Kirjoittaja Aihe: Kaahailevat sitikat  (Luettu 3654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rojekti

• maajussi
  • C3
  • Sukupuoli: Mies
Kaahailevat sitikat
« : Syyskuu 05, 2010, 14:08:29 »
Mihin ne on kaikki piiloutuneet?!

Ajelen 400-800km viikossa ja olen rauhallinen kuski: Xantiani kiitää ohi vain jos ihan pakko on, ja mieluummin ajan jonossa kuin sen ohitse. Ohittelu määrittelee vain järjestyksen, jossa jono seisoo seuraavassa tulpassa.

Ja kertaakaan ohitse ei ole mennyt sitikka! Mistä johtuu? Pakko se on aina kyylätä, että mikä mersu sieltä nyt tulee.

Joku esitti että sitikoita saa halvalla koska niitä vieroksutaan, siksi niitä ostelevat vähemmän autoa ajavat ihmiset, jotka eivät liikenteeseen niin ole tottuneet ja täten ajavat maltillisemmin. Voisikohan olla totta tuo teoria. Volvoja ostetaan luotettaviksi, pitkiä matkoja kulkeviksi juniksi ja niitä ajavat itsevarmat, liikenteeseen tottuneet kuskit, jotka ovat rohkeampia tai tympääntyvämpiä "liian hitaisiin" nopeuksiin. Saksanmerkkejä en kommentoikaan.
Grand Picasso

Poissa jtbo

• C8
Vs: Kaahailevat sitikat
« Vastaus #1 : Syyskuu 05, 2010, 15:16:50 »
Itse ajelen enimmäkseen omaa tahtia (siis silloin kun on normaali tilanne ja vuodessa kilsoja tulee jopa 70tkm jos oikein hyvä vuosi osuu kohdalle) ja jos hitaampi tulee eteen, niin en jää ihmettelemään, vaan sivuutan sen jatkan menoani, tuskin kaahaukseksi voi sanoa.

Kaupungissa en juuri ajele, mutta kun sellaiseen eksyy, niin parasta siellä on mennä sen virran tahtiin kuin kalat tekee vedessä, kaupungissa ei voi säästää yhtään aikaa puikkelehtimalla jonosta toiseen, 15min säästäminen kaupunkiliikenteessä on aika mahdotonta ainakaan niillä määrillä mitä itse kaupungeissa ajan.

Maantiellä sitten kesärajoituksin keskinopeus omilla reiteillä (yleensä muutama sata kilsaa) on usein 95 luokkaa, vaikken aja juurikaan yli rajoituksien, tykkään vaan pitää nopeuden tasaisena ja jos rajoitus on satkua, niin eipä tuolla kovin paljoa alle sitten tule ajeltua, ohituksissa aika usein nopeus ei edes laske, kun sen verran tyhjää on monilla teillä millä ajelen, että ohituspaikka sattuu olemaan kun hitaammin ajavan kohtaa.

Joskus kokeilin ajaa niin etten ohittelisi, ei siitä mitään tullut, noita satkun alueella 70 nopeutta ajavia on niin monessa kohtaa reitinvarrella, että keskinopeus jää helposti alle 80 ja kun ajelee enemmän niin ei sitä vaan jaksa loputtomasti olla tienpäällä.

No sitten kun ajan vähemmän, niin saattaa olla, että itse olen sellainen 70 ajaja, satkua en nyt ainakaan näe syytä ajaa, keväälläkin kun lähinnä kylillä tuli käytyä toisinaan tuossa ihan vieressä (30km sivu), niin välillä mentiin jopa 60km/h 80 alueella, koko matkalla jos 5 autoa näkyi, niin hyvin on ollut porukkaa liikkeellä.

Eli siinä mielessä toi vähemmän ajavilla ei niin kiire pitänee paikkansa, jos muut toimivat kuten itse toimin.

