Citroën-foorumi.com
Syyskuu 09, 2010, 14:40:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Katso tästä kaikki lukemattomat viestit 

Katso tästä Tuoreimmat viestit 

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: C5 - 2.2 HDI Autom. kulku ja kulutus?  (Luettu 9441 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
PicassoHDI
Administrator
C8
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #125 : Heinäkuu 01, 2009, 01:18:17 »

On kokeiltu putsata, ei auta.
Alipaine letkut uusiksi.
tallennettu

Peugeot 308 SW SPORT 1.6 HDI 110@135hv 320Nm.
jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #126 : Heinäkuu 01, 2009, 13:49:56 »

On vaihdettu jo osa letkuista. Luulisin että jos letkut vuotas niin tulis vikakoodeja, näin ainakin aiemmin.
tallennettu

Vituttaa, olen siis olemassa.
kimmoa
C4
Poissa Poissa

« Vastaus #127 : Heinäkuu 11, 2009, 22:44:13 »

Onkos vika löytynyt?

Mulle tuon softan tekijä lupasi 170hv. En tiedä, tuskin se kehittää lähellekään sitä silti. Mulla on tallissa Camaro, jossa on ilmeisesti tuota luokkaa teho, kun kone kehitti 160hv ennen porausta + stroukkausta ja noiden myötä tuli perstuntumalla tehoa lisää. Camaron lähtö on aivan toista luokkaa kuin sitikan, vaikka onhan se kyllä kevyempikin. Hyvin tyytyväinen tuohon ECU-päivitykseen kyllä silti olen. Kulutus tuntuu laskeneen liki litran sataselle.
tallennettu

Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.
jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #128 : Heinäkuu 12, 2009, 11:51:03 »

Eipä sitä vikaa oo löytynynnä, tuli tehtyä semmonen 500km lenkki jonka keskikulutus oli 6,8l. Voishan tuo vähempikin viedä.
tallennettu

jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #129 : Heinäkuu 13, 2009, 17:34:36 »

On tullu vähä kateltua tolla CRecorderillä noita ajonaikaisia käyriä, ahtoja löytyy parhaillaan 1,2bar, matkaajossa (n:100km/h) ahdot pyörii 0,2-0,5 barin paikkeilla.  Imm virtaus max n:180 g/s ja tyhjäkäynnillä n:6-8 g/s, vertailuna ukon 406 90hv hodari ei niele ilmaa "kuin" 113 g/s maximissaan mutta tyhjäkäynnillä jopa 13-14 g/s. Eipä tässä mitään tärkeämpää tällä erää afro
tallennettu

C52001

Poissa Poissa

« Vastaus #130 : Heinäkuu 15, 2009, 23:51:46 »

Auto C5 -01 2.2 autom.
Kulutuksesta: Omassa C5 nopeusmittari näyttää lopuunajetuilla renkailla 1km/h liikaa ja uusilla 2km/h liian vähän (nopeusnäyttö taulut ja navigaattori). Jos esim. toojotan mittari taas näyttää helpostikin 10km/h enemmän kuin citikassa, tulee kulutuslukemissa helposti väärin tulkittua tietoa. Moottori ja maantie nopeuksissa kovempi vauhti lisää yllättävän paljon kulutusta.
Meikäläisen kotteron ajotietokone naputtaa tasasen tarkasti 0,3-0,4 suurempaa kulutusta kuin matkamittarin mukaan laskien.

Kulku: Oma C5 hyytyy 160-170km/h nopeuteen. Kun vaikuttaa siltä että niin hyytyy moni muukin samanlainen auto, voisiko ollakkin ettei autossa ole mitään vikaa.
Käytössäni oli -80 luvulla vanha diesel mersu joka kulki n.140km/h. Ajoin sillä viikon kiivasrytmistä ajoa jossa laiskalla vehkeellä joutui tuon tuosta vetämään kaasu pohjassa.
No, tämän viikon kurkutuksen jälkeen palailin helsingistä tampereelle. Iittalan jälkeen loivassa pitkässä ylämäessä lähdin ohittamaan edellä ajavaa joka, tietysti, nosti nopeuttaan. Ei muuta kuin läpä tiskiin ja mustan savun saattelemana tinttasin mittarin (160km/h) pohjaan. Piristymisen lisäksi myös huippunopeus oli kasvanut merkittävästi.
Jos tuollainen vanha pikikirnu jossa oli muistaakseni 64hv ja aerodynamiikka ulkohuussin tasoa kulki noin, vaikka mittarivirhettä varmaan olikin, niin pitäisi 133hv viedä lähelle valmistajan ilmoittamaa lukemaa. Kevyempiä oli autot silloin mutta silti.
Olisiko niin että dieselit vain karsttoittuisivat tukkoon täällä mämmilän liikenteessä.   
tallennettu
PicassoHDI
Administrator
C8
Poissa Poissa

