Kirjoittaja Aihe: C5 - automatic gearbox fault  (Luettu 13274 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
  • Sukupuoli: Mies
C5 - automatic gearbox fault
« : Elokuu 26, 2007, 20:30:40 »
Automaatti heitti automatic gearbox faultin vähän matkan ajon jälkeen. Auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin ja pelasi taas. Teki ensimmäisen kerran, seuraavaa kertaa odotellessa olen tässä mietinyt mitä tehdä. Autolla olen itse ajanut noin 6000km ja autolla ajettu 201000km. Muuten on toiminut hyvin.
Laatikon historiasta en osaa sanoa mitään, mitä olen lukenut täältä, niin laatikon öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, jota on kyllä ilmeisesti noudatettu, ainakin leimat on huoltokirjassa.

Mietin siis että mikä olisi järkevintä tehdä.
1) Ajanko vaan ja odotan että vika ilmaisee itseään useammin
2) Vaihdatanko vaihteistoöljyt? Paljon kustantaa moinen operaatio ja onko siitä apua vai onko tuo vika mahdollisesti jo niin pitkällä että pitäisi kurkistaa enemmän laatikon sisälle?
3) Vien Vehoon...

Tietääkö kukaan Joensuusta (muuta kuin Hartikaisen veholiike) hyvää Citroeniin perehtynyttä korjaamoa, jossa ymmärretään noiden automaattien päälle. Ei huvittaisi viedä auto sepälle, jossa vaan vaihdetaan jokin kokonaisuus perehtymättä oikeasti mikä on vikana.

Poissa C5BA

• C2
  • **
Vs: C5 - automatic gearbox fault
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2007, 20:48:02 »
Ennuste on huono, jos laatikkoon ei ole öljyjä vaihdettu. Huono siksi, että todennäköisesti ei tule kuntoon pelkällä öljynvaihdolla. Käy Veholla luettamassa vikamuisti. Todennäköisesti hydrauliikkayksikkö on vaihdettava. Jos, niin sen vaihdon yhteydessä vaihdetaan myös öljyt. Ellei vikamuistissa ole mitään, vaihda öljyt ja jatkossa 40-60 tuhannen välein niin vaihteisto pelaa ja kestää. Öljynvaihto maksaa n. 100€. Hydrauliikkayksikön vaihto on parin tunnin homma ja osan maksaa joitakin satasia. Joensuun seudun korjaamoista en tiedä, mutta katso onko tämä liian kaukana :

http://www.konehuolto.vze.com/

Poissa Sitikkapuoskari

• C8
    • http://www.automeca.fi/
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2007, 00:48:40 »
Vaihteistoon ja moottoriin uusin päivitys sisään ja itsesopeutussuureiden alustus. Jos ei auta niin magneettiventtiilit vaihtoon.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2007, 08:34:53 »
Kiitos vastauksista. Olen tosiaan miettinyt, että onko tuo pelkkä öljynvaihto riittävä toimenpide, mutta sitähän ei varmaan tiedä ennenkuin tekee jonkun ratkaisun. Täytynee käydä veholla kyselemässä mitä tietokone kertoo. Kylmänä tuntuu laatikko olevan hiukan sekaisin tai jotain, kun esim näytti että olisi nelonen ollut päällä vaikka ennemminkin olisi kakkonen tai korkeintaan kolmonen pitänyt olla. Kun sitten lämpeni niin tuntui taas toimivan paremmin. Eli ainakin se öljy voisi olla jo aika kurjassa kunnossa, kun jäähtyneenä ei meinaa systeemit pelata.
On kyllä järjetöntä ettei huolto-ohjelmaan kuulu vaihteistoöljyjen vaihto, kun johan sen naapurin erkkikin ymmärtää, ettei öljyt kestä ikuisesti eikä edes montaa vuotta kunnossa. Ja vielä jos on tehdasasennetut öljyt, niin johan ne ensimmäiset tuhannet kilometrit likaa öljyt osien hioutuessa...

Poissa KariM

• Käyttöautoharrastelija
  • Administrator
  • C8
« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2007, 08:58:22 »
Lievimmillään faultti tulee öljynkuluneisuuslaskurin pyörähtämisestä. Toinen "halpa" vika voi olla kepin asentoanturin kuluneisuus tai säädöntarve. Kannattaa aloittaa siitä laatikon vikakoodien lukemisesta.