Kaahaamisesta en tiedä, se on jotain ihan kokonaan muuta, kaahaamista on se jos vetelee riskiohituksia ruuhkassa, kiihdyttelee ja jarruttelee äärirajoilla, hiillostaa kontissa kiinni jne. Ei mun mielestä ohittaminen yms. ole kaahausta, jos sen tekee kuten kuuluu tehdä, ettei kuten formuloissa.

Kaahaan kyllä kilparadalla sitten toisinaan, ehkä se lasketaan?  ;D

edit: Rojekti, muistinpa, että mullahan on todistusaineistoa kaahailevasta sitikasta  ;D
Tämä nyt on tosi vanha klippi jonka kaikki nähneet miljoona kertaa, 3min 10sek kohdassa on kaahaileva sitikka mielestäni:
http://www.youtube.com/watch?v=jWUwXL6RDkw

edit2: Volvollahan minäkin tuota väliä sahasin yhteen aikaan liki päivittäin, siinä näki kaikenmoista, joten ajattelin että jotain touhusta tiellä on kiva saada muistoksikin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2010, 15:48:14 kirjoittanut jtbo »
Paras tankki Citroen ZX DTurbo 1997:
3.6l/100km 54.28l 1506km 76.4km/h

Poissa KariM

• Käyttöautoharrastelija
  • Administrator
  • C8
« Vastaus #2 : Syyskuu 05, 2010, 17:31:59 »
Joku esitti että sitikoita saa halvalla koska niitä vieroksutaan, siksi niitä ostelevat vähemmän autoa ajavat ihmiset, jotka eivät liikenteeseen niin ole tottuneet ja täten ajavat maltillisemmin.

Vuosia sitten C5 ilmeisesti keräsi kyseenalaista kunniaa kaahaavien kuskien autona, kun agressiivinen työsuhdeautomarkkinointi toi dynaamisia kuskeja muilta merkeiltä?
C5 break 2.0A '02

Poissa yason

• C3
« Vastaus #3 : Syyskuu 05, 2010, 19:56:22 »
Ohittelu määrittelee vain järjestyksen, jossa jono seisoo seuraavassa tulpassa.

Tämä on harvinaisen totta.

Ja kertaakaan ohitse ei ole mennyt sitikka! Mistä johtuu? Pakko se on aina kyylätä, että mikä mersu sieltä nyt tulee.

Kyllä noita aina joskus menee, mutta niin menee mitä tahansa muutakin merkkiä. Mielestäni tuo on se oletusarvo, joita suurin osa automerkeistä noudattaa.

Kysymys pitäisikin varmaan esittää niin, että miksi suurin osa ohi kaahaavista, jotka haluavat jonossa ajaa 40 metriä edempänä kuin aiemmin, ovat useimmiten Audeja, isoja Volkswageneita, Volvoja, Saabeja, BMW:tä, Mercedeksiä, ja joskus—harvoin, mutta säännöllisesti—jotain satunnaisia japanilaisia 80-90 -luvun surmanloukkuja. Varmaan unohtui vielä muutama merkki. Noidenkin merkkien sisällä on jonkinasteisia mutta selviä eroavaisuuksia.

Joskus 70-luvulla selitys oli vielä se, että silloisella autokannalla oli vain muutama merkki, jolla pääsi a) ohi ja b) kovaa. Nykyisin selitys liittyy varmaan brandeihin.

