Kirjoittaja Aihe: ABS-anturin toimintaa  (Luettu 497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ealab

• C8
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
ABS-anturin toimintaa
« : Kesäkuu 16, 2011, 08:29:01 »
Anturin vastus, n. 1kOhm, johtuu anturin käämistä. Käämin sisällä ja osin ulkona, on rautasydän, joka on magnetisoitu. Tämän magneettikenttä vaihtelee rautaisen ABS-hammaskehän aiheuttamana. Vaihtelu saa aikaan käämiin jännitteen, joka vaihtelee, sykkii hampaiden "tahtiin". Boxi sitten noteeraa tuon sykkivän jännitteen.
Boxi myös valvoo tuon käämin kunnossaoloa.
(Toimintaa voi hyvin verrata esim. levarin äänirasian toimintaan, siinä uran aiheuttama mekaaninen muutos neulaan, sen magneettiin, saa magneettien liki oleviin pieniin käämeihin syntymään mekaanista liikettä vastaavan jännitteen. Se on hyvin pieni ja joudutaan vahvistamaan, myös taajuuskorjaamaan ns. RIAA-esivahvistimessa. Näin ns. MM-rasiassa, moving magnet. On myös MC- rasioita, moving coil, joissa käämit on neulassa ja magneetti on kiinteä. Yhtälaisesti solenoidikin on samaa sovellusperhettä, siinä vaan käämiin johdetaan virta, se saa aikaan käämin sisällä liikkuvaan rautasydämeen, ankkuriin, magneettikentän, joka saa ankkuriin liikettä aikaiseksi. Kaiutinkin on yksi sovellus, siinä, missä sähkömoottorikin.
Nämä kaikki perustuvat samaa (luonto-)ilmiöön. Siis käämi* ja magneettikenttä, *koostuu useista johtimista, johdinkierroksista).
Fillarin nopeus-matkamittarianturit eivät ole käämejä. Ovat lasiputkireleitä, reed-releitä. Jotka yhdistävät ja katkaisevat, kun pinnaan kiinnitetty magneetti livahtaa anturin sivuitse. Tällainen anturi on helppo tehdä uusiksi. Tarvitaan elektroniikkaliikkeestä pieni reed-rele, joku kynänkuoren pätkä, hitaampaa epoksiliimaa. Johdot, jos riittävät selaisenaan ilman jatkamistakin, juotetaan releeseen, tämä lykätään epoksilla täytettyyn "kynänpätkinkään". Jonka toinen pää pitää tietenkin olla tukittu. Tämä juttu siksi, että juuri tällaisen laitoin. Toimiikin.

Poissa mjh

• C2
  • **
Vs: ABS-anturin toimintaa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2011, 23:54:56 »
Voisitko auttaa, jotta pääsisin alkuun.
Sinulle on näköjään karttunut runsaasti tietoa.
(Minulla on kysymys myös palstalla.)
Eli XM V6 99 automaatilla, ABS:ssä on vikaa, valo palaa ja info on "ABS OUT OF USE".
ABS-asia on minulle uusi. Olen koettanut etsiä eri puolilta auttavaa tietoa.
Sen verran on jo, että pitäisi aloittaa anturien vastusten mittauksella.
Pitääkö moottoritilassa irroittaa joku ABS-järjestelmään liittyvä kohta mittauksen ajaksi?
Mikä on periaate vastusten mittauksessa? Minulla on yleismittari.
Tietoa ja taitoa tästä asiasta ei ole, mutta aion ainakin yrittää.
Jos tällä tai jollain toisella Citroën- forumilla on tätä käsittelevää aineistoa, niin hyvin mielelläni ottaisin linkkitietoa vastaan.

mjh

Poissa ealab

• C8
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2011, 07:30:28 »
Joo, mitataan ABS-pistokkeesta. Jokaisella anturilla liitinpari, joista mitataan. XM:n liitinjärjestys?, huomaa, että pistokkeesta lasketaan kaikki liitinpaikat. Anturien vastus 1Kohm luokkaa. Voisit jo varoiksi suihkutella jokaiseen anturin ruuveihin, saumoihin seeärseetä, tai jotain muuta penetroolia. Voi helpottaa irrotusta. Tuossa "naapurissa" tulikin jo hyviä neuvoja.

Poissa mjh

• C2
  • **
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2011, 12:04:52 »
Kiitos!  :)

Tekemällähän tämän oppii, jos on oppiakseen.
Kyselyni voivat varmasti tuntua aikamoiselta tivaamiselta. Tämä asia on vielä täysin uusi termistöä myöten.

Kysyn vielä antureista.
Olen tämän sivuston:
http://citroenakuten.com/
kautta löytänyt tietoa, että ovat asentaneet Peugeot 206:n anturoita XM:n anturoiden sijasta.
Ovat huomattavasti edullisempia. (Näkyy löytyvän muutamia Motonetistä.)
Miten toiminee, jos niin tekee. Eli joku on Citroënin alkuperäinen ja joku antura taas Peugeotin.
Eivät ole täysin suoraan sopivia, mutta ovat pienellä justeeramisella käyneet.
Onko tuosta kokemusta?

Tämän sivuston:
http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html
kautta olen myös tutkinut tätä asiaa. (Xantia kylläkin.)

Pääsen aloittamaan tämän "savotan" juhannusviikon jälkeen.