 130 HDI Shine A, e-C4 feel pack
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #17 : Helmikuu 05, 2015, 14:16:56 »
Juu projektiovalothan siinä. Pitääpä tuumailla.

Varmasti muuttuu kirkkaammaksi halogeenikantaisella xenon- polttimolla. Kantomatkaa ei vaan taida tulla lisää, koska projektori on mallia susi. Halogeeni- ja xenonprojektorissa on sisuskaluissa eroa

Jos minä olisin minä, aukaisin umpiot (lasi(vai muovi?) pois) ja heittäisin tilalle oikeat xenonprojektorit. Menevät melko varmasti heittämällä, koska kiinnityspisteet ovat samat. Sitä en tiedä, onko C8:ssa 2.5" vai 3" projektorit

Esimerkki 2.5".

Esimerkki 3".
ex-sitikat: C4 Cactus II 110-19, C5 204 HDI-13, C5 163 HDI-11, C5 136 HDI-08, C5 110 HDI-05, Xsara 90 HDI-03

Poissa wekkuli31

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #18 : Helmikuu 05, 2015, 14:36:18 »
Minulla ei auttanut umpioiden vaihto. Valo on kirkas, mutta lyhyiden kuvio auttamattoman lyhyt ja teräväreunainen.
- tai siis toki umpioiden vaihto auttoi siihen että näkee taas kuten ennenkin, mutta lyhyiden kantomatka on suorastaan surkea.

Onko sulla suuntaus varmasti kunnossa? Ohjaamon säätörullan lisäksi siinä umpion päällä on se kuusiokolo, josta pääsee korkeutta säätämään, hyvä tehdä pimeällä tallia vasten.

Poissa wekkuli31

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #19 : Helmikuu 05, 2015, 18:45:43 »
Jeejee, kun viimein ehdin vähän syventyä asiaan, niin ratkaisuksi kelpasi polttimon laittaminen paikalleen oikein.
 ;D
Helpolla se taitaa väärin sinne lumpsahtaa ja edellinen omistaja oli onnistunut siinä molempien lamppujen osalta. Nyt toimii niinku pitääkin. Ajattelinkin, että periaatteessa valoa on, mutta ihan väärässä paikassa ja mielessä kävi, että josko polttimo on siellä väärin/vinossa, mutta en uskaltanut toivoa sen olevan niin "helppo" vika. Oli kuitenkin.

Poissa fakkfeis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • CeeKasi
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #20 : Helmikuu 06, 2015, 07:20:33 »
Jeejee, kun viimein ehdin vähän syventyä asiaan, niin ratkaisuksi kelpasi polttimon laittaminen paikalleen oikein.
 ;D

Itse huomasin omassa seekasissa juuri tämän saman ongelman. Valoteho oli aivan surkea ja valokuvio molemmissa valoissa erilainen. Ajattelin olevan tyyppivika, mutta polttimoiden vaihdolla kaikki valkeni.
Tässäkin edellinen omistaja oli survonut polttimot umpioon ihan väärin päin.
Citroen C8, 2.0, 2004, EX: Grand Scenic -05, Baleno -98, Elantra -94, 306 -95, Civic -90, 323 -90, 323F -89

Poissa epmoj

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 120
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #21 : Helmikuu 06, 2015, 08:55:08 »
Olivat TM 13/2003 tila-autotestissä hyväksi todenneet C8:n ajovalot...
Lainaus tekstistä: Tila-autoissa näkyvyyden merkitys korostuu. Valojen kohdalla tämän ovat oivaltaneet Citroën ja Ford. Kahden ensimmäisen lähivalot kantavat kiitettävän kauas, levein kuvio puolestaan säteilee Fordin valaisimista
Renault Clio ST TCe 120 S&S EDC Navi Style 2016
Citroën C3 1.4 2004

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Peukkuja: 14
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #22 : Helmikuu 06, 2015, 14:33:51 »
Onko sulla suuntaus varmasti kunnossa? Ohjaamon säätörullan lisäksi siinä umpion päällä on se kuusiokolo, josta pääsee korkeutta säätämään, hyvä tehdä pimeällä tallia vasten.
Eipä sitten virallisessa huollossa umpioiden vaihdon yhteydessäkään ole osattu suunnata oikein, vaikka tuosta ongelmasta olin aiemminkin maininnut  ???  No, täytyypä tuotakin tutkata. Yksi hauska ongelma on, ettei pakkasella saa konepeltiä auki, kun vaijeri jäätyy...

Poissa wekkuli31

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #23 : Helmikuu 06, 2015, 17:19:50 »
^Tuosta olen kuullut joo, ja ruiskuttelinpa tänään aika huolettomasti jäyhää rasvaa siihen vaijerin alkupäähän, josko tuota vaivaa ei tulisi.

Valkoinen oli se kuusiokolo, muistaakseni 6mm. Siitä vaan kokeilemaan.

Poissa J-V

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 1
Vs: C8 - Huonot lähivalot
« Vastaus #24 : Heinäkuu 23, 2021, 23:29:42 »
Jatketaas vähän tätä vanhaa keskustelua hyvistä tai huonoista valoista, ja niiden ongelmista ; - )

Oman C8:n ajovalojen polttimoiden vaihdon yhteydessä tuli todettua, että polttimon kantaan tulevat liittimet umpion sisällä ovat hapertuneet lähes olemattomiin - toinen johdon pää oli jo ilman eristeitä, toisen ollessa juuri ja juuri vielä eristeen sisällä hapertuneessa liittimessään.
Tulipa sitten tehtyä pieni pikakorjaus, jossa lisäsin pätkän parempaa johtoa ja abikoliittimen päähän. jotta sain taas polttimolle virtaa.
Onko kellään tarkempaa tietoa umpioon tulevasta sarjaliittimestä, miten sen johtojen järjestys menee? Rakennehan on tuossa sellainen että liittimen jälkeen umpion sisällä on oma johdotuksensa, eikä liittimen johtojen järjestyksestä saa oikein mitenkään selvää. Ajattelin, että jos laittaisi erilliset piuhat ajovalojen polttimoille liittimen ohi, kun umpiossa sisällä olevat johdot on jo aika heikossa kunnossa.
Hyvä vai huono idea?