Kirjoittaja Aihe: AL4 öljynvaihto  (Luettu 28498 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
AL4 öljynvaihto
« : Heinäkuu 07, 2010, 22:07:28 »
Laitetaan nyt tännekin ohjeistus tee-se-itse miehille/naisille, jotka haluavat itse vaihtaa AL4:n öljyt.
Merkkiliikkeethän veloittavat operaatiosta mansikoita (~200€), näillä ohjeilla saat vaihdettua öljyt n. 40€ hintaan.
Aikaa operaatioon menee n. 1 tunti. Potilaana artikkelissa on 2001-mallinen C5 Break 2.0HDi.

Ohjetekstit sepitän itse, kuvat olen "lainannut" pösöfoorumilta. =)

Työkalut:
- 8 mm neliökannalla oleva hylsy
- räikkä ja pitkä jatkovarsi
- 19 mm hylsy/lenkkiavain
- 27 mm hylsy/lenkkiavain
- momenttiavain jos haluaa hifistellä
- öljynvaihtoastia
- tratti ja letkua, mieluiten melko pientä halkaisijaltaan
- 4 litraa uutta öljyä, Valvolinen MaxLife ATF käy mainiosti. Motonet 9.90€/litra
- Täyttö- ja tyhjennysproppujen tiivisteet voi halutessaan myös vaihtaa, merkkiliikkeen tiskiltä niitä saa (Itse passasin tämän)

Kuva työkaluista:

     

  • Aja auto tasaiselle, suoraan liikenteestä että öljyt on lämpimät.
  • Jos kyseessä on mehujousitettu Sitikka, napilla auto korkeuksiin. Sammuta auto.
  • Konepelti auki ja ilmanputsarin irroitus haitariputkineen.
  • Vaihde N:lle
  • Konehuoneessa vaihteensiirtimen juuressa näkyy täyttöproppu, puhdista sen ympäristö huolellisesti

     

  • Auton alta löytyy tyhjennys/tarkistusproppu, 27 mm hylsyllä tai lenkkiavaimella proppu auki

     

     

  • Öljyt valutetaan astiaan, ei maahan
  • Öljyjen valuessa avataan 8mm neliökanta-avaimella täyttöproppu
  • Kun öljyt on valutettu pois, pohjaproppu takaisin, tiukkaan. Öljyn määrän voi tietysti mitata nyt tässä vaiheessa niin osaa varautua paljonko uutta laitetaan.
  • Tratti/letku yhdistelmällä huljautetaan 3 litraa öljyä täyttöreiästä (Itse laitoin n. 1-2 desiä extraa ettei joudu taas avaamaan täyttöproppua ja purkamaan ilmanputsaria pois)
  • Täyttöproppu kiinni
  • Ilmanputsari takaisin
  • Romut pois auton alta, auto käyntiin ja baanalle
  • Reipasta ajoa niin kauan että auto on käyntilämpöinen, ja että laatikon öljyt ovat varmasti myös lämmenneet
  • Ajo kotipihaan, auto napista ylös. JÄTÄ AUTO KÄYNTIIN JA VAIHDE P:LLE
  • Astia auton alle, ja nyt auki se pienempi niistä propuista, eli 19 mm. (Käteen pitäisi jäädä nyt pelkkä proppu, eikä sitä koko hela pakettia jossa on se tarkistusputki)
  • Ylimääräinen öljy valuu pois, jos ei valu, öljyä lisätään auton ollessa käynnissä niin kauan että tarkistusputkesta tulee öljyä
  • Kun öljyn tippuminen on loppunut, proppu kiinni.

Näin saimme kädet mukavasti tuoksumaan ATF:ltä, ja rahaa paloi vajaa 40 euroa. Taas mennään 60 tuhatta kilsaa huoletta.


HUOM! Älä avaa isoa torx-kantaista ruuvia laatikon päältä tai käy huonosti!
-KariM
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2012, 19:13:45 kirjoittanut KariM »
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

Poissa apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 190
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2010, 19:14:32 »
Omaanikin aion tämän tehdä (joskus) ja tuli juuri luettua korjausopasta. Siinä työvaiheet menee muuten samanlaisesti mutta täytön jälkeen kehoitettiin vielä käyttämään vaihdetta eri asennoissa jarru pohjassa. Tarkoittanee että laittaa vaihteen D ja R asentoon ja pitää siellä molemmissa hetken ennenkuin lähtee liikkeelle.
Kuvista kiitos, nyt tietää minkälaisia muttereita sieltä pitää etsiä.

