Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10
11
C4,DS4 ja C4 Cactus / Vs: C4 ja kasa virheilmoituksia
« Uusin viesti kirjoittanut perttuho tänään kello 10:20:22 »
Akku on tosiaan pari vuotta vanha, ei luulis olevan ongelma siinä. Käynnistäessä on aikanaan ollut hämmentävää kolinaa, samoin vaihteiden vaihdossa jo toista vuotta sitten saattoi "kolahtaa" kun tipahti 4->3 esim, mutta tuo kolina on myös loppunut jo kauan sitten.

Sulakerasia on myös vaihdettu kuukausi takaperin, osan hinta oli >400euroa + työt päälle, itse en siis tehnyt. Siks rasauttaakin hieman että rasian vaihdon jälkeen tilanne on vain pahentunut (itseasiassa rasia vaihdettiin ihan vain siitä syystä että edellinen omistaja oli tehnyt ties minkälaisia ohivetoja ja edellinen rasia oli ilmeisesti paskana eikä johdotuksia voinut korjata ilman rasian vaihtoa. Vanhalla rasialla tuo koko virheilmoituskasa tapahtui vain yhden kerran, sen jälkeen nyt jatkuvasti ja viimeisten viikkojen aikana poikkeuksetta joka ajokerralla.)

Kulutus on tosiana ollut aika hurja jo ennen näitä, oon kuvitellut kuvitelleeni että kulutus on ajan myötä noussut, mutta ehkäpä tuo depollution oikeasti vaikuttaakin sitten johonkin. Nyt gearbox faultynä huitelee kivasti jossain 15 litran tietämillä tässä työmatka-ajossa.

Eli liittimiä, johtoja mitä_muuta pitäisi tutkia? Pääsekö näitä seurailemaan yhtään konepellin alta vai pitääkö auto saada ilmaan että asiaa voi tutkia itse?
12
On tässä joskus ollut aimemminkin mielessä esittää otsikon kaltainen  kysymys mutta en sitten ole ilennyt. Onhan näitä "ominaisuuksia kuitenkin aina silloin tällöin sivuttu eri keskusteluissa mutta ehkäpä tälläinen kooste voisi olla hyvä, ehkä jonkinlaista vertaistukea ja voitaisi jakaa vinkkejä ratkaisuksi. ;D
Mutta nyt satuin lukemaan nimimerkki CarrierGraden avautumista https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=17141.msg208382;topicseen#msg208382 ja ajattelin että varmaan monella muullakin on vastaavanlaisia tuntemuksia omasta autostaan, vaikka auto on muuten hyvä ja mieluinen on siinä jokin joka kentien ärsyttää todella paljon. ::)
Harkitsin että olisiko syytä asettaa yhteinen kaikkia citikka malleja koskeva ketju mutta ajattelin että ehkä eri malleilla on omat "ominaisuutensa" ja siten erimalit on syytä pitää erillään, en kuitenkaan ala muista malleista vastaavaa tekemään kun ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä citikasta. Joten jätän sen muiden tehtäväksi jos kokevat aiheeliseksi.

 Ja sitten asiaan, itsellä on siis 2007 vuosimallin farmari C5 2.0hdi 6 vaihteinen automaatti. Näin talviolosuhteissa suurimpia ärsytyksen aiheita on ollut takajarrujen jumiin jäätyminen, vaikkakin jostain syystä tänä talvena ei vielä ole täys jumia esiintynyt, liekkö olosuhteet olleet suosiolliset vai onko autossa jokin iän ja kilometrien myötä muuttunut?
Auton istuimet on taas aivan käsittämättömät. Miten voi olla onnistuttu tekemään noin surkeat istuimet? No on noihin tottunut ajan saatossa mutta täytyy silti edelleen ihmetellä suunnittelun ideaa.
Seuraava ärsyttävä ja useampikin piirre koskee lasinpyyhkijöitä ja niiden toimintaa. Yksi ominaisuus on että pyyhkijät jäätyvät ajossa lasiin kiinni varsinkin lumisateessa, Ilmeisesti Ranskalainen autoinsinööri ei ole koskaan ajanut pakksella lumisateessa autolla ja kokenut herätystä siihen että lasia kannattaisi lämmittää siitä kohtaa jossa pyyhkijät ovat "lepoasennossa". 
Seuraavana listalla on se että pyyhkijöitä ei voi nostaa ylös lasista silloin kun auto on käynnissä kun lasi pitää puhdistaa lumesta ja jäästä, juu voi niitä kohottaa mutta ei ne ylös asti nouse pysyäkseen itse ylhäällä kun pitäisi siitä lasin alareunasta puhdistaa sitä lunta ja jäätä jota kerääntyy kylmään lasin alareunaan jäädyttämään pyyhkijöitä kiinni lasiin.
 Seuraava ärsytys listalla on  automaattitoiminto, se on melko susi. Välillä hankaa kuivaa lasia ja välillä ei herää vaikka lasista ei näe enä mittään. Olisiko herkkyyden säätö aiheellinen koten joissakin autoissa on?
Lasinpesutoiminnossa olisi myös hiomista. Miksi sitä lasia pitää hangata kuivana? Vaikka pesuneste on jo pyyhitty pois niin vielä pitää pari kertaa varmuuden vuoksi kuivaa lasia hangata. Ja ne suuttimet taas on oma lukunsa, toimii ehkä pysähdyksissä ollessa mutta ei ajossa, neste ei leviä riittävän laajalle että sen lasin saisi puhtaaksi suolasta.  Uudet suuttimet on ostettu mutta ne lojuu vielä hanskalokerossa, mutta kyllä silti ne saisi auton tehtaalta lähtiessä olla kunnolliset.
Vakionopeuden säätimessä olisi myös hiomista, kun vakkari huomaa että nopeutta pitää lisätä tapahtuu se sen verran rajusti että turbiinin lukko vapautuu ja moottorin kierrokset hypähtää useammalla sadalla kierroksella. Tämä lisää polttoaineen kulutusta.  Joskus kun jonossa ajanut ilman vakkaria niin polttoaineen kulutuksen muutoksen huomaa. Liekkö tämä osa syynä auton mielestäni suurehkoon kulutukseen.
Ja tuo automaatti-ilmastointi, en tiedä onko yhtään sellaista toimivaa, on vain tyydyttävästi toimivia ja ihan paskoja tullut vastaan. Tämä c5 versio on sellainen tyydyttävä. Olen sitä mieltä että perinteinen manuaali on paras. Siinä voi itse säätää puhalletavan ilman lämpötilaa. Näissä sen päättää automatiikka sen mukaan mikä toivomus on asetettu lämpötilaksi anturilla. Ja se ei ole sama miltä ihmisestä tuntuu. Joten säädön tarve on pahimmillaan jatkuvaa edestakaisin räpläämistä tai alistumista siihen mitä automattiikka päättää.
Ja pitää mainita tavaratilan kuormansidonta pisteiden puute. Ei ranskalaisilla ole tullut mieleen että joku voi kuljettaa autossa muutakin kuin pussillisen patonkeja?

