2,0 HDI -01 ja -02
Kaksi idennttisiä Xsaraa. Edellinen (2001) halusi noin 8 l/100 km, nykyinen (2002) noin 10, kun on noin 1000 kg:n asuntovaunu perässä (Matkaaja 7000). Ei ole suuri ero, mutta nykisen pakoputen ympärille muodostuu aivan musta alue. Edellisessä ei vastaavaa. Ensin luulin, että syy olisi vuotava äänenvaimennin, mutta näin ei ole, koska nyt on uusi äänenvaimennin. Huollossa epäilivät jokin lämpötila-anturi. Selviää ehkä perjantaina, kun vien sen sinne.
Lisäksi olen huomannut, lähinnä kakkosvaihteella, että vaikka pitää kaasun samassa asennossa (kierrokset siinä 2300 paikkeilla), se välillä itsekseen kiihtyy aivan niin kuin olisin painanut kaasun pohjaan. Olen joskus antanut sen kiihtyä, ja jatkuisi ehkä aika korkeille kierroksille, mutta olen päästänyt kaasun kun noin 3500 on mittarissa.
Välillä se on myös sammunut, muutman saden metrin päästä, kun ekan kerran on päästänyt tyhjäkäynnille.
Mitään tällaista ei tapahtunut edelliselle Xsaralle.
Edellisen mittarilukema n. 260 tkm, ja nykyinen n. 206 tkm.
Molemmissa kulutus ilman asuntovaunua sekalaisessa, lähinnä lyhyitä ajoja, n. 5-6 l/100 km.
Lisätty 08.09
En kysy kulutuksen takia, vaan siksi että nykyisen auton säädöt eivät voi olla oikein. Onhan n. 20% kulutuslisä sinänsä aika paljon