y
--
Citroën Xantia 2.0i 16v SX AT -99 Confort-lulla

Poissa marx

• C5
  • Xsara 1,6 16V XWagon A -05
« Vastaus #4 : Syyskuu 05, 2010, 20:18:07 »
Mua rupes tuossa viikonloppuna ns hatuttamaan yksi Audi, joka kiilaili täysin järjettömästi 6-tien kilometrien pituisella tietyömaalla. (Siellä jossain Imatran yläpuolella) Nykäs mustakin ohi kun jonossa matelimme yhtä jonoa, mutta melkoisen leveällä kaistalla. Olin sen verran reunassa, että mahtui työntymään vierelle ja ohi. Mitä ihmeen järkeä?
No myöhemmin kun tie taas aukeni ja nopeudet nousivat, heitin tyypistä ohi ja näytin muutaman sormimerkin, painoin kaasua ja painuin ns mutkikasta tietä näkymättömiin. Nopeus taisi nousta ainakin 160 km/t ja kun kerran vauhtiin pääsin ajoin samantien Helsinkiin saakka melkoista haipakkaa, ohittelin kaikki tielle eksyneet ja Porvoon motarilla vielä kokeilin, miten kulkee. (187 km/t) Vaimo kysyi perillä, jotta mitä tämä nyt oli, en osannut vastata vaan ihmettelin itsekin.
Kaippa sitä rauhallisessakin miehessä joku peto piilee... Toivottavasti ei tule toiste esiin.

Poissa Megaman

• C8
  • C5 2.0 16v SX Break -03 man.
« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2010, 23:57:10 »
^ Se pääsi se keltainen neste nousemaan sinne päähän, ei siinä yhtään sen kummemmasta ollut kyse...sitä on aina välillä liikkeellä... ;D
ex ranskattaria: BX, Xantia, 309

Poissa jtbo

• C8
« Vastaus #6 : Syyskuu 06, 2010, 00:50:40 »
^ Se pääsi se keltainen neste nousemaan sinne päähän, ei siinä yhtään sen kummemmasta ollut kyse...sitä on aina välillä liikkeellä... ;D

Niinhän se on, joku kumma kemikaali lähtee pääkopassa liikkeelle ja järki pakenee ikkunasta kirkuen siinä vaiheessa, ei pitäisi, mutta ihminen on heikko?  8)

Poissa jusalami

• C1
  • *
« Vastaus #7 : Syyskuu 06, 2010, 20:47:17 »
marx:

kumma kun ei vaimo aikaisemmin maininnut asiasta, vaan vasta perille päästyä...?

mulla on sen verran kipakka emäntä, että olis ollu jo olkapää mustelmilla ja korva soinu siitä huudosta monta päivää "tilliä"!  ;D
(mutta onkin tällä hetkellä siinä tilassa, että saakin olla kipakkana tuollaisista tempuista... ::) )
Xsara Picasso 2.0 HDi vm.-02

Poissa yason

• C3
« Vastaus #8 : Syyskuu 07, 2010, 08:22:29 »
mulla on sen verran kipakka emäntä, että olis ollu jo olkapää mustelmilla ja korva soinu siitä huudosta monta päivää "tilliä"!  ;D

Tunnistan tämän meidän huushollissa...

(mutta onkin tällä hetkellä siinä tilassa, että saakin olla kipakkana tuollaisista tempuista... ::) )

...kyllä ilman tätäkin.
--
Citroën Xantia 2.0i 16v SX AT -99 Confort-lulla

Poissa Topelius

• Administrator
  • C4
« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2010, 10:58:36 »
Tänne kuulostaa myös edellisen viestin kirjoitukset hyvinkin tutulta ;)
C5 2.2 hdi break at  -05, Opensuse 12.1 & Lxde

Poissa waterman

• C1
  • *
« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2010, 11:23:25 »
Meidän citikalla ei ole koskaan ajettu yli sallitun. Oli jonkinverran päästöarvoja katsastuksessa.(Vain vaimon käytössä) >:(

Poissa MarieCurie

• C8
  • Sukupuoli: Nainen
  • ZX Reflex -93, BX GTi -91, eksä2CV6 Charleston -86
    • ZXCitikka
« Vastaus #11 : Syyskuu 07, 2010, 12:12:09 »
Mun rättärillä tai 1.4 Zeksillä ei kaahailla  ;D Beksillä joskus ihan vahingossa (ja vaan vähän) yli sallitun, mutku GTi kulkee ihan huomaamatta...