Yleisin syy lienee kuitenkin tuo Sitikkapuoskarinkin viittaama kahden magneettiventtiilin vaihtotarve. Jossakin kohtaa tuotannossa ne on jo vaihdettu parempiin, ja aiempiin laatikoihin niitä vaihdetaan (omistajan kustannuksella luonnollisesti) sitten sitä mukaa kun niihin viittaavia vikatiloja alkaa ilmetä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2007, 09:03:02 kirjoittanut KariM »
C5 break 2.0A '02

Kaitzu

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2007, 09:24:21 »

Onpas tuttua tekstiä  :-\ Itse sain laatikon vaihdettua myyjän takuuseen - tosin maksoin siitä puolet itse. Ei ollut venttiileissä saatikka muuallakaan vikaa. Vikamuistiin ei ikinä jäänyt merkintää, joten kun vikamoodi taas iski päälle ajoin suoraan (ts.  sammuttamatta moottoria!) vikakoodien lukuun. Tästä selvisi jotain, että paineet olivat liian korkealla/matalalla kierroksiin nähden tms ...

Uutenakin laatikko saattaa kylmänä hieman ulvahtaa/luistaa jos innostuu lähtemään liian ärhäkkäästi. Siitä olen oppinut, että ei kannata rääkätä lootaparkaa, se kun ei näissä oikein kestä ...

AC

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2007, 11:14:50 »
Vielä tuli mieleen, että jääkö noista venttiilien jumimisesta sitten jotain vikamerkintää vai meneekö se vaan mutu pohjalta se vaihto?

Tuossa selatessa huoltokirjaa, löytyi maininta vaihteistoöljynvaihdosta ja se oli tapahtunut muutaman kilometrin tarkkuudella noin 120000km sitten. Onko tuossa laatikossa jotain laskuria tms jolla se pitää kirjaa öljynvaihdosta? Nyt siis olisi 2*60000 eli 120000 ensimmäisestä vaihdosta kulunut. En sitten tiedä onko noita öljyjä vaihdettu sen jälkeen. Voiko siis laatikko ilmoitella noita häröjä kun tulee joku tietty km määrä täyteen, kuten KariM kirjoitti.
Veholla olisi ottanut 45 euroa vikamuistin luvusta, mutta en viitsinyt nyt alkaa vielä maksamaan. Jos vaihtaisi ne öljyt näin ensihätään ja katsosi mitä tuleman pitää.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2007, 14:09:40 kirjoittanut Timo_C5 »

Kaj Nordling

• Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2007, 14:23:57 »
Mulla vaihdettiin hyrdauliventtiilit (2kpl) ja vikailmoituksia ei ole enää tullut. Jäljellejäänyt oire on nykivä kulku kaupunkinopeuksissa.

Poissa KariM

• Käyttöautoharrastelija
  • Administrator
  • C8
« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2007, 14:29:55 »
Voiko siis laatikko ilmoitella noita häröjä kun tulee joku tietty km määrä täyteen, kuten KariM kirjoitti.

Dokumentaation mukaan siellä on laskuri, joka ilmoittaa öljyn vanhenemisesta laskurin arvon saavuttaessa 32958. Laskukaavaan vaikuttaa oletettavasti kilometrit, ajotuntimäärä, öljyn lämpö yms. muuttujat. Tulos on laskennallinen, eikä se nollaudu itsestään tuoreen öljyn vaihdon yhteydessä, vaan nollaus tapahtuu diagnostiikkalaitteilla.

