Kirjoittaja Aihe: C5 II - Lamppujen vaihto  (Luettu 2110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seefemma

• Vieras
C5 II - Lamppujen vaihto
« : Kesäkuu 04, 2006, 22:21:49 »
Onkos kukaan kerennyt vaihtamaan ajovalon polttimoita uudempaan C5:n facelift-malliin? Ohjekirja kertoo kyllä itse vaihtotapahtumasta, mutta ei sitä mitä kaikkea pitää ensin purkaa, että polttimoihin pääsee käsiksi. Pystyykö vaihdon tekemään esim. huoltoaseman hämärässä pihassa, vai kannattaako vaihdattaa suosiolla pikahuollossa?

Edit: Otsikko
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2008, 18:39:31 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa taksari

• C2
  • **
Vs: C5 II - Lamppujen vaihto
« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2006, 22:48:38 »
Olen vaihtanut ja tarvii olla varmaan hyvät valot. itse tarvin ainakin sellaista ns "hammalääkärin"  peilin. Kuskin puoli on helpompi kun saa akun pois tieltä.

Poissa Petteri L

• C3
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2006, 12:36:36 »
Itse olen vaihtanut toiselle puolelle pihassa. Oli muistaakseni akun puoli, en irrottanut akkua. H7-polttimo oli kyseessä.

Asiassa ei ole mitään muuta ihmeellistä, kuin että tilaa on vähän - minulla on varsin pienet kädet, isommilla voi jäädä tekemättä. Polttimo on syvällä umpion sisällä, aukko umpioon varsin ahdas ja teräväreunainen. Muistaakseni virtapiuhan saa helpommin irti, kun irrottaa sen ensin ja lampun kiinnitysjousen vasta sitten. Lampun takaisinlaitossa pitää ulkopuolelta katsoa, että menee oikeaan kohtaan ja asentoon.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2006, 12:38:10 kirjoittanut Petteri L »
Citroen C5 2.0 Break -05

Poissa Petteri L

• C3
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2006, 09:12:56 »
No voi rähmä - nyt vasta huomasin, että puhutaan faceliftista. Oma kokemus on ykköskoppaisesta.
Citroen C5 2.0 Break -05

Poissa taksari

• C2
  • **
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2006, 10:46:38 »
Nin tosiaan, ajattelinkin että et kyllä saa fafeliftiin vaihdettua kuskin puolelle poltinta ottamatta akkua irti,tai sitten pitää olla tosi pienet sormet...:) Se rauta jolla poltin on kiinni on varmasti ensimmäisellä kerrakka tiukasti kiinni. Samoin myös liitin lampun kannassa..

Jeppe

• Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2006, 21:51:53 »
En tiedä miten tuohon malliin onnistuu, mutta minulla on C5 vm. 2001 ja olen opettanut  pojan hoitamaan lampun vaihdot...12 vuotiaana osaa nyt hoitaa homman jo tosi kätevästi käden käänteessä. Ehkä lapsityövoima on joskus sallittavaa oman perheen sisällä :)

isle

• Vieras
« Vastaus #6 : Kesäkuu 13, 2006, 14:54:40 »
Itsellä kävi niin, että repsikan puoleinen polttimoa pitävä klipsu putosi umpion pohjalle, sain sen pölynimurilla ylös mutta mahdoton saada takaisin ja auto korjaamolle. Se oli jotenkin käännettyä mallia mihin olen tottunut, sakarat ovat saranoita ja keskeltä väännetään sivuun. Olivat ottaneet hydraulisäiliön irti, en tiedä kuinka helposti lähtee? Kuskin puolella täytyy ottaa akku pois, ainakin minun nakeilla ei onnistu muuten.

Gifu

• Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 30, 2008, 18:33:39 »
 >:( oli tarkoitus vaihtaa ajovalo mutta homma ei mennytkään niinku piti. Onkohan tuo liitin lampun kannassa vaan tiukka vai pitääkö sitä puristaa tai vääntää johonkin suuntaan? RAuta jolla poltin on kiinni lähtee kyllä helposti mutta tuo liitin... kovasti yritin nitkutella pois mutta alkoi hirvittämään että särkyy koko kiinnityssysteemi.

Jos tuohon on joku kikka heittää, olisin kiitollinen. Vanha koppanen C5 siis kyseessä.

Poissa taksari

• C2
  • **
« Vastaus #8 : Joulukuu 31, 2008, 09:29:27 »
kyllä ne liittimet on monesti tarttunut melko lujasti kiinni,ei kait se auta kun koittaa nitkutella sitä irti vaan...

Gifu

• Vieras
« Vastaus #9 : Joulukuu 31, 2008, 18:51:50 »
kiitos taksari, söin pinaattilettuja ja kokeilin uudestaan. Kyllä viimein nitkuttelemalla lähti liitin irti eikä mitään mennyt edes rikki :)

Poissa Jeth

• C6
  • Sukupuoli: Mies
    • Automeca
« Vastaus #10 : Joulukuu 31, 2008, 19:39:56 »
C5 II lamppujen vaihdossa kannattaa olla varovainen jos on liittimet oikein lujassa, se lampun heijastin osa saattaa lähteä irti ja heiluu sen jälkeen sivusuunnassa, ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta jossakin asiakkaan autossa on tullut vastaan tälläistä.

Ja apparin puolelle jos vaihtaa lamppua voi sen liittimen hydrauliikkasäiliön alta ottaa ihan turvallisin mielin pois (tapauskohtaisesti on vähän tiellä, riippuu mistä raosta yrittää lamppua pois :) )kunhan muistaa laittaa sen takaisin, muuten ei lähe käyntiin, pari kertaa käynyt noin että mikäs helvetti kun ei käyntiin lähe :)
Xantia 2.0 16V VSX -94
Xantia 2.0 16V VSX -95
BX 1.8TD -90 16v mk2 look
BX 1.4 -> BX 16V