Poissa Igor

• SuperCharged
  • C8
  • Citikaton...
« Vastaus #12 : Syyskuu 07, 2010, 12:24:40 »
Just eilen tuli kaksi sitikkaa kaasu pohjassa ohi, Xsara ja AX. Molemmat päästin ihan suosiolla ohi, kun olin itse jäähdyttelykierroksella ;)
"Jaguar XJR is cool in black as Hannibal Lecter owned one, however the rest of the XJ range is deemed uncool."
- Top Gear

Poissa jtbo

• C8
« Vastaus #13 : Syyskuu 07, 2010, 19:26:39 »
Mun rättärillä tai 1.4 Zeksillä ei kaahailla  ;D Beksillä joskus ihan vahingossa (ja vaan vähän) yli sallitun, mutku GTi kulkee ihan huomaamatta...

Äläs sano, kaahata kun voi ihan nopeusrajoituksienkin mukaan, ei se nopeus vaan kuinka sillä nopeudella kulkee, vaikka media kyllä tekee hartiavoimin töitä, että kaahausta olisi laittoman kovaa ajaminen, niin ei se nyt ihan niin mene ;)

Poissa barreBleu

• C6
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #14 : Syyskuu 07, 2010, 22:03:13 »
Min en ikinä kaahaa. Toi patukka vaan yrittää olla urheilulinen pikku nokivasara aika-ajoin, mä vaan roikun ratissa ja hihittelen ;D

Ei vaan, oikeesti taajama-alueilla etenkin oon suhteellisen tarkka nopeuksista ja varoessani jotain en jännitä nopeuden pudottamista tilanteeseen sopivaksi. Mutta täydenkuun aikaan ja muutan hämärillä motareilla joilla ei muut aja kun ovat nukkumassa tulee joskus niistettyä kone ja poljettua siis usvaa putkeen jotta hodari hengittelis taas vapaammin seuraavasa ruuhkassa. Onko se varsinaista kaahaamista kun ajaa suoralla tiellä niin kovaa ku paska kulk...täysillä...krhm...no reippaasti? ;D Meinaan jos kukaan ei ole sitä näkemässä (ainakaan tähän mennessä ei ole rakkauskirjeellä muistettu ??? ), pätkä on aidattu ja muuta liikennettä ei näy näkyvyyden ollessa paarin kilometrin hujakoilla? Onko se? Tässä saivartelua sanojen merkityksistä.

Mikä ajotapa sitten on kaahailua? Kun ajetaan mutkissa ovenripa maata viistäen? Tuleehan sitä joskus hiukan niitettyä jos vaikkapa mukulakivikatu on jäässä, sille nyt ei voi mitään kun perä irtoaa varmarista paitsi kaasulla pitää kärry oikeassa kurssissa. Kaahailua? No en tiedä, vaihtoehtona on kävellä siitä, liukastua jos ei ole jääpiikkejä tossuisa ja halkaista kallo. Kirjoitan nyt alueista joissa 30-40km/h rajoitus eli ajonopeudet pyörii noissa tai alle...Vai onko se kaahailua jos ylipäänsä auto niiaa mutkassa tai poljetaan kone kirkuen tavoitenopeuteen rivakasti - rivakammin kun joku rauhallisemmin hämmentävä?

Mä alan epäillä että mä kuulun niihin kaahailijoihin vaikka olevinaan noudatan liikennesääntöjä ja yleistä järjestystä turvallisuutta lukuunottamatta :)

