Kirjoittaja Aihe: C5 - 2.2 HDI Autom. kulku ja kulutus?  (Luettu 15028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tinksi

• C1
  • *
Vs: C5 - 2.2 HDI Autom. kulku ja kulutus?
« Vastaus #100 : Kesäkuu 09, 2009, 19:40:26 »
2003-vaihdettu purkki noin 200 tkm, jos yritti puhaltamalla saada ilmaa läpi niin posket ois räjähtäneet, ei paistanut valoa läpi, ei auttanut liotukset. muutenkin koko hiukkassysteemi on omasta kulkineestani paskana, pumppu,suutin,aineet loppu, eikä tainnut tuokaan paine-ero mittauskaan toimia koska antoi noin tukkoon mennä. antaa vaan paskan hönkäillä höyryjään ulos, ei tuo katkua eikä pöläyttele savuja sen pahemmin.

Poissa kimmoa

• C4
« Vastaus #101 : Kesäkuu 12, 2009, 10:45:23 »
"Tuo softapäivitys pitänee käydä pyytämässä jos vaikka vielä reipastuisi"

En hoksannu tuolla aiemmin sanoa että tätä päivitystä ei tosiaankaan sitikan merkkiliikeketju toimita. Keula kohti Varkautta ja asioimaan Holysmokeen niin sieltä löytyy. p. 040-7677789, www.holysmoke.fi

Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #102 : Kesäkuu 12, 2009, 14:58:38 »
Ihan mielenkiinnosta, paljonko ottivat ohjelmoinnista?
*itu**aa, olen siis olemassa.

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #103 : Kesäkuu 14, 2009, 20:31:35 »
Pitääpäs heittää tänne kulutuslukemat, kun tuli pitkästä aikaa mitattua tankkaamalla. Tulos oli hurjat 8,2 litraa sekalaisesta ajosta, joka oli pääosin maantie ajoa ja nopeus max 120km/h :o.

Poissa PicassoHDI

• Administrator
  • C8
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #104 : Kesäkuu 14, 2009, 20:40:43 »
Pitääpäs heittää tänne kulutuslukemat, kun tuli pitkästä aikaa mitattua tankkaamalla. Tulos oli hurjat 8,2 litraa sekalaisesta ajosta, joka oli pääosin maantie ajoa ja nopeus max 120km/h :o.
Ei näytä kunnossa olevan...

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #105 : Kesäkuu 14, 2009, 21:21:19 »
Jep kyllähän tuo hieman mietityttää, kesärenkaat vaikutti asiaan jonkun verran. Tahtoo tuossa huono kaasuun vastaaminen olla, varsinkin pikkukierroksilla. Kaasua saa painaa välillä melko reippaasti että saa hieman ripeämmän lähdön aikaan.
Jos jollain on neuvoja tuon isohkon kulutuksen korjaamiseksi, olisin kiitollinen.

Edit: tekstiä lisätty.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2009, 22:55:02 kirjoittanut jarzi »

Poissa kimmoa

• C4
« Vastaus #106 : Kesäkuu 15, 2009, 18:14:37 »
Tuo on kyllä jo ihan järjetön kulutus. Ei omani koskaan noin paljoa vienyt.

Tuon kulutuksen pienentämiseen pätevät tietysti aivan yleispätevät jutut mitä tulee auton kunnon tarkastamiseen: laahaavat jarrut, suodattimet, FAP(onko tukossa), ilmanpaineet tms.

Itselläni kulutus on laskenut alusta lähtien seuraavilla menetelmillä: viallisen lämpöanturin vaihtaminen, ilmamäärämittarin puhdistus, kaasuvaijerin korjaaminen, FAP:n liotus ja pesu, jarrujen tarkastus. Sitten vaihdoin renkaat energy savereihin, laitoin painetta 2.8bar, vaihdoin notkeammat öljyt, poistin kattokaiteet ja vararenkaan, jonka tilalle laitoin paikkapullon. Nyt sitten tuo lastutus. Seuraavaksi ajattelin kokeilla moottorin metallikeraamipinnoitusta, FAP:n poistoa ja avarampaa pakoputkea + ilmansuodatinta sekä, jahka löydän sopivat piuhat moottoritilan puolelta, madaltaa jousitusta pari, kolme cm. Auton keventäminen on liki mahdotonta ilman happokylpyä tms.

Tärkein toimenpide on kuitenkin ollut autolle sopivan ajotavan löytyminen. Moottorijarrutukset risteyksiin tullessa ja alamäessä, sekä järkevä kaasun käyttö. Tuolla jos yrittää ajaa vakionopeussäädinmaisesti niin kulutus on paljon kovempi kuin jos antaa ylämäkeen vauhdin vähän hiipua ja sitten alamäessä vastaavasti kiihdyttää. Ilmastointilaitetta pidän päällä vain äärimmäisessä hädässä ja valojakaan en, jos ei ole välitöntä kyttävaaraa taikka ole pimeä...