Ja sitten niitä hyviä
Jousitus vertaa vailla. Eron huomaa selkeiten kun käy ajamassa jollain muulla autolla. Ja omaan käyttöön sopii tuo että napista saa lisää maavaraa, vielä kun olisi neliveto... ;D
Minusta autossa on erinomaiset valot, ne on tavalliset H7 polttimoilla olevat umpiot mutta lyhyiden valojen valokuvio on minusta tosi hyvä, niillä näkee pitemmälle kuin edellisen auton vakio umpioilla pitkillä valoilla jotka oli lähinnä huonoa vitsiä. ja pitkilläkin näkee melko pitkälle,  ja kun on lisävalot katolla niin jopa näkyy... Eikä H7:en kans ole ollut ongelmia kun vaihdoin long life polttimot.
Noita muutamia ärsytyksen aiheuttajia lukuun ottamatta kokonaisuus hyvä ja omasta mielestä luotettava, varsinkin kun vertaan edelliseen kulkineeseen. Vaikkakin siinä juuri nuo tämän auton ärsyttävyydet oli kaikki paremmin oli muuten kokonaisuus aika karvas pettymys.
Ja auton hankinta hinta, kun vertaa muihin vastaaviin niin monesta merkistä pitää maksaa useita tonneja enemmän.
13
Keskustelua citikoiden tekniikasta / Vs: AL4 gallup
« Uusin viesti kirjoittanut JC5IEDM tänään kello 09:55:58 »
Itse olen näihin kolmeen AL4-autooni tehnyt noita osittaisia vaihtoja.

Ensimmäinen vaihto pian sen jälkeen kun ajoneuvo on käyttööni päätynyt, seuraavat vaihdot 10-20 tkm:n välein, niin usein että pois laskettava öljy on "puhdasta" eli ei enää sellaista mustaa liuosta. Keskimmäisellä ajoneuvolla vasta kolmannella kerralla oli puhdas öljy, tämä kolmas ajoneuvo oli kokenut solenoidiremontin ja öljy oli puhdasta ensimmäisellä kerralla.