« Vastaus #131 : Heinäkuu 16, 2009, 00:32:20 »

Lainaus
Jos 2,2 HDi tuntuu laiskalta, niin tehot tuo takaisin melko varmasti tämä: vaijeri menee kuvassa näkyvään nippaan ihan painamalla. Kävin vielä koeajollakin ja totesin, että ei tuo taida ihan turha vaijeri ollakaan. Se tuli selväksi, että kulkupuoleen tuolla on vaikutusta. Kyseinen laite on muuttuvapituuksisen imusarjan läppien ohjausvipu.

tallennettu

kimmoa
C4
Poissa Poissa

« Vastaus #132 : Elokuu 03, 2009, 19:23:23 »

Välillä päivitystä tännekin. Tänään autosta sitten lähti hiukkassuodatin mäelle ja tilalle tuli omavalmisteinen tyhjä pönttö. Tehoa tuntuu jonkin verran enemmän olevan täydellä kaasulla kiihdytettäessä. Erityisesti eron huomaa kovemmilla kierroksilla kakkosella kiihdytettäessä.

Vaikutusta kulutukseen ei vielä pysty sanomaan. Äänestä ei huomaa eroa eikä mitkään vikavalot pala.

Kaikkiaan tuo alkaa nyt jo vaikuttaa autolta, jos vielä jousitus saataisiin yhtä mukavaksi kuin BX:ssä. Tuntuma on täysin toinen kuin vuosi sitten, jolloin auton ostin! Nyt sillä ei pelkästään pärjää liikenteen tahdissa vaan kiihdytys tuo jopa hymyn naamalle.

Jatkossa seuraa ehkä vapaammin virtaava äänenvaimennin, isompi fööni, tehokkaampi välijäähdytin ja vaihdelaatikon vahvistaminen, jahka budjetti antaa noihin operaatioihin myöden.
tallennettu

Jeth
C6
Paikalla Paikalla

« Vastaus #133 : Elokuu 03, 2009, 19:26:43 »

Välillä päivitystä tännekin. Tänään autosta sitten lähti hiukkassuodatin mäelle ja tilalle tuli omavalmisteinen tyhjä pönttö. Tehoa tuntuu jonkin verran enemmän olevan täydellä kaasulla kiihdytettäessä. Erityisesti eron huomaa kovemmilla kierroksilla kakkosella kiihdytettäessä.

Vaikutusta kulutukseen ei vielä pysty sanomaan. Äänestä ei huomaa eroa eikä mitkään vikavalot pala.

Kaikkiaan tuo alkaa nyt jo vaikuttaa autolta, jos vielä jousitus saataisiin yhtä mukavaksi kuin BX:ssä. Tuntuma on täysin toinen kuin vuosi sitten, jolloin auton ostin! Nyt sillä ei pelkästään pärjää liikenteen tahdissa vaan kiihdytys tuo jopa hymyn naamalle.

Jatkossa seuraa ehkä vapaammin virtaava äänenvaimennin, isompi fööni, tehokkaampi välijäähdytin ja vaihdelaatikon vahvistaminen, jahka budjetti antaa noihin operaatioihin myöden.

Pakoputken rakennus maksoi mulle n. 100€ + vaimennin (jota ei tarvinut ostaa)

Odotan innolla savu C5:sta Wink
tallennettu

Xantia Turbo CT Activa -97
Xantia 2.0 16V VSX -95
BX 1.6 TZI -90
BX 1.8TD Break
DSuper -71
2CV? -70
Mato Matala
C2
**
Poissa Poissa

« Vastaus #134 : Elokuu 09, 2009, 00:17:36 »

Eipä sitä vikaa oo löytynynnä, tuli tehtyä semmonen 500km lenkki jonka keskikulutus oli 6,8l. Voishan tuo vähempikin viedä.