Huomenna selviää, miten kulutus on tällä tankillisella käyttäytynyt kun otan taas täyteen. Mittareita tutkimalla on ollut reippaasti pienempi kuin ennen mutta koskaanhan tuota ei tiedä ennenkuin tankkaa. Se ajotietokone elää täysin omaa elämäänsä.

Holysmoke ottaa uudelleenohjelmoinnista 400:-, sinne vain kyselemään.

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #107 : Kesäkuu 16, 2009, 17:05:04 »
Joo mulla varmaan tekee ajotyyli plussaa kun sille päälle sattuu, ajan yleensä rajotinta vasten, hieman rajoituksia kovempaa. Aattelin kokeilla onko vaikutusta kun vaihdan toiset valssit alle, nykyset painaa kumeineen n:24,5kg kpl, pyörivä massa laihtus 5kg rengasta kohden. Ilmamassamittarin oon säännöllisesti putsaillu puhdistus spraylla, meneekös näissä tuo imm kerralla vai pikkuhiljaa sököks. Ahtomittarin asentelen kun innostun, paljonko pitää löytyä painetta? Se on kumma että tuo amh boosterin boxi toimii kunnolla vain 7 asennolla muut mitä oon kokeillu mm 4,5,6 aiheuttaa tasaista nykimistä vedolla 3000 kpm jälkeen :-\. Tosiaan tyhjäkäynniltä voi 1:llä polkasta kaasun pohjaan soralla eikä välttämättä yritä kuopasta, parin tonnin jälkeen meno sitten parantuukin.

Mikä oli teholupaus, käytitkö penkissä?

Poissa kimmoa

• C4
« Vastaus #108 : Kesäkuu 16, 2009, 17:39:06 »
Ajotyyli tässä ehkä sitten eniten tekee. Ite yritän ainakin ajaa taloudellisesti. En tiedä , korreloiko pyörän paino vierintävastuksen kanssa, ehkä jotain, mutta pelkästään se kai ei ole merkitsevä tekijä. Jos ajat 120km/h, on kulutus jo mittarista silminnähden kovempi kuin 110km/h. Minä yleensä pidän marssivauhtina 110km/h harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Nuo powerboksit on aika turhia vehkeitä mitä tulee taloudellisuuden tavoitteluun. Ne huijaavat kai sitä kiskopaineen anturia ja repivät sitten pumpusta kovemman paineen irti. Kulkua saa jonkin verran mutta taloudellisuus ei kyllä kohene.

Tuo imm:n likaantuminen on kai se yleisempi riesa. Harvoin oon kuullut sen kokonaan pimenevän vaikka meilläkin on neljä autoa, joissa on tuo. Kerran Camarosta hajosi niin että alkoi vain nykiä ja pätkiä, mutta muissa on toiminut. Tuossakin oli melkoinen säkä: oli varakappale perälosterissa! Vaihtotyö vei 5min oululaisen marketin pihalla.

Melko laiska on peli jos ei edes soralla ruovi. Ei se voi kunnossa olla. Kyllä tuo silti soralla luistonestoa herjasi jopa silloin alussa, vaikka muuten oli laiska kuin mikä. Se kaasuvaijeri on kuulemma tosi yleinen vika. Tarkasta että kaasu aukeaa kunnolla täysille.

Sain tänään tehtyä yhtä lukuunottamatta kaikki näköis-FAP:in osat. Jos tuossa loman aikana pääsisi sitä tuhertamaan paikalleen.

Poissa tinksi

• C1
  • *
« Vastaus #109 : Kesäkuu 16, 2009, 18:00:01 »
viime tankkauksen keskikulutus ajotietokoneen mukaan 8,4 l/100, ei kaupunkiajoa keskinopeus 50 kmh. laskettu kulutus 7 l/100. nyt olen tosin kiihdytellyt väliin ihan huvikseni, on sen verran piristynyt tuo kosla. onko nuo ajotietokoneet miten tarkkoja ja mistä tuo noinpäin oleva heitto omassani johtuisi, rengaskoko 205-55-16 ??

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #110 : Kesäkuu 16, 2009, 18:00:47 »
.
Melko laiska on peli jos ei edes soralla ruovi. Ei se voi kunnossa olla. Kyllä tuo silti soralla luistonestoa herjasi jopa silloin alussa, vaikka muuten oli laiska kuin mikä. Se kaasuvaijeri on kuulemma tosi yleinen vika. Tarkasta että kaasu aukeaa kunnolla täysille.

