Minun C5 2.2 HDI antoi juuri tuota P0245 hälytystä. Vika löytyi sitten lopulta ja sen aiheuttaja oli juuri tuo 36 euron alipanerasia. Minäkin tarkastin aluksi sen rasian toimintaa siten, että emäntä painoi kaasua ja itse kurkistelin konehuoneen puolella, että liikkuuko vipu, ja liikuihan se kun tarpeeksi painoi kaasua. Ja tämän perusteella luulin sen rasian olevan siis kunnossa.
Kun sitten olin vaihtanut MAP anturin, pessyt MAF anturin ja vaihdellut uusia solenoidiventtiilejä yms. ja aina vaan paloi antipollution fault ja testeri FR704 näytti aina vaan P0245, niin palasin tutkimaan tätä alipainerasiaa. Purin sitten suojamuovit koneen päältä ja irroitin sen alipainerasialle menevän letkun ja imin sitä letkua ja huomasin että varsi liikahti jonkin verran, mutta ei sitten sen enempää! Vaikka imin kuinka lujaa, en saanut sitä vipua liikkumaan pohjaan asti. Eli rasia vuoti jonkin verran, ei kovin paljon mutta riittävästi sotkeakseen koko hienon solenoidi anturi systeemin toiminnan.
Ostin sitten uuden osan ja heti Autobestin pihalla avasin paketin ja testasin sitä imemällä, ja kas, vivun pystyi ihan imemällä liikuttamaan pohjaan asti ja se myös pysyi siellä!
Eli kun sinulle syttyy ensimmäisen kerran antipollution fault, niin tutki ekana ne ohkaisten alipaineputkien liitokset ja jos ne on kunnossa niin osta suosiolla tuo 36 euroa maksava alipainerasia niin säästyt monelta harmilta. Ja kun sitten alat vaihtamaan sitä rasiaa, niin irroitta se tukirautoinee päivineen sieltä ahtaasta paikasta (kolme M6 ruuvia 10mm kanta), niin niiden kolmen pienen torx ruuvin avaaminen joilla rasia on kiinni siinä tukiraudassa on sitten työpöydällä paljon helpompaa kuin siellä ahtaassa paikassa...