Kirjoittaja Aihe: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?  (Luettu 3968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« : Maaliskuu 16, 2010, 20:53:38 »
Vaihdoin Xantiaan vaihdekepin nupin. Vanhan nupin irti kiskomiseen tarvitsi voimaa ja nitkutusta. Piakkoin vaihdon jälkeen alkoi ykkösen ja kakkosen kanssa olla takkuilua.

Paikallaan vaihteet menevät hyvin silmään. Auton liikkuessa vähänkin ykköstä on hankala saada silmään. Muidenkin vaihteiden vaihtamisessa tuntuu "ylimääräistä" (vaikea selittää). Rusahduksia ei kuitenkaan kuulu.

Lisäksi vaihteen ollessa vapaalla, kun liikuttaa keppiä, niin se liikkuu "tyhjää" hieman joka suuntaan, siis ennen kuin se varsinainen vapaa liike alkaa. En muista oliko tätä "tyhjää liikettä" ennen kuin vaihdoin nupin, eli onko muiden Xantioissa vastaavaa liikettä?

Jos kepissä on jotain välystä ilmaantunut, niin mistähän sitä voisi alkaa paikantamaan??

PS. Kaikki vivuston nivelet on hyvässä rasvassa, ei vaikutusta.
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2010, 14:01:29 »
Arvoisat Xantian omistajat, voisiko joku kokeilla autonsa vaihdekeppiä, onko siinä yhtään normaalisti välystä? Liikkuuko vaihdevipu yhtään kun esim. jokin vaihde on päällä?

Oma vipu liikkuu tyhjää joka suuntaan vajaa sentin..

Mikko
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

sisse

  • Vieras
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2010, 14:26:04 »
Arvoisat Xantian omistajat, voisiko joku kokeilla autonsa vaihdekeppiä, onko siinä yhtään normaalisti välystä? Liikkuuko vaihdevipu yhtään kun esim. jokin vaihde on päällä?

Oma vipu liikkuu tyhjää joka suuntaan vajaa sentin..

Mikko

Itsellä aina ollut ''epämääräisen'' oloinen tuo vaihteisto. Ei mitenkää puurokattilan oloinen, mutta vanha-auto niin sen piikkiin olen laittanut. 199tkm ja -93 vuosimalli. Ykkösvaihteen saan päälle ajossa, mutta ei se helpolla mene, verrattuna uusiin autoihin. Kun sitä tarvitsee niin ei vauhti muutenkaa ole kovin kova, jolloin se sitten menee taas kohtalaisen kivuttomasti. Itse olen ajatellut juuri pian vaihtaa vaihteisto-öljyt. Mahtaisiko siitä olla apua?

ps. Ja kun vaihde on silmässä, niin keppi kyllä liikkuu sivuttaissuunnassa ainakin omassa. Esim. Jos kättä pitää kepillä ajossa niin tulee joskus heiluteltua sitä epähuomiossa.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2010, 14:48:12 »
Kiitos vastauksesta! Vaihteistoöljyt olen vaihdattanut (Totalit), itselle ei ollut apua..

Täytyy varmaan jossain vaiheessa kun pääsee talliin, niin yrittää tutkia noita vaihdeniveliä ym, jos siellä sitten olis joku menny sijoiltaan, kun riuhtasin sen vanhan nupin irti.. :(

Tässä olis kuvakaaviota vaihteiden mekanismista. Ehdotuksia mahdollisista välyskohdista otetaan edelleen vastaan. :)
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Seppo

  • Vieras
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2010, 15:10:03 »
Vaihde ykkösellä keppi liikkuu sivusuunnassa "jousta vasten"
noin sentin ja etu-takasuunnassa ilman jousivoimaa samoin
sentin verran. Vaihteet menee hyvin päälle, enpä osaa vikaa arvata.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2010, 15:57:43 »
Kiitoksia! Elikkä välyksellä ei sitten näyttäisi olevan tekemistä vaihteiden takkuilun kanssa. Mikähän ihme siinä sitten on? Olisikohan kuitenkin jotain maagista rasvanpuutetta jossain? Eli olen rasvannut kuvan osan 11 ja ne osat 12.

Tarvitseeko kenties muita osia rasvata?