Onko selvinnyt mitään uutta? Mun autossa on samankaltaiset oireet ja tuntuu että pahenee vaan. Tänään 600 km tien päällä ja keskikulutus 6,8, pelkkää maantieajoa 80-120 km/h. Vuosi takaperin vastaavanlaisella ajolla pääsi melkein litran vähemmällä. Liikkeelle lähtee kuin tervasta, ja ei oikein enää jaksa mennä ohikaan. Joka kerta vaihdettava neloselle, painettava kaasu pohjaan ja silti tulee kiire. Ei se tällainen ennen ole ollut...
tallennettu

C5 2.2 HDi
kimmoa
C4
Poissa Poissa

« Vastaus #135 : Elokuu 09, 2009, 03:22:03 »

Kovia on kulutuslukemat ja tuntuu, että noihin määriin kannattais ennemmin ajaa bensa-Ladalla, kuluttaa nimittäin vähemmän ja vähemmän vikoja... No, viekää ne rottelot Varkauteen Holysmokeen, niin saatte uudet softat hintaan 400:-. Minulla kulutus tippui rapiat litran sataselle. Tehtaan softa moottorille on aivan kelvoton! Ei kulje, mutta kuluttaa. Tuon kokemuksen jälkeen ihmetyttää, kuka uskaltaa mennä ranskalaisiin lentokoneisiin (Airbus). Nykyisellään menee järkiään maantieajossa luokkaa 5.3-5.8 sataselle. Kaupunkiajo toki vie enemmän mutta onhan se automaattivaihteisella ihan ymmärrettävää, kun suuri osa tehosta menee vaihteistoöljyn lämmittämiseen.

Tuo vipu kannen kyljessä on kestoriesa. Ei meinaa millään kellolta tuleva varsi pysyä vivussa kiinni, ei edes vaikka nippusiteellä sitä yritti varmistaa. Itse revin sen varren helvettiin ja kiilasin vivun magneetilla auki-asentoon. Kulkee hyvin. Jos vipu on kiinni-asennossa ja vain toinen imukanava käytössä, ei kyllä auto käsistä karkaa. Kun auto seisoo, vipu palautuu siihen asentoon, jolloin molemmat imukanavat on auki. Siihen asentoon sen kun kiilaa magneetilla/narulla niin homma toimii ja tuolla mekanismilla ei tosiaankaan tunnu olevan mitään käyttöä normaalitilanteissa. Ehkä se on tehty joidenkin pakokaasunormien täyttämiseksi mutta näin auton käyttäjänä niistä ei tarvitse ihmeemmin välittää , ja vivun voi kiilata auki.

Teille, joilla auto kuluttaa paljon: oma autoni vei pahimmillaan 7.5 litraa sataselle maantieajossa. Vertailun vuoksi: tallissa oleva 3.2-litrainen Camaro vie bensaa maantieajossa 8 litraa sataselle ja lähdöt oli ennen aivan muuta kuin sitikalla. Työt, mitä sitikkaan sittemmin on tehty, ovat seuraavat:

- viallisten lämpöantureiden vaihto
- EGR:n tulppaus
- ilmamäärämittarin putsaus
- rengaspaineiden lisäys
- uusi softa ECU:hun
- FAP:n korvaaminen tyhjällä pytyllä.

Lopputulos: kulutus 7.5 -> 5.5, kulku aivan toisenlainen, tuntuu että vetää asfaltin rypyille kun yksin ajaissa runttaa kaasun pohjaan ilman lämpötilan ollessa n. 15 astetta (lämpimämmällä kulkee huonommin). Ei siis ole paljosta kiinni. Noita tyhjiä FAP-pönttöjä saa minultakin ellei halua pistää rautakankea orkkispöntön läpi.

Toki kannattaa katsoa jarrut ettei laahaa, poistaa kattokuorma yms. turha kuormaa/vastusta aiheuttavat tavarat.

Näillä mielestäni pitäisi ongelmien ratketa. Ei kyllä ratkaise vaihteiston pöljää vaihtamisohjelmaa mutta jos käsin vaihtaa ja on kaasun kanssa varovainen ettei manuaalitilassa mene automaattivaihtoon, pitäis auton kyllä jo kulkea melkoisesti.

tallennettu

jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #136 : Elokuu 16, 2009, 22:54:39 »

Onkohan minkälainen homma käyttää imusarja irti tuosta 2,2 koneesta? Vois joskus pian joutessaan putsata egr:n aiheuttamat moskat pois.
tallennettu

kimmoa
C4
Poissa Poissa

« Vastaus #137 : Elokuu 18, 2009, 01:18:00 »

