Kohta ensimmäisen viestini jälkeen tankkasin C5:ni 98 oktaanista bensaa niin kilkatus vaimeni lähes kokonaan eli minun autoni tapauksessa oktaaniluvulla on merkitystä. Sehän sitten ilmeisesti viittaa sytytyspuolen ongelmaan eli lopulta kävin hakemassa ohjelmistopäivityksen (50 euroa) moottorin ohjain yksikköön ja kas autoni käyntiääni muuttui yhä terveemmäksi. Nyt se kilkutus on loppunut tyystiin eikä sitä ilmene enää minkäänlaisessa ajossa (moottori-, maantie tahi kaupunkiajossa).
Toivottavasti homma tuli tällä kuntoon.
Erikoista on kun korjaamot eivät ensin tarjonneet moottorin ohjaus yksikön päivitysvaihtoehtoa, johtuukohan siitä kun mitään vikakoodeja ei tullut. Ko yksikkö kun ohjaa lähes koko moottorin toimintaa mm sytytystä, polttoaineen suihkutusta ja nokka-akselin asentoa myöden. Ymmärtääkseni itse venttiilin nostin on sen verran yksinkertainen toiminnaltaan, että on varsin epätodennäköistä, että useita "viallisia" nostimia osuu samaan moottoriin kilkuttamaan vaan ne vain oirehtivat jostain muusta.
Ohjainyksikön päivittänyt korjaamo meinasi, että autoni ei voinut tulla kuntoon em päivityksellä vaan nostimet on lopulta syytä vaihtaa - toistamiseen. Nostimia ei vaihdettu. Kilkatus kuitenkin loppui ja auto kulkee kuin unelma - mutta kuinka kauan - mene ja tiedä.
Voi toki olla, että jos tällainen asiantuntematon asiakas esittää itse jonkinlaista korjausehdotusta tai vikateoriaa niin eihän se voi pitää paikkaansa vaan vikaa on etsittävä jostain muualta - toivottavasti ei kuitenkaan asiakkaan korvien välistä

.