Kirjoittaja Aihe: C5 - Takajousipallosta (3+)  (Luettu 1292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teuvo_k

• Vieras
C5 - Takajousipallosta (3+)
« : Syyskuu 02, 2006, 22:18:52 »
Vaihdatin C5 Breakiin takajousipallot (vanhat alkoi olla matkalla kohti mallia "kivireki"). Otin kerralla vain taakse, koska päätin uskaltaa ottaa varaosaliikkeen pallot.
Korjaamossa asentaja huomasi, että 3+ keskipallossa ei ollut venttiiliä.
Vanhassa paikallaan olleessa (tod.näk. orkkis) sellainen oli.
Laitettiin kuiteskin paikalleen, testailtiin ja näytti toimivan. On tuntunut toimivan ajossakin. Olisikohan siinä pitänyt kuitenkin sellainen olla, kun edellisessäkin oli?
Laitan ensi viikolla eteenkin uudet, joten kohta taas lystää  :)
Pitää sitten viimeistään kysyä varaosaliikkeestä tuosta takapallosta, vaikkakin hieman epäilen, että ei niillä niitä edelleenkään hyllyssä ole. Tietoa ei myöskään tietoa.
Ja kun varaosasta saa kolme palloa yhden v-liikkeen pallon hinnalla (tai selkeästi alle sen), niin kaikkea (=tietoa) ei voi vaatia... ;)

teuvo_k

• Vieras
Vs: C5 - Takajousipallosta (3+)
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2006, 19:55:15 »
Kommentoidaanpa itse lisää... Eteenkin on nyt kaikki kolme vaihdettu. Keskipallosta "puuttui" siitäkin entisen mallinen venttiilii sieltä sisältä.
Seuraavista linkeistä saa selville, mistä venttiilistä on kyse.

C5 3300109   1 FEDERKUGEL REGULATOR C562FR vorne
http://www.f-w-meisen.de/gast/details.php?id=3300109

ja ilman tuota sisäventtiiliä Xantian puolelta esim: 215351   HYDROACTIV FEDERKUGEL vorne mitte 70FR http://www.f-w-meisen.de/gast/details.php?id=215351
tai
http://www.f-w-meisen.de/gast/details.php?id=215352

Huoltamolla arveli, että uusissä keskipalloissa olisi jokin erilainen/uusi mekanismi. No, jokatapauksessa lopputulos vaikuttaa toimivan. Hydraktive 3+:n molemmat jäykkyydet löytyy ja meno on taas mukavan tuntuista :)
On muuten hinnat kohdallaan noissa Saksan palloissa. 55 euroa/pallo. Tai no sain itsekin lopulta hitusen alle 60 eur/pallo, joten en pidä sitä pahana verrattuna v-liikkeen 200 euroon/pallo.

Poissa Ego

• C4
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2006, 16:15:20 »
Pehmenikö kyyti todellakin huomattavasti noilla uusilla palloilla? Oliko ne uudet mallia comfort vai ihan tavalliset? Olen antanut itseni ymmärtää että C5:ssa käytetään tuplakalvoisia palloja joista ei juurikaan painetta pääse karkaamaan.

teuvo_k

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2006, 21:53:45 »
Pallot oli ihan normaalit C5 versiot. Comfortteja näytti tosiaan joillain listoilla olevan, mutta en edes kysellyt niitä. Xantiaan verrattuna C5 on tosiaan paljon jämäkämpi/kovempi, joten Xantun jälkeen comfortteja ehkä kaipaisikin.
Tuolla Saksan nettisivuilla ainakin näytti noita comfortteja olevan. Niiden mallimerkintä ei tosin kerro paineen määrästä, kuten noissa normipalloissa.
Vanhoihin palloihin verratuna ajo on nyt kuitenkin eri maata :) Vanhat oli jo etenkin takaa menneet melko koviksi. Huomasin myös sellaisen piirteen, että kadulle rakennettujen korotettujen ylikulkujen kohdalla uudet pallot käyttäytyy hieman eri tavalla. Ne pitävät auton korotuksen yli ajamisen jälkeen selkeästi edellisiä ylemmässä asennossa. Etenkin ensimmäisten kertojen jälkeen sen huomasin oikein kunnolla. Eli ikäänkuin koko hydraktive järjestelmä toimisii nopeammin/erilailla/paremmin ?
Katsotaan talvella -30 pakkasissa, tuleeko mitään erikoisia huomioita (edelliset oli etenkin kylmässä säässä huomattavan kovat). Kesän tullen ne menetteli.
Jossain keskustelussa oli mainintaa/kehuja, että II:n jousituksen säätö olisi I-versiosta huomattavasti kehittynyt parempaan suuntaan. Pitääpä nyt pallojen vaihdon jälkeen käydä tyypittämässä.