Sain tänään tehtyä yhtä lukuunottamatta kaikki näköis-FAP:in osat. Jos tuossa loman aikana pääsisi sitä tuhertamaan paikalleen.
Kyllä se soralla sutii, 2:kin, kunhan ei aloita aivan tyhjäkäynniltä. Sitä tarkoitin että tuo tuntuu miettivän joskus kauankin, kun painaa kaasua tyhjäkäynnin tuntumasta. Ei mulla se boxi ecoilun takia ole, vaan että pääsee rekoista yms ohi heittämällä :police:. oletko aikonut saada pois sen hiukkaspoltto ominaisuuden,vai onko siitä nyt ylipäätään haitta vaikkei suodatinta enää olisikaan?

Poissa kimmoa

• C4
« Vastaus #111 : Kesäkuu 16, 2009, 21:53:12 »
Kyllä se mulla ruopii heti kun kaasun runttaa pohjaan. Ootko ihan varma ettei se turbon säätöhässäkkä jumita, mankkuventtiili vuoda taikka joku niistä alipaineletkuista oo paskana? Silloin se juuttuvageometrisuus ei toimi oikein ja se kai voi heijastua tuohon reagointinopeuteen.

Tarkoitus ois saada kitkettyä myös puhtaaksipoltto pois, se kun lisää kulutusta aika lailla eikä varmasti ainakaan lisää moottorin + turbon kestoikää sillä jälkiruiskutuksella. Siinä on tietenkin oma hommansa. Laitan nyt kuitenkin tuon näköispöntön ensin paikalleen. Ei raahi rautakangella möykätä sitä alkuperäistä FAPia kun se tuntuu toimivan mukavasti ja tiedä vaikka tarvis katsastukseen. Jos ei tarvi niin sen voi aina myydä jollekin.

Nyt tuo on toiminut jo niin hyvin että lienee tosissaan syytä alkaa pelätä hyd.pumpun lasahtamista, takajousisylintereitten hajoamista, jarrusatularemonttia taikka suuttimen vikaantumista.

Totesin jo aiemmin että tuo ajotietokone elää täysin omaa elämäänsä ja tähän mennessä ainut auto, missä se vaikutti pitävän suunnilleen paikkansa, oli -98 Saab 9000.

Poissa KariM

• Käyttöautoharrastelija
  • Administrator
  • C8
« Vastaus #112 : Kesäkuu 17, 2009, 13:20:03 »
onko vaikutusta kun vaihdan toiset valssit alle, nykyset painaa kumeineen n:24,5kg kpl, pyörivä massa laihtus 5kg rengasta kohden.

Vakio 15" alupeltivanne painaa 4,8kg, ja renkaineen muistaakseni punnitsin ~15kg.
C5 break 2.0A '02

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #113 : Kesäkuu 17, 2009, 17:32:23 »
Jahas, asiassa edetty. Löysin alipaine vuotoa mankku venttiilin paikkeilta ja rupesin letkuja heiluttelemaan, josta seurasi toisen lähdön poikkimeno. Huomasin tästä johtuen että se pokkimennyt lähtö oli mennyt pokki jo aiemmin ja sen reikä melkein ummessa liimasta. Huolto ilmoitti että uusi maksaa 63€, joten ilmoitin korjaavani vanhan. Mitähän tämä mankku vena ohjaa? sijainti on ilmanputsarin kotelon kyljessä.

Poissa tinksi

• C1
  • *
« Vastaus #114 : Kesäkuu 18, 2009, 09:37:52 »
käytin tänä aamuna lahnan katsastuksessa, k-arvo 0,7 ilman fabbia ja tuo arvo kerta laakista, olis kuulemma parantunut toisella ryntäyksellä. syksyllä fabin kanssa 0,2. leima tuli !!

Poissa PicassoHDI

• Administrator
  • C8
« Vastaus #115 : Kesäkuu 18, 2009, 11:33:17 »
käytin tänä aamuna lahnan katsastuksessa, k-arvo 0,7 ilman fabbia ja tuo arvo kerta laakista, olis kuulemma parantunut toisella ryntäyksellä. syksyllä fabin kanssa 0,2. leima tuli !!
Mun picassossa 2.0hdi ei ole edes fap loukkua ja tulos 0,32.

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #116 : Kesäkuu 18, 2009, 18:18:18 »
Jeps, mankku vena liimattu kasaan ja nyt pitää, ainakin toistaiseksi. Meno parani ehkä hieman? Mutta kaasuun vastaavuus on vielä hieman kuminauhamaista, varsinkin pienillä kierroksilla. Vaijeriahan tässä minun keksinnössä ei ole vaan poljin on suoraan potikassa kiinni. Jos vain huomenna jaksan ja viitsin, käytän turbolta lähtevät ahtoputket irti ja kattelen onko ne ehjät.