Paikalla Pasi A S

• C5
« Vastaus #15 : Syyskuu 07, 2010, 22:55:48 »
Yli vuosi sitten 30 km/h tietyöalueella musta xsara heitti minusta reippaalla vauhdilla ohi. Minulla oli vauhtia 40 km/h, ajoin jonossa ja säpsähdin että olenpa toope,minulla on ylinopeutta, täällä on miehiäkin työssä ja hidastin 30 km/h nopeuteen. Silloin suhahti takaa joku vielä toopempi ohitseni. Ohittavasta Xsarasta lensi iso kivi tuulilasiiin, kivi napsahti tuulilasin pyyhkijän alapuolelle ja lasi laajalta alalta sököksi. Silloin sapetti, piti peräti pysähtyä sumpille rauhoittumaan. En muista koska joku kaahailija olisi sapettanut yhtä paljon. Onneksi oli lasivakuutus. Voisi tähän kehua retostellakin, olen ajanut erilaisten työmatkojen takia km korvauksia vastaan työajoa vuositasolla 40..60 tkm ja citikoilla, alkaen ensimmäisestä työpaikastani vuodesta 1996. Tjaah, 2 v lipsahti olosuhteiden pakosta työsuhde ooppelilla ajeluksi, mutta se työpaikka ja uusi alusta alkaen öljyä syövä työsuhdeauto oli elämässäni virheliike :). Pistinkin työapaikan autoineen vaihtoon. Yhden ylinopeussakon olen saanut, summankin muistan 666 markkaa. Kameratolpasta olen saanut viime vuonna yhden kirjallisen huomautuksen. Motto on ollut että työaikana ei ole mihinkään kiire, kuukausi liksa juoksee kyllä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2010, 23:10:06 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa jtbo

• C8
« Vastaus #16 : Syyskuu 08, 2010, 01:00:03 »
Just eilen tuli kaksi sitikkaa kaasu pohjassa ohi, Xsara ja AX. Molemmat päästin ihan suosiolla ohi, kun olin itse jäähdyttelykierroksella ;)

Melkein pitää kateellinen olla, en ole päässyt radalle pitkiin aikoihin, siellä sitä saisi kanttailla ihan läkähtymiseen asti  :laugh:

Kai sääkin sentään ohittelit, etkä mummoillut?  ;)

Olen pohtinut tota kaahausta sekä sitikoita ja jotain ajatuksia laitan taas ylös.

Kaupungissa kun jarrutetaan valoihin nastat ropisten ja lähdetään valoista kone huutaen ja nastat tulta lyöden, vaihdetaan kaistaa kuin formulakuski ohittaessaan, taka ja etupuskuri meinaa ottaa osumaa, kun vedetään nuollen ohi, ajetaan metrin päässä takapuskurista jne. Niin tollanen on esimerkiksi kaahausta vaikkei nopeusrajoitus ylittyisikään, edes se 40 rajoitus. Jotkuthan nimittää tota dynaamiseksi ajotavaksi, mutta musta se on kaahaamista eikä mitään dynaamista, ainoa dynaaminen mitä liikenteessä tarvitaan on havainnointi.

Citikat ovat mukavia, mukavuutta arvostuvat ihmiset ovat usein enemmänkin staattisia kuin dynaamisia, joten kai sekin osaltaan vaikuttaa siihen, että sitikoita vähemmän tapaa vastaantulleen Scanian keulasta, kun on äkkiä pitänyt päästä ohi ja väli ollutkin hieman lyhyt.

BX, ZX, Visa kokemuksen myötä jotenkin tuntuu myös, että ei nämä autot oikein houkuttele kovin voimavaroja esittelemään, ZX nyt on ehkä lähempänä keskivertolaitosta, mutta kyllä sekin kannustaa enemmänkin rauhalliseen etenemiseen kuin sporttiseen viiletykseen.

Yksi selitys sitten tietty voi olla monien autojen ikävä jousitus, selkään tärähtää montuissa ikävästi ja tietty tuskasta yleensä ihmienn pyrkii pois mahdollisimman pian, joten liekkö se sitten osasyytä miksi monella muulla merkillä ajavat ovat valmiita uhraamaan oman ja lähimmäistensä hengen, kunhan vaan pääsee sen muutaman sekunnin aiemmin perille?