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2010, 20:57:29 »
No joo, voihan sen noinki tehdä. Se vaihteiden vekslaus edesauttaa öljyn menemistä joka paikkaan, jolloin öljyn taso saadaan oikealle korkeudelle.
Kun sen ulostulevan öljyn määrän mittaa jo valmiiksi, tietää paljonko uutta laittaa. Sit koeajolle, öljy lämpimäksi ja tarkistuspropusta liiat pois. Tai jos tarkistuspropusta ei tule mitään, täyttöpropusta lisää öljyä niin kauan että tarkistuspropusta alkaa valumaan. Tämä operaatio tehdään auton ollessa käynnissä.
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

Poissa citronautti

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2010, 21:00:06 »
Tuon laatikon öljyn tuli muistaakseni olla 60-asteista silloin kun ylimääräiset valutetaan pois. Tämän pystyi tarkistamaan jostain kohdasta laatikkoa vaikka infrapunalämpömittarilla, tai sitten testerillä. Näin siis jos haluaa olla tarkka. :)

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2010, 06:59:52 »
Kun auton ajaa normaaliin käyntilämpötilaan, niin askin öljyt on kyllä niin kuumat että tarkistusproppu polttaa jo sormia. Mutta proppua pystyi kumminkin pitämään näpeissä. Uskoisin öljyn olevan n. 60 asteista silloin.
AL4-manuaalin mukaan öljyn "pitää" olla 58-68 asteista tarkistettaessa.
Luulisin että se riittää kunhan ei kylmiä öljyjä tarkista niin sillä hyvä.
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2010, 18:36:57 »
Hyvä ohje. Uudemmassa laatikossa tarkistus- ja tyhjennystulpat sijaitsevat peräkkäin, eli tyhjennysputki tulee näkyviin vasta kun tarkistustulpan on poistanut. Vaihteiden vekslausvinkkiin voisi lisätä vielä sellaisen kikan, että käyttää myös talviohjelmalla (*) jolloin öljyä lirahtaa hieman kolmosvaihteenkin kytkentäpiirin kautta

Öljynkuluneisuuslaskurista: Maksimi on 32958, jolla kohtaa mittaristossa alkaa vilkkua vikavalot öljynvaihtopyynnön merkiksi. Sitä voikin sitten ihmetellä, että onko kellään koskaan tuo laskuri mennyt täyteen. Omassani oli 30tkm matkalla laskuriin kertynyt 513, eli reilu 1,5%. Lukemaa muutettaessa testeriohjelma käskee vähentää lukemaa arvolla 2750 jokaista vaihdettua puolta litraa kohden, eli nollaanhan tuo taas tipahti. Tuon perusteella oma mielipiteeni on, että tuosta laskurin resetoinnista ei tarvitse välittää jos omatoimisesti öljyjä vaihtelee.


Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 355
  • Peukkuja: 2
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2010, 23:49:07 »
Selvityykö 6-vaihteisen Aisinin öljyn vaihdosta suurinpiirtein samalla kaavalla?

Öljy tietenkin on eri tavaraa, mutta käsittääkseni sitäkin saa Motonetistä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #7 : Heinäkuu 26, 2010, 19:24:05 »
Yllättäen AM6-vaihteistollekin pätee samat ohjeet. Tulpat ja niiden sijaintipaikat tietenkin ovat hieman eri. Öljyn tyyppi JWS 3309 ESSO.

tlundkvi

  • Vieras
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2010, 10:43:07 »
En tiedä onko tästä hyötyä, mutta onnistuin löytämään paikan mistä saa "certifioitua" AL4 öljyä:

Ravenol ATF 5/4 HP Fluid

Tässä tarkempaa tietoa: http://www.ravenol-shop.de/ATF-4-HP-ATF-5-HP-Fluid

Saksan ebay: http://stores.ebay.co.uk/motor-ol-gunstig
Hakusana: 9736.22

Esim 5L kanisteri 33€ + 15€ toimituskuluja (30kg asti kiinteä). Ei tule motonettiä paljoa kalliimmaksi jos tekee öljynvaihdon, mutta motonetin tarjoamasta puuttuu virallinen speksivahvistus käsittääkseni (Valvolinen sivulta ei ainakaan löytynyt).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2010, 13:56:59 kirjoittanut tlundkvi »

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2010, 17:20:36 »
Soittelin Tampereen Öljytukkuun tuosta mainitsemastasi öljystä. Ystävällinen myyjäsetä lupasi ottaa tuon 5 litran kannun heidän valikoimiinsa! Hinta jää hieman alle 40,- ja tuotetta saa joskus marraskuun alkupäivinä. Onkohan kukaan kokeillut tuota öljyä???

