Sen autonsa luotettavuuden tietää vasta sitten varmasti, kun siitä luopuu. Eipä tuota oikein etukäteen voi mitenkään tietää. Onhan se selvää, että jos saa varmaa tietoa edellisiltä omistajilta, niin se antaa hiukaa suuntaa tulevasta ja ennen kaikkea sen, kuinka autoa on pidetty. Ei ketään essonbaarilaista sitä paitsi edes kiinnosta hyvin toimiva ranskalainen tai italialainen. Sellainen tieto ei edes ylitä uutiskynnystä essonbaarissa.
Itsellä on kolmas Citroen menossa nyt ja kaikki ovat olleet itse asiassa hämmästyttävän hyviä. Kaikkien ensimmäisiltä omistajilta sain suosituksen soittaessani: osta pois vaan, hyvin pelitti! Ensimmäinen eli Xsara on itse asiassa ollut kaikista autoistani viattomin yhdessä Carina II:n kanssa! Xantia, jolla exä ajelee yhä, ei myöskään ole vikaantunut kuin lämmityslaitteen puhaltimen osalta, jonka vaihdoin uuteen. Se auto käy minulla yhä huollossa. Nykyiseen C5:een on vaihdettu termostaatti ja toinen jousisylinteri taakse. Eli ei voi valittaa. Ei pienipalkkaisella virkamiehellä ole muuta mahdollisuutta päästä tämäntasoiseen autoon kuin tämä!
Sinne Suomi24:ään ei kyllä kannata edes kurkistaa. Sitä lukemalla tosin varmistuu länsimaisen yhteiskunnan alkaneesta rappiosta ja luhistumisesta. Sitä tasoa ovat tarinat. Aikanaan kun kirjoitin sinne tositarinaa Corollani takuukorjauksista (vetoakselin tiivisteet, jakoketjunkiristin, jakoketjun kotelon tiiviste ja öljypohjan tiiviste vaihdettiin takuuseen) niin minut leimattiin valehtelijaksi ja mielenvikaiseksi, joka ei olisi edes ansainnut niin hyvää automerkkiä. Ei luemma ollut edes mahdollista tuollainen vikaantuminen, kun ei ole muka teknisesti edes mahdollista...
En halua täällä aloittaa tuollaista tyhjänpäiväistä väittelyä vaan pointti on se, että ei näistä ihmisen rakentamista vehkeistä voi koskaa tietää etukäteen. Vasta sitten se selviää, kun paalataan, että oliko kannattavaa vai ei! Harvoin silti rahaa näistä omistajalleen enemmän tulee kuin sitä menee...