Pasi A S:llä aika samanlaista ajoa kuin itselläni ollut pisemmän aikaa, itse ajattelen niin, että kello juoksee, mutta minä en, yritän nykyään soveltaa tota autoilussa, polvet ei anna juosta, mutta fillarilla tyydytän kaahailuhimot, kun tämä testosteroni tahtoo välillä olemaan koholla ;D

Poissa Megaman

• C8
  • C5 2.0 16v SX Break -03 man.
« Vastaus #17 : Syyskuu 08, 2010, 01:31:05 »
Sitikat ei oikein vastaa mielikuvaa autoista, joilla kiihdytetään hampaat irvessä valoista toisiin... :)

Viime kesänä kesälomilla sattui pieni haaveri, kun pojalla meni heittokohon koukku lippiksestä läpi ja siima poikki ja koukku upposi päänahkaan kovan huudon säestyksellä... siinä tais mennä lopulta iskä enempi paniikkiin, kun koukku oli lujaa kiinni lippiksen läpi eikä hievahtanut ilman huutoa...  ja sitten lähettiin...
Soratiellä vielä homma sujui, mutta asfaltilla mutkatiellä ja risteyksissä huomasin, että ei noi 65-sarjan kitkakumit oikein pelitä mutkissa asfaltilla (lue ääritilannekäytös), joten pikkuhiljaa rauhoituin ja himmasin vauhdit sellaiseiksi normi ripeiksi, että päästiin ehjänä vastaanotolle.

Huippuja en ole enää vuosiin viittinyt kokeilla, pitää mennä 5-6 autoa taaksepäin johonkin A-Omega farkkuun, jolla päästelin viimeksi kahtasataa jossain motarilla. Iän mukana alkaa pelätä hirviä yms. yllättäviä tilanteita sakoista ja muista sanktioista puhumattakaan.
ex ranskattaria: BX, Xantia, 309

Poissa jtbo

• C8
« Vastaus #18 : Syyskuu 08, 2010, 02:00:08 »
Sitikat ei oikein vastaa mielikuvaa autoista, joilla kiihdytetään hampaat irvessä valoista toisiin... :)

Viime kesänä kesälomilla sattui pieni haaveri, kun pojalla meni heittokohon koukku lippiksestä läpi ja siima poikki ja koukku upposi päänahkaan kovan huudon säestyksellä... siinä tais mennä lopulta iskä enempi paniikkiin, kun koukku oli lujaa kiinni lippiksen läpi eikä hievahtanut ilman huutoa...  ja sitten lähettiin...
Soratiellä vielä homma sujui, mutta asfaltilla mutkatiellä ja risteyksissä huomasin, että ei noi 65-sarjan kitkakumit oikein pelitä mutkissa asfaltilla (lue ääritilannekäytös), joten pikkuhiljaa rauhoituin ja himmasin vauhdit sellaiseiksi normi ripeiksi, että päästiin ehjänä vastaanotolle.

Huippuja en ole enää vuosiin viittinyt kokeilla, pitää mennä 5-6 autoa taaksepäin johonkin A-Omega farkkuun, jolla päästelin viimeksi kahtasataa jossain motarilla. Iän mukana alkaa pelätä hirviä yms. yllättäviä tilanteita sakoista ja muista sanktioista puhumattakaan.

Kai se tulee iän mukana siitä, että kun näkee ja kuulee asioita, niin osaa jo hieman paremmin arvioida niiden vastaavien tilanteiden kohdalle osumista.

Niin ja sitten se, että ei ole enää se voittamaton urho, vaan huomaa ihan päivittäin sen oman kropan rajat :-[ Ehkä sitä sitten suhteuttaa toimintaansa vähän senkin mukaan alaspäin, kun muistaa mihin joskus pystyi ja mikä nykyään on rajana.

Vanheneminen ei ole lainkaan mukavaa, mutta hyvä auto tekee siitä sentään sidettävää  :D

Poissa Xari

• C8
  • Xantia 1.8-99 Break 1/2 CX Athena-82 1/2 BX GTi-91
« Vastaus #19 : Syyskuu 08, 2010, 11:15:29 »
Kaupungissa kun jarrutetaan valoihin nastat ropisten ja lähdetään valoista kone huutaen ja nastat tulta lyöden, vaihdetaan kaistaa kuin formulakuski ohittaessaan, taka ja etupuskuri meinaa ottaa osumaa, kun vedetään nuollen ohi, ajetaan metrin päässä takapuskurista jne. Niin tollanen on esimerkiksi kaahausta vaikkei nopeusrajoitus ylittyisikään, edes se 40 rajoitus. Jotkuthan nimittää tota dynaamiseksi ajotavaksi, mutta musta se on kaahaamista eikä mitään dynaamista, ainoa dynaaminen mitä liikenteessä tarvitaan on havainnointi.