Poissa KareJG

• C5
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2006, 22:24:59 »
Mielenkiintoista tietoa. Itse olen kaivannut selkeämpää eroa  normaalin ja sport -asennon jäykkyydessä. Tosin suomalainen asfaltti on pääsääntöisesti niin karkeaa, että taitaa automatiikka aina hiukan jäykistää jousitusta?  ;D

Paljonko autollasi on ajettu?
C5 HDi 2.2 A SX Berline vm2001 
Saab 900S turbo vm1997
Saab 9-3 vm1999

Poissa Xanteri

• C6
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2006, 08:40:23 »
Erittäin mielenkiintoista, että näiden Cvitostenkin suhteen alkaa tulla kokemuksia pallojen vaihtosta :) Mä oon ollut samassa uskossa kuin Egokin, että C5:n tuplakalvopalloista ei painetta juurikaan karkailisi.

Ymmärsinkö oikein, että sulla oli ennen pallojen vaihtoa "jäykkyydet hukassa" (eli siis ero tavallisen ja sportin välillä oli huomaamaton)? Nimittäin Karen tapaan minäkin olen omassa koslassa kaipaillut hieman suurempaa eroa noiden kahden asetuksen välille.

Mitä vuosimallia sun Ceefemma on?

teuvo_k

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2006, 09:03:50 »
Breakki on 10/01. Kilometrejä kasassa vasta reilut 110 tkm. Soittelin joskus kesän alussa muistaakseni Seinäjoen lähistöllä olevaan Citroen korjaamoon (sitä kehuttiin patongin puolella asiantuntevaksi liikkeeksi etenkin pallojenvaihdon osalta). Kun kerroin auton oireista (eli jousitus mennyt kovaksi), niin se kuulosti puheluun vastanneen henkilön mielestä normaalilta ongelma, joka tulee eteen pallojen vanhetessa. Ja kun kyseessä on jo 5 vuotta vanha auto, niin oli hänen mielestään normaalia.
Kyllä tuo normaalin ja sportin välinen ero oli huomattavissa ennen pallojen vaihtoa. Sport asennossa autosta tuli lähes täydellinen kivireki ;) Normiasento oli kuitenkin siedettävä.
Nyt molemmat ovat kuten pitääkin, eli normiasennossa autossa on pehmeyttä etenkin lastin kanssa (C5 I Break on kuitenkin melko jämy perusasennossa, jopa jämäkämpi kuin vastaava V70) ja sportti on ok vauhdikkaammassa menossa (tai täydellä lastilla ihan maantienopeuksillakin).
Sitten hieman arvailua:
Eli kun minulla toimi tuo Sportin ja normin välinen ero, niin oletettavasti minun vika oli varsinaisissa jousipalloissa, ja keskipalloja ei välttämättä edes olisi tarvinnut vaihtaa (?)
Jos teillä on sportin ja normin välinen ero hukassa, voisiko vika olla enemmän keskipallossa, eli se ei sitten ole juurikaan mukana edes normiasennossa (ja sport asennossa sen poisjättäminen ei tuo sitten kaivattua eroa)?
Miltä kuulostaa? Kommentoikaa viisaammat  :?