En ole kyllä näiltä palstoilta lukenut että kenellekään olisi tuon perusteella vikatilaa tullut, eli ilmeisesti se raksuttaa aika rauhalliseen tahtiin. Tämänkin referoimani dokkarin mukaan laatikko on "filled for life", ja vain määrän tarkistus on tarpeellista. Huomautetaan kuitenkin että "vaikeissa ajo-olosuhteissa" öljynvaihto on tarpeen kun mainittu laskuri niin ilmoittaa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2007, 14:39:31 kirjoittanut KariM »
C5 break 2.0A '02

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2007, 15:00:06 »
Se on sitten auto käytetty öljynvaihdossa viikko sitten, nyt uudelleen vikakoodin luvussa, tuloksena paineiden poikkeamaa. Ja öljyt tarkastettiin noin 1000 km ajon jälkeen... mustuneet....
Ei suositeltu venttiilien vaihtoa, vaan koko laatikon vaihtoa, jossain muualla on vikaa, kun oli öljyt niin tummat noin vähällä ajolla. eli laatikko vissiin luistaa jostain päin.
Korjausarvio tehdaskunnostetulla 2 vuoden takuulla olevalla laatikolla 3500 euroa... ei paha ei...
Nyt ei auta muu kuin alkaa kyselemään myyjän perään... Oltiin ostamassa muka kunnossa olevaa autoa ja tällainen tuli. Korjaamo sanoi, että vika on ollut jo pidemmän aikaa olemassa, ei niin hetkessä mene. Oireilut alkoi ilmojen kylmetessä ja itsellähän tuo on ollut pari kuukautta. Saa nähdä mitä tuleman pitää.
Kallista se on autoilu... >:( >:( >:(

Poissa dieselflosse

• C3
« Vastaus #10 : Syyskuu 12, 2007, 15:10:41 »
Heip!

Ennenkuin vaihdatatte noita lootia tai meinaatte teettää jotain isompaa, niin ottakaapa huviksenne yhteys Siekkiseen. Siellä tunnetaan aika monenlaiset automaattilootat...

http://kotisivu.dnainternet.net/tiksu95/yhteys.htm

Terveisin
Tero
Terveisin
Tëro

Vintage-autoilija

Poissa Jankos

• C6
  • Xsara picasso 1.8 16v -02 (vaimon)
« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2007, 15:23:33 »
Eikös näissä automaageissa ollut niin että koko öljymäärää ei saa kerralla vaihdettua vaan sinne jää aina isohko määrä vanhaa öljyä. Ja kun sitä vanhaa tököttiä siellä on niin ei mikään ihme että se tummuu nopeasti. Käytännössä siis muutaman kilometrin ajamalla. Useastihan on mainittu että pitäisi pariin kertaan vaihtaa että suurin osa vaihtuisi.

Jotenkin mulla vaan on sellanen olo että käyttämäsi korjaamo haluaa myydä sulle uuden lodjun........
Outo olo, ei enää hydesitikkaa omistuksessa. Harmi kun kevyt kuorma-autoja ei saa jousituksella ;)

Kaitzu

• Vieras
« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2007, 16:09:36 »

Korjausarvio tehdaskunnostetulla 2 vuoden takuulla olevalla laatikolla 3500 euroa... ei paha ei..

Otan osaa  :-\ Olen itsekin käynyt koko tunneskaalan läpi nykyisenmerkkisellä autollani.

Mulla uusi loota maksoi asennettuna 4000e ... Käytetty vai uusi, siinäpä kysymys.

AC

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
« Vastaus #13 : Syyskuu 12, 2007, 16:15:27 »
Siitä en tiedä haluaako mulle myydä välttämättä uuden laatikon, mutta sen tiedän, että laatikossa on vikaa, kun ei kylmällä toimi oikein ja eivät voi taata sitä, että laatikko tulee kuntoon pelkällä öljyn tai hydrauliikkayksikön vaihdon avulla, ensimmäisellä öljynvaihdolla ei ollut mitään vaikutusta. Ja jos öljyjä ei ole vaihdettu aikaisemmin kuin 120000 km sitten kerran, niin mikä takaa, että kulumisesta aiheutuneet ainekset eivät olisi jossain aiheuttamassa ongelmia, koska kaikki öljyt ei kerralla vaihdu. Ei huvita ottaa sitä riskiä, että tehdään kallis hydrauliikkaremontti ja todetaan, että muuallakin on vikaa. Itse olin sasentajan kanssa seuraamassa kun asiaa tutkittiin ja näytteet otettiin öljystä. asentaja oli jo sitä mieltä, että kaikki ei ollut kunnossa kun öljyä katsoi. Seuraavana töiden vastaanottaja myös katsoi sen ja teki saman huomion.
Toisekseen autoliike, josta auton olen ostanut on lupautunut korjauttamaan laatikon sopivalla omavastuulla, joka minua ainakin tyydyttää aika hyvin, että en pahastu vaikka laatikko vaihtuukin sellaiseen, joka on varmasti kunnossa ja jossa on 2 vuoden takuu.

