Citroën-foorumi.com

Tekniikkaa => Keskustelua citikoiden tekniikasta => Xsara + Xsara Picasso => Aiheen aloitti: Pessi - Helmikuu 25, 2006, 10:08:47

Otsikko: Xsaran käsijarruvaijerin vaihto?
Kirjoitti: Pessi - Helmikuu 25, 2006, 10:08:47
Napsahti Xsarasta vasemman puolen käsijarruvaijeri poikki. Vaihtohan näyttää olevan hyvin yksinkertainen, mutta mitenkäs otetaan irti keskikonsoli käsijarruvivun ympäriltä? Aiemmin ei ole ollut tarvetta koskea Xsaran sisustukseen enkä pikaisesti katsoen huomannut, että miten homma purkaantuu niin, että sen saa vielä kasattuakin.  ???

Pistäkääpä pikaisia vinkkejä. Tarkoitus olisi päästä vaihtamaan vaijeria vielä tämän päivän aikana.
Otsikko: Vs: Xsaran käsijarruvaijerin vaihto?
Kirjoitti: zxkuski - Helmikuu 27, 2006, 20:38:33
Olet varmaan saanut vaihdettua kässärinvaijerit? Kattelin vaan ettei ole paljoo vastailtu kysymykseen.
Sieltä varmaan löytyi pultti tai pari millä se koppa on kiinne ja sitten vaan vaijerin päät irti. Mulla ei tullut kokeiltua että olisko sen vaijerin päähän saanut laitettua narun että olis sillä saanut vedettyä uuden vaijerin paikoilleen ilman niitten suojapeltien irrottelua. Samanlainen se varmaan muuten on xsantussa kun zx.ssäkin.
Hauskaa ahertelua.
Otsikko: Vs: Xsaran käsijarruvaijerin vaihto?
Kirjoitti: Ramha1 - Helmikuu 28, 2006, 11:53:54
Lämmityslaitteen säätimistä alaspäin purkautuu keskikonsoli. Haynesin manuaalissa on kuvat ja ohjeet. Se säilytyslokero lähtee pois vetämällä, siellä alla kaksi ruuvia, tuhkakupin alla lisää muistaakseni. Takapään tuhkakupin alla myös ruuvit ja keskikonsolin alareunassa penkkien peittäminä kaksi. Vaihdekepin haitari nousee ylös ruuvimeisselillä kevyesti avittaen. Muistaakseni noilla konsteilla se irtosi itsellä. Saa korjata jos olen väärässä. Vaijerin päät on kiinni raudassa jonka on yhdellä mutterilla kiinni käsijarrukahvassa. Johtonippu on todennäköisesti edessä ja sitä joutuu siirtämään.
Vaijerit lähteet helposti irti ja tulevat vain pohjan läpi. Uusien ujuttaminen on vähän hankala itsekseen laittaessa muttei mahdoton. Pohjassa on muutamia metalli klipsuja jotka irtoaa meisselilla ja menee takaisin painamalla tai varoen vasaralla avittaen. Toisella puolella ne ovat tankin pohjassa jota ei kannata hakata älyttömästi. Jarrujen päät lähtee irti pihdeillä avittaen. Vaijerit on eri mittaisia, joten kannattaa tarkastaa se ennen asennusta vanhoista. Kuoret oli ainakin omissa tarvike malleissa kiinteät ja itse vaijeri muovipäällysteinen.
Näin siis Breakissa.
 
Otsikko: Vs: Xsaran käsijarruvaijerin vaihto?
Kirjoitti: Hese - Kesäkuu 07, 2006, 21:49:11
Vanha ketjuhan tämä jo on, mutta miten mahtoi vaijerin vaihto onnistua?

Vaihdatin tuossa taannoin käsijarruvaijerit omaan autooni ja olivat korjaamolla sitä mieltä ettei se aina ole niin selvää... väittivät että vaijereiden pituuden kanssa saa välillä pelata. Minulla on Xsarassa ZX:n jarruvaijerit tälläkin hetkellä paikallaan kun olivat kuulemma sopineet parhaiten paikoilleen pituudensa puolesta. Mutta tiedä sitten - yrittivätkö vain pedata itselleen töitä.  ^-^
Otsikko: Vs: Xsaran käsijarruvaijerin vaihto?
Kirjoitti: LRMan - Maaliskuu 19, 2009, 17:53:57
Moi, -03 hdi break: Helppo homma, takapenkkiläisen tuhkis ja sen pohja irti ja jos haluu niin ylempi pala irti keskikonsolin takapäästä siitä tuhkiksen ylä puolelta. Syntyneestä aukosta pääsee sijoittelee alta työnnetyt vaijerit paokoilleen ja kiristämään löysät pois, auton sisällä ei tartte siis muuta kuin 13 mm lenkin. Räikkälenkki tosi kätevä.
Otsikko: Vs: Xsaran käsijarruvaijerin vaihto?
Kirjoitti: turboapc - Kesäkuu 30, 2010, 09:07:27
-00 2,0 16v break.. lisäksi putki irti takapöntön kohdalta jotta saa suojapellin pois putken ja korin välistä jotta pääsee pujottamaan vaijerit paikoilleen... suojapellin ruuvit poikki.. no pelti roskiin.. ja matka jatkuu.
Otsikko: Vs: Xsaran käsijarruvaijerin vaihto?
Kirjoitti: xsara03 - Huhtikuu 12, 2018, 11:18:45
-03 xsara break, pääseekö työntämään uudet vaijerit paikoilleen koskematta pakoputkeen tai suojapeltiin?