Kirjoittaja Aihe: AL4 öljynvaihto  (Luettu 28499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karilauri

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 115
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II v.2007 2.0 aut.
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #50 : Syyskuu 21, 2012, 14:26:26 »
Olen nyt soitellut 4:ään eri paikkaan ja tullut siihen tulokseen, ettei sitä voi korjata purkamatta laatikkoa. 2-3 päivän homma ja maksaa 1700-2600 €. Kukaan ei sanonut, että sen voisi saada kuntoon ihan vain oikeaoppisesti, oikeassa järjestyksessä asiat tehden. On kuulemma jokin "panta"   sen Torxsin päässä joka pitää jonkinlaista vaihtomekanismia kiinni ja ne ovat pudonneet laatikon pohjalle. Mitään asentamiskeinoa ei siis purkamatta lootaa ole. Näitä tapauksia oli 3:lla pajalla ollut useitakin, eli niille tuttu juttu. Pitää uskoa, että näin on, ja niellä karvaasti "säästämisen" kalkkia. Valitsin Euroshark Oy:n tekijäksi, pääsevät maanantaina aloittamaan työn. Ja eikun soittamaan Falkin lavettiauto paikalle....... ja keksimään mistä ne rahat järjestyis...prkle.  Muuten, Recara ja Automaatti-Mike eivät ottaneet noin suuritöistä hommaa edes vastaan ja Veholle en uskaltanut soittaa ollenkaan.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #51 : Syyskuu 21, 2012, 19:15:15 »
Olipa huono tuuri :(

Lisäsin aloitusviestiin että näpit irti torxeista.

Poissa karilauri

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 115
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II v.2007 2.0 aut.
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #52 : Lokakuu 16, 2012, 13:37:11 »
Laatikko taas kunnossa. Oli pajalla viikonlopun ja 2 työpäivää. Soittivat, ettei aivan niin kalliiksi tullut kuin oli arvio. Ei tarvinnut ihan päreiksi laittaa kun ns. "pannan ja ohjausjousen" sai laitettua paikoilleen poistamalla jonkun hydrauliikkaventtiili-koneiston(ei magneettiventtiili-) ja sen luukun kautta asennukset onnistui ottamatta laatikkoa irti. Kustansi 790€. En lähtenyt tivaamaan, että mitä oikeastaan oli tehty ja miksi maksoi sitten noinkin paljon. Olin vain ikionnellinen, että tälläkin selvisin. Toista kuukautta olen ajellut ja näyttäisi, että kuntoon tuli. Käväsin juuri katsastamassa auton ja ei huomautuksia, paitsi maininta, että oli yksi vikakoodi : U0404, kommentilla "Valmistajalle ominainen". Ei vaikuttanut hylkäämiseen eikä muuhunkaan koska ei ole listalla, sanoi katsastaja. Tarkemmin koodin selitys:  "Generic OBD Error Code Details for U0404
Invalid Data Received From Gear Shift Control Module", eli johtui varmaan siitä kun oli vaihteistoa sorkittu. Oli vain korjaamolla jäänyt nollaus tekemättä, eikä katsastajakaan sitä suostunut tekemään, niin sinne se vielä jäi.



Sorry no other information is available at present

Poissa arron

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
  • Hidas-mutta -jäykkä
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #53 : Syyskuu 26, 2013, 21:51:33 »
Ajattelin laittaa Valvolinea kyllä itsekin,huoltokirjaa on 140 tkm;iin asti, eli vaihtoja olisi pitänyt olla ,ja autolla ajettu 155;tkm,mutta huollot tehty pikkupajassa,ei välttämättä mikään paha asia,joskus niissä tehdään hommat paljon paremmin kuin muualla! Autossa ei kyllä massiivista vikaa ole,mutta 2;kkoselta,3;selle kylmänä repäsee,lämpimänä toimii paljon paremmin.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #54 : Syyskuu 27, 2013, 10:18:24 »
Mitenhän toimis tämmöinen "huuhtelu"??

Lisäysroppu pois ja tilalle kiertäisi esimerkiksi tämän tyylisen letkuliittimen:

(Kierre ja halkaisia pitäs tietysti sopia laatikkoon) Jonka kautta letkun avulla valuttaisi uutta öljyä laatikkoon.

Tarkistusroppu laatikosta irti ja auto käyntiin.

Nyt kun yläkautta valutettaisiin uutta öljyä laatikkoon -> tarkistusropun kautta valuisi ylimääräiset ja likaiset öljyt pois.

Tuo edellyttäisi että likaliemi ilmaantuisi kierrosta öljytilan pinnalle, ei pohjalle mistä se ei tarkistusputkeen pääse.

Nyt öljyjä vaihtaessani tuli tuosta ideasta mieleeni, että kyllähän tuon saisi toimimaan seuraavasti: Tyhjennysputki irti ja letkukara sen tilalle. Sitten letkuun tehdään lenkki sille korkeudelle jossa öljypinta tyhjennysputken kanssa olisi. Näin laatikossa olisi koko huuhtelun ajan riittävästi öljyä sisällä, ja silti poistuminen tapahtuisi alareunasta.