Poissa Jankos

• C6
  • Xsara picasso 1.8 16v -02 (vaimon)
« Vastaus #14 : Syyskuu 13, 2007, 09:05:19 »
Voi se oikeasti ollakin rikki ja vaatia ison rempan / koko lodjun vaihdon, olen vaan niin skeptinen noihin korjaamoihin.  :)  Varsinkin tilanteessa kun on uudehko auto, juuri käytettynä ostettu ja takuuaika päällä => "helppoa" rahaa ja ehkäpä vielä kilpailevalta merkiltä...

Kun kerran liikkeestä olet ostanut niin ei kannata mihinkään kompromissiin suostua että maksat osan laskusta tai työn osuuden itse. Näitä kuulee tapahtuvan jatkuvasti vaikka myyjän vastuu on käytetyssäkin autossa sataprosenttinen.

Skeptisyyteni merkkikorjaamoja kohtaan periytyy ystäväni tapauksesta jossa vei 3 kk aikaisemmin ostamansa auton öljynvaihtoon. Öljynvaihdossa huoltomies oli jo sisään ajaessaan kuullut että koneesta on juuri menossa kk-laakerit (tälle kultakorvalle luulisi olevan töitä paremmissakin piireissä). Ilmoitus omistajalle että tää on rikki, pitää korjata, aloitettiin jo. Mitään muuta koneeseen ei tarvinnut tehdä kuin vaihtaa nuo laakerit, ei koneistuksia jne. Lisäksi auto kuului merkin "varma ratkaisu" takuuseen ja auto oli käytetty kaikissa määräaikaishuolloissa samassa paikassa. Osan remontista kaveri joutui maksamaan että sai autonsa pois, osan liike suostui hyvittämään kun olivat ilman selkeää informaatiota aloittaneet remontin. Minä en olisi tuohon edes suostunut. Ja perusteluina tuolla oli että tuo takuu ei kata koska se on normaalia kulumista? Kun kuulin asiasta niin auto oli vielä työn alla, menimme heti paikanpäälle ja kone oli auki. Mutta vaatimuksestakaan ei näytetty niitä "rikkinäisiä" laakereita.
Outo olo, ei enää hydesitikkaa omistuksessa. Harmi kun kevyt kuorma-autoja ei saa jousituksella ;)

Kaitzu

• Vieras
« Vastaus #15 : Syyskuu 13, 2007, 09:33:43 »

Jos autoon laitetaan kokonaan uusia osia, auto tavallaan kokee "arvonnousun", ja tällöin kuluttaja-asiamiehen mukaan varsinkin takuuasioissa asiakkaan tulee maksaa osa kuluista - suosituksena on yleensä 50/50.

Eri asia saattaa olla, jos asennetaan vastaava, käytetty osa? Laskelmissa täytyy ottaa huomioon mikä osan todennäköinen elinikä on, eli mikä sen arvo tällä hetkellä saattaisi olla, tai että onko jopa mahdollista että osan jo voisi olettaa hajonneen normaalissa kulutuksessa.

Nämä eivät ole välttämättä ihan yksioikoisia asioita, mutta kannattaa olla yhteydessä oman kunnan kuluttaja-asiamieheen mikäli ongelmia syntyy.

AC

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
« Vastaus #16 : Syyskuu 13, 2007, 11:21:37 »
Homma etenee ja autoon ei vaihdeta uutta laatikkoa, vaan eräs paikallinen liike irroittaa laatikon, laittaa sen rahtina automaattilaatikoihin erikoistuneeseen korjaamoon, jossa katsotaan mikä laatikossa on vikana. Taas rahtina korjaamolle ja laatikko paikoilleen ja toivotaan, että homma on sillä selvä. Eli käytännössä autolle ei tässä tapauksessa tule arvonnousua. Ainoa haittapuoli on se, että kestää useamman päivän tuo ruljanssi ja autoa tarvitaan.
Ei minulla ole tuota hommaa vastaan mitään, pääasia että oikeasti selviteään mikä on vikana ja korjataan siihen kuntoon, kuin sen kuulu ollakin. Lähinnähän tässä on se, että onko siellä sisuskaluissa jotain vikaa, joka ei pelkällä hydrauliikkakoneiston vaihdolla tule kuntoon. Esim sen verran likaista öljyä tai vastaavaa, joka sitten ajan kanssa rikkoo uudelleen tuon ja tässä vaiheessa myyjä voi jo nostaa kädet ylös.