Työ tuon irroittamiseksi näyttää kamalalta koska nuo suuttimet on nostettava pois ja ilmeisesti nokka-akselitkin, venttiilijärjestely kun on tehty aika typerästi ja niitä on käännetty sylinterin pituusakselin ympäri jonkin verran, liekö kokonaiset 90 astetta. Tällä on aikaansaatu mukavan monimutkainen rakenne joka pitää huolen siitä että ihmiset pysyvät merkkihuollon maksuansassa jopa imusarjan putsaamisen takia. Smiley

Varoittivat ainakin minua Suzu-Autosta että suuttimet voi olla melkoisen lujassa. Mersussa on käsittääkseni aika yleistä että suutin katkeaa irrotettaessa ja se maksaa 500:- / laaki. Jos noin käy tässä, on riskinä että auton käypä arvo menee suutinremonttiin...

tallennettu

jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #138 : Elokuu 20, 2009, 10:50:58 »

Pistetäänpä yx hölmömpi kysymys sekaan, onko kukaan saanut tulemaan tuosta 2,2 fapilla varustetusta kulkineesta savua putkesta? itellä tulee hentoinen savu jonka eroittaa vaaleampaa taustaa vasten, kun polkaisee vapaalla kaasun pohjaan.
tallennettu

kimmoa
C4
Poissa Poissa

« Vastaus #139 : Elokuu 21, 2009, 00:29:53 »

Kyllä se fapin kanssakin vähän pöläyttää, jos paikallaan kaasuttelee. Ei se kaikkea saastaa tunnu pakokaasuista poistavan.

En nähnyt itse asiassa paikallaan kaasutettaessa oleellista eroa fapilla tai ilman. Tosin tuuli saattoi viedä sauhut nyt sellaiseen suuntaan etteivät sattuneet silmään. Pitääkin tarkastaa huomenna.
tallennettu

PicassoHDI
Administrator
C8
Poissa Poissa

« Vastaus #140 : Elokuu 21, 2009, 14:24:33 »

Toimiva fap auto ei savuta. Jos moottorissa on liikaa öljyä tai jotain muuta vikaa, niin sitten voi pölläyttää.
tallennettu

tinksi
C1
*
Poissa Poissa

« Vastaus #141 : Elokuu 21, 2009, 19:28:50 »

mites kimmoa, muuttuiko moottorin käytös heti ohjelmoinnin jälkeen ?? omaan lahnaani laitettiin tänään turbo tecin ohjelma, 100nm vääntöä lisää ja 170hp! kotimatka 70km ei oikein vielä vakuuttanut. kovaan kiihdytykseen tuntui tulleen lisää voimaa,mutta tuo 80-90km jonne vääntöä kaipasin ei ainakaan vielä vakuuta. no onneksi on 10-päivän palautus oikeus jos tuo ei tyydytä. nuo teholukemat tuntuvat kyllä pahasti liioitelluilta, taitaa olla muillakin ohjelmilla samaa vikaa.
tallennettu
jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #142 : Elokuu 22, 2009, 20:15:05 »

Tulppasin tänään kokeeksi egr:n pellillä johon tein pienen reiän, jospa se ei tuota tajuais. Samaan syssyyn otin imm johdon irti ja ei ollu mitään mainittavaa eroa kulussa, ei edes antanu vikakoodia heti Shocked
tallennettu

kimmoa
C4
Poissa Poissa

« Vastaus #143 : Elokuu 24, 2009, 17:09:47 »

Omassa autossani tehonlisäys oli heti havaittavissa. Jos ei turbotecin softalla kulje niin palauta ja käytä Holysmokella. Väittäisin ettet voi olla huomaamatta tehonlisää. Kiihtyy tuossa 80-90 välillä kolmosella erinomaisesti, nelosellakin niin ettet jalkoihin jää.

Tuota ilmamäärämittaria jäin miettimään että voiskos se olla sitten ihan puhtaasti rikki? Onko sun mahdollista kokeilla sitä toisesta autosta? Miksi teit sen reiän peltiin? Oma autoni ei ainakaan huomaa mitään ihmeellistä egr:n tulppaamisessa. Toki muistiin tulee vikakoodi että liian suuri ilmavirtaus, mutta ei se vikavaloa sytytä.
tallennettu

jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #144 : Elokuu 24, 2009, 19:14:01 »

Saa nähä että oliko imm rikki, huomen saa uuden, marmoritiski yritti ryöstää 230€ tuolla ja paikallinen varaosaliike tarjosi 150€ hinnalla, joten tilasinpa sen ittelle.Kyllä mulla on niin kenkku että sytyttää vikavalon sen ärsyttävän äänen kera ja ei riittänyt yks reikä (3-4mm), hoksasi sen lätkän piruvie, huijasin lisää ja porasin kaksi reikää kaveriksi ja eipä oo enää huomannu. Eihän se egr nyt ole tukittu mutta onpahan rajoitettu tuota kierrätystä hieman.
tallennettu

jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #145 : Elokuu 25, 2009, 19:14:34 »

