Kirjoittaja Aihe: C3 - Etujousi poikki  (Luettu 5873 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Geffi

  • Vieras
C3 - Etujousi poikki
« : Helmikuu 18, 2010, 16:34:40 »
Moro kohtalotoverit,

katsastusmies kertoili että oikea etujousi on nyt sitten napsahtanut. Onkos kellään kokemuksia jousien vaihdosta, osa olis edukas (Motonet 38 €) ja jonkun verran on autoja tullut aiemminkin rassailtua.

Onko toimenpiteessä jotain erityisesti huomioitavaa? ...ei kuitankaan ohjeita mistään löydy, eihän?

kiitokset etukäteen!!!

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2010, 17:24:23 »
Kääntölaakeri kannattaa uusia samalla.

Poissa fille

  • Frankofiili
  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2011, 15:45:33 »
Täällä meni eilen C3:sen vasen etujousi poikki. Huomattiin heti tallista peruuttaessa - oli aika vaikeaa olla huomaamatta sillä etupää oli alhaalla kun väsyneellä hydesitikalla. Hinausautolla korjaamolle (RJ-Auto Vaasa) ja heidän mielestä selvä takuutapaus, vaikka auto onkin vm -05. Toivottavasti ei sattunut mitään muita vaurioita (ABS-anturi ym).
Citroën XM 2,0i -90, Citroën Grand C4 Picasso 2,0i BMP Exclusive -07... ja pari japsia ja yksi englantilainen.

Poissa Nuoralla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2017, 22:06:27 »
Itse en ole tekniikkaihminen, niin ajattelin täällä kysellä.
Meni -07 C3:sta (ajettu 120 000) apukuskin puoleinen etujousi poikki auton ollessa junassa.

Koska näitä jousia näyttää menneen poikki ihan parkkipaikallakin, niin pitäisiköhän toinenkin etujousi vaihtaa ihan turvallisuusmielessä?
Ei ole tietoa, onko autoon laitettu jotain lisätuentaa jousitukseen.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 26
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #4 : Tammikuu 10, 2017, 23:11:37 »
Ennen trafilla oli ihan lista autoista (runkonumerot) joihin tuo on vielä tekemättä (mutta koska kampanja oli jo vuodelta 2005, en tiedä oliko siinä uudempia malleja)? Nyt kampanjasivu ei toiminut, mutta tuolta pääsee linkillä kun taas toimii:
http://www.trafi.fi/autoilu/katsastus/autojen_takaisinkutsut

Merkkihuolto osaa ainakin kertoa onko kampanjaa olemassa / tehty kyseiseen autoon, olisikohan joskus jo itse etutolppaan tehty  osa joka estaa jousen katketessa sen pään osumisen renkaaseen?


Mitään muuta tuossa kampanjassa ei kai aikoinaan tehty kuin pultattiin peltihäkkyrä jousen alapään ympärille, siten että katkennut jousi ei pääse liikkumaan sivulle (estää jousen pään osuman renkaan kylkeen). Tuon mallisen tuen ehkä näkee kun kurkkii lokasuojan sisuksiin jousen suuntaan (ainakin silloin kun rengas on poissa paikoiltaan.), tuollainen, siis jousen alapäässä tolpan ympärille pultattu, jousilautasen reunoja "jatkava" koroke:

linkitetty tuolta: http://tekniikanmaailma.fi/wp-content/u ... intuki.jpg

Kaverilla oli kanssa katkennut ihan työpaikan parkkipaikalla,

Itse tuskin vaihtaisin toista jousta varoiksi (ainakaan tuntematta auton historiaa, voihan se olla jo joskus vaihdettu?) , mutta tarkistaisin kyllä onko tuki asennettu tai rakennetta muutettu, ajossa hajoaminen ei olisi kivaa. Tarkastaisin samalla myös tolpan yläpään kääntölaakerin kunnon, kannattaa vaihtaa samalla jos pientäkään vikaa.

Poissa Nuoralla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #5 : Tammikuu 11, 2017, 00:20:31 »
Itse tuskin osaisin erottaa, onko kääntölaakeri viallinen vai ei, mutta sisältyykö sellaisen tarkistaminen mahdollisesti johonkin määräaikaishuolloista tai voiko viallinen laakeri ilmetä katsastuksessa?

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #6 : Tammikuu 11, 2017, 00:37:24 »
No nyt se on taas todistettu, että Citroënin jousitus hajoaa ja sitä joutuu kalliilla korjauttamaan ja hinausautoakin käyttämään!