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2010, 18:28:25 »
Myös Teboil Fluid S sekä FEBI ATF Nr 14738 esittävät täyttävänsä vaatimuksen LT71141. Febiä myy esim. Fixus-liikkeet.

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 389
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2010, 19:40:42 »
Omaan pösöön kesällä aloin AL4 öljyjä vaihtamaan ja lootasta lurahti ulos punaista öljyä. Soittelin pajaan jossa homma oli edellisen omistajan aikana tehty, ja kertoivat käyttävänsä Petro Canada Duradrive MV:tä, jolla on mm. LT71141 hyväksyntä. Hain samaa kamaa Voitelukeskuksesta 20L ämpärin, litrahinta jäi sen verran mukavaksi että raski tehdä kunnon huuhteluvaihdon. Tätä olen sittemmin käyttänyt myös VAG AG4/01N vaihteistossa ja toistaiseksi on mennyt hyvin.
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C6 3.0 Excl -06, C5 2.0 HDi tourer -12

Poissa Valvoline

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 2
  • ex: DS5 156thp so chic Aut -12
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #12 : Lokakuu 19, 2010, 10:43:23 »
Merkkiliikkeethän veloittavat operaatiosta mansikoita (~200€), näillä ohjeilla saat vaihdettua öljyt n. 40€ hintaan.
Aikaa operaatioon menee n. 1 tunti.
Vaihdatin 80tkm huollon yhteydessä laatikon öljyt tampereella france moteurissa, hintaa ottivat öljyineen n.75e mikä on mielestäni ihan sopiva hinta siitä että ei tarvitse auton alle ryömiä.

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #13 : Lokakuu 20, 2010, 06:14:00 »
Kysyppä öljynvaihto erikseen niin menee kahvit väärään kurkkuun. Jonku muun huollon yhteydessähän ne ilman muuta kannattaa tehdä.
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

teudori

  • Vieras
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2010, 19:03:33 »
Olisiko tietoa 2005II 2.0 16V automaatti toimiiko öljynvaihto samalla tavalla . käväisin merkkihuollossa ja sielä vain laskivat öljyt laatikosta ja uudet tilalle n. 3l citikan merkkiöljyä mitä lienee ollut. ja ei kun paanalle ei niitä tarkasteltu kun kysäisin eikö tarvii tarkistaa sanottiin ettei ole tarkistus roppu.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #15 : Lokakuu 22, 2010, 21:34:25 »
Samalla lailla, AL4 tuossakin on? Sen verran muutosta konstruktiossa on, että poistoputki on kokonaan tarkastusropun takana piilossa. Tarkastamisessa ei ole proseduurissa mitään eroa, vain tyhjennyksessä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #16 : Lokakuu 29, 2010, 19:26:35 »
LT71141-Essokaan ei ole enää Essoa, vaan Mobilia. Päivän hinta 14,50e/l.

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #17 : Joulukuu 07, 2010, 06:49:40 »
En tiedä onko tästä hyötyä, mutta onnistuin löytämään paikan mistä saa "certifioitua" AL4 öljyä:

Ravenol ATF 5/4 HP Fluid

Tässä tarkempaa tietoa: http://www.ravenol-shop.de/ATF-4-HP-ATF-5-HP-Fluid

Saksan ebay: http://stores.ebay.co.uk/motor-ol-gunstig
Hakusana: 9736.22

Esim 5L kanisteri 33€ + 15€ toimituskuluja (30kg asti kiinteä). Ei tule motonettiä paljoa kalliimmaksi jos tekee öljynvaihdon, mutta motonetin tarjoamasta puuttuu virallinen speksivahvistus käsittääkseni (Valvolinen sivulta ei ainakaan löytynyt).
Moi! Nyt tuota öljyä on tarjolla Tampereen Öljytukussa hintaan 39,90 5l, turha siis tilata saksasta! :)

Sitruunaleijona

  • Vieras
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #18 : Joulukuu 27, 2010, 14:54:54 »
Jos en tiedä mitä litkua lootassa on, voinko työntää sinne mitä tahansa vaatimukset täyttävää öljyä? Vai täytyykö silloin vaihtaa koko litkumäärä, mitä laatikossa ylipäänsä on?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 087
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #19 : Joulukuu 27, 2010, 18:38:12 »
Käytännössä nestemäärän vaihtaminen kokonaan kerralla on mahdotonta, kun yhdellä tyhjennyksellä sieltä tulee ulos vain noin puolet.