Ja jos tulee muita ideoita vaihteiden takkuiluun niin voi kertoa!
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Poissa tarksu

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 V6 Berline man. vm 03
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2010, 17:37:52 »
Täälläkin on kepissä välystä sen sentin joka suuntaan. Voisivat nuo vaihteet mennä vähän paremmin paikoilleen, nyt tuntuu vähän rusahtavan aina välillä. Ykkönen ei oikein vauhdista päälle mene, ja kolmonenkin takkuaa. Kakkosen kanssa vähemmän ongelmia. Nelonen ja vitonen toimivatkin sitten moitteetta.

Kolmosvaihde on silti suurin murhe. Ei mene mitenkään jouhevasti paikalleen, vaan joutuu asettelemaan.
Kaikki vaihteet ovat silti aina menneet päälle ilman mitään lisä-ääniä tms. Se fiilis mikä käteen tuntuu antaa vain ymmärtää että asiat voisivat olla paremminkin.

Ja autohan ei ole erityisen paljon ajettu: vain 190tkm vuosimallia '99. Vaiheistoöljyjä ei tietääkseni ole koskaan vaihdettu. Tarkoitus olisi tässä kevään aikana vaihtaa, vaikka se ei ilmeisestikään vaikuta toimivuuteen.

Koitan itsekin hämmästellä tuota vivustoa jahka saan auton korikorjaamolta.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2010, 20:42:58 »
Tuli mieleen että voisiko kytkinvaijeri aiheuttaa moista?

Mittasin polkimen liikkeet: perusasennosta pohjaan 165 mm, perusasennosta ylimpään asentoon 70 mm (vapaa liike). Miltäs nuo lukemat kuulostaa, pitääkö kytkinvaijeria kenties kiristää vai löysätä?
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Seppo

  • Vieras
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2010, 14:04:38 »
Alfamerin mukaan kytkinpolkimen liikkeen pitäisi olla 145-155 mm,
tuskin sitäkään tarvitsee säätää.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2010, 14:14:55 »
Olen kytkinvaijerin säätänyt siten, että kytkin on täysin auki jo vähän ennen, kuin poljin tapaa lattiaan. Ts. kytkin rupeaa ottaa kiinni, kun poljinta nostetaan vähän/jonkin verran. Kytkinpoljin ei näin tule turhan ylös. Näin ei ainakaan paineasetelmaa tule painettua liikaa "auki", jolloin kytkin on ollut jo hyvän matkaa auki poljinta painettaessa.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 18, 2010, 17:00:58 »
Olen kytkinvaijerin säätänyt siten, että kytkin on täysin auki jo vähän ennen, kuin poljin tapaa lattiaan.

Eli siis pitäisi kiristää? Mitäs siinä hommassa on, ilmanputsari pois, ja sieltä jostain pitäisi ilmeisesti vaijerin säätöruuvi löytyä?
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 19, 2010, 15:09:33 »
Kuuluuko kytkimestä mitään ylimääräisiä ääniä kytkin alas painettuna? Minulla oli kerran painelaakeri menossa asetelman läpi, oli syönyt kalvojousen sakaroista yli puolet paksuudesta. Silloin vaihteet eivät meinanneet enää mennä päälle kun kytkin ei kunnolla enää irrottanut.
Jos kytkimestä kuuluu ylimääräistä rahinaa tai polkimessa tuntuu värinää kun sitä painaa, niin kipikapi huoltoon tarkistuttamaan asia ennen kun laakeri menee asetelmasta läpi ja tekee lisävahinkoa.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 19, 2010, 15:19:39 »
Jos kytkimestä kuuluu ylimääräistä rahinaa tai polkimessa tuntuu värinää kun sitä painaa, niin kipikapi huoltoon tarkistuttamaan asia ennen kun laakeri menee asetelmasta läpi ja tekee lisävahinkoa.
Kiitos muistutuksesta! Mutta ei, onneksi ei kuulu mitään ääntä kytkmestä, ei myöskään tunnu mitään omituista poljinta painettaessa.

Muuten: mistä kohdista ilmanputsari on kiinni? Koitin irrottaa sitä, jotta pääsis säätää kytkinvaijeria, mutten löytäny kotelon kiinnitysruuveja..

Ps. Ajossa huomasin, että vaihteet menee paremmin päälle, jos antaa vaihtaessa hieman kaasua.. Mistä tämä kertoo?
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Poissa konesaha

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2010, 13:42:21 »


Ps. Ajossa huomasin, että vaihteet menee paremmin päälle, jos antaa vaihtaessa hieman kaasua.. Mistä tämä kertoo?