Poissa gsclub

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #55 : Heinäkuu 22, 2015, 12:40:10 »
Tuli sitten vähän säästettyä, se ei ollut sitten oikea se Thorx vaan 8mm neliö öljyproppu mikä olisi pitänyt avata. Viisaammat kertokoot, mutta lootaremppa tais tulla eteen...
Ainakaan Picasso Xsarassa tuo 8mm kuusiokolo ei ole ilmanputsarin alla, vaan taaempana laatikon päällä. Aikalailla laatikon kiinnityskohdan (runkoon) paikkeilla.
Tässä pari kuvaa ohjeeseen liitettäväksi:
Tyhjäys propun työkalut ja osat
Täyttöpropun  sijainti ja varoitus

Eilen vaihdoin ja ei ollenkaan hankala homma amatöörille. Onneksi oli pösöön ohje koska oli tuo väärä proppu houkuttelevan kirkas messinkinen...

Poissa joksa

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 192
  • Peukkuja: 2
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #56 : Heinäkuu 09, 2016, 10:54:35 »
Semmonen juttu tuli mieleen tuosta mahdollisesta lisäystarpeesta öljynvaihdon jälkeen notta, eikö sitä öljyä voisi lisätä siitä tarkistuspropun kautta suoraan niin ei tarvitse mennä enää konehuoneeseen pellin alle? Wheeler Dealerissa vaihtoivat vag:n tiptronicciin tuollalailla öljyt niin juolahtipa mieleen että mikseipä toimisi tässäki?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 886
  • Peukkuja: 13
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #57 : Heinäkuu 09, 2016, 12:52:41 »
Patongissa muistaakseni joskus tekikin noin. Mutta eipä se yläkautta täyttäminen niin hankalaa ole ja ohkeen mukainen määrän tarkistuskin sujuu helpommin kun öljyä pitäisi olla ylimääräistä ja ajaa lämpimäksi ennen tarkistusta...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #58 : Joulukuu 04, 2016, 22:34:39 »
Miksi valvoline maxlife? Citroënin oma taulukko käskee laittaa. CITROËN P.R 97.36.22 joka on yhtä kuin  ATF LT 71141? Onko maxlife parempaa?
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 886
  • Peukkuja: 13
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #59 : Joulukuu 05, 2016, 07:18:48 »
Se maxlife on LT71141 (ainakin ollut)  ja motonetissä suurinpiirtein piirtein halvinta sellaista Suomessa. 

Minkä merkkistä toi sitikan oma on?  Total?

-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #60 : Joulukuu 05, 2016, 09:41:29 »
Totaalisesti. Aikanaan oli Essoakin tarjolla, naamioitu Mobiliksi. Totalia tuntuvat suosivan  :).

http://catalog.lubricants.total.com/en/products/p9k-1/FLUIDE-XLD-FE

On LT 71141 speksin omaava litku. Citix suositteli myös AM6 vaihteistoon tuota, kun on JWS 3309 Tojo-speksillä.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #61 : Joulukuu 16, 2016, 19:52:01 »
Olikos öljyä tarkistaessa vaihteen ehdotyomasti oltava P:llä vai käykö N?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2016, 22:49:21 kirjoittanut TeURaS »
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #62 : Joulukuu 17, 2016, 13:31:20 »
Ei sen väliä :)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 539
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #63 : Marraskuu 11, 2017, 13:31:18 »
Autokorjaamo/huollossa sanoivat tähän Al4-toosaan kuuluvan myös ö-suodatin, ja sen vaihto tietenkin myös maksaa!

Poissa KKK

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -07
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #64 : Marraskuu 11, 2017, 14:02:57 »
onko kellään mittään räjäytys/osa kuvaa tästä legentaarisesta lootasta, jos olisi tämä al4 keksitty ennen vuotta 1939 niin tällä lootalla olisi voitettu talvisotakin..... missä se suotatin sijaitsee?????

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #65 : Marraskuu 11, 2017, 14:09:47 »
Toki. Se on tuo peltilätty tuossa kuvassa vasemmalla alhaalla.


Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #66 : Marraskuu 11, 2017, 14:28:19 »
Kuvasta päätelleen pitää aika paljon purkaa, että sen suodattimen saa vaihdettua =)
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa KKK

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -07
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #67 : Marraskuu 11, 2017, 16:29:11 »
ok. Kiitoksia. Onko mitään ohjetta tuolle suodattimelle??? milloin on se tarpeellista vaihtaa???

Paikalla yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #68 : Marraskuu 11, 2017, 21:30:29 »
ok. Kiitoksia. Onko mitään ohjetta tuolle suodattimelle??? milloin on se tarpeellista vaihtaa???

Taitaa olla sijainnin perusteella vähän sellanen, että "vaihto" käytännössä tapahtuu laatikon uudelleenrakentamisen yhteydessä. Tuonne ei pääse edes mekatroniikkapaneelin kautta, joka olisi muuten helppo avata. Arvelen kyllä, että jos suodatin on niin tukossa, että se pitäisi vaihtaa, niin koko laatikko on jo täynnä metallihilettä ja sellaista möhnää, mihin uusi suodatin ei enää muutenkaan auttaisi.