Kirjoittaja Aihe: FAP:n tee se itse -huolto  (Luettu 2922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pasi A S

• C5
FAP:n tee se itse -huolto
« : Syyskuu 07, 2010, 21:55:07 »
Xsara Picasson 1.6 HDi:n mittaristossa herja "Anti pollution fault." Eoylys pytty (miten lie ko litkun oikeinkirjoitus) on täytetty. Mietin että seuraavaksi otan FAP suodattimen irti, pesen sen jollakin nesteellä. Mikäköhän olisi FAPin pesuun  hyvä liuotin? Ajattelin porata FAP partikkelisuodattimen kennostoon 10mm terällä reikiä koneen hengitystä helpottaamaan.Nukun ensin yön yli.

Poissa barreBleu

• C6
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: FAP:n tee se itse -huolto
« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2010, 22:08:31 »
Vinkki: ÄLÄ poraile FAPia! ootko lukenut/luetuttanut vikakoodit? Onko FAPin paineanturilta vai mistä koodi? En suosittele porailemaan yhtään reikiä siihen pönttöön, auton järjestelmä meinaan tarkkailee sitä ja sen jälkeen tapahtuvia asioita ja sitten on vähän heikkoa sen antipöllövalon sammumisen kanssa... :/

Poissa PicassoHDI

• Administrator
  • C8
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2010, 22:11:23 »
Kannattaa tosiaan lukea ne vikakoodit, että mihin se antipollution fault viittaa. Vikakohteita kun on muitakin kuin se fap.

Poissa Pasi A S

• C5
« Vastaus #3 : Syyskuu 07, 2010, 22:32:46 »
Käytän testerillä. 140 tkm ajettu, tarvii tarkistaa Vehosta samalla paljonko ne antaa FAP pöntöstä hyvitystä vaihdossa uuteen. Mikäli hyvitys on huono, kuittautan herjat ja poraan vanhaan reiät.

Poissa Juppe

• C5
« Vastaus #4 : Syyskuu 08, 2010, 07:14:18 »
Wurthin pineline tai vaikkapa moottoripesuainetta sisään 10 minuuttia liuottaen ja sit painepesurilla vastavirtaan huuhtoen...meidän C5 tuli pari kourallista kokkareita ja matka jatkuu taas...

Poissa Cetä Viitonen

• C3
  • C5 III (C5II 06-11)
« Vastaus #5 : Syyskuu 08, 2010, 10:51:14 »
Käytän testerillä. 140 tkm ajettu, tarvii tarkistaa Vehosta samalla paljonko ne antaa FAP pöntöstä hyvitystä vaihdossa uuteen. Mikäli hyvitys on huono, kuittautan herjat ja poraan vanhaan reiät.

Menee ihan normien mukaan näemmä: sain itse Vehosta tiedot, että n. 120 tkm kohdalla "elyseetä" lisää ja 140 tkm kohdalla pönttö vaihtoon.
Tällä ilmeisimmin tähdätään kuluttajaystävälliseen vaiheistukseen kukkaron nyörien availussa. Elyseen lisäys maksanee satasia, huolto satasia ja vaihtopönttö n. tonnin. Tämä kaikki olisi kerralla liian kova isku ja hinta kuluttajalle pikkuhiukkasten talteenotosta, joten vaiheistus on paikallaan. Sikälikin taitavasti ajoitettu kustannuslisä, ettei ehdi juuri koskemaan leasingautoilua ollenkaan.

Itseäni kiinnostaa kovasti tuo vaihtoehto putsuttaa fap kotikonstein (ei kuitenkaan porauttaa) mutta sen verran tuomaita ollaan, että useamman vahva todistus homman kannattavuudesta on aluksi paikallaan. Siispä kirjoitelkaa kokemuksistanne (minulla on vielä vajaa pari vuotta aikaa...).

Poissa PicassoHDI

• Administrator
  • C8
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2010, 20:06:14 »
Ei maksa uusi loukku 1000 euroa.

Poissa Pasi A S

• C5
« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2010, 20:08:06 »
FAP-suodatin, kunnostettu, C174025, hinta: 640,- ja tukkeentuneesta käytetystä saa hyvitystä 125 eur. En poraile vanhaa, vaan vaihdan sen kunnostettuun. Asennan itse kunnostetun paikalleen.  