Oma villi arvaus olisi, että synkronointi on ajan myötä kulunut.
Citroën C5 2.0 HDi Aut. Berline vm. -04

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2010, 13:56:01 »
Ei ihme etten löytänyt ilmanputsain kiinnitysruuveja, kun siinä olikin ilmeisesti mukavat pikaliittimet.

Oma villi arvaus olisi, että synkronointi on ajan myötä kulunut.

Joo, varmasti reilu 250 tonnia ajetulla myös synkoissa voi jo ilmetä takkuilua.

MUTTA:

Kiristin äsken sen kytkinvaijerin ja kuinka ollakaan: vaihteiden vaihdettavuus parani ainakin 95 prosenttia. Todella mukava ajella, kun pykälät lopsahtavat mukavan pehmeästi silmään.  :) :) :)

Kiitoksia kaikille ketjuun osallistuneille ja vinkkinä niille, joilla vaihteisto takkuilee, että tarkastakaa ihmeessä kytkivaijerin kireys! Sitä säätäessä saa samalla myös erittäin helposti voideltua vaihteiston nivelet kunnolla, kun ilmanputsarikin on pois tieltä..
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Poissa vahajub

  • Autofriikki
  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #15 : Marraskuu 23, 2017, 11:38:04 »
Nonnii herätelläänpäs tämäkin topiikki!

Tuosta vaihteiden takkuamisesta, kysyin paikalliselta korjaamolta että jos takkuaa moottori sammuksissa niin todennäköisesti vivuston kahden lyhemmän "tapin"kumipuslat kuluneet niin että aiheuttaa tuota joten tilasin uudet vivut saa nähdä sitten auttaako :)

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4712.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=2454f7&_sacat=0
Citroen Xantia athena 2.0i-97
Saab 900 2.1i-92
Saab 9-5 2.0t-99

Poissa vahajub

  • Autofriikki
  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2018, 13:40:11 »
Heips :)

Vaihdoin tuo vivun 11 ja siinä vanhassa osassa nuo "puslat" ei olleet aivan suorassa linjassa toisiinsa nähden...kuuluko ne olla noin kun uudessa oli kierteellä pituussäätö niin säädin ne kohtisuoraan...menikö oikein vai laitanko niinkuin alkuperäisessä oli "vinossa"??

Kysyy epätietoinen sitruunakuljettaja :-\
Citroen Xantia athena 2.0i-97
Saab 900 2.1i-92
Saab 9-5 2.0t-99

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 12, 2018, 14:30:08 »
...Vaihdoin tuo vivun 11 ja siinä vanhassa osassa nuo "puslat" ei olleet aivan suorassa linjassa toisiinsa nähden...kuuluko ne olla noin kun uudessa oli kierteellä pituussäätö niin säädin ne kohtisuoraan...menikö oikein vai laitanko niinkuin alkuperäisessä oli "vinossa"??...
Piirroskuvassakin näyttäisi olevan kauempi pää selkeästi eri kulmassa verrattuna toiseen osaan "12", mutta johtuukohan se piirtäjän perspektiivivaikutelmasta? ja noissa eBay osissa samoin tuollainen vinous.

Poissa cittroen

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #18 : Toukokuu 11, 2018, 15:50:52 »
Johtuukohan kytkinvaijerin kireydestä, kun pakki ei mene kovin päälle ja kytkin tuntuu ottavan kiinni melko ylhäällä?
Xantia activa turbo ct -95

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 603
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantia - Vaihteet takkuilee, kepissä välystä?
« Vastaus #19 : Kesäkuu 11, 2018, 09:22:04 »
Näyttäisi siltä, että kytkin ei avaudu kunnolla. Vaijerin säätöjuttu. Vanhat, tai puutteellinen öljymäärä saa myös vaihteet takkuamaan. Sekä vivuston nivelet. Niitäkin voi voidella, alapuolilta rasvaa. Voitelua myös kabiinin puolelle. Vaihtaminen kevenee kummasti. Itse en suosittele, käytä Total BV, Mobil SHC-öljyjä. Näillä ulisee ja tummuu suht nopeasti. Mieluiten jotain GL 4-5, tai -5 öljyjä. Omassa Xantiassa näin. Nyt on Motox syntrans-öljyt, toosa ei ääntele ja öljy pysyy kirkkaana, siis voitelee, kuten pitääkin.  Mustuminenhan tarkoittaa hampaiden puutteellista voitelevaa öljykalvoa... Omassa siis alusta asti. Se vaan, että nuo GL-5- öljyt saattavat pakkasilla aluksi vähän takkuilla, vertyy nopeasti.