Ja tuolla ajotavalla kun ei yleensä pääse sen nopeammin eteenpäin, seuraavissa valoissa saa sitten seisoa pidempään.

Liikenteessä kyllä näkee että joillain automalleilla ajaminen kyrsii, sitikalla matkasta voi nauttia ;D
Xantia 2.0 16V -98 Berline

Poissa jtbo

• C8
« Vastaus #20 : Syyskuu 08, 2010, 20:11:58 »
Ja tuolla ajotavalla kun ei yleensä pääse sen nopeammin eteenpäin, seuraavissa valoissa saa sitten seisoa pidempään.

Liikenteessä kyllä näkee että joillain automalleilla ajaminen kyrsii, sitikalla matkasta voi nauttia ;D

Toi on ihan totta, kaupungissa minuutin voittaminen edellyttää aika kovia laittomuuksia, ei sitä tälläinen maalainen vaan ymmärrä miksi silti sitä tehdään.

Tampereella olen monesti jonoissa madellut, sielläkin enemmistö tuntuu aina ottavan reippaan kiihdytyksen ettei vaan se edellä liikahtanut pääse 'karkuun' tai jotain ja sitten liki renkaat sauhuten jarrutetaan, en oikein ole ymmärtänyt totakaan, kun siinä itse matelen tyhjäkäynnillä ja käytännössä koko ajan liikkuen, joskaan en kovin lujaa, mutta hyvinkin kävelyvauhtia, ennakoiden mitä tapahtuu seuraavaksi katsomalla edessä kauempana olevia autoja, usein jätänkin reilusti väliä edellä seisovaan, kun lähden sitten liikkelle ennen edessä seisojaa, jos kaikki ennakoisivat ja ajaisivat rauhallisesti, niin jono ei juurikaan seisoisi paikallaan, kytkin ei kuluisi, jarrut ei kuluisi, renkaat ei kuluisi, polttoainetta säästyisi ja vihreätkin tykkäisivät.

Ehkä muiden näkövinkkelistä mun sitikka on nopea kuin kilppari, mutta kyllähän se kilpparikin voitti jänöjussin kilpajuoksussa  ;)

En muista nyt äkkiseltään yhtään sitikkaa nähneeni noissa ruuhkissa, mutta voi olla etten ole pistänyt merkille, kun jotenkin tuntuu, että aika harva siellä muulla tavoin ajeli. Nythän siellä ei ne isot tienrakennusprojektit enää aiheuta jonoja, kuten tuolloin.

Poissa metronomi

• C1
  • *
« Vastaus #21 : Joulukuu 11, 2010, 13:18:12 »
Oon vissiin epätyypillinen sitikkakuski (ollu josku Range Rover, Chevrolet, Austineita - ei mopoja, pari Saara VTS:ää, CfemmE) ja ajotyyli usein pahennusta herättävä - ainakin se näitä laatuautoilijoita ärsyttää, vaikkei ajaskaa ylinopeut >:D En oo muuten pisnesmiäs, vaa....

Poissa Citikka99

• C4
  • C5 2007 Exclusive A
« Vastaus #22 : Joulukuu 12, 2010, 11:58:49 »
Mihin ne on kaikki piiloutuneet?!

Joku esitti että sitikoita saa halvalla koska niitä vieroksutaan, siksi niitä ostelevat vähemmän autoa ajavat ihmiset, jotka eivät liikenteeseen niin ole tottuneet ja täten ajavat maltillisemmin. Voisikohan olla totta tuo teoria. Volvoja ostetaan luotettaviksi, pitkiä matkoja kulkeviksi juniksi ja niitä ajavat itsevarmat, liikenteeseen tottuneet kuskit, jotka ovat rohkeampia tai tympääntyvämpiä "liian hitaisiin" nopeuksiin. Saksanmerkkejä en kommentoikaan.

