Kirjoittaja Aihe: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat  (Luettu 2599 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joffe

  • Vieras
laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« : Huhtikuu 03, 2008, 19:21:06 »
Noniin, C5 -05 sai eteen uudet laakerit, molemmille puolille (66tkm) ja kyyti hiljeni kummasti.
Mutta samalla meni jotain vikaan: auto kulkee suoraan, ei vetele mihinkään suuntaan, mutta ratti on hieman vinossa oikealle. Kuopat ja poikittaissaumat "lyövät näpeille", eli heilauttavat rattia tuntuvasti. Tätä ei mielestäni ollut ennen laakerien vaihtoa.

Vein pirssin välittömästi takaisin pajalle, jossa tutkittiin tukivarret sun muut ja todettiin kaiken olevan ok?
Vien auton kuitenkin ensi viikolla uudestaan, lupasivat tehdä suuntauksen.
Mikähän tässä nyt on mennyt vikaan, voiko suuntaus/kulmat vaikuttaa tuohon "näpeille lyömiseen"?
Eikä kulmien käsittääkseni pitäisi muuttua laakereiden vaihdon yhteydessä?

Huoltokirjan mukaan autolle ei ole tehty mitään ylimääräistä kuluneiden kilometrien aikana.
Löytyiskö täältä foorumilta asiantuntevia arvauksia?  ???

Korjaamo on täälläkin foorumissa ihan tuttu sitikka-pulju, saas nähdä miten hoitavat asian kuntoon.
Palaan asiaan, kunhan tutkivat ja hutkivat. Sitten saa pulju risuja/kiitosta ihan nimen kera.

58Make

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2008, 22:13:31 »
Kyllä siellä aurauskulma on muuttunut jos kerran ratti on eri asennossa kuin ennen
laakerien vaihtoa. Koska työn toteutamis tapaa ei ole tiedossa, vaihdettiinko ne laakerit siinä
paikallaan vai irroitettiinko koko olka-akseli ja prässissä homma hoidettiin niin vaikea on
sanoa mikä mättää, kulmat kuitenkin vaikuttaisi olevan pielessä.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2008, 09:19:35 »
Laaduntarkastajan olisi pitänyt huomata tuo koeajolla.

joffe

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2008, 10:38:45 »
jepulis, aikaisemmin tässä puljussa kaikki on mennyt huoltojen suhteen ihan ok, ei mukisemista.
Tosiaan ihmettelivät itsekin, mitä on tapahtunut.
Työn toteuttamistavasta ei minulla ole käsitystä.
Onks kellään mitään aavistusta tuosta ohjaustuntuman muutoksesta? Mielestäni kyllä naputtelee kuopissa aiempaa herkemmin rattia. Vai voiko tuo johtua siitä, että alla on nyt "tiukat" laakerit, kun ainakin toisen puolen navassa oli väljää?
Vai onko siellä joku pusla mennynnä?
Tällasta tämä on, kun maallikko yrittää arvailla autotekniikan saloja.
Jotenkin vaan pitäis yrittää luottaa asiansa osaaviin (?) asentajiin ja uskoa, että auto tulee kuntoon...

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 128
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2008, 11:32:41 »
Kyllähän laakerin vaihdossa voi ohjauskulmat hieman muuttua. C5:n etutuentaa en tunne, mutta xsarassa napa-asetelma on joustinsysteemin tolpassa kiinni siten, että asentoa ei varmasti saa täsmälleen samaksi.

Tuo ohjaustuntuman muutos ja "sormille lyöminen" vaikuttaa kyllä erikoiselta. Olisivatko huollossa laittaneet lisää rengaspaineita tai suliko lumet huollon aikana tieltä :) Ite oon ainakin huomannut, että nastarenkaat jyristää nyt aivan eri tavoin kuin vielä viikko sitten.
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

joffe

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2008, 10:16:50 »
Noniin, auto kävi nelipyöräsuuntauksessa (hieno laite muuten, näin maallikon silmin, tietokone vain piippaili ja kertoi mitä pitää vääntää ja minne...) ja nyt ratti on suorassa.
Toisaalta itse ongelman aiheuttaja ei selvinnyt vieläkään. Laakereita vaihdettaessa ei kuulemma ole asiaan vaikuttavista osista irti kuin raidetangon pää. Kaipa siellä jokin sitten on asentoaan muuttanut, tiedä häntä.
Tuon näpeille lyömisen voin kai ottaa omaan piikkiin: hieman "mutua" ja vainoharhaisuutta yhdistettynä liian korkeisiin rengaspaineisiin (3.0, jäänyt talvipakkasilla tehdyn autotäynnäpitkänmatkanreissun jäljiltä). Eli käytös hieman parani, kun paineet laskettiin normiin 2.5. Kaipa tuo C5 aina hieman täräyttelee rattia?

Joka tapauksessa ohjaus on nyt kunnossa ja lisäveloitusta ei tietenkään tullut tästä toimenpiteestä. Tappioiksi jäivät vain 100 km ajoa ja 2h omaa aikaa. Tästäkin olisi varmaan voinut mukista, mutta kun laakerien vaihtokaan ei tullut minulle maksamaan mitään (meni auton myyneen liikkeen piikkiin), niin en katsonut aiheelliseksi. Olen puhunut, Ugh.