Mitä arvon raati laskee tuollaisen vaihdelaatikon eliniäksi? Onko 5 vuotta ja 200000km sellainen elinikä, jolloin auton yksi tärkeimmistä ja kalleimmista osista lakkaa toimimasta. Kun ajattelee noita vanhempia autoja, niin siellä on paljon enemmän ajettuja laatikoita joilla mennään täysillä eteenpäin, niin mikä se on että nykyisin, jolloin käydään kuussa ja lähetetään satelliitteja aurinkokunnan ulkopuolelle, ei saada autoa tehtyä niin että se kestää.
No syyhän on tietenkin se, että valmistajat tekee halvalla ja täytyyhän niitä varaosiakin saada myydyksi...

No tässä tällaista outoa pohdintaa.
Kyllähän tässä myyjä on ottanut kantaa ja ei ole aikomustakaan että pitäisi hänen maksaa kalleimmalla tavalla tuo remontti, ainoastaan on kyse siitä, että on myyty auto, joka ei täytä alla mainittua lainatun tekstin sisältöä:
http://www.hel.fi/wps/portal/Ymparistokeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Ymp%C3%A4rist%C3%B6keskus/Usein+kysytty%C3%A4/Kuluttajaneuvonta

"Onko käytetyn auton kaupassa olemassa 6 kk:n "lakimääräinen takuu"?

Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 §:n mukaan "virheen oletetaan olleen olemassa jo ostohetkellä, jos virhe ilmenee 6 kk:n kuluessa, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen". Pikkuviat jäävät ostajan vastuulle luonnollisena kulumisena ja ainoastaan vakavat ja yllättävät viat tulevat myyjän vastattaviksi. Myyjäliikkeen lakisääteinen virhevastuu ei pääty 6 kk:n jälkeen. Ostajan pitää osoittaa, että autossa on virhe. Käytetyn auton ostaja ei  voi vaatia autolta uuden auton laatua ja virheettömyyttä. "

http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50094;63727

"Ostajan oikeudet virhetilanteessa

Autoalan vakiosopimusehdoissa ei mainita sitä, että ostajalla on virhetilanteessa oikeus maksun pidättämiseen. Tämä sääntö kuitenkin koskee kulutustavaroita yleisesti. Pidätettävän rahamäärän tulee olla virhettä vastaava, ja sen tulee olla järkevässä suhteessa virheen laatuun ja merkitykseen.

Jos ostetussa autossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia myyjää korjaamaan se. Ellei se ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta.

Autossa esiintyvä virhe on korjattava kohtuullisen ajan kuluessa ja siten, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullisuutta arvioidaan muun muassa ottamalla huomioon auton laatu ja käyttötarkoitus (syyt, miksi ostaja auton on hankkinut)."

Niin, että mitä sitten käytännössä tarkoittaa esim tuo viimeinen kohta, ei aiheudu ostajalle kustannuksia ja olennaista haittaa. Onko haittana esim se, ettei autoa voi käyttää viikkoon, esim lasten kuljettamiseen eskariin?

Poissa C5 Shadow

• Les Hydraulics
  • Global Moderator
  • C6
« Vastaus #17 : Syyskuu 13, 2007, 11:35:42 »
Minulla aikanaan poksahti kone totaalisesti Porvoon moottoritiellä. Kuin Häkkisellä konsanaan ja sen kaltainen öljypilvi takana että ihme kun siellä eivät kolaroineet.

Ostin auton (no joo, Vulva) liikkeestä (näitä verkkoaitakauppoja) ja pistin riisikipon vaihdossa. Ajoin 500 km (siis vain viisisataa) kun noutaja tuli. Auto tutun tutun pajalle (erikoistunut korjaamaan kys.merkkiä) ja tuomio tuli.
Lohkon läpi voi kissatkin juosta, joten uusi kone. Ei vaihtoehtoja.