Autoilulla tyydytetään monen muun tarpeen lisäksi myös ns. ylimääräisiä tarpeita, jotka liittyvät ihmisen minä kuvaan. Monesti auto ostetaan nimenomaan tyydyttämään ylimääräisiä tarpeita ja sen auton valmistajat ja muut markkinamiehet tietävät. Citikan maine on hieman boheeminen, erilaisuutta korostava, elämän nautiskelijan kulkupeli. Nämä ominaisuudet ihmisissä edustavat rauhallisuutta ja elämän iloa ja nautiskelua. Tätä korostaa citikan mainonnassa painotetut asiat; jousitus - taikamatto jne. Sama ilmenee citikan omistajien keskuudessa siinä, että nyt, kun C5 saa myös rautajousilla, moni vannoutunut citikkamies/nainen ei pidä niitä "oikeina" sitikoina.
Elämästä nauttiva ei koe muita tienkäyttäjiä kilpailijanaan, kuten monien ns. sporttisemman imagon omaavien automerkien omistajat. Heidän, kun pitää aina päästä muiden (kilpakumppanin) ohitse. Esimerkiksi Saksassa autonvalmistajat voimakkaina lobbaajina ja omien merkkiensä suojelijoina ovat tähän asti pystyneet estämään kaikki kattonopeusrajoitusta koskevat lakiesitykset. Heidän autojen valttina, kun on kiihtyvyys ja korkea huippunopeus.

Nyt muutaman vuoden ajan citikan imagoa on pyritty muuttamaan myös vauhdikkuudella (rallimenestys). Se tosin koskee vain osaa citikan merkkivalikoimasta, erityisesti nuorille tarkoitettuja malleja.

Näin ajattelee yksi vanhalla taikamatolla ajeleva

Poissa marx

• C5
  • Xsara 1,6 16V XWagon A -05
« Vastaus #23 : Joulukuu 12, 2010, 14:00:08 »
Päivittäin pääkaupungin liikenteessä, valoista lähdettäessä, huomaan muka kaahaavani. Automaatilla kun lähtee, niin usein huomaan toisten jäävän arpomaan vaihdetta sinne kymmenien metrien päähän... Se vaan lähtee sujuvammin. No aina välillä joku "bemari" heittää ns sporttisesti ja ihan mielelläni annan periksi, en minä kilpailua kaipaa. Mutta automaatti todellakin lähtee ilman yrittämistä melkoisen liukkaasti.

Poissa jtbo

• C8
« Vastaus #24 : Joulukuu 12, 2010, 16:46:08 »
Päivittäin pääkaupungin liikenteessä, valoista lähdettäessä, huomaan muka kaahaavani. Automaatilla kun lähtee, niin usein huomaan toisten jäävän arpomaan vaihdetta sinne kymmenien metrien päähän... Se vaan lähtee sujuvammin. No aina välillä joku "bemari" heittää ns sporttisesti ja ihan mielelläni annan periksi, en minä kilpailua kaipaa. Mutta automaatti todellakin lähtee ilman yrittämistä melkoisen liukkaasti.

Juu ja noissa monissahan ei kiihtyvyys juuri hidastu vaikka pykälää vaihdetaankin, samoin ei tarvitse jäädä sutimaan, kun veto alkaa pehmeästi ja pikkuvaihteiden välitykset on pisemmät. Kivaa se on automaatilla ajella kaupungissa, se on sellaista rauhallisen nopeaa tuo meno sellaisen kanssa, saa naureskella kun viereisellä kaistalla nastat huutaa tuskasta venttiilin kirkuessa äkillisestä nousutestistä ja usein kabiinissakin on kuljettajalla jo punainen valo päällä vihreän vaihtuessa  ;D

Manuaalillakin pääsee ihan sujuvasti valoista liikkeelle, mutta kyllä se 1-2 vaihto vie tolkuttomasti aikaa.