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #117 : Kesäkuu 19, 2009, 19:49:43 »
Taitaa tuossa mun kulkineessa olla vedot kateissa, kun ei pääse ukon 90hv 406 hodarista ohi. Kiihtyy kohtuusti 160-170km/h asti ja siinä se sitten olikin. lujempaa ei taho päästä ei sitte kirveelläkään. No kesälomalla piuhan päähän merkkihuoltoon jos vaikka viisastuis ???.

Poissa TdCi

• C2
  • **
  • Citroen C5 II 2,2Hdi A -04
« Vastaus #118 : Kesäkuu 20, 2009, 12:49:45 »
Niin se omassakin tuntuu, 170km/h ottaa mittariin ja sitten  ei kiihdy kuin kuski. Mitäs hyötyä tuosta softapäivityksestä saa kun en itse löytänyt noilta www.holysmoke.fi sivuilta? >:(

quai_de_javel

• Vieras
« Vastaus #119 : Kesäkuu 20, 2009, 13:26:27 »
Niin se omassakin tuntuu, 170km/h ottaa mittariin ja sitten  ei kiihdy kuin kuski. Mitäs hyötyä tuosta softapäivityksestä saa kun en itse löytänyt noilta www.holysmoke.fi sivuilta? >:(
Missäs Suomen maaperällä saa ajaa laillisesti 170 km/h?

Poissa TdCi

• C2
  • **
  • Citroen C5 II 2,2Hdi A -04
« Vastaus #120 : Kesäkuu 20, 2009, 13:43:57 »
Taitaahan se 120km/h olla suurin laillinen nopeus suomessa. Ja hyvinhän tuo auto tuon nopeuden saavuttaa, mutta tuntuu että ilmoitettu vähän reilun 200km/h huippunopeus on aika tiukassa. Täytyy sitten syksyllä Saksassa laillisesti testata jos jonkun imuun pääsisi... :)

Poissa kimmoa

• C4
« Vastaus #121 : Kesäkuu 20, 2009, 16:08:11 »
Omani otti Ruotsissa tuo 170 kyllä ihan heittämällä, että pakko siinä autossa jotain vikaa on olla. Tämä siis tilanne ennen softapäivitystä.

Ja siitä puheenollen, kyllä niitä sieltä holysmokelta saa. Holysmoke.fi tarkoittaa kahta asiaa: keskustelupalstaa ja firmaa. Nyt on puhe siis siitä firmasta. :) Sinne niitten web-kauppaan osoite on http://holysmoke.fi/hsdshop/ mutta eihän siitä ole tässä mitään iloa. Auto pitää viedä paikan päälle.

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #122 : Kesäkuu 29, 2009, 16:08:18 »
Taitaa tuossa mun kulkineessa olla vedot kateissa, kun ei pääse ukon 90hv 406 hodarista ohi. Kiihtyy kohtuusti 160-170km/h asti ja siinä se sitten olikin. lujempaa ei taho päästä ei sitte kirveelläkään. No kesälomalla piuhan päähän merkkihuoltoon jos vaikka viisastuis ???.
Eipä sitten viisastuttu huoltokäynnilläkään yhtään, mitään vikaa ei löytynyt. Paljonko kustantaa imm tarvikkeena, vois kokeilla vaihtaa...

Poissa kimmoa

• C4
« Vastaus #123 : Kesäkuu 29, 2009, 18:24:47 »
Puhdista se mittari ensin, voi jo auttaa sekin ja tulee paljon halvemmaksi. Otat isopropanolia (esim. jäänesto) ja niitä pumpulipuikkoja, joilla runkataan korvia. Taitat pään 90:n asteen kulmaan, kastat sen tuohon liemeen ja VAROVASTI putsaat lankoja, jotka on siellä mittarin keskellä olevaan piirilevypalaan kiinnitettyjen "metallisiltojen" tms. sisällä. Joku sopiva puhdistusspray voi myös toimia mutta itse luotan tuohon mekaaniseen. Sen NTC-vastuksen (musta vesipisaran näköinen käikäle joka tulee sivusta sinne kanavaan) voit puhdistaa myös.

Auttoi kulkuun ainakin omassa autossani, siskon 307:ssa ja kaverin Xantia HDi:ssä.

Poissa jarzi

• C3
« Vastaus #124 : Kesäkuu 29, 2009, 20:27:24 »
On kokeiltu putsata, ei auta.