Kirjoittaja Aihe: Mitä tapahtuu mikäli sekoitetaan erivärisiä ( sin., vihr. tai pun.) jäähdytinnesteitä keskenään?  (Luettu 3423 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

berlingo citikka

• Vieras
Eli mitä jäähdytin nestettä 1.6.16v. kone käyttää??
käykö tuo vaaleanvihreä jäähdytin neste mitä korjaamoilla tarjolla vai pitääkö se aine hakea-
merkkiliikkeestä....??

rado

• Vieras
Eli mitä jäähdytin nestettä 1.6.16v. kone käyttää??
käykö tuo vaaleanvihreä jäähdytin neste mitä korjaamoilla tarjolla vai pitääkö se aine hakea-
merkkiliikkeestä....??

Käy jo siellä ei ennestään ole punaista..

Poissa JoneTolppa

• C5
joo, ei sillä mitään väliä ole mutta tosiaan jos sotket punaista ja vihreää niin silloin se menee hyytelöks ja yht äkkiä onkin tilanne päällä :-\
ex-Xantia 1.8i 16v sx-99
Nyt C5 2.0 sx Breik - 02

andre

• Vieras
Punaista alumiinille, sinistä ja vihreää muihin.

rado

• Vieras
Punaista alumiinille, sinistä ja vihreää muihin.

?.. Punaista mille alulle?

Poissa JoneTolppa

• C5
alumiinimoottorille. tai siis myllylle jonka kansi on alumiinia?
ex-Xantia 1.8i 16v sx-99
Nyt C5 2.0 sx Breik - 02

Poissa ealab

• C8
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Pääasia lienee, että alu- moottorille etyleeniglykoolia ja (täys)rautamoottorille monoetyleeniglykoolia. Näin olen ymmärtänyt. Ensin mainittua on myös vihreänä. Jollaista oli -00 1.8 16V:n alkuperäinen liemi.

andre

• Vieras
alumiinimoottorille. tai siis myllylle jonka kansi on alumiinia?

Juuri näin.

Poissa JoneTolppa

• C5
onko jäähdytin nesteissä muuten mitään eroa laadun kannalta? onko joku xxx merkkinen parempaa kuin yyy merkkinen?
ex-Xantia 1.8i 16v sx-99
Nyt C5 2.0 sx Breik - 02

rado

• Vieras
OT:
Mulla Vanha toyota jossa mielestäni alumiinikansi.
Pitääkö mun siis laittaa punaiset (Bilstemat) sisään ja jos käytän vihreää niin mitä huolia luvassa?

berlingo citikka

• Vieras
Eli tuossa ei näy alkuperäiset olevan onneksi punaista,eli voin sitten huoletta tuon vaaleanvihreän-
nesteen lantrata ja laitella auton järjestelmän kiertoon..?  :)
Ennemmin näyttäisi tosiaan olevan vähän sinertävän väristä tuo oma mikä siinä nytten on..ja alamerkki-
rajassa vieläpäs ja talvella vähän sohjossa kun katselin ennen kuin lämmitä moottorin laitoin.... :-\
(mukamas -40)

Poissa JoneTolppa

• C5
OT:
Mulla Vanha toyota jossa mielestäni alumiinikansi.
Pitääkö mun siis laittaa punaiset (Bilstemat) sisään ja jos käytän vihreää niin mitä huolia luvassa?

käsitykseni mukaan tuo punainen (etyleeniglykooli) on alumiinille "pehmeämpää" eli ei syövytä sitä. korjatkaa jos olen väärässä. tosin nykyään ainakin teboil ja neste kauppaavat omia litkujaan sellaisiksi joita voi käyttää kummassakin. punainen tosin on kalliimpaa. tiedä häntä sitten siitä mitenkä käytännössä.
ex-Xantia 1.8i 16v sx-99
Nyt C5 2.0 sx Breik - 02

xanbui

• Vieras
Juu,punainen on silikaattivapaata eikä täysalumiinimoottori hapetu.
Näin kerrottiin. Tein mielenkiinnosta seoksen vih/pun ja -20 se oli aika puuroa.

henu

• Vieras
Jos ei ihan varma ole mitä voi lisätä mihinkin, kannattaa ensin testata eli sekoittaa vanhaa ja uutta nestettä lasiin tai muuhun purkkiin ja seurailee meneekö mössöksi.

berlingo citikka

• Vieras
Noh nih,nyt sitten on vaihdettu jäähdytin neste ja oli vähän työn alla saada järjestelmä ilmattua kun-
ei tuota ilmaus systeemiä ihan tarkkaan tienny.... ???
Ainut ilmaus jutun hoksasin oli tuossa sisälämmitin letkuliitännässä oleva juttu,,Eli sellainen-
renkaan hatun tapainen on tuossa ruuvattu ja sen aukasin ja letkuja puristelin ja siitä sitten tuli ilmaa/nestettä-
ja sain sitten ilmat pois pikku hiljaa...
Onko tuossa 1.6.litran koneessa missään muuta ilmausruuvia yms...??

jeejeemän

• Vieras
Mitä tapahtuu mikäli sekoitetaan erivärisiä ( sin., vihr. tai pun.) jäähdytinnesteitä keskenään? Ainoastaan väri muuttuu, jäähdytysominaisuudet pysyvät ennallaan.Onkohan tosiaan noin miten kerrottiin merkkikorjaamossa. Merkillistä. Ja ammattitaidotonta. Se että sain ohjeen varata kaksi litraa nestettä termarin vaihtoon, joka sijaitsee kannen yläpuolella, menee ihan samaan kategoriaan. Ei näin.

Poissa turboapc

• C3
Autosi mallia en tiedä mutta todennäköisesti tuo kaksi litraa riittää..
Ehkä siellä toisessa päässä on päätelty auton mallin mukaan että mitä sinne voi laittaa..

vähän OT..Monesti näitä kysellään niin ammattitaidottomasti että vaikka kuinka selität niin ei mene jakeluun ja vielä itse pitäisi tehdä, tässä vaiheessa on varmaan noussut kys.korjaamon sedällä/tädillä tassu pystyyn antautumisen merkiksi..enkä nyt tarkoita jeejeemäniä vaan yleisellä tasolla

Ps.. Ei sitten herneitä nenään

Poissa Ves_ku

• C3
Eipä olis sekään eka kerta, että ammattilaisen kanssa keskustelee jostain asiasta mistä itse tietää niin alkaa tuleen esille niin ukkosenihmeitä, että.

Ja yhtä lailla ei niitä herneitä. On tietenkin totta, että valtaosassa tapauksista se ammattilainen asiasta oikeasti tietää enemmän. Harmittavasti vaan on niitä tilanteita joissa luotettaan siihen ammattimiehen sanaan ja homma menee mönkään.

Poissa Juppe

• C5
GM:llä on vielä sit sellanen oranssi jota voi sekoittaa sekä punaiseen että vihreään eikä mene puuroksi.....