Puhtaat öljyt saavutettuani olen venyttänyt vaihtovälin sinne 60 tkm paikkeille.
14
C5 III ja DS5 / Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Uusin viesti kirjoittanut IJN tänään kello 09:21:58 »
Kakkoskoriseen olen kaksi rikkinäistä tutkaa uusinut. Toinen oli muutama vuosi sitten jo laitettu ja ulkoisesti vielä terveen näköinen, takapinnan massa tehtaan jäljiltä. Toinen taas oli 12 vuotias alkuperäinen jossa oli kampanjasilikoniköntsät päällä, mutta tiivistemassa millikaupalla turvoksissa, sisältä kostea ja elektroniikka hapettunut. Uuteen laitoin tällä kertaa Permatexin mustaa tiivistesilikonia niskaan tasaiset pari milliä, saa nähä auttaako.
En lukenut tätä koko ketjua läpi mutta heitän spekulaation: Koska se on ultraäänitutka, siinä on itsessään melkoinen uä-värähtely päällä aina pulssin ajan. Tuo värähtely aiheuttaa pehmeässä ja väkisinkin jonkin verran huokoisessa tiivistemassassa pumppausilmiön, joka hivuttaa suolavettä massan sisään. Puhdas vesi ei ehkä aiheuta niin nopeaa tuhoa, mutta nämä suolavedet elektroniikan kanssa ovat tuhoisa yhdistelmä. Massan suojaus vedeltä on varmaan ainoa kotikonsti mitä sille voi tehdä, ja sitä samaa maahantuojan kampanjakorjauksissa on yritetty. Liittimet olivat puolestaan uuden näköiset, iästä riippumatta.
15
C4,DS4 ja C4 Cactus / Vs: C4 - Vetokoukun asennus?
« Uusin viesti kirjoittanut knoj tänään kello 09:03:22 »
Onko kenellä kokemusta BMP6 vaihdelaatikolla varustetulla autolla vetoautona? Kysymyksessä olisi C4 HDI ja kokonaismassaltaan 800 kg matkailuvaunusta. Autossahan riittäisi hyvin vetovoima (n. 1500 kg), mutta onko ajo kuinka "epämukavaa" tuolla laatikolla?
16
C5 III ja DS5 / Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Uusin viesti kirjoittanut ace tänään kello 09:02:30 »
Kyllähän nämä tutkan anturit ovat aika heikko esitys.  Ostaessa autoa viime toukokuussa korjattiin ja nyt taas yksi pimeänä. Onneksi nyt hajonnut on Diagboxin mukaan toinen niistä helpoista taka-antureista eikä kumpikaan niistä laitimmaisista. Elekmasta tilasin; alle 40e posteineen. Katsotaan miten asentuu...

P.S. avautuminen auttaa yleensä pahimpaan ahdistukseen  :laugh:
17
C5 III ja DS5 / HDI 136, C5 III jakopääremppa
« Uusin viesti kirjoittanut CarrierGrade tänään kello 08:54:18 »
Kiinnostaisi tietää pk-seudulta ko. täydellisen rempan tekijöitä ja hinta? Mittarissa nyt 185tkm. yv:kin toimii
18
Citroën-uutisia / Vs: PSA huippuvauhdissa
« Uusin viesti kirjoittanut Pate tänään kello 08:12:21 »
Koko vuoden 2017 automyynnissä Ranskassa TOP12 on 100% ranskalaisista automalleista koostuva. Ensi kertaa sitten vuoden 1980.
19
Keskustelua citikoiden tekniikasta / Vs: AL4 gallup
« Uusin viesti kirjoittanut Teuski tänään kello 08:09:39 »
Kuuluu se jo uudemmissa. C4 1.6 16V ainakin käsittääkseni 60tkm välein. Olisikohan vanhempienkin huolto-ohjelmat kuitenkin päivitetty?

Vähintään osittainen vaihto kannattaa tehdä säännöllisesti vaikka itse, jo sillä saa usein ongelmat vähenemään. Huhtelukin tekee varmasti hyvää.

Mulla oli '98 Xantia 1.9TD AL4 lähes 500tkm asti, laatikko toimi kilsoihin nähden oikein hyvin. Itsellä jostain 420tkm asti ja öljyjä vaihtelin useamminkin, solenoideja en kuitenkaan viitsinyt tuohon lähteä vaihtamaan vaikka pientä vaivaa kylmänä olikin. Xantiassa sai vielä palautettua toiminnan lennosta pelkästään laatikon sähköt katkaisemalla, tein sitä varten oman napin :)

'02 C5 2.0 16V oli n. 180tkm - 300tkm, siihen tuli vaihdeltua öljyjä, solenoideja ja paineanturi, mutta kylmänä vaan edelleen heitteli vikatilaan.
20
C5 III ja DS5 / Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Uusin viesti kirjoittanut CarrierGrade tänään kello 08:05:40 »
"ei kestä suolavettä'" paskan marjat kun ei kestä Vehonkaan tutkat kun 2kk. 5v. ollut auto ja ehkä 2kk toiminut tutkat.Paska feature. Kuuluu samaan sarjaan ikkunan-nostimien kanssa. Huvittavaa että kun 2008 mallin nostimet todettiin liian hepposiksi n. 2010-11 niin mitään tuotekehitystä ei PSA tehnyt vaan ihmiset ostaa 40.000 euron autoja v. 2017 jossa nostimet todettu alamittaisiksi 7v. aiemmin. Ois kiva tietää 2017 mallissa vieläkö siellä möllöttää se ruostuva webaston peltiputki... Toinen kiva softabugi on etuikkunan pesu kun ajovalot ovat päällä. Kun ikkuna on pesunsa pessyt ja pyyhkimet asettuneet ala-asentoon niin eikös ne perkeeleen etuvalot saa vielä yhden ruiskauksen vettä jolloin ikkuna on taas märkä ja eikun erikseen pyyhkäisemään. Pieniä ah niin ranskalaisia asioita.   Huh kyl helpotti avautua :-) Silti mielii DS5:seen vaihtaa - vaikka siinä lienee samat saatanan ikkunan-nostimet ja tutkat...........
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10