Helou,
Elikkäs uutena Xantian omistajana muutama asia askarruttaa. Halvalla ei tietenkään huippukuntoista autoa saa ja jotain hoivaa tartteis kulkupelille tehdä. Ensin heitän ilmoille kysymyksen tuosta Xantian ohjauksesta. Jos tämmöisellä -10 pakkasella hurautan pirssin liikkeelle, niin ohjaus on ensimmäisten liikkeiden aikana todella jäykkä. Voisin kuvitella, että heikko naisihminen ei sitä saisi liikauteltua mihinkään. Liikutellessa se notkistuu, mutta olin tänään huomaavinani, että ohjaus on keskialueella jäykempi ja löystyy kääntäessä rattia enemmälti. Kaupungissa ajellessa ohjaus notkistuu parin kilometrin jälkeen mukavaksi tai suunnilleen samaa tahtia kuin sisäilmakin alkaa lämmetä. Onkos tämä normaalia käytöstä? Autohan on vuodelta -96, 1.8 16v koneella.
Liittyneekö edelliseen asiaan se, että autosta vuotaa lhm-nesteitä. Kahdesta kohtaa. Ensinmainittu vuotokohta ei ole vielä tarkemmin paikallistettu. Leveyssuunnassa suunnilleen keskeltä autoa. Suunnilleen konehuoneen rajamailta. Vuotokohdan tuntumassa on ilmeisesti jotain ohjaukseen liittyviä letkuja. Ja tästä epäilykset tuon ohjauksen toiminnasta heräsivätkin. Onko nuillamain jotain tyypillisiä vuotokohtia Xantioissa? Korjaamolle kait seon vietävä. On niin vaikeassa paikassa tutkia pihamaalla.
Toinen vuotopaikka, jonka varmuudella olen nyt havainnut on varaajapallon lähettyvillä. Putken, jonka liitoksessa on 10mm mutteri, tyveltä tihkuu lhm:ää hiljakseen maahan (LIITE, kuva altapäin, jossa ei näy itse vuotokohtaa + ahtaanpaikankuva yläpuolelta, jossa vuotokohta jopa näkyy osittain). Parin tunnin seisottelun jälkeen muutaman tipan voi löytää lumelta. Kiristin hieman tuota mutteria, mutta vuotaa se silti kuten aiemmin. Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Lähinnä voisko itse jotain tiivisteitä tms räpeltää? Minkälainen tuo liitos edes lienee..
Tässähän näitä. Autolla tulee ajeltua päivittäin, olen tarkkaillut lhm-nesteen kulumista säiliön mittarista, mutta sen mukaan nesteitä ei ole juurikaan hävinnyt. Ajoa tosin on tullut aika vähän.