Kävin koeajamassa uutta C5:sta muutamallakin eri kokoonpanolla lyhyen ja pidemmän aikaa ja täytyy sanoa, että varmasti on mukava matka-auto. Oikeastaan vain kaksi asiaa nousi esille huonoina puolina. Näistä toinen eli ohjaus oli sitten vähän vakavampi puute.
Ohjaus tuntui todella kevyeltä ja tunnottomalta, joskin tarkalta - jossain ulkomaisessa testissä oli mielestäni osuvasti ilmaistu, että ohjaus on kuin pelaisi tietokonepeliä ratilla, jossa ei ole mitään vastusta rattia pyöritettäessä. Lisäksi ohjauksen palautus loppui viimeiseen 1/8 kierrokseen eli tuon verran joutui itse oikaisemaan lopussa, mikäli halusi matkan jatkuvan suoraan. Tämä aiheutti aluksi ikävän nopean ohjausliikkeen ja auton heilahduksen, kun tajusi, että kaartaminenhan jäikin jatkumaan ja nopeasti suoristi lopun 1/8 kierroksen ratista ettei ajeta katukivetykseen.
Noh, tämä ohjaushan on varmasti tottumiskysymys. Itse ajan tällä hetkellä VAGinalla (Octavia 2.0 TDI DSG) ja nyt kysynkin löytyykö foorumilta VAG-leiristä siirtyneitä, joita tuo ohjaus on C5:ssä askarruttanut ja miten siihen on sopeuduttu?
Toinen asia eli suuri kulutus koskee lähinnä automaattia. Itse kun ajelen DSG:llä tuntui koeajon yli 7 litran kulutus aika hurjalta. No, tätä saa edesautettua tietysti ottamalla manuaalin, mutta kysyn kuitenkin onko kenelläkään tietoa onko Citroenilta tulossa tai kehitteillä C5:een jotain vastaavan tyyppistä tai ainakin pienikulutuksisempaa automaattilaatikkoa? C4:ssähän on tuo BMP-laatikko, onko tätä mahdollisesti tulossa C5:een?
Sedan -malliset Dynamique Business ja Confort kiinnostaisivat kovasti, mutta kun tuohon Dynamiqueen ei saa automaattia, mikä muuten on melko outoa, kun kyseessä business -mallisto ja Confortiin saa ruksia varusteita yli budjetin, että muuten miellyttäisi. Toisaalta ei tekisi myöskään mieli ostaa Citroenia rautajousilla - vähän sama, kun ostaisit Audin vajaavetoisena.