:-)

On-topic: jouset ei maksa niin paljoa, ettenkö laittais kumpiakin puolia kerralla. Vanha jousi voi myös olla painunut uuteen verrattuna.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 26
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #7 : Tammikuu 11, 2017, 02:13:24 »
Itse tuskin osaisin erottaa, onko kääntölaakeri viallinen vai ei, mutta sisältyykö sellaisen tarkistaminen mahdollisesti johonkin määräaikaishuolloista tai voiko viallinen laakeri ilmetä katsastuksessa?
Kyllä oikein huono (ehkä) huomataan, mutta vähän orastavaa vikaa ei, aiheuttaa vain hieman lisää tahmeutta kun rattia kääntää, oikein pahana narisee ja takeltelee tms. Mutta orastavakin vika kannattaa tuossa yhteydessä korjata, itse vaihtaisin sen varmaan ihan varuiksi (jos ei ole tietoa että olisi jo vaihdettu), tämä koska osa on halpa (15...30 €?) ja niistä (ei tosin kovin montaa) joihin olen törmännyt ne ovat olleet jo kärsineitä ja ruosteisia. Työ olisi normaalisti aika kallista osaan verrattuna, mutta jousen vaihdon yhteydessä ei pitäisi tulla juuri lisähintaa.

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Peukkuja: 14
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2017, 09:19:07 »
Minulla meni parin kuukauden sisään molemmat etujouset poikki noin 160 tkm ajetusta -05 1.4 kolmosesta. Olisi pitänyt vaihtaa molemmat kerralla, niin ei olisi hinuria tarvinnut.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 14
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2017, 09:43:32 »
Jousen vaihto on teknisesti helppo operaatio ja kannattaa vaihtaa molemmille puolille samaan aikaan. Iskarien suojakumit myös ja kääntölaakerit myös. Itse vaihtaisin myös iskarit samalla vaivalla.

Jousien puristeluun kannattaa varata useampi kuin kaksi puristinta niin homma hoituu helposti ja turvallisesti. Itse jousihommissa käytän suosiolla neljää puristinta. Nimimerkillä puristin joskus hajonnut ja jousi kattoon pompannut. Omat puristimet tosin on Biltemaa, aikanaan kympin per pari maksaneita.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa venttiili

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 34
  • Peukkuja: 0
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #10 : Tammikuu 11, 2017, 21:22:09 »
Mielenkiintoinen ajoitus, täälläkin katkesi -07 1.4i:sta vasen etujousi alapäästä, oli mennyt yöllä omia aikojaan. Jousi oli tullut alaspäin ja kiilautunut siten että välissä oli koiranluu ja iskari. Auto on nyt nosturilla, sen verran purettu ja katsottu paikkoja että selvitetty mitä mennyt rikki, pelkällä jousella selvitään. Taidan kuitenkin ottaa samalla uuden kääntölaakerin matkaan.
C5 X7 2015 16HDi Aut
Ent. C5 2006 2.0i Berline aut
Ent. C3 1.4i

Poissa Samo

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 318
  • Peukkuja: 5
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #11 : Tammikuu 12, 2017, 20:44:46 »
Molemmat vaan vaihtoon. Varsinkin jos sinne ei ole niitä rautasuojia laitettu eikä toisen puolen jousta vielä ole vaihdettu. Jos nyt ulkosalla joutuu tekemään niin sitten voi toisen vaihdella keväämmälläkin.

Kääntölaakeritkin on ennemmin tai myöhemmin kuitenkin loppu, mutta tuossa ne on helppo vaihtaa kun on irti jo valmiiksi. Nekin saa kyllä olla aika tohjona ennenkuin ajossa huomaa. Itse vaihtelisin vielä koiranluutkin kun ne on kuitenkin kulutuskamaa ja tuossa jo puoliksi irtikin.

Meni kesällä nelosesta toinen jousi poikki ja jousen pää otti renkaaseen kiinni.. Onneksi meni parkissa eikä edellisenä päivänä moottoritiellä..
DS3, C-Crosser, P407 SW

Poissa worf123

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #12 : Tammikuu 25, 2017, 16:18:28 »
Itse tuskin osaisin erottaa, onko kääntölaakeri viallinen vai ei, mutta sisältyykö sellaisen tarkistaminen mahdollisesti johonkin määräaikaishuolloista tai voiko viallinen laakeri ilmetä katsastuksessa?

se alkaa lopulta pitää sellaista kumeaa boing-ääntä käännettäessä
(Xsara Picasso)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C3 - Etujousi poikki
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2017, 09:28:15 »
Edellä jo kerran sanottiin, että molemmat jouset vaihdetaan. Pitää siis vaihtaa. Yksi syy on jousien ominaisuudet, pitää olla samat molemmin puolin. Koska esim. vanha jousi voi hyvin olla  lyhyempi, kuin uusi jousi.