Soittelin liikkeeseen ja kerroin tilanteen. Ensi reaktio heillä oli että "se sun vaihdokki oli ihan paska ja mätä"
Sanoin että eipäs nyt ruveta asiattomiksi. Riisikippo käy ja kukkuu ja Vulva ei :) Paska tai ei.
Sanoi samalla auton myyjä ettei me sulle ruveta uutta konetta maksamaan, johon minä luonnollisesti että ei tietenkään. Kun auton arvo nousee niin minä maksan osuuteni. Ja mikä tärkeintä kaikista liikkeelle oli että saavat kuitit kaikesta. Tämä rauhoitti myyjää selvästi. 

Ilmoittivat sitten pajalta että löyty yksi hyvänoloinen mylly 2000 mk hintaan ja lyödäänkö kiinni. Minä sanoin juu. Mylly kiinni ja se siitä. Sovittiin autoliikkeen kanssa että minä maksan kuljetukset (moottorin noudon, hinaukset tms) ja he moottorin. Pannaan puoliksi asennuskulut. Näin se meni sitten.

Satuin vain olemaan aikanaan duunissa firmassa joka hoiteli kuljetuksia ja hinauksia, joten ne ei minulle mitään maksanutkaan. Korjaamo/paja teki sitten kuitin koneesta, hieman normaalia isomman, jotta saatiin asennuksen kustanuksia alemmas = minulle halvempaa.

Loppujen lopuksi kaikki päätyi kannaltani hyvin. Mittarista hävisi yli 100tkm pois ja uusi mylly oli vielä pikkuisen isompi kuin edeltäjänsä. Loppulasku minulle taisi olla kaikkinensa alle 1000 mk.

Joskus käy hyvin ja jaksaa painaa välillä mahdottomaltakin tuntuvaa vastaan.

Poissa KariM

• Käyttöautoharrastelija
  • Administrator
  • C8
« Vastaus #18 : Syyskuu 13, 2007, 14:19:31 »
Homma etenee ja autoon ei vaihdeta uutta laatikkoa, vaan eräs paikallinen liike irroittaa laatikon, laittaa sen rahtina automaattilaatikoihin erikoistuneeseen korjaamoon, jossa katsotaan mikä laatikossa on vikana.

Raportoithan sitten tännekin että kuinka kävi. Kannattaa olla myös vaihteistokorjaamoon jo etukäteen yhteydessä, usein lootan diagnosointia varten olisi hyödyllistä että pääsisivät itsekin kokeilemaan toimintaa ennen lootan irroitusta. Tuohon ei tietenkään ole mahdollista jos lootaa rahdataan toiselle paikkakunnalle.

Viallinen hydrauliyksikkö kyllä voi tuhota vaihteiston mekaanisestikin, mikäli autolla vaan jatketaan ajamista, vaikka ohjelmisto antoi kuskille varoituksen jo aikaa sitten. Typerin kuulemani esimerkki on siitä, kuinka vaihteiston aivoboksi oli sijoitettu lattiamaton alle, jonne sitten valui vettä, ja boksi väärin toimien kulutti lootan mekaanisesti loppuun.
C5 break 2.0A '02

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
« Vastaus #19 : Syyskuu 13, 2007, 15:24:26 »
Tiistaina alkaa korjausoperaatio, se on valitettavaa, kun ei ole joka paikkakunnalla tuon alan erikoisliikettä ja pääse asioimaan suoraan asiantuntevan korjaajan kanssa.

Sinne vaihteistokorjaamoon jo soitin ja kerroin mitä oon havainnoinut ko. laatikosta ja sen toiminnasta.

Taitaa olla niin, että edellinen omistaja on laittanut vahingon kiertämään, myynyt kesällä liikkeelle, jolloin laatikko on toiminut suht oikein.