Saa nähä että oliko imm rikki, huomen saa uuden, marmoritiski yritti ryöstää 230€ tuolla ja paikallinen varaosaliike tarjosi 150€ hinnalla, joten tilasinpa sen ittelle.Kyllä mulla on niin kenkku että sytyttää vikavalon sen ärsyttävän äänen kera ja ei riittänyt yks reikä (3-4mm), hoksasi sen lätkän piruvie, huijasin lisää ja porasin kaksi reikää kaveriksi ja eipä oo enää huomannu. Eihän se egr nyt ole tukittu mutta onpahan rajoitettu tuota kierrätystä hieman.
Väliaika tiedote, uudella imm:a ei ollut vaikutusta kulkupuoleen. vaikutukset kulutukseen näkee muutaman päivän sisään, jos näkee. Pitää varmaan lopettaa tuo kulutuksen seuraaminen tai vaihtaa varmasti pikkuruokainen auto, niin ei tarvi ressata kulutusta Grin
tallennettu

tinksi
C1
*
Poissa Poissa

« Vastaus #146 : Elokuu 26, 2009, 14:50:10 »

nyt kilometrejä tullut yli 300, ja voimaa on tullut huomattavasti enemmän käyttöön vääntöä löytyy 80-vauhtiinkin enemmän kuin tarpeeksi. vaihteistokin on ruvennut toimimaan aivan erilailla, nappaa isompaa tosi herkästi päälle. kulutus oli ennen päivitystä ajotietokoneen mukaan 7,5 nyt noussut 8,7 samalla ajotyylillä. kyselin tuosta kulutus lukemasta ja sanoivat sen rauhoittuvan parin tankkauksen jälkeen, siis tuo ajotietokoneen kulutus, mittarin mukaan kulutus vaikuttaisi laskeneen. kaiken kaikkiaan luulisi ettei autossa ole enää sama moottori kuin ennen, on tuo käytös muuttunut sen verran paljon.
tallennettu
kimmoa
C4
Poissa Poissa

« Vastaus #147 : Syyskuu 05, 2009, 00:41:34 »

Mitenkäs tuossa kulutuksessa kävi? Ihmetyttää vaan kun meillä on nyt ajotietokoneiden mukaan yli 3:n litran ero kulutuksessa sataselle ja mulla on vielä alla 185/80-15 renkaat, joilla mittarit näyttää hiukka liian vähän. Itse pidän maantiellä mittarinopeutta 100:n alueella 100-110, 80:n alueella 95 ja muuten sitte tilanteen mukaan. Kiihdytykset 1500-2500rpm ja autossa useimmiten 1 henki (+ valtava ruho) ja tavaraa losterissa. Ajatko kovemmalla kuormalla vai oleellisesti lujempaa?

Hankala kuvitella, mistä noin iso ero voisi johtua. Ajotietokoneeseen ajaa helposti lukeman 5 litraa sataselle noillakin renkailla. Todellista palaa sitten 5.4-5.8.

Tuo jarzin auton laiskuus ihmeyttää kanssa. Oletko päässyt kokeilemaan toista samanlaista? Ettei olisi ylisuuret odotukset. Ei tuo tuolla uudella softallakaan yhtä hyvin kulje kuin esim. 2.0TDi Octavia taikka Golf.
tallennettu

jarzi
C3
Poissa Poissa

« Vastaus #148 : Syyskuu 05, 2009, 13:09:02 »

Emmä nyt kovin suuria odotuksia elätä tuon kulkupuolen suhteen, kunhan olisi kulku linjassaan kulutuksen kanssa niin olisin tyytyväinen  Wink
tallennettu

tinksi
C1
*
Poissa Poissa

« Vastaus #149 : Syyskuu 05, 2009, 19:26:47 »

ensimmäinen tankillinen ajettu, ajotietokone näytti 7,7 l/100/km. laskettu kulutus 6,4 l/100. ajotapa minulla on rajoitusten mukaan, päivittäinen 60 km työmatka ja ajelen pääasiassa yksikseni. muuten auto vaikuttaa hyvältä, tuo kulutus vaan saisi pudota, oikeastaan se ei ole pudonnut lainkaan.taitaa olla tuossa ohjelmassa parantamisen varaa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.049 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.