Poissa Cetä Viitonen

• C3
  • C5 III (C5II 06-11)
« Vastaus #8 : Syyskuu 09, 2010, 10:23:14 »

Liekö ollut huoltoneuvojan arvaus että töineen maksaisi sitä luokkaa...

Poissa Sitikkapuoskari

• C8
    • http://www.automeca.fi/
« Vastaus #9 : Syyskuu 09, 2010, 12:16:28 »

Liekö ollut huoltoneuvojan arvaus että töineen maksaisi sitä luokkaa...
Varmaankin.. näitä sitten täällä totuuksina lauotaan..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Cituning

• C6
« Vastaus #10 : Syyskuu 09, 2010, 12:29:08 »
Vaatisikohan tuo omakin joskus kurkistuksen FAP:in sisään, 270tkm mittarissa, elyseetä ei ole kulunut tippaakaan tässä parin vuoden aikana (häiriö polttoainekorkissa, johdot varmaan kipeänä) mutta ei vikailmoituksia ja mielestäni vetokin tallella.
C5 II 2.2 HDi Break BVA +  Berlingo 1.9D + BX 16Valve + BX GT(project) + Visa GT(project) + Dsuper(project)

exät -XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa Igor

• SuperCharged
  • C8
  • Citikaton...
« Vastaus #11 : Syyskuu 09, 2010, 12:43:36 »
(häiriö polttoainekorkissa, johdot varmaan kipeänä)

Häiriö polttoainekorkissa? :o Kyllä kehitys kehittyy nyt vähän liian kovaa tahtia :D
X308 XJR, entinen V6 Activisti...

"Jaguar XJR is cool in black as Hannibal Lecter owned one" ... "If you need lots of space, buy a field"
- Top Gear

Poissa PicassoHDI

• Administrator
  • C8
« Vastaus #12 : Syyskuu 09, 2010, 13:09:06 »
Luukussa/korkissa on tankkauslaskuri.

Poissa pimpelipompeli

• C4
« Vastaus #13 : Syyskuu 11, 2010, 20:56:44 »
Luukussa/korkissa on tankkauslaskuri.

Joko tämä laskuri löytyy jo ihan ensimmäisistä C5 malleista? Oman vitosen korkista on anturin vastinkappaleet hävinneet näköjään jo aikoja sitten.

Poissa kimmoa

• C4
« Vastaus #14 : Syyskuu 12, 2010, 10:12:18 »
Ainakaan 2.2:ssa ei pöntön poraaminen / muu avartaminen aiheuta minkään valtakunnan vikakoodeja. Pistin omaani "replikan", eli itse hitsatun vastaavannäköisen pytyn. Ei tuu enää unblock diesel filteriä ja voipahan vielä myydä vanhan FAP:n jollekulle. Meni myös leimalta läpi päästöjen puolesta ilman ongelmia.

Jos autolla ajelee niin että lisäaineistus ei toimi, pytyn kyllä PITÄISI mennä tukkoon. Eolys on katalyyttia, joka pienentää pytyn regenerointiin tarvittavaa lämpötilaa, jotta hiukkaset palaisivat pois sieltä. Jos ei ole eolysta, voi olla ettei pytty pala puhtaaksi edes puhtaaksipolton aikana.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa pimpelipompeli

• C4
« Vastaus #15 : Huhtikuu 23, 2011, 14:05:28 »
Pitkäänhän tuo FAP kestikin ilman polttoa lisäaineella toiminnassa. Polttoainekorkin olen näköjään todennut vialliseksi viime syyskuussa ja nyt viikko sitten tuli unblock diesel filter herjaa ensimmäisiä kertoja, kilometrejä tässä välissä 30 000. Ilmeisesti myös viimeisin hiukkaspoltto on onnistunut joskus heinäkuun tienoilla. Tänään otin fapin esille ja tein "pakkopolton", polttopillillä kennosto kuumaksi ja tuhkien huuhdonta kiehuvalla vedellä, lisäksi painepesurista kylmää perään.
Fapin jälkeen tuleva kupariputki ei suostu enää asentumaan kunnolla paikalleen, koska irrotusvaiheessa kierre tuhoutui sillä seurauksella että putki heiluu muutaman millin auki ja kiinni. Koeajolla tämä ei vielä vaikuttanut mihinkään virhekoodien muodossa, mutta tukkoisuus on hävinnyt. Seuraavassa "huollossa" taidan ottaa rautakangen ja avartaa pönttöä.