Ainiin, korjaamohan oli Vantaan Autokorjaamo. Voin kai tuota edelleen suositella, itse todennäköisesti teetän huoltoni vastaisuudessakin siellä.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 470
  • Peukkuja: 4
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2008, 14:05:04 »
Ei muuten täräyttele käsille ainakaan mun kosla C5 vm03 break 1,8 :) :)
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

citku

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2008, 09:17:26 »
Ei napauttele täälläkään,laakerit kertaalleen vaihdettu.

Poissa Jarski

  • C5 -14
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #8 : Toukokuu 19, 2008, 19:14:36 »
Ajoin äsken 180tkm huollosta kotiin. Ei vaihdettu laakereita, mutta jarrulevyt ja palat kylläkin.

Huomasin myös tässä kotinurkilla kuoppaisella soratiellä, että nyt ratti lyö näpeille. Mikähän ilmiö tämä oikein on? Mitenkä nimimerkki joffen tapauksessa on käynyt?
Ei todellakaan tehdyt aiemmin tällaista.
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti

joffe

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2008, 10:12:28 »
Ajoin äsken 180tkm huollosta kotiin. Ei vaihdettu laakereita, mutta jarrulevyt ja palat kylläkin.

Huomasin myös tässä kotinurkilla kuoppaisella soratiellä, että nyt ratti lyö näpeille. Mikähän ilmiö tämä oikein on? Mitenkä nimimerkki joffen tapauksessa on käynyt?
Ei todellakaan tehdyt aiemmin tällaista.

Jaa, samanlaisia ongelmia muillakin?
Täällä kyyti on edelleen miellyttävän hiljaista, ainoastaan poikittaissaumat jysäyttää niin, että paikat putoaa suusta.
Mielestäni ohjaus kyllä lyö edelleen näpeille, mutta toki siihen on tässä tottunutkin. En osaa sanoa, mistä asia johtuu. Ehkä koko "rengasasetelma" on nyt tiukempi paketti, kun laakereissa kuitenkin oli väljää. Lieneekö sama juttu sielläkin, jotain mutteria vähän kiristelty ;)

Seurataan tilannetta. Jarski, ilmoittelehan miten tapaus "näpäyttely" etenee...


Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 447
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2008, 12:03:37 »
Käsittämätön homma,että tehdas on noin hampaaton laaduntarkkailussa.Sama lastentauti eli pyöränlaakeriongelma vuodesta toiseen naurettavan pienillä kilometreillä...
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

ikiteekkari

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2008, 15:29:51 »
Tätähän se on nimenomaan se tasainen laatu. Muita tasaisen hyvän laadun paikkoja ovat mm takalasi, ilmamassamittari ja kampiakselin hihnapyörä... ;) Kaikki hajoaa tasaisesti samoilla kilometreillä joitain käsittämättömän pitkään kestäneitä poikkeuksia lukuunottamatta.

Mutta on niitä vikoja muissakin merkeissä.

-Jarno (C5Hdi '02)

Olispa mukava saada lottovoitto 35k€ ja ostaa uusi C5. Oli se hieno pirssi ajella

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 1
  • Eläkeläinen
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #12 : Kesäkuu 03, 2008, 10:07:44 »
Yes, Minun C5:sessa samanlaista ongelmaa eli "lyö näpeille." Autoon olen vaihtanut molemmille puolille alapallot, pyöränlaakerit, raidetangon päät ja "koiranluut" sama vit**mainen "näpyttely" jatkuu... pyörän kulmatkin säädetty ja Syssyllä vaihdettu Comfort pallot.

vm. 01 ajettu 249tkm.

Mistähän tätä vikaa lähtisi etsimään? :-\
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

58Make

  • Vieras
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #13 : Kesäkuu 03, 2008, 20:19:24 »
Tuo ilmiö johtunee oletettavasti aurauskulmasta, omaani vaihdettiin raidetangon päät ja
auraus jätettiin lähes nollaan mutta kuitenkin arvojen sisälle. Ohjaus oli talvirenkailla
aivan hyvä mutta kesärenkaiden vaihdon jälkeen muuttui huonommaksi ja uria hakevaksi
mitä se ei edellisenä kesänä tehnyt, samoin ratissa tuntuu helposti nuo epätasaisuudet tiellä.
Korjaustoimena uskoisin auttavan aurauksen säätö mahdollisimman suureksi testilaitteella
tai sitten "manuaalisesti" molemmilta puolelta yhtä paljon kääntämällä ja tietenkin seuraamalla
renkaiden kulumista, noin tein edellisenä keväänä ja aivan mainio tuli autosta ajoltan joten
nyt on taas alettava sama säätöhomma kunhan tässä jarruhuoltoon aletaan.
Etupyörien haritus on se asia mikä tuollaista herkkyyttä ja nypyttelyä saa aikaan, voi
ilmetä jo vaikka olisi hieman auraustakin pyörissä.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 239
  • Peukkuja: 3
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #14 : Kesäkuu 04, 2008, 17:03:01 »
BX:ssä ja Xantiassa ( sallittu toe out: 3mm- 0mm; haritus) on 1mm- 0,5mm haritus hyväksi havaittu. 1,5mm ei niin hyvä. Vanhat sitroenistit sanovat: lähelle nollaa vaan!  Tehtaan suositus 1,5mm.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 547
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: laakerien vaihto ja siitä seuranneet ongelmat
« Vastaus #15 : Kesäkuu 05, 2008, 00:24:58 »
Yksikään Citroen ei ole nollaa hyljeksinyt...
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.