Sitruunaleijona

  • Vieras
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #20 : Joulukuu 27, 2010, 19:04:09 »
Käytännössä nestemäärän vaihtaminen kokonaan kerralla on mahdotonta, kun yhdellä tyhjennyksellä sieltä tulee ulos vain noin puolet.

Tämä on jo tullut selväksi, kiitos vaan. Oleellisempi osa kysymyksestäni oli, voinko käyttää mitä tahansa vaatimukset täyttävää öljyä, jos en tiedä mitä laatikossa entisestään on. ?? Vaihtoehtojahan on vaikka kuinka.

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #21 : Heinäkuu 04, 2011, 11:54:09 »
Käytännössä nestemäärän vaihtaminen kokonaan kerralla on mahdotonta, kun yhdellä tyhjennyksellä sieltä tulee ulos vain noin puolet.

Tämä on jo tullut selväksi, kiitos vaan. Oleellisempi osa kysymyksestäni oli, voinko käyttää mitä tahansa vaatimukset täyttävää öljyä, jos en tiedä mitä laatikossa entisestään on. ?? Vaihtoehtojahan on vaikka kuinka.
Moikka! Nostetaanpas tätä aihetta esille ja kysellään teiltä, jotka olette vaihtaneet/ vaihdattaneet AL 4 laatikoihinne muuta kuin alkuperäistä öljyä, että miten AL 4 on toiminut vierailla "kielletyillä" öljyillä? :)

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #22 : Heinäkuu 04, 2011, 20:37:05 »
Lyhyt ja ytimekäs vastaus: hyvin

Syksyllä olis tarkoitus taas vaihtaa Valvolinen MaxLifet askiin.
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

pasipicasso

  • Vieras
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #23 : Heinäkuu 12, 2011, 20:56:02 »
Hyvin on toiminut Ravenolilla (http://www.tampereenoljytukku.com/cat/product_details.php?p=474).
Tosin vähän aikaista on sanoa, vasta 4000 km noilla ajettu. Ennen vaihtoa laatikko oli lähes mahdoton, meni vikatilaan aina lämmettyään.

Lyhyt historia: Nyt ajettu 100 000km, eka vaihto oikeilla öljyillä on mukamas tehty 60000:ssa (vaimolle luvattiin Veholla vaikkei tuolloin voimassa olleeseeseen huolenpitosopimukseen kuulukaan, tiedä sitten vaihtoivatko oikeasti), 90000:ssa vaihdatettu taas oikeat öljyt (näytti kuulema hyvin samealta, suositeltiin uutta vaihtoa suht pikaisesti)  muutaman vikatilaanmenon jälkeen ja 96000:ssa itse vaihtaen kahteen kertaan Ravenolilla (välissä jokunen sata km).
Sen jälkeen laatikko ei ole oikkuillut. Liekö sitten öljyistä kiinni vai siitä että kelit lämpeni.

Syksyllä vaihdan taas varmuuden vuoksi ja kun sitä öljyäkin tuli kerralla ostettua reilusti - oli mukamas niin edullista, alle kympin litra kun 20l ostin.

Ennen viimeistä öljynvaihtoa olin jo magneettiventtiilien vaihdatusta/vaihtoa suunnittelemassa mutta päätin sitten kokeilla "huuhteluvaihtoa" halpisratkaisuna. Kerron ensi talven jälkeen auttoiko oikeasti.

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 öljynvaihto
« Vastaus #24 : Heinäkuu 12, 2011, 21:52:44 »
Loistavaa tietoa meille hullunrohkeille suomalaisille! Itsellänikin on 10 litraa Ravenolia varattuna alkusyksyllä tapahtuvaan omatoimiseen öljynvaihtoon. Yli 300 000 km ajetulle laatikolle kelpaa taatusti tuo 8,- litralta maksava "väärä", tosin  luokitukset täyttävä huippuöljy. :)