Sen voi sanoa, että on näissä automyyjissäkin eroja, toiset osaa hoitaa hommansa. Täytyy sanoa, että liike, josta ostin tuon auton on hoitanut asian mallikkaasti, etsinyt meitä lähimmän korjaamon ja sen laatikkokorjaamon eikä itse ole tarvinnut mitään muuta tehdä kuin todeta että näin se menee.
Katsotaan sitten kun kaikki on valmista kuinka loppujen lopuksi kävi.

jjjkkk

• Vieras
« Vastaus #20 : Syyskuu 13, 2007, 18:48:22 »
Itse väitän että C5 automaatilla pystyy ajamaan aivan huoletta 400000km jos vaihtaa öljyt ainakin 60000km välein ja välttää laatikon vedättämistä.. ELi ajelee autolla "puolitehoilla"

Se että onko tuossa mitään järkeä, onkin eri tarina..

Kaitzu

• Vieras
« Vastaus #21 : Syyskuu 14, 2007, 17:45:44 »
... ja välttää laatikon vedättämistä.. ELi ajelee autolla "puolitehoilla"

Se että onko tuossa mitään järkeä, onkin eri tarina..

Jep. Uusitulla laatikolla mennään täälläkin juuri "puoliteholla" .. No, säästyypä löpöäkin samalla ... Ja itseoppiva laatikkokin muuttuu opettavaksi laatikoksi kun köyhä kuski joutuu ajamaan kuin herrasmies, eikä liikenteessä törttöilijöihin oikeesti ole varaa hermostua ;D
AC

Poissa C5BA

• C2
  • **
« Vastaus #22 : Syyskuu 14, 2007, 18:48:29 »
Kukin tekee autolleen mitä haluaa, mutta minä en tässä tapauksessa alkaisi purkamaan laatikkoa ja viemään sitä korjattavaksi. Olen melko varma, että kun siihen vaihtaisi uuden hydrauliikkayksikön, öljyt ja päivityksen niin temppuilu loppuu. Minulla on kokemusta juuri tuollaisesta viasta ja se tuli kuntoon noilla konsteilla. Ostaessani auton sillä oli ajettu 110 tuhatta eikä vaihteistoöljyjä oltu kertaakaan vaihdettu. Pari tuhatta ajettuani alkoi vikatilaan meno kylmänä. Veho korjasi takuuna ja nyt on pelannut 70 tuhatta ilman temppuja.
Ne tummuneet öljyt johtuu juuri siitä, että kaikki öljy ei vaihdu vaihdossa uusi öljy tummuu sekoittuessaan vanhaan. 40-60 tuhatta on oikea vaihtoväli.

Poissa Timo_C5

• C2
  • **
« Vastaus #23 : Syyskuu 24, 2007, 11:00:49 »
Vaihteisto edelleen korjaamolla, odotettavissa että aikaisintaan perjantaina saisin auton taas käyttöön. Oli kuulemma jotain varaosia puutteessa, joita olisi tarvinnut. Sen tarkemmin en ole tietoinen tällä hetkellä mitä vikaa on löytynyt, mutta ilmeisesti siellä on kuitenkin jotain, koska osiakin tarvitaan.
Tässä olen ajatellut, että parempi se on kokonaan huollattaa se laatikko nyt, kun siinä on jotain vikaa. Tuo auto on ollut ensimmäiset pari vuotta taksikuskilla, tosin viimeisenä autona sellaisella vanhalla eläkkeelle siirtyneellä, että voi olla että se vaihteisto on kulunut jonkin verran taksipyörittelyssä, tämän jälkeen se on sitten ollut normaalimmassa ajossa kilometrien mukaan ainakin.

Katsotaan nyt mihin kuntoon se laatikko sitten tulee.

Poissa faro680

• C4
« Vastaus #24 : Lokakuu 06, 2007, 14:51:42 »
Olen selvitellyt mielenkiinnosta al4 laatikoiden ongelmia ja tullut siihen tulokseen ,että ko magneettiventtiilit (vaihto +päivitys) poistaa varmaan 80% vioista ja hydrauliikkayksikkö melkein loput.Nimittäin esim eräs pelkästään aut laatikkoja korjaava yritys ei enää ko laatikoita avaa KOSKA NIISSÄ EI IKINÄ MITÄÄN VIKAA ole ollut! syy on aina ollut edellämainituissa osissa.Toki eteen on tullut turbiinin luistamisvikoja ja pantojen luistamisvikoja mutta yleensä ottaen laatikon paikalaan korjattavia on viat olleet.
C5II break v6 -05,Xantia Vsx -94 aut 2 kpl,Mb 300ce 24v cab.