Kirjoittaja Aihe: Moottorin lämpötila Xantiassa  (Luettu 1470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mch42

• Vieras
Moottorin lämpötila Xantiassa
« : Helmikuu 03, 2006, 08:58:35 »
Missä välissä pitäisi Xantia 1.8 16V moottorin lämpötila normaalisti liikkua?

Auto on ollut mulla 2,5 vuotta, enkä muista nähneeni lämpömittarin liikkuvan koskaan yli 60:n ja 90:n välillä olevan viivan. Eilen kun köröttelin kotiin 200 tkm huollosta (jossa jakohihna vaihdettiin muttei vesipumppua), lämpötila nousikin 90 asteeseen liikennevaloissa. Ulkona -5. Mistäs nyt moinen lämpeneminen? Tai, normaaliahan toi on, mutta miksi en ole huomannut moista aikaisemmin? Lämpötilan seuraaminen on kuitenkin kuulunut rutiineihin, kun perheen kakkosautolla on ollut tapana polttaa kansipahvejaan, joten olisin kyllä huomannut jos aiemminkin olisi mittari noussut ton verran. Talvimaskia mulla ei ole käytössä.

Eli kysymys 1: missä välissä mittarin pitäisi liikkua normaaliajossa?

Kysymys 2: miten ton lämpömittarin asteikko oikein menee -- 60:n ja 90:n välillä on yksi viiva (75??), kun taas 90:n ja 120:n välillä on kaksi viivaa (100 ja 110??)?

Poissa Xanteri

• C6
  • Sukupuoli: Mies
Re: Moottorin lämpötila Xantiassa
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2006, 20:05:33 »
Mulla lämpömittari näyttää normaaliajossa himpun alle 90 astetta. Liikennevaloissa seistessä lämmöt nousee siten, että viisari pompsahtaa aavistuksen yli 90 asteen viivan, jolloin flekti hyrähtää päälle ja pudottaa lämmöt takaisin vähän alle 90 asteen. Tuo on käsittääkseni täysin normaalia.

Lämpömittarin asteikon viivoja ei mun mielestä edes kannata yrittää tulkita kovin tarkasti. Mielestäni lämpömittarin tehtävä on pikemminkin antaa suuntaa siitä, käyttäytyykö moottori lämmöntuoton suhteen normaalisti, eikä niinkään informoida tarkkaa lämpötilaa.

mch42

• Vieras
Vs: Moottorin lämpötila Xantiassa
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2006, 10:26:25 »
Jotenkin mietityttää se, että mulla lämpötilan viisari hyvin harvoin liikkuu siitä "75" väliviivasta ylöspäin. Jos kone käy koko ajan liian kylmänä, mistä se voisi johtua? Muistaakseni flekti ei käy juuri koskaan. Tai sitten se käy koko ajan, enkä ole vain huomannut  ???

André Citroën

• Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2006, 11:08:56 »
Esim. likainen/viallinen termostaatti aiheuttaa sen, että kone käy liian kylmänä.
Mulla oli viime talvena samaa ongelmaa, harvoin mittarin neula nousi yli 60 asteen. Termostaatin ja jäähdytysnesteen vaihto auttoi. Oli aika paljon moskaa kertynyt termostaattiin, ei sulkeutunut missään vaiheessa kokonaan. Vaihdon jälkeen on lämmöt olleet ihan eri lukemissa. Ajon aikana pysyy noin 80-90 asteisena; näilläkin keleillä; jos liikennevaloissa tai muun syyn takia joutuu seisomaan pidempään paikoillaan lämpö nousee yli 90 asteen ja flekti lähtee käyntiin. Käytyään hetken lämpö laskee hieman alle 90 asteen ja flekti sammuu.

aquavitix

• Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2006, 08:14:32 »
Mun Xantiassa lämpömittari nousee asteikolla noin lukemaan 72 maksimissaan (talvella). Kun luettiin vikamuisti muusta syystä ja samalla näkyivät anturien 'todelliset' arvot, näytti ko. anturi lukemaa 81. Eli se auton oma ei välttämättä anna niin oikeaa lukemaa. Luulisin että tuo 81 oli lähempänä.

Poissa Tepi

• C5
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2006, 11:34:47 »
Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.... :)

Noissa lukemissa se on yleensä, paitsi kesällä ilmastointia käyttäessä jolloin viisari hieman kohoaa ja talvella suojasäässä viimasuoja keulilla.
C5 163 HDiA Tourer -12 + BX Sport

Poissa Xanteri

• C6
« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2006, 21:30:44 »
Suurin piirtein samalta kuin Tepillä näyttää mullakin lämpömittari...ehkä vähän ylempänä on viisari normaalilämmöissä.

mch42

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2006, 09:32:20 »
Normaalitilanteissa mittari näyttää mulla on siis hieman vähemmän kuin teillä. Täytyypi tsekata termostaatin toimintaa jossain vaiheessa. Kiitoksia kommenteista!